Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Zoon vmbo-t advies, mag nu makkelijkere werkjes doen?

benieuwd wat jullie hiervan vinden, voordat ik morgen naar de juf stap...

Ik zit zojuist mijn zoon (groep 8, zojuist VMBO-t advies gekregen, vind ik prima, past ook bij hem) z'n topografie te overhoren.
Een gedeelte van de plaatsen is gearceerd. De rest van de plaatsen is bedoeld "voor kinderen die havo-advies of hoger hebben" volgens zoon, zij moeten dus wel alle plaatsen leren.

Nu ben ik hier nogal verontwaardigd over. Waarom zou mijn kind niet in staat zijn om alle plaatsen te leren, net als de andere kinderen van de klas ?
Is mijn kind nu al "afgeschreven" omdat zijn NIO-score lager was dan de rest van de klas ? Het lijkt mij juist van belang om mijn kind extra te begeleiden danwel wat werk mee naar huis te geven. Hij moet tenslotte nog bijna een half jaar naar school !

IK wil morgen graag uitleg hierover vragen aan de juf. Hoe zouden jullie hiermee omgaan ?

gr,
Dyan

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
pooh bear

pooh bear

09-12-2012 om 14:12

Vreemd

Ik heb hier nog nooit van gehoord. Hier moet dochter met vmbo advies in elk geval gewoon alle topo leren. En dat geld ook voor de andere vakken waar ze huiswerk voor krijgen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

P

P

09-12-2012 om 14:30

Tja

Inderdaad ik ben benieuwd naar de uitleg van de juf....

Het is natuurlijk wel zo dat over 9 maanden jij je helemaal niet meer druk maakt dat jouw zoon een vmbot boek heeft voor wiskunde, voor geschiedenis, voor engels etc en een vriendje van je zoon een boek op vwo niveau.

Misschien denkt de juf dat de kinderen met een advies lager dan havo zo minder tijd kwijt zijn met leren en makkelijker hoge cijfers kunnen halen.

Ik heb er in ieder geval nog nooit van gehoord.

dyan

dyan

09-12-2012 om 17:31 Topicstarter

Nog even....

zoon komt net thuis van spelen bij vriend, zit in dezelfde klas, heeft vmbo-t/havo advies en moet dus 6 (!) plaatsen meer leren.
Ik vind het zo belachelijk....

Ook vreemd

Vooral als het om het vak topo gaat. Juf is dus van mening dat een VMBO minder uit zijn/haar hoofd kan leren dan een VMBO/HAVO leerling. Misschien doen ze langer over het stampen, maar dat zal sowieso per kind verschillend zijn. De splitsing is er vaak al veel eerder voor b.v. rekenen. Maar voor topo? Ik ben ook benieuwd naar de uitleg.

P

P

10-12-2012 om 07:11

Wil

De rekensplitsing ligt niet tussen vmbot en havo. Hier zijn bijv 3 niveaus. Een middelste niveau voor bijna iedereen, een topniveau voor de echt goede rekenaars en een benedengemiddeld niveau. Je splitst dan echt niet tussen vmbot en havo.

Wil ik ook weten

Het is overigens mogelijk dat juf dit niet zelf verzonnen heeft, maar dat het bij de methode hoort. Welke methode is dat dan?
Hier zie je een trend trouwens. Als die zich voortzet, dan is er over enkele jaren al niveauscheiding op de basisschool. Zie ook de toelatingsprocedure Utrecht waar de resultaten vanaf groep 6 tellen.
Ik vind het bijzonder kwalijk.
Jouw zoon heeft ook recht op het kunnen leren van alle plaatsen.
Groet,
Miriam Lavell

Marjolein

Marjolein

10-12-2012 om 11:47

Hangt eerder af van

Het hangt eerder van de capaciteiten van een kind om dingen uit het hoofd te leren. En het zou niet zo zeer te maken hoeven te hebben met vervolgniveau.
In groep 8 werd er bij ons ook al gedifferentieerd, wel in overleg met de ouders. Onze zoon deed bijvoorbeeld wel mee met topo, maar er waren kinderen die er minder hoefden te leren. En hij hoefde dan weer minder woordjes te leren, want daar had hij echt extreem moeite mee.
Kijk dan kom je tegemoet aan de individuele leerproblemen van elk kind. Dat is iets anders, vind ik.

dyan

dyan

10-12-2012 om 12:46 Topicstarter

Methode

de methode is "De blauwe Planeet".
Er staat op het stencil ook a-, b- en c-niveau. De juf zal het dus wel niet zelf verzonnen hebben. Wat is wel vreemd vind, is dat zoon vanaf deze week dus niet meer alle topo hoeft te leren, exact een week na de uitslagen van de NIO-toets. Zoon heeft overigens nooit moeite met stampen van plaatsen of woordjes. Haalt echt altijd negens of tienen hiervoor.
Het voelt alsof hem iets wordt ontnomen, wat hij gewoon prima aankan ! Vanmiddag even naar de juf.

P, ook 3 niveau`s

Hier waren ook 3 niveau`s. Die zijn met topo niet nodig toch? Dat bedoelde ik. Of er 2 of 10 niveau`s zijn doet er eigenlijk niet toe. Ik bedoelde puur dat splitsing op niveau`s voor topo onnodig zijn? Tenminste, misschien komt juf met ene goede verklaring.

Miriam

Niveauscheiding is er al jaren. Althans op de basisschool waar mijn zoon op heeft gezeten. Splitsing op zonnetjes en maantes voor lezen en splitsing op rekenniveau. Ook dat resultaten vanaf groep 6 meetellen voor advies VO was al ingeburgerd.
Als je een kind niet wilt laten doubleren, meegaan naar de volgende groep met klasgenoten wil dat nog niet zeggen dat ieder kind hetzelfde werk aankan. In je eigen klas werken op je eigen niveau. Overigens lijkt me dit bij topo onzin.

Dyan

Ik ben benieuwd naar de reactie van Juf. Dit voelt niet als afpakken, het IS afpakken.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

10-12-2012 om 16:37

Hier ook op 3 niveau's

Maar dan volgt het niveau het niveau van het kind en niet andersom (zoals hier). Dus een kind dat goed in topo is doet niveau 1, een gemiddeld kind niveau 2 en een kind dat het allemaal wat moeilijker vindt niveau 3.

Als je zoon 9s en 10en haalt voor topo zou hij hier dus in groepje 1 zitten, ongeacht zijn schooladvies en Nio. Is ook een beetje raar, ook een VMBO-ter kan over verschillende onderdelen verschillend scoren. Goed in taal en minder goed isn rekenen, of andersom, komt best vaak voor. Dan gaat zo'n kind toch ook niet alles op niveau 3 volgen? Hier ten minste niet.

dyan

dyan

10-12-2012 om 19:03 Topicstarter

Bij juf geweest ...

Ik moet het nog even laten bezinken, maar waar het op neer komt is dat de juf de kinderen vanaf Havo-advies wil klaarstomen voor grotere porties huiswerk.

Mijn zoon mag van haar best hetzelfde aantal plaatsen leren als de andere kinderen, maar: "Wanneer "dyanzoon" kiest voor de grote kluif, moet hij zich bewust zijn van de consequenties; wanneer hij een onvoldoende scoort- dan blijft deze staan."
Begrijp ik, maar zoon heeft nooit moeite gehad met topo, ik lijk er gewoon niet doorheen te komen bij juf...

Ga er nog even over nadenken, in ieder geval bedankt voor jullie input !

dyan

dyan

10-12-2012 om 19:08 Topicstarter

Ginny

"Goed in taal en minder goed in rekenen, of andersom, komt best vaak voor. Dan gaat zo'n kind toch ook niet alles op niveau 3 volgen? Hier ten minste niet."

Daar sla je de spijker op zijn kop.
Mijn zoon is talig minder sterk, maar scoort juist weer goed met rekenen. Qua rekenen hoeft hij ook geen lager niveau te volgen, tenminste, niet voorzover ik weet.
Ben even overal niet meer zo zeker van.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

10-12-2012 om 19:33

Dyan

Lijkt me niet hoor, maar eerlijk gezegd: als je daarover twijfelt zou ik dat dus zeker even navragen bij de juf. Anders wordt een schooladvies zo dus een self fulfilling prophecy...

Ik snap dus wel dat de juf de wat zwakkere kinderen niet onnodig wil belasten, maar wat is er mis met het beste uit een kind halen. Nu krijgt je kind dus bij voorbaat al een brevet van onvermogen. En dat terwijl hij tot nu toe dus altijd prima resultaten heeft behaald. Wat maakt dat juf denkt dat hij een onvoldoende gaat krijgen? En dan nog: so what? Dat zal dan echt niet zijn laatste zijn...

Klaarstomen voor grote bergen huiswerk

Dan kan ze beter de kinderen met Mavo advies klaarstomen voor veel huiswerk. Zij krijgen meer huiswerk dan Havo en/of Vwo leerlingen. En je zoon mag niet mopperen als hij een onvoldoende heeft. Fijn dat juf er zo over denkt, is echt goed voor het zelfvertrouwen van een kind. "Ik denk dat het te moeilijk voor je is en waarschijnlijk haal je een onvoldoende", wil ze eigenlijk zeggen.
En van een onvoldoende halen vergaat de wereld niet.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.