Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Stenna

Stenna

23-01-2013 om 12:28

Zoon weet echt niet wat hij wil gaan doen na havo

Zoon doet eindexamen HAVO, profiel Natuur en Techniek, en weet nog totaal niet wat hij wil gaan doen. We zijn op talloze open dagen geweest en hij op meeloopdagen, maar er is niks dat hem trekt. Behalve iets totaal onbereikbaars (de mariniers, maar hij heeft extreem slechte ogen en zou verder ook overal op afgekeurd worden, volgens de open dag). Wij denken toch aan iets in de IT, daar is hij het meest geschikt voor in mijn ogen. Hij is een game- en computernerd, heeft een lichte autistische stoornis, en is analytisch erg slim. Wiskunde d en natuurkunde zijn redelijk zwak bij hem qua cijfers, dus de echt heel erg technische opleiding (bouwkunde, electrotechniek, etc) lijkt me niet handig. Maar ik wil hem niks opleggen en op dit moment trekt hem een bureaubaan naar eigen zeggen totaal niet. Misschien door de stress van het eindexamenjaar, maar hij is helemaal klaar met boekenstof. Hij wil iets actiefs. Zie mariniers. Politieacademie misschien? Maar daar zijn de fysieke toelatingseisen volgens mij ook een struikelblok, of niet (ik kan het niet heel goed vinden op de website, net zo min als waar en wanneer de open dagen zijn)? En dan heb ik het nog niet over de psychologische tests.
Iemand suggesties, voor een actieve opleiding zonder al te strenge fysieke eisen, of een combi van IT/techniek/actief ? Ervaringen van andere jongens zoals hij met vervolgopleidingen (meisjes ook trouwens!)?

Of kunnen we beter kiezen voor een tussenjaar, zodat de leerstress er een beetje af is en hij wat rustiger na kan denken?
NB: zijn oogafwijking is niet te corrigeren met laser oid, en ligt echt ver buiten de meeste normen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sawo

Sawo

23-01-2013 om 14:48

Moeilijk

http://www.techniektalent.nu/techniektalent.nl/userfiles/boekje_havo.pdf

Hoi Stenna

Zie link
Moeilijk hoor. Maar kijk eens of je in dit boekje iets kan vinden. Bedenk ook dat een tussenjaar momenteel erg veel geld kost. Waarschijnlijk loop je zoon eens beurs van 15.000 tot 18.000 euro mis als hij een jaar later gaat studeren.
Maar ja studeren als je het niet weet is natuurlijk ook niet echt leuk.
Maar ga misschien toch op een ROC kijken. Misschien vindt hij daar wel iets wat hem aanspreekt.
Anders HTS Autotechniek.

lennest

lennest

23-01-2013 om 15:29

Wat wil hij niet?

Ik zou het eens omdraaien: wat wil hij zeker niet? Bijv. Verzorging, mooi heel veel beroepen vallen af. Iets met je handen? Ja? Ok, wat wil je niet met je handen? Vakken vullen? Lassen? Enz. En maar door gaan tot je een richting hebt.

Marit

Marit

23-01-2013 om 17:24

Door naar vwo?

Als hij echt geen idee heeft, wil hij misschien nog 2 jaar vwo? Dan heeft hij in ieder geval nog 2 jaar bedenktijd.

Marit

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Gedachten

Doordenkend in de richting van mariniers / politieacademie, is Maritiem Officier misschien iets? Heeft ook een technische richting. Voor het beroep (en wellicht de stages) is een medische keuring nodig, maar ik geloof dat het bij de ogen vooral gaat om wat je kunt *met* bril / lenzen.

Ik denk wel dat voor alle 'actieve' beroepen geldt dat het erg veel teamwork is, zowel in de opleiding als in het latere beroep. Dat lijkt me toch iets om goed te overwegen, gezien de lichte autistische stoornis.

P

P

23-01-2013 om 20:38

Marit

Dan moet het vakkenpakket daar wel geschikt voor zijn dus in ieder geval twee buitenlandse talen.

Kan best

Mijn dochter is maritiem officier. Einzelgängers, ook van licht autistische soort, doen het prima aan boord. Of aan de wal. Dat is eigenlijk de grap van die opleiding: Je kunt er ook prima mee verder aan de wal.
Zonder geneeskundige verklaring krijg je geen vaarbevoegdheid, maar wel een diploma. Je kunt dan dus wel aan de wal dat werk doen (Werktuigkundige).
Groet,
Miriam Lavell

Igad

Academy for digital entertainment, afdeling International Game Architecture and Design? Aan de NHTV in Breda. Het is een engelstalige opleiding waar ze games leren bouwen, niet alleen design maar de hele structuur. Uiteindelijk komen veel oud-studenten behalve in de game industrie terecht in de filmwereld of reclame, of in heel andere sectoren. Ze zijn opgeleid in 3D structuren en die worden tegenwoordig overal gebruikt.
Ik ben er laatst voor mijn werk op bezoek geweest en het zit er vol met nerdy types, die het overigens ontzettend gezellig met elkaar lijken te hebben, de sfeer was er goed.

Stenna

Stenna

03-02-2013 om 20:33

Late reactie, maar dank!

Hoi allemaal,

Excuses voor de late reactie op jullie allemaal, ik was even door de griepepidemie geveld (en daarna veel werk inhalen).
Nuttige raad! De link naar dat boekje heb ik meteen opgevolgd. Wat ook grappig is, dat we inderdaad al bij scheepsbouwkunde en bij de opleiding voor maritiem officier geweest zijn! Vond hij aardig, maar meer ook niet. Nog steeds niet wat hij echt wil gaan doen. En maritiem officier, ik zie dat ook niet echt gebeuren: op dit moment kan hij nog geen twee dagen van huis zonder heimwee... (waarschijnlijk door die ASS). Hoewel hij best tamelijk sociaal is eigenlijk, dat is niet zijn grootste probleem (dat zijn meer angsten, structuur, en veranderingen).
Afstrepen wat hij niet wil is eenvoudig, dan blijft er niks over. Het probleem is dus nl dat hij niks wil (behalve de echt onbereikbare dingen als mariniers).
Dit weekend zijn we voor de 10e keer ofzo naar een open dag geweest, en daar leek werktuigbouwkunde redelijk aan te slaan bij hem. Even afwachten nog maar (gelukkig hoef je je voor dat soort technische HBO opleidingen niet zo vroeg in te schrijven, ze zijn blij met iedere aanmelding).
Dank allemaal!

Stenna

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.