Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Zoon (autisme) wordt naar huis gestuurd door school

Hallo allemaal,
Mijn zoon is 12, zit in de 1ste van voortgezet onderwijs, een cluster 4 HAVO, speciaal voor kinderen met autisme. Mijn zoon is gediagnostiseerd met pdd-nos, al denken ze nu aan Asperger.
Helaas gaat het niet goed. Er zijn allerlei problemen, vooral met andere kinderen zijn er veel conflicten. Hij zegt dat hij gepest wordt. Nu gebeurt het nogal eens dat zoon het allemaal even teveel wordt en dan mag hij 10 minuten op de gang. Daarna is het de bedoeling dat hij weer terugkomt. Soms gaat het mis en dan komt hij niet na 10 minuten weer terug in de klas. Dan zit hij dus in de aula en is niet van plan terug in de klas te gaan. Dan proberen ze op hem in te praten wat meestal niet zo goed lukt, want zoon is dan vaak zo boos dat hij niet aanspreekbaar is. Nu is het al een aantal keren gebeurd dat nadat ze dan op hem ingepraat hebben ik gebeld wordt dat ik hem dan maar op moet komen halen. Wat ik geen goed idee vindt.
Ik vind dat een school die ingericht is speciaal voor kinderen met autisme daarop in moet kunnen spelen en weten wat ze moeten doen in zo'n geval en niet voor de makkelijke weg kiezen en het kind maar naar huis sturen. In december ben ik ook een keer gebeld dat ik hem op moest komen halen terwijl een ander kind de aanstichter was van het conflict, dat is wat ik van de docent had begrepen.
En nu vorige week weer, ik zat op mijn werk en daar kon ik echt niet weg. Maar buiten dat, ik was ook boos en was gewoon niet van plan om zoon op te komen halen. Ze moeten daar maar mogelijkheden hebben om mijn zoon op te vangen vind ik. Maar ze hadden personeelstekort dus kon er niemand op hem letten.
En nu is mij verstaan gegeven dat ik hem dan maar moet gaan leren om met het openbaar vervoer naar huis te komen. Dat is dan eerst met de bus, dan met de trein en dan weer met de bus. Wat ik dus echt onverantwoord vind, als een van die dingen vertraging heeft dan staat hij daar in een vreemde plaats misschien wel 3 kwartier op een bus te wachten en is er al helemaal niemand die op hem let, met alle eventuele gevolgen van dien.
Wat ik me nu dus afvraag, is dit normaal dat zo'n school hem zomaar naar huis stuurt als ze het even niet onder controle hebben? Als ik mijn zoon nou op een reguliere middelbare school had gedaan dan had ik verwacht dat ik zo nu en dan gebeld zou worden dat ze het niet meer aan konden maar toch niet op een gespecialiseerde school?
Graag hoor ik jullie mening.
Vriendelijke groetjes,
autimama

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Tja

Ik sta nog regelmatig verbaasd, in positieve en negatieve zin, van de mogelijkheden maar ook de onmogelijkheden van het speciaal onderwijs. Ik accepteer het inmiddels maar als een feit. En ja, het heeft hier een gedoe gegeven met mijn werk. Als het echt kritiek was vanwege vergaderingen of zaken waar ik niet gemist kon worden, regelde ik een achterwacht, mijn vader of vrienden.
Ik kan me voorstellen dat het voor jou, met je kind in de brugklas, een hele ontdekkingsreis is.
Toch kan het meevallen. Vooral de brugklas is voor kinderen heel erg wennen, dat wordt makkelijker naarmate ze ouder worden, de school en de manier van doen op school, langer en beter kennen. Dan is dat ingeprent en kost minder stress.
Kan je zoon niet in de aula bljven met een nintendo of een laptop of zoiets? Ik vind 10 minuten overigens nogal kort. En bovendien zou het handig zijn als je zoon manieren leert om weer te ontstressen. Dat kan een taak zijn van een autismebegeleider of een ander iemand die je zoon kan helpen om zich te ontspannen. Kan ook helpen met haptotherapie of mindfullness. Misschien kan je zoon zelf nadenken hoe hij tot rust kan komen. Maar nogmaals, zo'n vastgestelde tijd van 10 minuten kan te kort zijn en een stressvolle deadline, zo van ik moet in 10 minuten weer rustig worden. Rustig worden doe je zo lang je er voor nodig hebt. Het zou beter zijn als je zoon zelf aan kan geven wanneer hij weer in staat is om de les bij te gaan wonen. Maar ook wat er voor nodig is. En inderdaad als er incidenten zijn, moeten die eerst uitgezocht en opgelost. Zo niet, dan is dat uur gewoon verloren.
Je kunt overigens je zoon mogelijk wel leren om met het OV te reizen. Ik zou dat dan alleen niet op een incidentele basis doen, maar op een dagelijkse basis. Dan is het routine en kost geen stress. Anders is er al stress, vanwege het voortijdige vertrek en dan komt er nog het incidentele karakter, kost meer nadenken en puzzelen, bij van het reizen met ov.
Mijn kinderen hebben altijd zelfstandig gereisd. Dat prentte ik met ze in door de 1e 14 dagen van een nieuwe school met ze mee te gaan en door bereikbaar te zijn voor veranderingen en die met ze door te spreken. Al doende leren ze het wel. En ja, mijn dochter moest ook weleens lang op de bus wachten. En ze had een periode 2 keer overstappen.
Omdat het groepsvervoer zo'n drama is heb ik die koe maar bij de hoorns gevat en het is goed gegaan.

Loki

Loki

17-01-2013 om 22:56

Geen tol?

Mijn zoon zit in het laatste jaar van SO cluster 4. Daar werken ze met een timeout lokaal. Ik ben inmiddels op een voorlichtingsavond geweest van het VSO en daar werken ze ook met een tol. Want het gebeurt regelmatig dat een kind voor wat voor reden dan ook, even de klas uit moet. De Tol is fulltime bemant, de bedoeling is dat de kinderen er verder gaan met hun werk, maar dat er ook gekeken wordt naar waarom het kind de klas uit moet en wat er nodig is om te zorgen dat het kind zsm. weer de klas in kan.
Ik dacht dat dit gewoon was in cluster 4 scholen, kennelijk niet. Misschien een tip voor de school, want ik kan me niet voorstellen dat jou zoon de enigste is en laten ophalen lijkt mij geen oplossing.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.