Relaties
positiefje
04-07-2016 om 10:52
Altijd negatief
Ik ben zelf positief persoon. Ok, er valt wel eens iets tegen of er gebeuren dingen die minder leuk zijn, maar dan probeer ik dat op te lossen (met of zonder hulp van buitenaf).
Ik ben momenteel 15 jaar getrouwd met een lieve man en heb twee kinders. Al 15 jaar lang is vooral mijn schoonmoeder negatief en niet zo'n beetje ook.
Ik heb het goede mens nog nooit een keer zien lachen of echt blij gezien. Bij haar is het altijd de negativiteit dat de boventoon voert. Ze weet werkelijk op alles negatief te reageren. Wordt ze notabene door iemand bij huis opgehaald en meegenomen om een weekend weg mee te gaan, dan is de reis te lang, was ze misselijk, was het huisje te klein, was het eten niet goed. Echt, op alles heeft ze op en aanmerkingen. Het verbaasd me dat ik haar gewoon niet anders ken.
Ze heeft zo lang als ik haar ken (zeker 20 jaar) nog nooit eens positief op iets gereageerd.
Zo heeft ook ze allerlei pijntjes en lichamelijke dingetjes waarover steen en been geklaagd wordt. Is iemand ziek, dan is zij nog veel zieker etc...Tips en hulp wil ze niet en ze luistert ook niet naar anderen want dan is het probleem opgelost en kan ze niet meer klagen.
Ik merk dat vooral mijn man er alles aan doet om zijn moeder niet van streek te maken. Alles wordt dus afgezwakt en gebagitaliseerd.
Zo hadden wij laatst een super leuke vakantie in een mooi luxe oord. Zodra man zijn moeder aan de telefoon heeft hoor ik hem zeggen dat de hotelkamer 'wel mee viel' en dat de afmetingen wel mee vielen...dat het zwembad ook wel mee viel en ga zo maar door, kortom alles wordt afgezwakt. Maar waarom?? denk ik dan. Waarom niet gewoon zeggen dat het een super vakantie was, want dat was het gewoon.
Ik vraag me af: Waarom zijn sommige mensen zo ontzettend negatief en blijven ze maar hangen in het klagen?
Het lost niets op en ze krijgen ook niets gedaan bij de meesten. Vooral wij nemen nu vooral afstand van schoonmoeder. Als we bij onze schoonouders zijn en ze begint weer (9 van de 10 keer is dat zo), dan gaan we er ook nooit op in, veranderen van onderwerp waarna ze iedere keer weer terug komt op haar negatieve gedrag, of we gaan vrij snel weer weg als het te erg wordt, dus het levert haar niets op ook. Behalve dan dat mensen uit haar buurt blijven of snel weg gaan.
Ik zeg niet dat ik nooit negatief ben. Natuurlijk kunnen er dingen gebeuren of heb je een off-day. Maar dan los je het op of ga je in ieder geval was doen om vrolijker van te worden. Je blijft er niet in hangen zegmaar. Maar je leven lang negatief zijn??? Haar hele gezicht is ernaar gaan staan. Ze heeft altijd een norse blik op haar gezicht.
Daar waar bij wonen woont er ook iemand die altijd negatief is. Precies zo'n zelfde houding. Als ik de hond uit laat en ik zie die persoon lopen dan loopt ik een blokje om. Dat is dan wel weer makkelijk, maar ja, je schoonmoeder kun je soms moeilijk ontwijken. Ze weet een verjaardag of andere festiviteiten altijd een negatieve sfeer te geven…zo jammer.
Flanagan
23-03-2022 om 20:53
Allenamenbezetdaaromditmaar schreef op 23-03-2022 om 20:45:
Pfff. Ik denk ik lees de verhalen even door. Wat een gedoe allemaal. Ik red het niet alles te lezen. Mijn moeder was ook niet de vrolijkste. Maar het leven was voor haar wel wat harder dan voor mij. Wie ben ik om daar wat van te zeggen. Nu ze er niet meer is kan ik zeggen dat ik haar enorm mis. Was ze er nog dan zat ik waarschijnlijk met jullie mee te zeuren.
Niemand start met dezelfde kansen. Contact gaat niet iedereen even makkelijk af. Ben je geboren met een leuk uiterlijk, dan gaat het soms vanzelf en krijg je positieve aandacht. Net zoals niet iedereen geboren wordt met de talenten om topsporter te worden, heeft ook niet iedereen het talent om soepel sociale contacten te onderhouden. Depressie kan ook in de genen liggen. Inderdaad kun je leren. Maar zoals niet iedereen door dagelijks hard te trainen een marathon kan lopen kan ook niet iedereen leren altijd maar overal een positieve draai aan te geven.
Dus positiefje koester het feit dat je positief kunt zijn. Tel je zegeningen zou mijn kerkgetrouwe moeder gezegd hebben.
Let even op datum TO...
MRI
24-03-2022 om 09:22
Allenamenbezetdaaromditmaar schreef op 23-03-2022 om 20:45:
Pfff. Ik denk ik lees de verhalen even door. Wat een gedoe allemaal. Ik red het niet alles te lezen. Mijn moeder was ook niet de vrolijkste. Maar het leven was voor haar wel wat harder dan voor mij. Wie ben ik om daar wat van te zeggen. Nu ze er niet meer is kan ik zeggen dat ik haar enorm mis. Was ze er nog dan zat ik waarschijnlijk met jullie mee te zeuren.
Niemand start met dezelfde kansen. Contact gaat niet iedereen even makkelijk af. Ben je geboren met een leuk uiterlijk, dan gaat het soms vanzelf en krijg je positieve aandacht. Net zoals niet iedereen geboren wordt met de talenten om topsporter te worden, heeft ook niet iedereen het talent om soepel sociale contacten te onderhouden. Depressie kan ook in de genen liggen. Inderdaad kun je leren. Maar zoals niet iedereen door dagelijks hard te trainen een marathon kan lopen kan ook niet iedereen leren altijd maar overal een positieve draai aan te geven.
Dus positiefje koester het feit dat je positief kunt zijn. Tel je zegeningen zou mijn kerkgetrouwe moeder gezegd hebben.
ja het draadje is al oud dus misschien niet meer van toepassing maar ik vind je post erg mooi. Alles we alles van iemand wisten zouden we niet oordelen inderdaad.
troelahoep
30-03-2022 om 15:02
Hm. Van je eigen (schoon)ouders weet je doorgaans veel, dus kun je misschien juist wel oordelen. Ik geef het je te doen hoor, omgaan met ontzettende energieslurpers (want dat zijn het, de negatieve mensen). Je hebt er niet veel aan (behalve het besef dat je je zegeningen moet tellen) en je word ook nog geacht te mantelzorgen als de tijd daar is.
Kikki39
05-04-2022 om 21:32
heb het ook gelezen, ik vind het wel een grappige post. Ik herken het namelijk. Niet dat ik niet positief ben, maar ik vind het heerlijk om te klagen. Ik vind dat oprecht leuk, vooral dat alles te duur is en over mensen klaag ik heel veel. Ik ken namelijk meer mensen die niet leuk zijn dan wel leuk, ik kan er niks aan doen. Maar gelukkig vind ik het zelf dus leuk, maar ik zal er op letten als ik bij vriendinnen ben, want misschien klaag ik dan ook teveel.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.