Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Even anders

Even anders

29-04-2013 om 16:52

Zorgen zoon (hoogbegaafd)

Zoon is een paar jaar geleden getest en daar kwam een VIQ uit van >145.
Hij was al een jaar versneld, lijkt op zijn plek te zitten in de klas, krijgt aangepast werk, heeft vriendjes, is redelijk populair, behulpzaam... kortom: het lijkt goed te gaan. Hij heeft thuis wel eens last van boze buien.

School heeft onlangs de laatste resultaten meegegeven. Van de Cito's is zijn DLE afgeleid. Hij loopt 2 jaar voor op zijn klasgenoten. Hij heeft echt niet alle stof gehad en beheerst ook niet alle stof; dus het is maar een getal.

Ze hebben ook een 'type hoogbegaafde ll' gedaan waarvoor leerkrachten, ouders en kind zelf vragen moeten beantwoorden. Hij ziet zichzelf als een drop-out en uitdagende leerling. Er is ook een lange waslijst aan risicofactoren: slechte werkhouding, onderpresteren, faalangst, wil niet opvallen, etc.

Wat nu?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Heks

Heks

29-04-2013 om 23:10

Tsja

Ik zou hem meteen op het gymnasium plaatsen, tenzij hij nu slechts 6 jaar oud is......
Beste "Even anders" een IQ is slechts een getal, net als leeftijd, maar deze getallen samen maken het een stuk makkelijker om je vraag te beantwoorden, want boze buien hebben 90% van de kinderen, ongeacht hun leeftijd en hun IQ.

Niets

Vriendjes hebben in de klas is heel wat waard! Laat hem lekker waar hij zit en laat je niet bang maken voor dingen die misschien niet eens gaan gebeuren. Het zijn risicofactoren geen vaststaande feiten. Komt tijd komt raad.

Mamvantwee

Mamvantwee

29-04-2013 om 23:25

Inderdaad, niets

Hij zit op zijn plaats, heeft vriendjes, is populair....nou, heel fijn! Serieus! Een hoog iq is geen ziekte, en zolang alles goed gaat moet je je geen zorgen maken. Dat geldt voor alle kinderen.

groet, Mamvantwee

Even anders

Even anders

30-04-2013 om 00:27

Dat bedoel ik niet

Inderdaad, een IQ is maar een getal. Zo denken wij er ook over. We zijn heel blij dat hij vriendjes heeft, populair en behulpzaam is. Hij gaat niet met tegenzin naar school.

Waar mijn twijfel zit is dat we 'dachten' dat het goed ging. Maar dat lijkt toch niet zo te zijn. Met name door de antwoorden die hij zelf heeft gegeven, geven aan dat het lang niet altijd goed gaat. En dat hij een ster is om niet op te vallen en zich aan te passen.

En nee, wij willen hem absoluut niet nog meer versnellen. Hier past hij emotioneel gezien het beste.

Bloempot

Bloempot

30-04-2013 om 11:23

Toch..

Het boek 'Slim maar ...' van Peg Dawson wordt vaak genoemd bij OOnl. Het boek gaat over (het versterken of aanleren van) executieve functies (bijv werkhouding) die van invloed zijn op het zelfbeeld (onderpresteren, faalangst, niet willen opvallen).

Heks

Heks

30-04-2013 om 13:52

Er te dicht bovenop

Zit je er niet gewoon te dicht bovenop, met alle testen en scores, twijfels en zorgen? Met 99% van de kinderen gaat het lang niet altijd goed, dat is namelijk inherent aan het opgroeien en leren. Fantastisch dat hij een ster is in zich aanpassen, dat is een eigenschap waar hij nog heel ver mee kan komen in het leven. Wat is eigenlijk je probleem?

Dle

Ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt met DLE's afleiden van de citotoetsen. Een kind dat na groep 1/2 versneld is, heeft heeft als het gemiddeld presteert in de nieuwe klas, 'vanzelf' een DLE dat een jaar boven dat van de klasgenoten zweeft, de voorsprong die daarin wordt uitgedrukt is gewoon de versnelling zelf. Het is goed mogelijk dat hij daarnaast nog een jaar voorloopt. Maar uit de gewone citotoetsen van zijn klas is dat niet goed af te leiden. Om een voorsprong te meten moeten toetsen van hogere groepen worden afgenomen. Het is inderdaad mogelijk om een voorsprong én lacunes te hebben. Heb je ook een idee waar die lacunes uit bestaan? Dat van die typen hoogbegaafden (model van Betts en Neihart) zou ik trouwens niet te serieus nemen. In welke groep zit je kind nu? In welke groep is hij versneld? Hoe oud is hij, wanneer is hij jarig?

Karmijn

Karmijn

30-04-2013 om 19:18

Zelfbeeld

Is het misschien een idee, om niet hoogbegaafdheid als uitgangspunt te nemen voor wat er nu speelt, maar zijn zelfbeeld?
Het lijkt mij zeer goed om zelfbeeld versterkende dingen met hem te doen. Die dingen kunnen sowieso nooit kwaad. Als je je daar nu eens op in gaat lezen?
Onze zoon heeft een zeer negatief zelfbeeld gehad en het is heel goed mogelijk om dat te versterken en te verbeteren. Wij hebben veel gehad aan de theorie van 'helpende gedachten'. Daarnaast hielp het heel erg, om hem zoveel mogelijk ruimte en autonomie te geven. Ook hebben wij ons verdiept in hoe wij complimenten geven en hoe wij hem benaderden.

Even anders

Even anders

06-05-2013 om 22:24

Heks

Ik zit er niet te dicht bovenop. We hebben hem twee jaar geleden laten testen en deze test is gedaan door school (onderzoek studente psychologie). Tussendoor hebben/hadden we het vertrouwen dat het goed gaat.

Jij vindt het fantastisch dat hij zich goed kan aanpassen maar dat is niet altijd goed. Zeker niet als zijn zelfbeeld negatiever wrodt.

Even anders

Even anders

06-05-2013 om 22:33

Gelatine

Gelatine, ik geef aan dat hij op zijn klasgenoten (dus niet: leeftijdsgenoten) reeds 2 jaar voorloopt. In de DLE berekening is hem het aantal DL maanden aangementen gelijk aan zijn leeftijdsgenoten.

Uit de DLE komt naar voren dat hij de stof van groep 8 beheerst. Maar dit zegt niet dat hij alle lesstof beheerst.

Het maakt niet zo veel uit. Als kinderen meer dan een jaar qua DLE voorlopen dan is dat een signaal dat serieus moet worden genomen. We wisten wel dat hij ook in deze groep voorloopt, maar zoveel, daar hadden we geen idee van.

Kind is 8 (bijna 9), zit in groep 6.

Even anders

Even anders

06-05-2013 om 22:35

Bloempot en karmijn

Dank, ik ga op zoek...

Zoon zelf?

Wat zegt je zoon er zelf van eigenlijk? Hoe vindt hij het op school? Heeft hij veel vrienden in de klas, waar hij ook vaak buiten school mee afspreekt? Wat zou hij graag anders zien? Wat doet hij buiten school aan sport/hobby?
Ik denk dat je om te weten hoe verder, veel en goed met je kind moet praten. Wat vindt hij wel en wat vindt hij niet goed gaan. Wat mist hij en wat zou hij juist liever missen? Niet invullen voor hem, maar laat het hem zelf maar vertellen allemaal. Daarmee vindt je hopelijk de richting die je op moet.
Wellicht zit de 'oplossing' eerder in het zoeken van een uitdagende hobby dan in een verandering op school. En wellicht zit het toch meer in een 2e versnelling of ander schoolwerk. Of misschien is er helemaal niet zo'n probleem en zit je zoon -net als ieder ander kind- gewoon de ene keer wat beter in zijn vel dan de andere keer. Maar is hij over het algemeen best gelukkig en tevreden.

Even anders

Even anders

07-05-2013 om 21:15

Jippox

Buiten school gaat het goed met hem. Hij heeft vriendjes en heeft meerdere hobbies. Hij verveelt zich thuis ook bijna nooit. Hij gaat niet met tegenzin naar school (of is dit wat hij wil weergeven?).

Goed praten met mijn kind is lastig. Het gaat altijd goed. Hij gedraagt zich op school voorbeeldig. IB-er geeft ook aan dat hij niet beter weet dan dat dingen gaan zoals ze gaan. Maar onderhuids zitten hem dingen niet lekker. Verveling maar ook faalangst. Thuis boze buien en buikpijn. Waarschijnlijk is hij ook erg gevoelig voor de sfeer in de groep (die is redelijk, maar hij lijkt feilloos emoties van anderen op te pikken, eigen gevoelens worden rationeel weggestopt). Ik heb het gevoel dat alle gevoelens (faalangst, niet anders willen zijn, boosheid, verveling) er via boze buien en buikpijn uitkomen. Omdat hij niet weet hoe hij met deze gevoelens om moet gaan. Maar dat is mijn eigen invulling. Daarnaast moet er wel iets worden gedaan aan zijn werkhouding en faalangst; en die combi zal vast vaak voorkomen. Maar ik vind het wel moeilijk. Voor een goede werkhouding heeft hij moeilijk werk nodig maar is dit ook bevorderlijk voor zijn faalangst?

Hij kan ook moeilijk aangeven wat hij wel nodig heeft. Dat heeft ook met mijn indruk te maken dat hij gevoelens moeilijk onder woorden kan brengen en dus wegstopt.

Hij heeft al veel aangepast werk. Nog een keer versnellen gaat niets opleveren. Hij past soc emo niet in groep 7 (belangrijkste argument) en ook daar zal hij - nadat hij hiaten heeft weggewerkt - aangepast werk nodig hebben. Je lost het probleem er niet mee op.

Herkenbaar

Je bericht is op verschillende manieren herkenbaar voor me. Onze oudste zoon is ook zo'n binnenvetter, waar we maar geen grip krijgen op wat er nou echt speelt in hem. Met hem ging het ook altijd goed, terwijl wij dan ondertussen aan zijn gedrag merkten dat er wat aan de hand was. Maar wat??
Ik zou je aanraden om je zoon naar een integratieve kindertherapeut te gaan. Wij hebben daar goede ervaringen mee. Zo'n therapeut kan je zoon helpen om voor hemzelf dingen duidelijk te krijgen: wie ben ik, wat kan ik, wat wil ik enz. Je moet gevoelens eerst leren herkennen voor je ze kunt uitten.
Met onze oudste zoon is het de hele basisschooltijd zoeken geweest. Hij had bijvoorbeeld ook totaal geen innerlijke motivatie en een hele slechte werkhouding. Nu is hij net 12 geworden en zit hij in de gymnasiumbrugklas die hij combineert met een topsportacademy. Voor hem een gouden combinatie! Hij sport 12 uur in de week en doordat hij hierdoor een deel van zijn lessen mist biedt school ook net wat extra uitdaging voor hem. Het gaat nu echt heel goed met hem.
Daarnaast hebben wij een zoon die wel 2x versneld is (net 9 jaar en zit nu in groep 7). Voor hem was dat wel een goede keuze. Hij kan niet wachten om naar het VO te gaan en zit nu eindelijk bij kinderen in de klas waar hij zich prettig bij voelt. Hij 'past' echt in deze groep. Maar dat is en blijft natuurlijk een heel persoonlijk iets. Qua werk heeft zo'n versnelling inderdaad niet heel veel nut (hij heeft nog altijd een aangepast programma en daarmee gaat het redelijk) maar de grote winst zit voor hem in het sneller klaar zijn met de basisschool. Ik bedoel maar te zeggen: een 2e versnelling kan ook wel goed uitpakken.

Even anders

Even anders

08-05-2013 om 13:00

Jippox

Herkenbaar inderdaad.

Zoon zit nu in groep 6 soc emo op zijn niveau. Hij past echt niet in groep 5 maar ook niet in groep 7. Dus dat gaat niet de oplossing worden.

Wat wij wel zien is dat 'buiten in de natuur bezig zijn' hem goed helpt. Als hij nukkig is, is een uurtje in de tuin werken of naar het bos om in bomen te klimmen het allerbeste 'medicijn'. Het grappige is dat hij dat volgens mij ook intuitief zelf merkt: dan pakt hij de grasmaaier of gaat konijnenhok verschonen. Een afmattende voetbaltraining werkt ook.

Ik kijk eens verder bij zo'n integratieve kindertherapeut.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.