Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Zoontje is toetsen aan het verknollen

Dag allen,

Mijn zoon (8,5 jr, groep 5) doet/ deed het goed op school. Vooral in rekenen blonk hij uit en kreeg hiervoor ook extra materiaal (routeboekje). Ook volgt hij een Plus-programma. Zijn werkhouding kon wel wat verbeteren, want hij kwam wat ongeïnteresseerd over en daarom soms ook storend in de les. Maar dit is al goed verbeterd.

Sinds de laatste 2 maanden heeft hij een aantal toetsen heel slecht gemaakt, waaronder de begrijpend lezen toets. Hij krijgt nu extra huiswerk mee om dit te oefenen. En ik moet zeggen, ik sta er verbaasd van te kijken: hij snapt er geen drol van.

Maar nu heeft hij vorige week óók zijn rekentoets verprutst. Met als gevolg dat hij nu geen routeboekje meer is. En da's jammer want daar beleefde hij veel plezier aan.

Hebben wij (dwz school en wij ouders) hem qua niveau te hoog ingeschat? Of is er meer aan de hand, is het een gedragsdingetje? Ik heb hem er wel naar gevraagd, maar hij kan er natuurlijk ook niet echt op antwoorden. Hij zegt dat hij zijn best doet. Op mijn vraag of hij misschien zenuwachtig was voor de toets, mompelt hij iets van ja. Hij kwam in tijdnood zei hij. De meester was ook verbaasd en kon er ook niet echt een verklaring voor geven.

Tja, hoe kan dat nu? Ik zou het gewoon zo zonde vinden van zijn potentieel. Aan de andere kant, hij is nog maar 8,5 dat trekt vast wel bij. Maar als ik het hierboven geplaatste verhaal lees (Faalangst), herken ik daar ook wel wat in. Dat was bij hem altijd al zo: zodra er iets moest, klapte hij dicht. Even huppelen bij de schoolarts, een uitvoering op school, oefenen met fietsen, -meneer gooide zijn kont tegen de krib en deed niets meer. (genetisch bepaald overigens, I'm to blame)

Herkent iemand dit? Heeft iemand tips? Ik wil beslist geen problemen maken waar ze niet zijn, maar als ze er zijn wil ik er toch goed op anticiperen.

Tja, en zo blijf je bezig hè.

Groetjes, Linda

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mijk

mijk

22-03-2013 om 15:50

Leer strategien?

Mijn kinderen waren vrij lang gewend om het antwoord in een keer te zien. Maar ze dachten dus ook dat dat hoorde. Als het werk zo moeilijk was dat er een plan gemaakt moest worden raakte ze in paniek. Wij hebbn voor oudste een rt-er in gehuurd om ditt te oefenen en dat helpt goed.

Dochter zei me laatst. het lukt even niet zo goed op school want ik kon het altijd dus ik heb me nooit aangewend naar juf te luisteren maar soms snap ik er nou niks meer van. Dom van mij he?

Misschien bij zoon ook zo iets?

Mijk

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.