Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Brugmama

Brugmama

12-11-2015 om 16:34

Zware onvoldoendes

Oeps mijn brugpieper heeft het zwaar. Ze zit in een VMBOt brugklas en haalt nu ineens een 3 en een 2 op een dag. En nog een paar 4en en 5en. Ze had nog net geen HAVO advies maar als ik haar nu zo zie ben ik zo blij dat ze niet op de HAVO zit. Basisschool probeerde daar wel een beetje naartoe te werken namelijk.

Ze begon matig en het leek even goed te gaan. Maar nu krijgt ze in deze periode echt veel toetsen tegelijk en blijkbaar werkt ze dat even niet meer bij.
Ze is er zelf erg verdrietig van. En ik ben best bezorgd.
Ze staat nu 2 vieren op haar 1e rapport (voorlopig).
Binnenkort mentorgesprek.
Heeft er iemand nog tips?

We gaan het overhoren in ieder geval weer wat intensiever doen. Dat hadden we een beetje losgelaten omdat het goed leek te gaan.


Inprenten

Toetsen
Als er overhoord en getoetst wordt leert ze dan wel genoeg?
Het inprenten gaat daar aan vooraf.
Kan best dat ze erg moet wennen en dat de klas te druk is en de organisatie van de school te chaotisch.
Het kan helpen als ze zelf de lessen gaat voorbereiden door de hoofdstukken vooraf door te lezen. bij voorkeur samen met jou? Wij deden dat door omdebeurt een alinea te lezen. en dan te kijken of ze snapt waar het over gaat.
Sommige lessen zijn soms ook moeilijk te volgen en dan steken ze er niets van op als ze niet ook een eigen manier van inprenten hebben.

jumbo

jumbo

12-11-2015 om 16:46

niet panikeren

Gewoon intensiveren, de hulp.
Ik vind het ook wel vroeg hoor, om los te laten. Hier vwo, gaat redelijk goed, maar ik blijf voorlopig toch afvragen, vinger ad pols houden.

Angela67

Angela67

12-11-2015 om 16:48

niveau maakt niet uit

in het begin is alles wennen. Dus hang het niet op aan niveau op dit moment.
Als je supermakkelijk leert dan is de kans dat het mis gaat natuurlijk kleiner, maar er zijn zoveel kinderen die nog niet kunnen wat de brugklas verlangt. En op de ene school krijg je meer hulp dan op de andere en ouders realiseren zich vaak niet dat het hele systeem echt heel anders is dan vroeger. En zeker de bijbehorende verwachtingen van school! dus als ouder moet je ook wennen aan de brugklas
gr Angela

ijsvogeltje

ijsvogeltje

12-11-2015 om 17:00

hang het inderdaad niet op aan het niveau

Eens met Angela. Hang het niet op aan het niveau. Er zijn veel kinderen die ontzettend moeten wennen en gewoonweg niet efficiënt en effectief leren. Leren moet je leren. Bij sommigen gaat het vanzelf, bij anderen niet. Studievaardigheden, daar draait het nu om. En zeker omdat je schrijft dat ze bijna een havo-advies had, moet je niet aan haar cognitieve vermogens gaan twijfelen.

Ik zou ook de hulp wat intensiveren. En overhoren blijft natuurlijk altijd nuttig, daar kun je gewoon mee doorgaan. Nog járen

guera

guera

12-11-2015 om 18:10

zoon ook

Zoon heeft het op brugklas vwo ook best pittig. Op basisschool bijna niks hoeven doen dus echt leren is hij niet gewend. Hij heeft nog geen zware onvoldoendes maar we helpen hem flink met plannen, overhoren en bevragen. Het is gewoon erg wennen allemaal voor ze

Lynn

Lynn

12-11-2015 om 18:53

toetsen checken

Ik weet niet aan welke vakken het ligt, maar ik (kinderen in 4 en 2 VWO) vind het altijd heel verhelderend om de toetsen nog eens samen door te kijken. Zelfs zonder de vragen erbij te hebben, kan je er vaak al veel vanaf leiden.

Bij talen zie je vaak of het vooral mis gaat bij woordjes leren, precies zijn met spelling, grammaticaregels etc.

Hoewel een 2 en 3 dramatisch klinken, is het vaak niet zo.

Wel natuurlijk zaak om te weten waar de focus de volgende keer meer op moet liggen en kind beter te begeleiden, al gedurende de hele periode (niet alleen vlak voor een SO of proefwerk).

NB Jongste stond na de eerste proefwerkweek een 3 en 4 voor twee talen en nog een 5 daarbij. Ook niet fijn. Maar heeft het nu alweer opgehaald tot drie vijven. En het plan daar zessen of zevens van te maken . Samen de proefwerken doorgenomen en dat werkte voor kind zelf al zeer verhelderend.

Oftewel, houd moed en vertrouwen en help je kind! En wie weet, als ze eenmaal weet hoe ze moet leren dat ze nog door kan stromen naar de Havo .

Injel

Injel

12-11-2015 om 19:05

op tijd beginnen

wat heel lastig is om te 'leren', is om een proefwerk al een week van tevoren in te plannen. Elke dag een half uurtje is veel effectiever dan de dag voor het proefwerk twee uur stampen. En dat geldt ook voor verslagen of boekbesprekingen, omdat je daar vaak ineens merkt dat je nog extra informatie had willen hebben ...

Pirata

Pirata

12-11-2015 om 19:51

check bij docent

Toen mijn voormalige brugpieper de mist in ging bij bepaalde vakken, heb ik een tussentijdse afspraak gemaakt met de docenten. Gezamenlijk (met de docent) de toets doorkijken helpt enorm, je ziet dan beter wat de valkuilen zijn. Je hoeft niet te wachten tot de tafeltjesavond natuurlijk. Bij de docenten van mijn zoon zag ik vooral dat de betrokkenheid werd gewaardeerd. Er blijken niet veel ouders te zijn die tussentijds langskomen.
Daarna heeft zoon voor die vakken betere cijfers gehaald. Geen topcijfers maar tenminste zesjes.

Yaron

Yaron

12-11-2015 om 20:44

toets doornemen?

Krijgen jullie kinderen de toetsen mee naar huis? Zoon krijgt z'n toetsen alleen te zien in de klas en daarna gaan ze in een archief. Ik heb al gevraagd of hij er een foto van mag maken, maar ook dat mag niet. Jammer, want door het samen te bekijken weten wij ook beter waar de problemen liggen. Ik zal het de volgende 10 minuten gesprekken maar weer eens vragen op school.

Emma

Emma

12-11-2015 om 23:24

Toetsen

Ik heb in de brugklas regelmatig aan docenten gevraagd of ik de toetsen mocht inzien. Dat mag, maar vaak moet je ervoor naar school komen. Het is de moeite waard. Je krijgt echt inzicht in de valkuilen van je kind. Je ziet dingen die je kind niet snapt bij een toetsbespreking in de klas.
Na een jaar ofzo moet je er natuurlijk wel mee ophouden. De kinderen moeten uiteindelijk zelf leren hoe je van je fouten leert.
Toetsen krijgt niemand mee naar huis. Dan liggen de vragen "op straat" en dan moeten er elk jaar voor elke klas nieuwe vragen worden geformuleerd. Dat snap ik wel.

Yaron

Yaron

13-11-2015 om 08:32

antwoorden

Ik bedoel ook niet de toetsen zelf, maar het antwoordenblad wat de kinderen zelf gemaakt hebben.

Jamie

Jamie

13-11-2015 om 08:50

tja

Ze begon matig, leek goed te gaan en nu al 2 vieren op het rapport. Dat betekent in mijn ogen dat je haar te vroeg hebt losgelaten. Ik laat mijn kinderen alleen los als ze echt een voldoende ergens voor staan. In deze tijd moet je ze gewoon meer aan de hand nemen dan wij vroeger.

Samen een planning maken per week, betrek het weekend er goed bij, zorg dat al het maakwerk voor de komende week af is op bijv zaterdagavond uiterlijk zodat je haar op zondag nog kan helpen met al het leerwerk (of natuurlijk nav jullie weekendschema). De rest van de week: bij thuiskomst het nieuwe maakwerk maken en al het leerwerk bijhouden. Zo help je haar snel weer naar hogere cijfers.

Brugmama

Brugmama

13-11-2015 om 08:51

Zelf leren

Waar wij hier uiteindelijk op aan willen sturen is dat dochter zelf leert leren. Ik ga er niet van uit dat dit dit jaar al gaat lukken, maar we hadden wel net de teugels laten vieren zeg maar. En dan ineens dit.
Ze heeft nog een grote zus, dus nieuw is de brugklas niet voor ons, maar grote zus haalt nooit slechte cijfers (tot nu toe) en heeft nauwelijks onze hulp nodig gehad. Totaal niet te vergelijken dus.

Wat denk ik ook meespeelt is dat ze de laatste weken erg veel toetsen heeft gehad. vaak 2 op een dag, en dan nog gewoon school. Geen echte toetsweek, maar het lijkt er wel op. Ze is gewoon heel moe en trekt het even niet zo goed. Ze was niet de enige met veel onvoldoendes maar die 2 was wel de slechtste van de klas.
Dus gisterenmiddag na een uur rust echt helemaal samen voor de 2 toetsen van vandaag gaan zitten. Het lijkt er op dat ze de stof helemaal weet.
Ze begint ook echt wel op tijd omdat wij er op letten, ik print ook steeds de toetsen die in de planning staan uit zodat wij allemaal weten wat er komt. Leve Magister wat dat betreft.
We gaan dus de leerbegeleiding weer opvoeren. En dit ook met de mentor overleggen.

Zo krijgen overigens niet altijd de toetsen mee. Erg jammer vind ik dat, want dat geeft toch veel inzicht in wat je fout hebt gedaan.

Angela67

Angela67

13-11-2015 om 08:59

tuurljk wil je dat

iedere ouder heeft dat voor ogen maar de variatie in kunnen, willen is enorm. Dus voor hetzelfde geldt moet je haar langer helpen. En dat is ook helemaal geen schande of raar. Het vereist wel meer geduld van jullie, omdat het inderdaad telkens om wat loslaten gaat. Maar denk niet dat jij of zij iets verkeerd doet als het langer duurt! Het is echt niet bij ieder kind zo dat in het diepe gooien werkt. En wat wil je uiteindelijk; dat ze zelfstandig wordt mét vaardigheden of zonder?
gr Angela

Brugmama

Brugmama

13-11-2015 om 09:00

Jamie

Kind moet ook leren zelf aan te geven of het allemaal lukt. En ja ze gaf aan dat het goed ging. Toen we het lieten vieren stond ze overal een 8 voor.
Maar goed dat is voor ons ook een leermoment.

Jamie

Jamie

13-11-2015 om 09:12

hmm

Overal een 8 voor staan en nu twee vieren staan op het rapport vind ik wel een beetje vreemd. Dat betekent dat ze enen gehaald moet hebben of heel veel tweeën of het waren overal 1 of 2 so'tjes en de proefwerken die dubbeltelden moesten nog komen. Nou ja het betekent ook dat omhoog halen niet moeilijk hoeft te zijn. Schouders eronder, er is niets aan de hand.

Jamie

Jamie

13-11-2015 om 09:13

oh en

een brugpieper kan echt niet zelf aangeven of het wel lukt. Kom op, ze is net begonnen. De eerste so'tjes zijn allemaal niet zo lastig maar na de herfstvakantie begint het pas. Je vraagt te veel van je dochter en blijkbaar komt dat door je oudere kind. Brusjes zijn niet te vergelijken en daar weet ik álles van.

Brugmama

Brugmama

13-11-2015 om 09:46

Nou Jamie

Pff je weet het nogal goed; ik heb dus alles fout gedaan. En bedankt, weer een schuldgevoel erbij.
Natuurlijk kan een brugpieper best iets aangeven, Het is geen baby. Ze is 12.

Ik blijf het toch belangrijk vinden dat ze zelf gaat leren leren. Natuurlijk helpen we haar waar nodig.
Maar komaan he ik zit nu weer iedere dag meer dan een uur te helpen. Dat lijkt me toch echt teveel.
We gaan sowieso met de mentor praten hierover.

brugmama

"Maar komaan he ik zit nu weer iedere dag meer dan een uur te helpen. Dat lijkt me toch echt teveel"

Als het nodig is, is het nodig. Je kunt wel zeggen dat je vindt 'dat een kind zelf moet leren leren', en dat is natuurlijk ook altijd het doel, maar daar gaat het niet opeens sneller van. Het ene kind kan het meteen, het andere pas na een paar jaar (!) intensieve begeleiding.

Als je het zelf niet op kunt brengen, om wat voor reden dan ook (en daar hoef je je echt niet schuldig over te voelen) dan is huiswerk begeleiding wellicht een goed alternatief.

Molleke

Molleke

13-11-2015 om 10:00

Tja

Ik vind het jammer dat je je zo aangevallen voelt want Jamie geeft echt bruikbare tips. En nogmaals je kan wel willen dat ze het zelf allemaal (meer) doet maar als dat er(voorlopig) niet in zit (en dat blijkt) dan zal je toch iets moeten (of niet en ze haalt slechte cijfers). Je kan haar natuurlijk ook opgeven voor huiswerkbegeleiding maar daar zit wel een prijskaartje aan.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

13-11-2015 om 10:02

Brugmama

"Ik blijf het toch belangrijk vinden dat ze zelf gaat leren leren."

Dat betwist natuurlijk niemand, dat vindt namelijk iedereen belangrijk. Dat een kind daar naar toe moet, daar is volgens mij geen enkele discussie over.

Over de weg er naar toe bestaat wel verschil van inzicht. De ene ouder vindt een uur begeleiding heel normaal, de ander vindt een half uur eigenlijk al teveel. De ene ouder vindt een huiswerkinstituut heel zinvol, een ander vindt dat je daarmee het diploma 'koopt'. Om maar eens wat verschillen te noemen.

Ik vind persoonlijk een uur begeleiding per dag niet zorgelijk, en zeker niet voor een brugklasser. Ik zie aan mijn jongste zoon (2e klas) dat hij dat ook hard nodig heeft. Wij zijn in dat opzicht dus wel wat gewend. Ik zou willen dat we de begeleiding tot een uur per dag zouden kunnen beperken

Angela67

Angela67

13-11-2015 om 10:07

brugmama

wat ik ervaren heb in de afgelopen 2,5 jaar is dat de schoolwereld en de verwachtingen van school heel erg anders zijn dan toen wij zelf op school zaten. Als je in het leraarvak zit is er vast wel een continue, langzame veranderlijn te zien, maar als je als ouder na xx jaar te maken krijgt met de middelbare school kun je echt niet meer vergelijken met vroeger.
Dat speelt echt een rol (bij de ene school en de ene ouder meer dan bij andere). Dus probeer ook daarom met een frisse blik te kijken naar je eigen verwachtingen en die van school en laat dat meebepalen wat je je kind zelf moet bijbrengne omdat school het niet zal doen.
gr Angela

Brugmama

Brugmama

13-11-2015 om 10:14

Navraag bij collega ouders uit mijn omgeving

Niemand zit hier een uur naast zijn kind. Hier vindt men dat ik mijn kind niet genoeg los laat...
Maar blijkbaar is dat wel normaal?

Hoe regelen jullie dat met de rest van je leven? Ik krijg dat echt slecht voor elkaar soms. Man doet overigens erg weinig, want hij vindt dat ik teveel doe. Zo leert ze het nooit zegt hij. Dus ik doe alles momenteel.

Ik zit er ook sterk aan te twijfelen of VMBOt niet gewoon te hoog is. Ondanks het bijna HAVO advies....

jumbo

jumbo

13-11-2015 om 10:20

maar ook

Ik vind dat je 'hulp' van ouders maar moeilijk kunt vergelijken, omdat je lang niet alle factoren kunt beoordelen.
Wij vinden helemaal niet dat een kind zelfstandig moet leren, we sturen het tenslotte naar school.
En wat op school gebeurt, kunnen we maar heel moeilijk beoordelen.
Niemand vindt het oneerlijk als een kind heel goed leskrijgt op school. Terwijl dat kind echt een voorsprong zal hebben op kind dat belabberd leskrijgt.
Maar dat weten we vaak helemaal niet. En wat voor het ene kind prima werkt werkt voor ander kind weer minder goed. Thuis kun je daar veel beter op inspelen. (Als kind geluk heeft.)

Ik kreeg heel slecht wiskunde les. Ben er pas een paar jaar achter dat ik er best goed in zou kunnen zijn.

Pirata

Pirata

13-11-2015 om 10:22

een uur

vorig jaar zat ik echt wel meer dan een uur met toenmalige brugpieper. Maar inmiddels is dat een stuk minder. Ik ben nu meer van het overhoren en adviseren geworden, en van het helpen plannen. Het leren/maken kan ik in de 2e gelukkig aan hemzelf overlaten.
Schiet nu niet in de paniek over die 4-en maar ga gericht op zoek naar wat er mis ging. Als het inderdaad een overload aan toetsen in een week was, is het in elk geval verklaarbaar en op te lossen door een langetermijnplanning.

jumbo

jumbo

13-11-2015 om 10:22

wat jammer

voor je dochter brugmama, ik hoop dat je deze berichten toch nog eens goed overdenkt.

Jamie

Jamie

13-11-2015 om 10:23

jammer

Jammer dat je je zo aangevallen voelt maar blijkbaar denken we hier op OO anders over die dingen dan de ouders die je spreekt. Daar herken ik alles van met een kind op vmbo-basis. Gelukkig spreek ik maar één mede-ouder daar die er hetzelfde in staat als ik maar ik denk dat we bij een hele kleine minderheid horen.

Dat uur combineer ik wel met het één en ander en het wordt echt wel minder in de loop van de tijd (en soms ook niet). Ik probeer dus te overhoren tijdens het aardappelen schillen en ik ben gewoon beschikbaar bij maakwerk (mijn man doet dat op zaterdag overigens dat is mijn vrije dag en op vrijdag doet kind het alleen).

Goed plannen is gewoon het belangrijkste. Ik probeer niet verrast te worden door plotselinge toetsen want dan gaat het ook echt fout hier. Dit jaar gelukkig nog maar 1/2 keer voorgekomen en doordat al het andere huiswerk al gedaan was kon dat er ook nog bij.

Het zou hier ook fout gaan als kind bijv in het weekend niets wil doen en dat ziet kind gelukkig ook. Daarom is dus al het maakwerk gedaan voor de hele week op zaterdag en is zijn vader daar ook verantwoordelijk voor (en nee dat gaat niet altijd goed maar zo houd ik het vol, ik hoef nog maar een half jaar want dan kan hij al die vakken als geschiedenis en aardrijkskunde laten vallen want die zijn gewoon heel lastig voor hem omdat hij het gewoon niet uit zijn hoofd op papier krijgt). Zondag dan leerwerk doen en verder goed bijhouden werkt hier prima. Ook maak ik veel gebruik van wrts, ik voer het in op een voor mij rustig moment zodat zoon kan leren zonder mijn hulp en tenslotte gebruik ik de ochtenden. Even nog wat overhoren onder het ontbijt werkte goed bij oudste en nu gelukkig ook bij jongste maar ja je moet dan wel thuis zijn natuurlijk.

Ik wil geen huiswerkbegeleiding maar ik kan het ook zelf, dat is het verschil. Ik denk heus wel dat het kwartje gaat vallen bij jouw dochter maar trap niet in de val dat ze dat zelf wel kan aangeven en dat ze nu toch echt moet leren leren. Leren leren doe je (in mijn ogen) niet door trial and error (dus onvoldoendes halen en stoer je kind los laten) maar door het kind te helpen leren leren. Maar goed daar mag jij anders over denken en ik snap dat dat moeilijk is als je daar met andere ouders over praat die daar anders over denken.

Aleid

Aleid

13-11-2015 om 10:30

Brugmama

"Niemand zit hier een uur naast zijn kind. Hier vindt men dat ik mijn kind niet genoeg los laat..."
Ja, die hoor ik ook wel eens. Maar als je merkt dat je kind wel wil, maar (nog) niet kán, zul je het tocht moeten begeleiden. Het ene kind is het andere niet. En vergeet niet dat er in de brugklas erg veel op ze afkomt. Alles is anders. Veel verschillende vakken, docenten, misschien meer reizen. Meer toetsen (hier wel), meer huiswerk. Niet van ieder kind zijnd e executieve functies al goed ontwikkeld. het ene kind kan met 12 al heel zelfstandig werken en plannen, het andere met 14. Is echt geen standaard voor.
Ik ben zelf gemiddeld minstens een uur per dag kwijt aan begeleiding. En dat betekent inderdaad dat andere zaken blijven liggen. Ik zie het als een van de belangrijkste investeringen in mijn kind.

Brugmama

Brugmama

13-11-2015 om 10:41

Sorry hoor,

Maar ik geloof dat mijn kind maar andere ouders moet zoeken. Ze heeft het erg slecht getroffen met ons. En bedankt.

Ik ben echt een totaal mislukte moeder die er niks van bakt en haar kind gewoon onvoldoendes laat halen en gewoon naar haar werk gaat terwijl haar kind alles zelf moet doen.
Woordjes in WRTS zetten dat doet ze toch echt zelf! Dan schrijft ze de woordjes weer een keer extra op. Maar nu snap ik ook hoe het verschil zit. Woordjes in WRTS zetten voor kind vind ik echt ronduit idioot! Dat kan ze zelf. Ik kijk ze wel na op fouten...

Ik geloof best in goede begeleiding, ik heb gewoon niet meer tijd over dan een uur per dag, sorry... Ik verwacht misschien teveel van school dat ze daar leert om te leren ofzo, ze krijgen er les in namelijk.

Ik ben blij met jullie goede adviezen, en ga ze zeker ook gebruiken, maar ik vind het heel jammer dat mij blijkbaar wordt verweten dat ik te weinig doe. Ik probeer deze dip te verklaren.

Begin december zitten we bij de mentor. Het lijkt me zinniger deze problemen met hem te bespreken.

Overigens aan het begin van het jaar werd met het kennismakingsgesprek er juist op gewezen dat we als ouder er niet teveel moesten helpen. Ik heb het net opgezocht; het staat ook zwart op wit:

"Aangeraden wordt om je kind niet teveel te helpen met het huiswerk. Overhoren en helpen met plannen is prima, maar neem het kind niet teveel uit handen."
En verderop: "Marietje moet zelf aangeven bij de leraar als ze iets niet snapt. Als ze moeite heeft met plannen moet ze dit bij de mentor melden."

Dit is door ons ondertekend. Ook door het kind. Ik ga haar ook even extra naar de mentor sturen.

Misschien is dit de reden dat ik er zo anders in sta dan jullie?
En blijkbaar is dit bij mijn man ook beter blijven hangen dan bij mij. Ik doe echt teveel...

Maar nogmaals dank, ik ga er niet meer verder op in hier, volgens mij is dat niet goed voor mijn zelfvertrouwen.

Half a twin

Half a twin

13-11-2015 om 10:49

Coachen en sturen vanaf de zijlijn

Vorig jaar bij mijn brugger zat ik er niet letterlijk naast maar stuurde en coachte vanaf de zijlijn. Bewaakte dw voortgang zeg maar. Dochter aan d ene huiskamer tafel als ik in de keuken aan de , maaltijd bezig was, direct beschikbaar voor vragen maar ik zat er niet letterlijk bovenop.
Even afgeleid was prima maar daarna weer verder.

Woordenlijsten in wrts invoeren liet ik haar altijd zelf doen, intensief met die vreemde woorden bezig zijn maakt dat ze ze al best goed onthouden, van 3 keer kijken hoe je contemporary spelt leert ze meer dan het 3 keer oefenen. Wel kijkt een van ons nog steeds de ingevoerde woorden na, dat ze start met een foutloze basis. Meestal ben ik dat, mijn talenknobbel is het grootst, heb nooit latijn gehad op de mavo maar doe het nu met dochter best redelijk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.