Relaties
Lizelot
24-04-2012 om 13:36
Daar ben je toch te oud voor??hoe reageren
Mijn zoon is jong voor zijn leeftijd,hij is nu 11 maar nog echt een kind.Zijn neefjes en nichtjes zijn precies het tegenovergestelde.Nu gebeurd het regelmatig op familiebijeenskomsten dat er een jonger kind iets vraagt en mijn zoon hetzelfde vraagt,hij heeft al een paar keer te horen gekregen dat hij daar dan te oud voor is!!Ik wil dan voor hem opkomen,ik vind het ook niet erg,maar ik ben dan snel te aanvallend,ik schiet in de verdedidiging.Dat is niet handig natuurlijk.
Nu spaart hij weer de AH mini's.Hij weet dat oma ook boodschappen doet bij de AH,een jonger nichtje kreeg mini's ,hij vroeg er ook,maar kreeg ze niet,oma vond hem er te groot voor.Hij vroeg z'n nichtje of ze dubbele had om te ruilen en weer kreeg hij een opmerking dat hij ze niet moest sparen.
Hoe kan ik op zo een moment de familie duidelijk maar toch vriendelijk vertellen dat zoon die van ons mag sparen.En dat ik niet wil dat er in een volle kamer zoiets tegen hem gezegd wordt???
Vic
27-04-2012 om 22:01
Nou
Ik denk dat we allemaal, slim of dom, hoogopgeleid of niet, wel eens missers maken. Zo was ik ooit in de veronderstelling dat alle peuters een gebitje hadden in de vorm van een 'boogje'. Dat bleek veroorzaakt door langdurig speengebruik. Tja, wist ik veel, je ziet het zo vaak dat het niet in me opkwam om er eens op te googelen. Het geven van commentaar op hoe een ander zaken aanpakt is volgens mij ook niet voorbehouden aan hoog- of laagopgeleide mensen. Zelf reageer ik er tegenwoordig vrij laconiek op. Schouders ophalen en zeggen dat ik het zo doe, maar dat het de ander vrij staat om het anders te doen.
Rosase
27-04-2012 om 22:29
Nee klopt vic
Het geven van commentaar is inderdaad niet voorbehouden aan slim, dom of al dan niet hoogopgeleid. En verder vind ik het dan ook weer niet kies om deze mensen dom te noemen. Dat zijn ze niet. Wel anders geïnformeerd. En het zijn ook geen tokkies, in de vorm van asociaal. Maar wel, tja hoe moet ik het zeggen, denk aan de het beeld dat de gemiddelde Nederlander heeft van een bewoner in een volksbuurt.
En eerlijk is eerlijk. Soms hadden ze ook wel eens gelijk.
Maar ik zie dus verschil.
En ook ik wist niet beter dan dat peutertandjes in een boogje horen te staan.
Vic
27-04-2012 om 22:40
Roosje
Ik bedoel dat het vooraanzicht een boogje is. Die peuters kunnen hun tong uitsteken terwijl hun kiezen op elkaar staan.
Rosase
28-04-2012 om 13:10
Bij nader inzien
Is minder ontwikkeld inderdaad niet zo'n nette omschrijving.
Maar ik weet dus echt niet goed hoe ik het anders zou moeten omschrijven. Hoe noem je iemand die amper scholing heeft gehad, en die het ook niet goed gelukt is om zich daarna op andere manieren te verder ontwikkelen? Die een grote afstand heeft tot de informatiebronnen die wij allemaal wel tot onze beschikking hebben? Het is niet dat daar nou perse een etiket op moet. Maar het was voor mij onmogelijk om mijn prangende vraag te stellen zonder het beestje enigszins een naam te geven.
Maar goed, we dwalen zo ook wel erg af van de vraag van draadstarter.
moontje
28-04-2012 om 13:30
Rosase,
Bedoel je misschien dat sommige mensen dingen meer klakkeloos aannemen terwijl andere mensen eerst eens uitzoeken (uit een boek of google?) hoe iets precies zit? Dat kan inderdaad met opleiding te maken hebben, maar ook met de persoon zelf. De een is nieuwschieriger naar dingen dan een ander en waarschijnlijk hebben hoger opgeleiden een ander klankbord dan lager opgeleiden? Lager opgeleide mensen zullen wellicht ook lager oplgeleide vrienden hebben dus misschien minder nieuwe informatie tot zich krijgen? (beetje in hetzelfde kringetje rondpraten? Ik neem aan dat er op een verjaardagsvisite geen gesprekken zullen zijn over, laatst las ik dit en dit in een boek en toen merkte ik dat en dat bij mijn kind....)
Het is een hele riskante aanname natuurlijk, er zullen heel veel uitzonderingen zijn en je kan niet iedereen over een kam scheren.
Rosase
28-04-2012 om 21:16
Doe ik ook niet
Het is dus niet mijn bedoeling om iedereen over een kam te scheren. Ik zie dit bij meerdere gezinnen (deels met onderling verband, deels niet) en ik vroeg me oprecht af of dat toeval is of dat er een verband is.
Ik denk overigens dat je voor een groot deel wel gelijk zou kunnen hebben. Wel kom ik ook best wel wijze en toch niet-hoogopgeleide mensen tegen. Dus daar zit het het 'm niet zo in denk ik. Het is volgens mij eerder bepalend hoe iemand in de wereld staat (nieuwsgierig, leergierig of juist helemaal niet). En zelfs zonder opleiding kun je naar de Nanny kijken en daar dingen van oppikken. Maar dan moet je dat wel willen. Net zo goed als je moet willen om een zwangerschapsboek te lezen, goed te luisteren naar je verloskundige en je dingen af te vragen en antwoorden te zoeken.
Wel geloof ik dat je klankbord er toe doet. Onbewust leren we toch allemaal wel van elkaar.
Jaymza
29-04-2012 om 09:13
Inzicht in anderen
Dat is het mooie van zo'n forum. Er worden vragen gesteld dat iemand ineens iets anders dan gebruikelijk ziet zich afvraagd of dit vaker voorkomt. En zelf ben je dan heel verbaasd omdat je zelf alleen juist dat "afwijkende" ziet
En dat andere zelden of nooit.
En dan die discussies over wat nu beter is. Het is gek hoe strak sommigen aan hun eigen manier vasthouden en niet Iets van een andere kant willen of kunnen zien. Het blijft boeiend.
Jaymza
Hombre
29-04-2012 om 10:15
Inzicht in jezelf
IQ is niet meer dan ruw gereedschap. De interessante vraag is hoe je het inzet.
Ieder mens heeft zijn drijfveren en mechanismes om die drijfveren toe te passen. De vraag is of je bereid bent je IQ potentieel tegen jezelf te gebruiken. Want alle echte wijsheid begint met zelfkennis.
Pas als je daar enig niveau in bereikt hebt, als je in staat bent jezelf en je meningen te zien in het licht van je eigen verborgen drijfveren, je eigen zwaktes en sterktes kent en accepteert. Pas dan kun je toekomen aan inzicht in anderen. Aan inzicht in de wereld.
Misschien is het beter te wachten met kinderen tot je zover bent. Aan de andere kant is het geboortecijfer zo al laag genoeg....
Marieke
29-04-2012 om 19:21
Iq, opleidingsniveau en zelfinzicht
Wat mij betreft zijn IQ, opleidingsniveau en zelfinzicht volkomen losstaande grootheden. Een hoog IQ kan een goede en "hoge" opleiding behoorlijk in de weg staan. Een beetje bovengemiddelde conformist doet het stuk beter op de universiteit. Ik ken verschillende zeer hoogbegaafde mensen die het niet gelukt is om de middelbare school met een diploma te verlaten en ik ken er ook die na de basisschool naar het LBO zijn gegaan.
Ik heb gewerkt in de gehandicaptenzorg en de psychiatrie en ben herhaaldelijk enorm geraakt door het zelfinzicht en het vermogen tot zelfreflectie van mensen die het stempel zwakbegaafd of zeer onstabiel hebben gekregen, daar kan menig (niet zo heel intelligente) academicus een puntje aan zuigen. Daarom reageerde ik zo fel; mensen zijn niet zo makkelijk in hokjes te stoppen.
Rosase
30-04-2012 om 00:21
Marieke
Viel wat mij betreft wel mee hoor, die felheid. Eerder stof tot nadenken. Maar dat geeft niet, dat was eigenlijk ook juist de vraag.
Je tweede post kan ik tot een bepaalde hoogte wel volgen, maar ik moet er ook nog een beetje op broeden. Voor mij zijn die grootheden namelijk niet helemaal losstaand. Ik denk dat er wel een verband is, en soms versterken ze elkaar en soms hinderen ze elkaar.
Rosase
30-04-2012 om 00:27
Hombre
Wat dat betreft denk ik ook dat er geen betere leerschool is dan via je kinderen. Gaande weg leer je vaak een hoop. En als iemand in staat is om je een spiegel voor te houden, dan is het toch wel je kind.
Of dat ook helemaal terecht is, is natuurlijk wel iets waar je over kunt discussieren.
Ik denk eigenlijk dat je nooit uitgeleerd bent.