Relaties
Lizelot
24-04-2012 om 13:36
Daar ben je toch te oud voor??hoe reageren
Mijn zoon is jong voor zijn leeftijd,hij is nu 11 maar nog echt een kind.Zijn neefjes en nichtjes zijn precies het tegenovergestelde.Nu gebeurd het regelmatig op familiebijeenskomsten dat er een jonger kind iets vraagt en mijn zoon hetzelfde vraagt,hij heeft al een paar keer te horen gekregen dat hij daar dan te oud voor is!!Ik wil dan voor hem opkomen,ik vind het ook niet erg,maar ik ben dan snel te aanvallend,ik schiet in de verdedidiging.Dat is niet handig natuurlijk.
Nu spaart hij weer de AH mini's.Hij weet dat oma ook boodschappen doet bij de AH,een jonger nichtje kreeg mini's ,hij vroeg er ook,maar kreeg ze niet,oma vond hem er te groot voor.Hij vroeg z'n nichtje of ze dubbele had om te ruilen en weer kreeg hij een opmerking dat hij ze niet moest sparen.
Hoe kan ik op zo een moment de familie duidelijk maar toch vriendelijk vertellen dat zoon die van ons mag sparen.En dat ik niet wil dat er in een volle kamer zoiets tegen hem gezegd wordt???
koentje
24-04-2012 om 14:33
Ik zou in zo'n situatie
hardop zeggen dat ieder kind en ieder mens nu eenmaal anders is en dat iedereen voor zichzelf uit mag maken wat hij leuk vindt of niet,wat hij sparen wil of niet en met wie hij speelt of niet!Oma of anderen die specifiek dat soort opmerkingen maken (Zeker als die anderen belangrijk voor hem zijn.)zou ik verder apart aanspreken en hen vertellen dat je wilt dat je kind zichzelf moet kunnen zijn. hij is nu eenmaal een beetje jong voor zijn leeftijd maar laat ze hen in zijn waarde laten. Maar het is een lastige en vervelende situatie. Vooral voor je zoon. Laat hem dus duidelijk merken dat JIJ in elk geval vindt dat zijn mag zoals hij is!!!
tonny
24-04-2012 om 14:34
Nou ja zeg!
Wat een gezeur! Gewoon zeggen 'Jullie vinden het misschien kinderachtig, maar ik vind die mini's erg leuk. Wil je met me ruilen?'
(Ik ben bijna 53 en ik spaar ook mini's, haha. Ze zitten in een winkelkarretje dat ik een paar jaar, geleden heb gekregen, gekocht bij Xenos Vind het alleen stom dat die dingen totaal niet in verhouding zijn - die mini's dan. Zo'n megasinaasappel naast een tray danoontjes. Zeker symbolisch: fruit is gezonder.)
Maar terug naar je vraag. Neem de kwestie niet over van je zoon maar laat hem met zelfvertrouwen melden aan oma en andere familieleden wat-ie leuk vindt. Of een ander dat kinderachtig vindt, is totaal niet aan de orde.
Grasmus
24-04-2012 om 14:55
Dochter ook
Inderdaad, ik zou het zo doen als Tonny, dat is toch duidelijk genoeg lijkt me.
Hier een dochter van 13 jaar en die vind ze ook helemaal geweldig. Ze plaatst er zelfs foto's van op Twitter... Verder schaamt ze zich overal voor, maar die mini's, dat mag iedereen weten blijkbaar . Dus hij is de enige niet hoor!
Henk 82
24-04-2012 om 16:10
Kindersurprises
Je moest eens weten hoeveel volwassenen nog kindersuprises e.d sparen..
Ragdoll
24-04-2012 om 16:13
Hi,hi evanlyn...
ik ben 41 en spaar ze ook hoor….! Vind ze ook geweldig, maar inderdaad….de verhoudingen kloppen niet helemaal (daar kijken we dan even doorheen).
Ik ken het, die opmerkingen. Ik heb een zoon die 7 mnd ouder is dan een nichtje van hem. Hij moet altijd beter weten want hij is ouder. Ze zijn nu allebei 6 jaar! Hij mag iets niet, want hij is ouder. Ik zeg dan metteen dat hij ook maar 6 is, net als zijn nichtje die kennelijk nog klein is. Hij is erg wij svoor zijn leeftijd dat weet ik, maar om er zomaar vanuit te gaan dat hij dingen natuurlijk moet begrijpen die zijn nichtje niet hoeft te snappen, daar pas ik voor hoor.
rutiel
24-04-2012 om 17:28
Haha tonny
Nu val je toch door de mand hoor, met je oproepje in Vraag en Aanbod! Die arme kleinkinders van je mogen tzt vast helemaal niet met oma's verzameling spelen
Maar ik herken het wel hoor. Laatst vroeg iemand of ze mijn dochter blij kon maken met wat AH-mini's. Nee die interesseert het niet, maar haar 46-jarige moeder vindt ze wél hartstikke leuk. Dat durfde ik dan toch niet zo goed te zeggen dus ik heb ze zogenaamd voor mijn dochter meegekregen.
n@nny
Fiorucci
24-04-2012 om 18:22
Haha
Ik vind ze leuk, het is puur jeugdsentiment. Ik zet nog net niet het winkeltje neer..)
Ragdoll
24-04-2012 om 20:01
Sparen
heeft zeker niet met leeftijd te maken. Ik herinner me nog die dierenplaatjes die je moest verzamelen in dat boek van de AH. Tijdens de ruildagen bij de AH waren het vooral volwassenen die als een bezetene stonden te ruilen; en fanatiek dat ze waren! Ik deed ook mee, dat geef ik ook wel weer toe LOL.
Ragdoll
24-04-2012 om 20:01
Sparen
heeft zeker niet met leeftijd te maken. Ik herinner me nog die dierenplaatjes die je moest verzamelen in dat boek van de AH. Tijdens de ruildagen bij de AH waren het vooral volwassenen die als een bezetene stonden te ruilen; en fanatiek dat ze waren! Ik deed ook mee, dat geef ik ook wel weer toe LOL.
Roosje Katoen
24-04-2012 om 21:06
Juist in een volle kamer
zou ik roepen: te oud?! Hoe bedoel je? Ik ben bijna 40 en ik vind het nog leuk!
Doe ik ook altijd tegen kinderen die andere kinderen pesten dat ze kinderachtig zijn. Werkt altijd, al is het maar om ze aan het lachen te krijgen.
Lizelot
24-04-2012 om 22:35
Inderdaad
die mini's zijn erg leuk.Mijn zoon en ik raden eerst wat erin zou kunnen zitten en dan maken we het pakje open om te kijken of 1 van ons gelijk heeft.Het liefst zou hij ook het winkeltje kopen.
tonny,zoon slaat dicht als zoiets gezegd wordt,hij kan dan zelf niet reageren,het raakt hem echt.
Roosje Katoen,zo iets zou ik inderdaad kunnen zeggen,maar dat maakt geen indruk denk ik.laatst zat ik met een jonger nichtje naar haar barbie's te kijken,ze had een doosje met kleertjes bij,die was ik samen met har aan het uitzoeken.Toen werd ik uitgelachen,dat het leek of ik het zelf nog leuk vond.Ik was een kind dat zich verveelde tussen de volwassen aan het vermaken.
Maar ik ga hem onthouden....maar het is niet alleen met die mini's natuurlijk,ook met speelgoed,hij vindt dieren schattig en leuk.Hij is niet stoer,daar heeft men moeite mee.En het feit dat wij hem niet stimuleren om stoer te zijn,wordt niet geaccepteerd denk ik.Zijn neefjes worden heel anders opgevoed,meer in een stijl die oma en opa aanspreekt.Geeft niets,maar ik wil dat ze mijn zoon in zijn waarde laten.Dat lijkt lastig te zijn.
Merel
24-04-2012 om 23:48
Bah
He wat naar dat opa en oma zo op hem reageren. (zijn het de ouders van je man?) Zoals je je zoon beschrijft lijkt het me een hele leuke en lieve jongen. (maar wij zijn niet zo van het stoere) mijn zoon dus ook niet. Vervelend dat opa en oma hem zo benaderen. Ik denk dat ik wel eens een gesprekje een op een met de persoon zou hebben die dat gezegd heeft. Hoezo ben je ergens te oud voor, wat een onzin.
Jaymza
25-04-2012 om 08:30
Dom
Dom vind ik het om mensen die anders zijn als jijzelf hardop uit te lachen. het zegt meer over hen als over jouw zoon.
Jaymza
tonny
25-04-2012 om 11:16
'(zijn het de ouders van je man?)' merel, zeer o.t.
hoho zeg! Dat staat toch nergens?
Ik ben ook 'de ouders van de man' in de functie van oma; waarom wordt ervan uitgegaan dat 'de moeder van de man', schoonmoeder van vraagstelster dus, wel weer de kwaaie pier zal zijn? Word ik weleens een beetje moe van. Je wordt zonder er enige invloed op te hebben tot schoonmoeder gepromoveerd en per definitie ben je de spreekwoordelijke slechterik.
Merel
25-04-2012 om 11:23
Nee dat staat nergens
Nee dat staat nergens,zie daarom ook het vraagteken erachter. Als Lizelot zelf ook niet van het stoere is en haar zoon begrijpt en zelf ook dat soort dingetjes leuk vindt, kan ik er haast wel uit opmaken dat ze zelf niet zo'n opvoeding heeft genoten. (en dat dit dus niet van hààr ouders afkomt) maar ik kan het natuurlijk verkeerd hebben.
Ik had trouwens zelf een hele lieve schoonmoeder en schoonvader hoor, ik ben helemaal niet bevooroordeeld hierin.
krin
25-04-2012 om 11:26
Go, tonny!
Goed dat je het opneemt voor de schoonmoeder. Ik vrees dat vele akelige schoonmoeders toch ontstaan in het hoofd van de schoondochters, die (ongemerkt?) vanuit een concurrentiepositie denken.
En on topic: Ik zou het luchtig houden, denk ik. Iets zeggen als: "Voor leuke dingen ben je nooit te groot" of "je bent toch nooit te groot voor een cadeautje van je oma?"
En daarnaast je schouders ophalen over opa en oma en inzetten op het vermogen dat soort dingen van je af te laten glijden (voor zoon én jezelf). Want als het niet "te groot" was geweest, was het wel "dat is toch iets voor meisjes" geweest, waarschijnlijk.
Lizelot
25-04-2012 om 12:27
Dat is hem krin!en tonny en merel
Dank je....voor leuke dingen ben je nooit te groot!!!
Jammer dat ik het niet in me heb dit soort simpele dingen zelf op te lossen.Maar dat gaat hem worden.
Merel heeft wel een punt,het zijn inderdaad de ouders van mijn man.Mijn man is echter heel anders ,net als zijn broer.Alleen mijn schoonzusje staat heel anders in de opvoeding van haar kinderen en mijn schoonouders liggen meer op 1 lijn met haar.Ik denk juist dat mijn man en zijn broer door hun opvoeding nu veel softer zijn voor de kinderen.Mijn man heeft ook een periode moeite gehad met onze zoon,maar ik heb hem de mooie kanten van een gevoelig kind laten zien en nu hebben ze het fijn samen.Het was even accepteren dat zijn kind niet zoals hem was.Ik ben ook op het stoere van mijn man gevallen,het tegenovergestelde van mezelf.Wij houden elkaar in balans.Ik had echter geen rekening met de familie gehouden.Met zijn broer hebben we een fijn contact.En ik ben het ook wel met Tonny eens dat het er niet zoveel toedoet.Aan mijn kant is ook een gezin dat de kinderen heel anders opvoed.Mijn broer heeft er wel voor gezorgd dat zijn kinderen niet soft zijn.Zijn vrouw is ook harder,killer.Het ligt ook vee laan de echtgenote-echtgenoot iemand weer treft.
Het is natuurlijk ook andersom,mijn schoonzusje en schoonouders vinden mijn zoon te soft en te kinderlijk en vinden dat we dat moeten veranderen,maar ik ben het oo kniet met hun opvoeding eens.Daar praat ik niet over,maar dat merken ze wel.Als er weer een verhaal verteld wordt over een van de jongens,valt mijn mond soms open van verbazing.ik zeg er niets over,maar lach ook niet mee.Dus ze merken het wel.
Ragdoll
25-04-2012 om 14:28
Krin
"Ik vrees dat vele akelige schoonmoeders toch ontstaan in het hoofd van de schoondochters, die (ongemerkt?) vanuit een concurrentiepositie denken".
of andersom? Er zijn misschien echt akelige schoonmoeders die vanuit een concurrentiepositie denken?
tonny
25-04-2012 om 14:33
Ragdol, krin
We gaan off topic, hoewel het een boeiend onderwerp kan zijn.
koentje
25-04-2012 om 16:22
Even weer over het topic!!:
Als het gaat om iets wat je spaart is het nog wat. Maar de achterliggende opmerking van Lizelot is natuurlijk ook over feit dat kinderen nu eenmaal niet alles op dezelfde leeftijd kennen en kunnen en dat daar wel eens vervelend over wordt gedaan.
Mijn zoon bijv. is erg slecht in rekenen. Als er dan iets gezegd wordt als 'Maar dat moet je toch allang kunnen; je bent al 13!!'.... is het nog pijnlijker.
Ooit zei een iets ouder neefje trots dat hij op school al sommen tot de duizend kreeg. Mijn zoon zat met grote ogen te kijken terwijl de volwassenen met groot respect reageerden. Daarna viel er even een stilte. Mijn zoon vroeg toen aan zijn neef; 'En? Heb je er ook wel eens eentje goed?'
Kijk, mijn zoon rekent dan niet... maar hij had de lachers op zijn hand!' Is ook wat waard toch?
Gelukkig wordt er trouwens nooit vervelend tegen hem gedaan over dat hij minder goed leert. Iedereen in onze familie accepteert dat op een leuke manier.
krin
25-04-2012 om 17:40
Ragdoll (ot)
Ja, die heb je ook. En omdat er hier meer schoondochters dan schoonmoeders schrijven, zijn die hier veruit in de meerderheid. Daarom vond ik het leuk dat Tonny het opnam voor de schoonmoeder. Ik heb altijd alleen maar leuke gehad.
Waar twee kijven, hebben twee schuld, dat gaat waarschijnlijk voor de meeste gevallen op. En dan heb je natuurlijk ook nog gewoon nare mensen, en misschien valt jouw schoonmoeder daaronder?
Lizelot
25-04-2012 om 19:42
Ja,is zo koentje
Mijn zoon heeft moeite met taal ,ook met praten en een trage verwerking.Als hem iets gevraagd wordt,dan moet hij dat eerst verwerken,dan de juiste woorden zoeken.Dar krijgt hij soms ook nare opmerkingen over,waardoor hij helemaal blokkeert en er niets meer uit hem komt.
Door verschillende reakties ben ik na gaan denken ,ik weet nu waar het knelpunt zit.Zoon is anders dan hun en anders is fout.Mijn schoonvader en mijn zwager hebben ook altijd problemen.Mijn schoonvader leeft om te werken,mijn zwager werkt om te kunnen leven.Hij is tevreden met wat hij heeft,hoeft geen grote luxe dingen ,heeft wel een baan,36 uur en heeft daardoor veel vrije tijd,vind mijn schoonvader.Want die heeft een eigen zaak en werkt 6 dagen per week van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat.Schoonvader houdt van luxe dingen en is heel materialistisch.Mijn schoonvader kan dat niet accepteren en maakt mijn zwager zelfs belachelijk waar mijn familie en vrienden bij zijn.Of hij leest hem de les waar andere bijzijn.Dus mijn zoon zal hij nooit accepteren hoe hij is,oma ook niet en mijn schoonzus ook niet.Dat maakt niet uit,daar leert hij ook van.Maar volgende keer weet ik wat ik kan zeggen als hij weer ergens te groot voor is!!!!
Wat een goede opmerking van je zoon trouwens koentje,geweldig.
Avalon
26-04-2012 om 10:18
Citius, altius, fortius
Valt mij ook erg vaak op. Kinderen moeten zo snel mogelijk groot zijn. Heeft die van jou nog geen groot bed, fietst het nog met zij wieltjes. Die van mij had met 4 jaar ABC, zo snel mogelijk weer een nieuwe fiets kopen zodat het kind niet meer met de tenen aan de grond kan.
Waarom moet het allemaal zo snel? Mijn 10 jarige spaart ook enthousiast mini's, laat hem toch lekker.
Rosase
26-04-2012 om 15:08
Avalon
Ja dat herken ik. Kan toeval zijn, maar ik zie dat hier vooral bij de wat minder ontwikkelde mensen.
Ik had bijvoorbeeld hele discussies met iemand uit mijn omgeving omdat ik nog geen echte schoenen kocht voor mijn kind. Terwijl hij wel al kon lopen. En dat het buiten overdag 10 graden vroor en er een halve meter sneeuw lag dat had er niks mee te maken. Hij moest zo snel mogelijk op schoenen gaan lopen, anders leerde hij niet goed lopen???? Ik heb dat anders geleerd.
En zo kan ik nog wel wat meer voorbeelden geven. Er zit vaak een wedstrijdelement in, en een prestatiedrang, alsof je je moet bewijzen via de prestaties van je kind en vandaar dus sneller, hoger, sterker. En mogelijk ook een vorm van onwetendheid.
j@ost
27-04-2012 om 08:41
Minder ontwikkelde mensen o.t.
Dat herken ik helemaal niet. Het zijn vaak ouders die zelf hoogopgeleid zijn die vooral maar proberen dat hun kind echt beter is dan kinderen die uit gezinnen komen met minder geld/opleiding.
Maar even alle gekheid op een stokje.....wat een dom geraaskal over meer en minder ontwikkelde mensen. Eigenlijk heb ik nu er al weer teveel woorden aan vuil gemaakt. Wie beslist nu eigenlijk wanneer iemand ontwikkeld is en wanneer minder ontwikkeld. Bâh.
Avalon
27-04-2012 om 11:44
Minder ontwikkelde mensen
Oh dat heb ik volgens mij niet genoemd, nee kan ook niet zeggen dat dat het geval is. Zie het bij allerlei mensen om mij heen.
Ach misschien wil ik mijn kinderen wel te klein houden, kan natuurlijk ook!
Rosase
27-04-2012 om 14:37
J@ost
Viel mij gewoon op. Bedoel er verder niets mee.
En tja, wat is minder ontwikkeld? Misschien had ik minder hoogopgeleid moeten roepen. Waarbij ik dan maar in het middden laat wat hoogopgeleid nu daadwerkelijk is.
De personen waar ik aan refereer hebben amper de basisschool afgemaakt. Misschien dat dat een wat beter beeld schept.
Bij de ratrace tussen hogeropgeleide mensen kan ik me ook wel wat voorstellen. Maar hier in mijn omgeving zie ik dat dus minder.
Het patroon viel mij gewoon op en ik vroeg me werkelijk waar af of dit toeval is of dat er een verband is. Kan me namelijk voorstellen dat als je informatie wat minder makkelijk verwerkt dat je dan makkelijker blijft hangen in de bakerpraatjes. En dit echt gezegd met het grootste respect naar alle mbo-minners of wat dan ook. Want daar heeft het wat mij betreft dus niks mee te maken.
Marieke
27-04-2012 om 15:05
Bakerpraatjes
Rosase schreef:"Kan me namelijk voorstellen dat als je informatie wat minder makkelijk verwerkt dat je dan makkelijker blijft hangen in de bakerpraatjes."
Bakerpraatjes zijn echt niet zijn voorbehouden aan "mensen die minder makkelijk informatie verwerken", maar zij zullen wel andere bakerpraatjes hebben dan de WO plus moeders.
Wat het ene moment een wetenschappelijk onderbouwde opvoedingsmethode is kan 2 jaar later een bakerpraatje zijn. Of het ene "wetenschappelijke" feit vindt ingang in de ene subcultuur en het andere sluit meer aan bij de andere. Wie heeft er gelijk, de mensen met de hoogste opleiding?
Het is niet erg kies om andersdenkenden als minder ontwikkeld te beschrijven, hoeveel respect je ook voor ze hebt. Waarom wordt hun mening bepaald door het aantal jaren dat zij onderwijs hebben genoten. Is jouw mening beter omdat je langer op school hebt gezeten?
Mollekey
27-04-2012 om 15:42
En ja hoor
we zijn er weer!!!!! Rosase, volgens mij was jouw hele berichtje een bakerpraatje. Ik geloof er i.i.g. niks van
Rosase
27-04-2012 om 21:47
Het gaat ook niet over opleiding
Dat probeer ik juist te vertellen. Ik geloof echt niet dat je een academische titel moet hebben om je kind goed te kunnen opvoeden.
Wat ik gemerkt heb is dat een aantal mensen uit mijn omgeving, die niet zo thuis zijn op internet, in een klein kringetje leven en moeilijk geschreven informatie tot zich nemen, nogal vasthouden aan principes als hoe eerder lopen hoe beter, voor z'n tweede jaar moet ie zindelijk zijn, als je niet meteen bij de eerste stap schoenen gaat kopen leren ze nooit goed lopen, etc etc. Vroeg me gewoon af of daar een verband tussen is.
En ik heb dus nergens beweerd dat, omdat ik zulke mensen ken, ik ervan uit ga dat dan voor iedereen geldt die niet "hoog"opgeleid is. Ik constateer slechts dat er in mijn omgeving verschil is tussen mensen die makkelijk informatie tot zich nemen en mensen die dat minder makkelijk doen. En dat beide groepen anders denken over kinderen grootbrengen.
Dat heeft te maken met hoe iemand informatie aangeboden krijgt en hoe makkelijk iemand informatie tot zich neemt. Ik zal er ook vast wel eens naast zitten, maar omdat mijn wereld groter is, ik nog weleens iets nazoek of hier navraag heb ik de beschikking tot een bredere meer uitgekristalliseerde stroom van informatie.
Ik denk wel dat Llewella een punt heeft. En vroeger ging informatie ook veelal van mond tot mond. Dat maakte het geschreven woord ook minder belangrijk.