Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Wilgenroosje

Wilgenroosje

25-05-2016 om 15:33

Zó trots

Onze dochter, die we in groep 7 van school gewisseld hebben vanwege, zoals ze zelf aangeeft verwaarlozing, had op haar vorige school een vmbk basis-kader advies, kreeg in januari op haar nieuwe school een havo/vwo advies en komt net thuis met de envelop met haar cito-score. 546!

Alle emoties komen langs. Verdriet om wat ze heeft moeten doorstaan, ik voel alle machteloosheid weer en woede omdat ze ons kind zo aan haar lot over hebben gelaten. Wat hebben we als gezin met z'n allen geknokt!

Maar wat overheerst is trots en blijdschap. Ze straalt! (Doet ze trouwens sowieso sinds ze op haar nieuwe school zit.)


Stickertje

Stickertje

25-05-2016 om 15:43

Gefeliciteerd, ook voor je dochter

En je ziet dat knokken loont!
Hier wilde het team van leerkrachten ook maar niet zien dat jongste slimmer was dan oudste. Uiteindelijk hebben we een Wisc test laten doen die hij met maximale score heeft afgelegd. Een schoolwissel raadde de psycholoog af maar wat ben ik blij dat hij volgend jaar naar een school op zijn niveau kan. Het verdriet om wat onze kinderen hebben moeten doorstaan deel ik met je. Cito washier niiet zo heel geweldig hij heeft veel te diep nagedacht over de antwoorden.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

25-05-2016 om 15:59

Stickertje

Wat goed dat je die Wisc hebt laten afnemen. En fijn dat je kind daardoor volgend jaar eindelijk op zijn niveau kan werken. Ze verdienen het zo!

Wow!

Wat goed van haar en wat ontzettend triest dat het verschil zo enorm groot kan zijn... Verwaarlozing... die raakt me wel. Heb dat gevoel bij mijn jongste ook wel eens...

bieb63

bieb63

25-05-2016 om 16:12

Top!

Heel fijn voor haar ( en jou)!

Pirata

Pirata

25-05-2016 om 16:38

super

Gefeliciteerd en wat fijn dat de schoolwissel zo goed heeft uitgepakt!!

Wat fijn!

Ik voel die verwaarlozingsopmerking van je dochter tot diep in mijn buik, laat staan hoe dat bij jullie was!! Hoe fijn is t dan om je dochter weer te zien stralen he?
Top!!

Stickertje

Stickertje

25-05-2016 om 16:49

Verwaarlozing

Dat gevoel heb ik ook wel eens. Kinderen die aan de onderkant niet dramatisch opvallen en wel aardig meehobbelen daar wordt weinig aandacht aan besteed. Het valt leerkrachten dan helemaal niet op dat er wat aan de hand is. En als je daar als ouder over wilt praten wordt het weggewuifd. Kind heeft prima scores toch? Een 10 jarige die foutloos wiskunde huiswerk van zijn VWO brugklas neef maakt en op cito toetsen III en IV scoort is vreemd maar de halve klas heeft zulke scores dus de leerkracht maakt zich nog niet druk.
Sinds dit schooljaar heeft zoon 2 etiketjes gekregen die ik zelf heb laten opsporen. School zag de noodzaak niet. Hij heeft een IQ van ruim 140, bij makkelijke vragen heeft hij altijd het idee dat hij er meer mee moet.
Testje van gisteravond: Je hebt 3 appels en 4 bananen hoeveel stukken fruit heb je dan? Mam dat ligt eraan in hoeveel stukken dat fruit gesneden is! Misschien wel 30 stukken? Als ik dan uitleg dat 1 appel 1 stuk fruit is komt hij wel tot het antwoord 7. Hij kan zich niet voorstellen dat je op een Cito of andere toets zulke makkelijke vragen krijgt.
Hij gaat volgend jaar vwo doen, hopen dat dat voldoende uitdaging biedt.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

25-05-2016 om 17:08

Dank jullie wel

Bedankt voor de lieve felicitaties. Ik geef ze aan dochter door.

Wat betreft die opmerking over verwaarlozing: wij wisten dat onze dochter op haar oude school op geen enkel gebied kreeg wat ze nodig had. We zagen ook dat het steeds erger werd en dat ze steeds ongelukkiger werd. Vandaar de schoolwissel.

Toen ze pas 2 dagen had meegedraaid op haar nieuwe school, kwam ze thuis en toen zei ze het: "Mam, ik ben op mijn vorige school verwaarloosd." Dat houdt ze tot op de dag van vandaag vol. Later kwam daar nog een keer de opmerking bij, dat ze wist dat sommige kinderen school leuk vonden, maar dat ze nooit had gedacht dat zij het ook leuk kon vinden.

Drietje: hou maar goed de vinger aan de pols bij je jongste.

Noet

Noet

25-05-2016 om 17:39

wat fijn

Wat voelt dat fijn, ik kan het me helemaal voorstellen want hier ook zo'n blije moeder.

Dochter die vorig jaar met moeite IV/V scoorde op de cito's zit nu aan het andere eind. Wel bewust met een jaar doubleren om de achterstanden in te kunnen halen, wennen aan totaal andere methoden en structuur in de klas. Maar wij ouders zijn nog elke dag blij dat we de stap genomen hebben. Volgend jaar groep 7 en we hebben er vertrouwen in.

Hortensia

Hortensia

25-05-2016 om 17:41

fijn!

Jullie gloeien zo van trots, ik zie het hier bijna!

Wat ben ik blij dat het zo goed terecht is gekomen!

Elfje65

Elfje65

25-05-2016 om 17:49

Wow,

Wat fantastisch. Gefeliciteerd! En wat schandalig dat ze zo in de steek gelaten is op de vorige school. Ik zou even een fijne mail schrijven aan oude school om ze hierop te wijzen. Alleen al om een lange neus te maken.

wat heerlijk!

wat fijn om je dochter zo te zien opbloeien en om dit resultaat te hebben! het zal voor jullie moeilijk zijn geweest om nog in groep 7 van school te wisselen, twijfel of je er wel goed aan doet... de opmerking van je dochter en de cito-score bewijst driedubbel dat het een heel goede keuze was. Fijn!!

Mijn dochter is vorig jaar ook in groep 7 van school gewisseld vanwege diverse redenen, en heeft net ook een dik vwo-advies gekregen. ze is opgebloeid op de nieuwe school maar kan tegelijk niet wachten om naar de middelbare te gaan.

zelf ben ik vooral blij dat ik nu helemaal klaar ben met de basisschool, beide kinderen naar de middelbare. Niet meer afhankelijk van 1 leraar, of een school met een bepaald idee. klaar!

Egel

Egel

25-05-2016 om 21:15

super!

Wat prachtig Wilgenroosje!
Van het verhaal krijg ik kippenvel. Wat een enórm verschil in advies en resultaat. Wow.
Misschien dacht je dochter eerder wel dat ze het allemaal niet echt van schoolse zaken moest hebben. Terwijl ze dus flink bovengemiddeld intelligent is!
Pijnlijk die eerdere school. Gelukkig dat het bij jullie goed is gekomen.

Dat is wel iets om te vieren! Gefeliciteerd!

@nnemoon

@nnemoon

25-05-2016 om 21:24

Je dochter is een kanjer!

Ik word er gewoon akelig van als je dochter zegt dat ze verwaarloosd is op school. Ieder kind is anders. Wat zal je kind zich onbegrepen hebben gevoeld.

Wat heerlijk om te lezen dat de schoolwissel zo positief voor haar was.

Wat een mooi advies, natuurlijk ben je trots. Je dochter is een kanjer en ik wens haar fijne jaren toe op het voortgezet onderwijs.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

25-05-2016 om 22:15

Bedankt

Wat een lieve reacties allemaal. We hebben het gevierd, hoor. Met chips en een glaasje Fanta.

Noet en Gruffalo: wat fijn dat jullie dochters ook zo opgebloeid zijn na de wisseling. De leerkracht die onze dochter vorig jaar nog een paar maanden in groep 7 op haar nieuwe school had, zei tegen ons dat dit is wat een positieve omgeving met een kind doet.

Elfje65: ik denk dat we haar adviesbrief en/of cito-uitslag nog wel even naar haar oude school mailen.

Ik breng al jullie lieve wensen aan onze dochter over.

Wilgenroosje

Ik houd hem zeker in de gaten. Hij heeft weinig te doen, maar zijn scores blijven hoog en hij heeft ontzettend veel vriendjes in zijn klas. Toch blijft het een lastig gevoel als je kind er een beetje voor spek en bonen bij zit. Nog maar een jaartje, dus als mijn zoon op een passend schooladvies afstevent ben ik tevreden. Kan hij daarna lekker zijn best gaan doen

Geniet er lekker van met je dochter!

Wilgenroosje

Wilgenroosje

11-06-2016 om 05:12

Vervolg

Het verhaal krijgt nog een heel leuk vervolg, waar ik als moeder, toch een beetje de zenuwen van krijg.
We zijn door school gebeld. Of we wilden komen praten. En tijdens dat gesprek hebben we gehoord dat school het advies heeft bijgesteld van havo/vwo naar vwo. Na het advies in januari is onze dochter zich nog zo door blijven ontwikkelen en haar werkhouding is erg goed. Daarom heeft de basisschool dat besluit genomen. En we waren al zó trots.

Prachtig natuurlijk, maar we waren door bovenstaand verhaal al heel blij met het havo/vwo-advies.
Onze dochter heeft aangegeven dat ze nu naar het vwo wil. Als de juf zegt dat ze het kan, dan wil ze dat. Ik wilde haar liever in de havo/vwo klas houden, omdat het nogal een dromertje is en ik ben bang dat het vwo te snel gaat.

Onze dochter houdt voet bij stuk. Ze wil naar het vwo. En...er is op de school die ze heeft uitgekozen nog een plaatsje, dus ze is nu geplaatst in een vwo-klas. Dochter dolgelukkig, ik in de stress. Ik laat het natuurlijk niet merken, maar ik zit vol zorgen.

Ze komt nu in een klas waarin ze bijna niemand kent en dat vind ik moeilijk, omdat ze op haar "nieuwe" basisschool zo lekker ging en in de h/v klas wel met veel bekende meiden zat en ik ben dus bang dat ze het niet bij kan benen. Ben ik door de snelle tijd waarin ze zich zo ontwikkeld heeft overbezorgd? Zijn mijn zorgen over aansluiting in de groep en het hoge lestempo onterecht? Ik weet het niet, maar ik lig er wakker van....

Triva

Triva

11-06-2016 om 05:31

relax!

Ze heeft een vwo citoscore.
Ze heeft in korte tijd een grote achterstand ingehaald.
Ze heeft toen niet zitten dromen.
Ze is al bekend met nieuwe vrienden maken.
Ze wil het zelf.
Juf zegt dat het kan.
Als ze na havo/vwo alsnog naar vwo gaat komt ze in drie jaar tijd voor de derde keer met nieuwe kinderen in de klas.

Relax en geef haar vertrouwen en laat zien datje denkt dat ze dit kan. Jouw gevoel pikt ze feilloos op en dat helpt haar niet. Begeleid haar de eerste weken met het huiswerk plannen en laat haar het alleen doen als het goed gaat.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

11-06-2016 om 06:16

Triva

Fijn, zo'n snelle reactie. Lig zo te piekeren. Stom hè?

Als ik jouw punten lees, Denk ik: "Oh ja, klopt", maar mijn gevoel hè?

Goeie tip van dat plannen. Dan kan ik nog een beetje de vinger aan de pols houden.
Ik ga m'n best doen om er wat nuchterder in te staan. Ik denk dat het gewoon een beetje snel gaat allemaal. Dochter kan zich duidelijker sneller aanpassen dan moeder.

mijk

mijk

11-06-2016 om 08:57

je moet weer leren om op een ander te vertrouwen.

Dit is een kind waar je voor hebt moeten staan en nu kan je weer achter haar staan. De belangrijkste voorwaarden om het te halen is zelf het gevoel hebben dat ze het kan en er hoort. Dat vertrouwd komt voor een groot der van jullie. Dus twijfels over boord en laat haar maar bloeien!

Triva

Triva

11-06-2016 om 10:03

wilgenroosje

Ik was al zo verbaasd dat er nog iemand wakker was

tante Sidonia

tante Sidonia

11-06-2016 om 13:23

heel fijn

Dat je dochter zo opgeknapt is zeg!!
Maar wat erg dat het zo maar kan gebeuren dat het zo slecht gaat op school dat de gevolgen zo groot zijn. Ik ken het verhaal niet, maar hoe dan ook dat is wel hemelschreiend!

Wilgenroosje

Wilgenroosje

11-06-2016 om 13:49

Bedankt

Mijk: "Dit is een kind waar je voor hebt moeten staan en nu kan je weer achter haar staan." Wat mooi gezegd. Het is natuurlijk ook zo waar wat je zegt. Ze moet ook geen overbezorgde moeder krijgen.

Triva: Ja, lag zo te woelen. Ik ben maar beneden gaan zitten met 'n pot thee en m'n tablet.

tante Sidonia: Het was na de overstap van school heerlijk rustig. Maar op de één of andere manier slaat - vooral bij mij- de onzekerheid nu weer toe.

Ik ga enorm mijn best doen om m'n twijfel kwijt te raken. Ben echt blij met jullie reacties.

Marianne

Marianne

11-06-2016 om 14:23

Vertrouwen

Je dochter is van heel ver enorm opgekloppen in een heel korte tijd. Dat geeft aan dat er een groot potentieel zit. Geef haar vertrouwen. Dromen kan ook komen omdat er niks boeiends langskomt voor hersenen die meer nodig hebben.

Super wilgenroosje.....

Geniet ervan!

Minder extreem hier...maar toch...jongste dochter verliet met een zuinig havo advies de basisschool. Mocht van haar leerkracht zelf kiezen naar welke dakpanklas ze wilde...vmbo/havo of havo/ vwo. Ze koos voor havo/ vwo, heeft toen vanaf januari omdat ze er zo fantastisch voorstond en het haar erg leuk leek het instroomtraject klassieke talen gevolgd, en is na de brugklas ingestroomd in gymnasium 2. Ze gaat Ometeen met vlag en wimpel over naar jaar 3. Met een beetje hulp van mijn kant voor haar wiskunde deuk staat ze daar een 6,5 op, en voor de rest zijn t alleen maar 8en en 9s met her en der een 7tje. Eigenlijk had ik dat zelf ook niet achter haar gezocht ( en ze is nota bene de jongste van 3, en ik ben zelf docent aan een lyceum....)

Overigens is ze ook opgebloeid van een extreem schuchter, dromerig en terughoudend basisschool meisje tot een vrolijke en assertieve puber met hordes vriendinnen, en een strakke planning. Ze is als een vis in t water in haar klas, en is werkelijk dol op Latijn en Grieks.

Dus..het kan raar lopen.....

Niet te veel piekeren. Gewoon vinger aan de pols houden straks...en vertrouwen uitstralen naar je dochter dat ze dit kan!!

Ingrid

Twijfel

Ik twijfelde ook enorm aan de keuze voor gymnasium voor mijn oudste. Ik zag het helemaal niet zitten. Mijn jochie, dat nauwelijks stil kan zitten en alleen maar wil voetballen? Ik ging op elke school naar de havo-afdeling, hoewel ik hem wel had gezegd dat hij zelf een keuze mocht (en moest) maken. Hij kreeg het gym-advies van de juf ook met net. Ik twijfelde over de snelheid, het vele huiswerk, de kinderen in de klas (wat als het allemaal nerds zijn). Ook hij ging alleen.

Nou, ik had dus gewoon hartstikke ongelijk. Meteen had hij al vele vriendjes, waaronder ook een paar echt goede vrienden. Zijn oude contacten verwaterden snel en dat was achteraf fijn, want er ontstond veel gedoe in het groepje kinderen waarmee hij anders in dezelfde klas was gekomen. Iedereen probeert namelijk nieuwe vrienden te maken en dan is het lastig als een oud vriendje aan je blijft hangen.

En het belangrijkste: hij bleek ontzettend gemotiveerd, waardoor hij elke dag netjes zijn huiswerk maakte (tot mijn verbijstering) en staat nu bijna een 8 gemiddeld in 2 gym. Ik voel me een vrij slechte moeder

Als ik het verhaal van je dochter zie dan denk ik dat je met een gerust hart vertrouwen kunt hebben in haar eigen oordeel. Er komen heus wel hobbels op de weg, maar die zijn er een niveau lager ook. Starten in een geheel nieuwe klas kan ook heel fijn zijn.

En trouwens. Als docent sprekend...

Zo verschillend is het lestempo niet hoor in havo en vwo. Beetje meer diepgang, wat meer inzichtvragen op toetsen. Misschien een extra vak ( Chinees, Spaans, techniek/ ontwerpen oid). Veel meer dan dat is t niet.

Ingrid

Wilgenroosje

Wilgenroosje

11-06-2016 om 19:47

Beren op de weg

Ingrid: doet me goed om dat te weten. Ze krijgt inderdaad een extra vak en ze gaan een paar keuzemodules volgen. Zitten we hele leuke dingen tussen.

Ik moet het gewoon loslaten. Ze heeft op naar huidige basisschool een enorme sprong gemaakt en heeft daar ook een plekje gevonden, dus het komt vast goed. Maar ze heeft het echt zo moeilijk gehad op haar vorige basisschool, het is nu gewoon zo veilig en soms vliegt het me een beetje aan... Stel je voor dat ze weer in zo'n vijandige, demotiverende klas komt met leerkrachten die haar niet zien.

Stom van me, ik weet het. Ik zie beren die er nog niet eens zijn en er waarschijnlijk en hopelijk ook helemaal niet komen.

Jullie woorden relativeren het allemaal wel en daar ben ik blij mee.

En weet je wilgenroosje....

Wat is het allergsyecdat er kan gebeuren? Dat ze ergens in de onderbouw ontdekt dat havo toch beter past?

Als ik je verhaal zo hoor schat ik sie kans niet zo groot in. En haar basisschooldocenten ook niet. Dus op basis waarvan zou je haar de kans niet gunnen het te laten zien? Ze wil het nota bene zelf ook graag!

En een jaar lang 8 gemiddeld blijven staan in een gemengde H/V klas ( vaak nodig om naar t vwo te mogen opstropen) is voor leerlingen vaak lastiger vol te houden dan 'gewoon' normale voldoendes halen in een homogene vwo klas.

Dus. Stop met piekeren, en wees trots op je fantastische dochter! Volgens mij wordt dat vwo een eitje vergeleken met die inhaalslag van de laatste jaren. Dat zit wel goed qua karakter!

Ingrid

Met excuses

Voor het slordige rypen. Hoop dat de strekking duidelijk is...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.