Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Els

Els

07-03-2014 om 13:48

zoon in groep 1 gaat niet goed.

Hallo allemaal,

ik heb 4 kinderen. De oudste 2 (tweeling) zitten in de brugklas van het gymnasium en de 3de zit in groep 5 en doet mee met levelwerk. Dit gaat echter om mijn zoontje van net 4 jaar. Hij is in oktober 4 jaar geworden en in januari heeft hij de kleutercito's gemaakt. Die heeft hij bijzonder slecht gemaakt. Beide een V. Ik heb de toetsen even mogen inkijken en hij heeft hier een daar de plaatjes ingekleurd en op lege vellen getekend.

Nu werd hij echter in het 10 minuten gesprek afgeschilderd als een leerling die echt heel slecht was. Ze vroegen of we een IQ onderzoek willen. Hier zitten we nog over na te denken.
Ik snap het niet. Thuis zie ik een vrij intelligente jongen. Hij is heel stil, verlegen en zegt weinig. Hij telt goed, herkent alle cijfers, kent de vormen, kleuren en hij heeft het geheugen van een olifant

Onze tweeling heeft groep 4 overgeslagen en ook mijn dochter in groep 5 gaat super goed. Ik kan me er gewoon niks bij voorstellen en ik vraag me oprecht af wat er mis is gegaan bij die cito's??
Wat vinden jullie van een eventueel IQ test??
Ook hebben ze gezegd dat hij groep 1 opnieuw moet doen met deze cito resultaten. Nu sta ik daar op zich wel voor open, maar wat vinden jullie?

Kortom een hoop vragen en ik hoop dat jullie ons kunnen helpen. Bedankt alvast!


Beetje voorbarig? Cito slaat door!

Ik ben sowieso een fel tegenstander van al die testen op scholen.
Maar ja, je moet mee in die gekte.
Ben ook zeer tegen om advies geheel af te laten hangen van zo'n test.
Juf en jij hebben ogen en oren om te observeren en te constateren.
Vind het beslist goed van hem dat hij telt en vormen en cijfers herkent.
Kan hij zijn naam ook al schrijven?
Heb hier een super bijdehand oppasjochie die blaadjes mee naar huis neemt met tel werkjes, en die zijn zóóóó stôôôm!!!!!
Kan het ook zijn dat hij het ook zo stom vindt en te makkelijk en idioot om het te gaan invullen? (denk ook maar wat mee)
Dat vindt mijn oppaskind nl. die weigert systematisch sommige werkje te maken, tot grote ergernis en ontsteltenis van juf ,te stom om te doen, zegt hij.

mari39

mari39

07-03-2014 om 14:31

het moet niet gekker worden

Zou ik bijna zeggen. Je zoon zit net een paar maanden op school, en nu al zo'n stempel. Ik geloof best dat hij de citos slecht heeft gemaakt hoor, maar om meteen dat soort conclusies te trekken. Ik zou nog een gesprek aanvragen, en vragen waar het in de citos precies mis ging. Dan kan je school vragrn om een plan te maken waarinwordt opgenomen hoe jullie samen kunnen werken om dit te verbeteren. Misschien snapt hij de vraagstelling niet? Of vindt hij het lastig zich te concentreren?
sowieso groep 1 overdoen zou ik niet willen. Daar leert hij echt niets van, als dat al nodig mocht blijken te zijn. Daarbij is er nog geen leerplicht tot 5 jaar, dus om dat jaar over te doen lijkt mij onzinnig. Mijn standpunt zou zijn gewoon naar groep 2 met extra aandacht voor dat wzt juffen nodig vinden.
Wat betreft iq test, ik vraag me af of dat al kan op die leeftijd. Als je zoon kan wat jij vertelt, lijkt me dat hij zich goed ontwikkelt, dus ik zou het niet doen. En als je dat wel zou willen, volledig buiten school om. Dan kan je zelf bepalen of je de uitslag mededeelt.

Threeboys

Threeboys

07-03-2014 om 14:59

Laat je niet gek maken!

Met drie oudere kinderen zou je toch beter moeten weten , lijkt me. En de school ook!
Als je zoontje net 4 jaar is, wil dat zeggen dat hij toetsen voor groep 1 zit te maken terwijl hij amper twee maanden onderwijs heft gehad. En als hij zit te tekenen op de toetsen, dan lijkt het mij wel duidelijk dat deze toets louter zijn concentratie gemeten heeft. Die is dus nog niet echt geweldig, en heeee hij is 4 jaar. Dan lijkt me dat ook wel een beetje passen bij de leeftijd.
Onze jongste is ook van oktober, heeft twee oudere broers die slimmer zijn dan goed voor hen is. Dus met die ervaring in ons hoofd, stonden wij voor hetzelfde dilemma met onze derde. Net goed en wel op school en hoppa de LVS toetsen. Hij scoorde maar net een C. Dus bij de juf sloeg de twijfel toe. Ook toen hij op het einde van het schooljaar wederom C 's scoorde wilde de juf hem niet naar groep 2 laten gaan.
Gelukkig kennen wij onze pappenheimers. Hij zat zich toch niet voor niks te vervelen op de peuterspeelzaal?
We hebben gepraat als brugman en uiteindelijk mocht hij door ( de grens lag daar nog op 1 okt). Vanaf groep 3 gaat hij als een speer.
En nu zit hij in groep 5 en heeft hij alleen maar A's, net als zijn broers.
Dus ga op je gevoel af. Jij weet het beste hoe je kind is.

Threeboys

Threeboys

07-03-2014 om 15:02

En over jongens en kleuteronderwijs

Nog even iets anders: sommige jongens vinden knippen en plakken niet zo leuk. Dan is t een hele lastige in de kleuterklas. Mijn man weigerde (40 jaar geleden) ook om aan het knip en plakfestijn mee te doen. Mijn schoonouders werden door de leerkracht voorbereid op LTS. Hij zou wel lastig worden voor hem!
Uit eindelijk gymnasium en Cito 550! Hoe saai kan het zijn in groep 1/2? Voor sommige kinderen dan.

Zus

Zus

07-03-2014 om 15:20

Hier is duidelijk het volgende aan de hand:

De juf is gek en het lijkt mij beter als zij een IQ-test doet.
Ik snap dat je nu in de war bent, maar er is echt helemaal niks aan de hand, hoor. Je zoon is net 4 jaar en na een paar maanden op school al meegedaan met de cito's. Mijn jongste haalde ook lage kleutercito's en nu in groep 7 gewoon A's. Ik vind het toch schandalig dat de juf er op deze manier mee omgaat, is het mogelijk hier een gesprek over te hebben nog? En volgens mij kun je bij een kleuter nog geen IQ test afnemen, maar dat weet ik niet zeker. Lijkt mij in ieder geval weinig zinvol.

Katniss

Katniss

07-03-2014 om 15:36

Heel eigenaardig

Mijn dochter deed haar eerste kleutercito's ook niet zo goed en liet in het algemeen op school niet zien wat ze allemaal kon, maar daar kreeg ik alleen over te horen dat ze 'nog jong' was. Ik heb toen zelf maar eens aangekaart wat ze thuis allemaal kon en toen zijn de leerkracht en ib'er eens met haar apart gaan zitten.
Eigenlijk schandalig dat zo'n juf gelijk allemaal conclusies trekt zonder eerst met jullie te bespreken hoe hij thuis is.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

07-03-2014 om 15:56

star

"Ik ben sowieso een fel tegenstander van al die testen op scholen. Maar ja, je moet mee in die gekte."
Jasam, de toets is het probleem niet. Het probleem ligt bij de betekenis die deze leerkracht er blijkbaar aan geeft. Cito slaat niet door, de juf slaat door.

Els, ik zou het allemaal met een Heel Grote Korrel Zout nemen. En maak je je echt zorgen over de starheid van de school (zittenblijven in groep 1, hoe krijgen ze het verzonnen!), overweeg dan een andere school.

@ijvogeltje - ik blijf erbij- Cito slaat door.

We zijn begonnen met Cito in klas 6 (groep 8)jaren geleden.
Toen kwam de entreetoets om de hoek gr.8.
daarna werd groep 7 erbij getoetst.
toen begonnen ze met toetsen in 3t/m 6 ook.
en als laatste is de kleutertoets geintroduceerd.

Ik zit te wachten op de eindtoets van de peuterspeelzaal, of het kind geen bijles moet hebben om op de kleuterschool te worden toegelaten.

wizzer

wizzer

07-03-2014 om 16:21

die bestaan al

Je hebt ook peutercito's.
Maar je moet ze wel goed gebruiken, daar is hier geen sprake van mijns inziens.

Bestaat ook

Jasam, de cito toets peuterspeelzaal bestaat ook.
Toegegeven, het is een beetje gek. Maar heel erg is het niet. Mits dan toch tenminste de personen die die dingen toepassen dat met kennis en kunde (read the fucking manual) doen.

Dat betekent dat er weinig tot geen waarde gehecht wordt aan de uitkomst.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

07-03-2014 om 16:36

neem het niet zo serieus

Jasam, neem die Cito niet zo serieus. Cito is gewoon een commerciële aanbieder van test/toets-materiaal, niet meer en niet minder. Het probleem ligt bij leerkrachten die bepaalde toetsen Zeer Belangrijk vinden. 40 jaar geleden maakte de kleuterjuf zich grote zorgen over mijn broer. Niet door een kleutertoets, maar omdat op haar checklist stond dat een kind moest kunnen huppelen, want anders kun je niet leren lezen en schrijven. En huppelen kon hij niet. Maar haar lijstje was Zeer Belangrijk dus er waren Grote Zorgen.

Een goede leerkracht kijkt verder dan een toets (of checklist) en realiseert zicht een kind op school is om iets te leren. Van die leerkracht dus. Die realiseert zich dat iedereen zich op zijn eigen volgorde en in zijn eigen tempo ontwikkelt. Etc. etc.

Een kleuterjuf die na een paar maanden al roept dat kind Heel Slecht werkt en dan maar moet blijven zitten, vind ik geen goede juf. En dam maakt het niets uit op basis waarvan zij concludeert dat kind slecht werkt: het ouderwetse rigide lijstje (gij zult huppelen), een kleutertoets of wat dan ook maar.

Monique D*

Monique D*

07-03-2014 om 17:00

Zelfde meegemaakt met zoon

Toen zoon vanaf oktober 1998 in de kleuterklas zat had hij moeite met knippen en puzzelen. Ook was hij erg stil tijdens het kringgesprek.
Hji kreeg een kerstrapport met alleen maar onvoldoendes. Ik vond dat erg vreemd, ik herken mijn zoon daar niet in. Thuis sprak hij erg veel en hij was erg goed in educatieve spelletjes. Ook wist hij de vormen (driehoek en vierkant) te benoemen.
Ik wachtte het af, het kan zijn dat hij zich nog moest ontwikkelen in de klas. Toen kwam het paasrapport. Weer hetzelfde liedje. Mijn zoon was helemaal niet vooruitgegaan. Hij hield de schaar verkeerd vast, kon volgens haar niet praten, etc. Ik was het er helemaal niet mee eens en zei dat ik hem daarin niet herkende. Zij zei dat het thuis 1-op-1-contact was en dat ik het daarom anders zag. Ik heb mijn zoon daar weggehaald en op een andere school geplaatst. De juf daar had helemaal geen klachten, hij ontwikkelde zich heel erg goed. Kreeg Havo-VWO-advies, heeft uiteindelijk de Havo afgerond en doet nu een studie op HBO-niveau..

Ik vermoed dat die kleuterjuf die hem destijds beoordeelde haar 20-jarige "ervaring" nooit is bijgesteld!

(Zeker werden kinderen in die tijd nog niet zo vreselijk getest als nu).

Rafelkap

Rafelkap

07-03-2014 om 17:28

idd juf iq test

Els, ik zat de eerste maanden non stop in de poppenhoek. Blij dat ik geen citotoets had. De juf had geen idee van mijn woordenschat, stond er in mijn rapport. Ik zei namelijk niets.
Na een paar jaar praatte ik weer teveel, het is ook nooit goed

Ik vind het wel een goede: de juf zou een iq test moeten maken.

Laat dit van je afglijden en neem de cito's voorlopig totaal niet serieus. Zoek desnoods een andere school, niet elke school neemt deze kleutercito's af na 2 maanden en neemt de uitslag serieus.
Niet aan je kind twijfelen, maar heel hard aan deze juf/school.

Dalarna

Dalarna

07-03-2014 om 20:56

Els

Ik had dit verhaal passend verwacht bij een oudste kind, niet bij een vierde. Alleen al bij mijn tweede was ik behoorlijk door de wol geverfd maar waarschijnlijk heb jij met je andere kinderen natuurlijk nooit zoiets meegemaakt.

Als het echt verkeerd dreigt af te lopen verwijs je eerst maar eens naar je andere drie kinderen en vertel je wat hij thuis laat zien. Verder zeg je dat je het prima vindt dat hij blijft zitten als dat nodig is maar dan in groep 2 maar dan wel bij een andere leerkracht! Verder heeft een IQ test bij een vierjarige weinig zin, zeker niet om de reden die nu genoemd wordt, jij ziet thuis al dat er niets mis is met dit kind en inderdaad vooral veel mis is met de juf.

Wacht af tot de cito in juni en vertel wel aan je zoon dat hij dan niet meer moet gaan tekenen ofzo en dat het wellicht wel saai is maar dat hij er gewoon even doorheen moet

Hiera

Hiera

07-03-2014 om 22:20

Hier

Op onze school nemen ze die eerste kleutertoets niet eens af.
Als een kind in september begint (of in november), hoeft deze niet de toets halverwege te maken, maar pas de toets voor de zomervakantie.
En gelukkig relativeerde onze juf de kleuter-cito's en en de uitslagen.
En ze merkte op waarvoor de toets bedoeld is: NIET als graadmeter voor de individuele kinderen, maar als graadmeter voor de klas als geheel, als leidraad voor de juf. Dus als de juf ziet dat de groep op een bepaald onderdeel minder scoort, dan weet ze dat ze daar voortaan meer aandacht aan moet schenken.

Ik zou me dus ook geen zorgen maken over je kind maar wel over de juf of zelfs over de school.

En in februari te horen krijgen dat een kind moet blijven zitten in groep 1! Haha wat een idiotie.
Bij ons zijn er gemengde groepen 1-2 dus daar zou sowieso geen sprake van zijn.

Overigens is er wel een non-verbale intelligentietest voor jonge kinderen, die kan afgenomen worden als daar een goede reden voor is (bijv. als je twijfelt of de ontwikkeling wel goed gaat). Maar zo te horen is daar geen reden voor.

*bella*

*bella*

07-03-2014 om 23:19

ik zou wel laten testen

Als je verder wilt met deze school. Wel zelf laten testen en goed testen. Juf ziet in hem nu nl een kind dat zo weinig kan, en zo zal ze hem ook gaan benaderen. Voor een stil, verlegen kind hét recept voor een boel ellende. Dus, als juf daar zo veel waarde aan hecht, lever het bewijs dat het wel goed zit. Of zoek naar een betere school.

Primavera

Primavera

07-03-2014 om 23:50

Dat had mijn jongste ook

Mijn jongste verknalde ook de kleutertoets, maar had gelukkig wel ervaren juffen, die nog uit de tijd van voor al die testgekte stamden en dus hun eigen observaties veel zwaarder lieten wegen dan zo'n nietszeggende test. Gevolg: ze sloeg groep 2 over, want ze dacht gewoon veel te ver door en kon zich niet voorstellen dat het zo eenvoudig kon zijn. Boven las ze al, rekende eenvoudige sommetje en kon schrijven met blokletters, waaruit haar juffen concludeerden dat ze klaar was voor groep 3, wat zo'n kleutertoets ook mocht zeggen.

Als je je kind wel wil laten testen omdat dat de enige manier is om te voorkomen dat het volstrekt onnodig een jaar verliest, doe dat dan absoluut niet via school. Kleuters testen is niet eenvoudig en ze kunnen door allerlei factoren veel lagerscoren op een bepaalde momentopname, omdat ze bijv. afgeleid zijn, de tester niet mogen, de bedoeling niet snappen, het als een stom spelletje zien waar ze op dat moment geen zo'n in hebben, enz. Als zoiets overkomt bij een test die school in handen heeft, plakken ze een stigma op je kind waar je maar heel moeilijk vanaf kunt komen. Altijd in eigen handen houden dus.

Het kan ook handig zijn om juf even te vragen wat voor handelingsplan ze in gedachten had voor je kind ( dat moet bij zittenblijvers) en waarom ze daar NU dan niet mee begint ipv af te willen wachten tot september. Ik snap daar nooit iets van. Kinderen worden getest in januari, testuitslag valt tegen en hup er wordt besloten dat het kind over 6 maanden zal moeten blijven zitten zonder dat school een moer uitvoert om het kind die kleine achterstand, als die er al is, in te laten halen.

Ik heb het treurige vermoeden dat je kind al op zijn geboorteland afgerekend is, oktoberkinderen zijn 'jong' vindt juf en dus is een mislukte Cito als het kind nog maar net op school zit, wat duizenden redenen kan hebben, een mooie stok om te slaan. Hoe is het kleuterzittenblijven percentage daar op die school? Zitten er in de hogere groepen vreemd veel oudere kinderen die in de herfst geboren zijn? Dan weet je met wat voor een school je te maken hebt. In dat geval ga je of gelijk het gevecht aan of je zoekt gelijk een betere school.

Tango

Tango

08-03-2014 om 00:07

Vierde kind

Niet dat ik vind dat je je zorgen hoeft te maken maar natuurlijk hoeft het niet zo te zijn dat als je al 3 intelligente kinderen hebt, de 4e even intelligent moet zijn. Dat hoeft toch helemaal niet? Maar als hij thuis inderdaad laat zien wat jij zegt zou ik me dus zeker niet druk maken. W.s. maakt hij tegen het einde van het schooljaar weer een cito en zal je zien dat hij hem dan wel goed maakt. Dan hoeft pas de beslissing genomen te worden of hij wel of niet over gaat naar groep 2.
Wat is eigenlijk een uitslag V op een cito? Ik ken eigenlijk alleen A t/m E.

Els

Els

08-03-2014 om 08:02

reactie

Bedankt voor alle reacties. Hier hebben we veel aan (ook mijn man leest de reacties mee). We hebben dit nooit eerder meegemaakt met onze andere kinderen. Wel was de tweeling (11 jaar) ook vrij stil en teruggetrokken in groep 1 en 2. Net als mijn zoontje van 4 jaar. Hij zegt vrij weinig op school. Hij is stil en laat niet zien wat hij kan. Een V op de cito betekent een E score. Dus op beide had hij de laagste score. Ik heb al tegen mijn ouders gezegd dat we ook nooit een gemiddeld kind hebben Het is of heel goed of heel slecht )

Ik heb de kleutercitotoetsen mogen inzien en wat ik heb gezien is: hij heeft veel plaatjes ingekleurd. Tevens heeft hij hier en daar een tekening gemaakt. Aangezien de vragen worden voorgelezen gaat het dan al mis natuurlijk.

Op zich sta ik wel open voor een kleuterverlenging, maar dan wel in groep 2. Dan heeft hij nog een jaar om te laten zien wat hij kan. Mijn man is echter fel tegen een kleuterverlenging omdat de school de tweeling vanaf groep 7 bezig heeft gehouden met veel extra werk. Ze kregen al Spaans maar hier kwam Frans bij in groep 7. Ook zegt hij dat IQ voor 85% erfelijk is en dat hij zich niet kan voorstellen dat ons zoontje benedengemiddeld is. En ergens kan ik me dat ook niet voorstellen want hij kan al simpele 3 letter woorden lezen zoals kat, bal. Mijn dochter (groep 5) wil juf worden en hij heeft eindeloos bij haar in de klas gezeten )

Maar goed, nu moeten we dus nadenken over een IQ test. We hebben contact gehad met een vrijgevestigde GZ-psycholoog die wel de Rakit kan afnemen bij hem. We kunnen daar de komende week al terecht als we willen, de kosten zijn wel hoog helaas. Maar we willen dit uiteraard in eigen handen houden.

En we moeten de school overtuigen van een doorgang naar groep 2. Dus tips zijn welkom.

Bedankt.

Els

Els

08-03-2014 om 08:09

de juf

Nog even over de juf. De juf is vrij jong en net begonnen. Ik kreeg het idee dat ze weinig ervaring heeft en wellicht daarom zo vasthoudt aan een meting. Hij is een grote mysterie voor haar gaf ze aan. Ze snapt hem niet. Ze kan soms met verbazing naar hem kijken omdat hij iets doet wat uitzonderlijk goed is en andere momenten de meest simpele werkjes niet kunnen. Dit stond ook op zijn rapport: "het is een jongen die ik moeilijk kan plaatsen."

Rakit test?

3 maanden in groep 1 en dan bijna 1500 euro uitgeven aan een IQ test.
Als je dat gaat doen heb je er eerder zelf eentje nodig.

Rafelkap

Rafelkap

08-03-2014 om 08:22

twijfelen

Eens met Jasam.
En waarom twijfelen jullie zo.
Jonge juf, net begonnen, geen ervaring dus en misschien net op nascholing geweest over stoornissen.
Maar je kind is pas een paar maanden op school, geef hem je vertrouwen.

Ely

Ely

08-03-2014 om 08:44

Misschien

Is het een idee om op school een ib-er of andere (ervaren) leerkracht in het gesprek te betrekken? Zo te horen herkent juf een onderpreseteerder niet en het is in ieders belang (ook in het hare) dat ze hier ondersteuning bij krijgt. School heeft t misschien druk en niet door dat deze jonge juf nog niet helemaal klaar is voor alle aspecten van het werk maar ik zou er zeker voor zorgen dat er vanaf nu iemand bij zit.
Daarnaast: conclusies op basis van 1x Cito zijn een belediging voor iedereen, zelfs voor Cito zelf. Statistisch onverantwoord
Of je het geld uit moet geven aan de test laat ik aan jullie, maar ik denk dat de bottleneck niet zit bij de capaciteit van je kind maar de ervaring en vaardigheden van de juf. Ik zou me er dus op concentreren dat die kant versterkt wordt. Straks komt er nl iets uit de test wat ze weer niet kan plaatsen en ben je geen stap dichterbij een oplossing.
En dit is geen aanklacht naar de juf, al het begin is moeilijk maar samen kom je verder. Ik zou dus naast de juf gaan staan (figuurlijk) en kijken wat zij nodig heeft om hem 'te plaatsen' en de juiste aanpak te vinden. Je kind en zijn capaciteiten daarmee als een gegeven beschouwend waarop je nu nog geen conclusies trekt. Eerst maar eens een andere aanpak proberen.
Advies vanaf de zijlijn he, ik snap dat de praktijk moeilijker is.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

08-03-2014 om 09:27

Herkenbaar

Wij hebben over jongste vorig jaar het hele jaar discussie gehad over evt. doubleren in groep 1. Ik was het daar ook niet mee eens omdat ik dat nogal voorbarig vond. Uiteindelijk heeft hij de kans gekregen om het toch in groep 2 te proberen. En nu hebben we weer dezelfde discussie.

Voor mij is nu de druk eraf en mag hij het zelf laten zien. Ik heb dus ingezet op doubleren in groep 2 indien nodig. Daarmee heb ik de discussie over doubleren in groep 1 weten te omzeilen.

Voor nu zou ik nog niks doen. Als het goed is krijgt hij op het eind van het jaar nog een keer een Cito. Misschien verrast hij jullie dan. Ik zie hem overigens allemaal dingen doen (tellen, lezen) waar onze jongste in groep 2 pas net mee begint. Ik denk eigenlijk dat je man wel een punt heeft. Misschien kan ie het wel, maar komt het er nog niet zo uit. Gaat dat dan wel lukken bij een IQ test? En is de juf niet een beetje voorbarig met haar conclusie? Ik zou eerlijk gezegd ook aan onderpresteren denken. Weet juf dat hij al wat woordjes kan lezen?

Dalarna

Dalarna

08-03-2014 om 10:31

Neeeee

Je denkt werkelijk aan die test? Houd op, doe wat leuks met dat geld en jullie vier kinderen! Mijn hemel, echt niet doen hoor.

Ik vind het een goed idee om een juf aan te spreken die jullie vertrouwen, die jullie andere kinderen kennen en waarmee je dit kunt bespreken. Je kunt zeggen wat jullie jongste thuis doet, hoe die lijkt op de oudste twee en of jullie een gesprek samen kunnen aangaan met de juf van jongste.

Fransien

Fransien

09-03-2014 om 11:42

Doen!

Wel doen, die test. Het heeft hier zoveel ellende gescheeld, zoveel gezeur, zoveel gedoe.
Nee, het kind is niet dom, het praat alleen niet zo veel en de juf heeft te weinig ervaring.

Dalarna

Dalarna

09-03-2014 om 11:57

Fransien

Oke, dus omdat je toevallig een juf treft zonder ervaring moet je een kind van net 4 een test van 1500 euro laten ondergaan? Natuurlijk niet. Als een school een kind hierop laat zitten is het tijd voor een andere school (maar natuurlijk niet nadat je wat andere leerkrachten hebt gesproken die jouw andere kinderen kennen en weten dat het wel goed kwam).

Niet doen

Fransien, heb jij je kind met 4 jaar laten testen?
Niet doen hoor, die test. Met 4 jaar valt er nog niet zoveel te testen. Zo'n uitslag gaat tot op de laatste punt een eigen leven leiden, terwijl de kern nu juist is dat die uitslag nauwelijks wat betekent.
Heb geduld en laat juf ook geduld hebben. Met een jaar of 6/7 is de uitkomst wat meer betrouwbaar. Maar wie weet heb je het dan niet meer nodig.

Niet begrijpen

Quote: Ze kan soms met verbazing naar hem kijken omdat hij iets doet wat uitzonderlijk goed is en andere momenten de meest simpele werkjes niet kunnen.

Ha, heb je het over mijn kind? Gemeten iq op 7 jarige leeftijd: 125.
Dit is exact wat veel bovengemiddeld intelligente kinderen op de kleuterschool laten zien.

Loes

wizzer

wizzer

09-03-2014 om 14:34

waarom 1500 euro?

Alleen een IQ-test kan voor veel minder geld. Dan nog moet je afvragen of het zinvol is op deze leeftijd. Als je kiest voor de Rakit verzeker je er dan wel van dat de tester beschikt over de nieuwe Rakit.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.