Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Zoon 14 jaar autisme?

Hoi iedereen,

Mijn zoon van 14 jaar heeft volgens hem zelf autisme, alleen nog geen diagnose. Wat hij heeft qua kenmerken zijn: niet kunnen verplaatsen in de gevoelens van een ander, speelt liever alleen, huilen als hij ook maar één onvoldoende haalt, heel precies willen zijn, neemt dingen heel letterlijk, moeite met verandering. We willen ook een diagnose, daar zijn we nu mee bezig. Hij vindt fysiek les ook niet fijn, hij volgt liever thuisonderwijs. 

Vraag je af waarom je een diagnose zou willen hebben en of je geen passende voorzorgen kunt nemen zonder diagnose. Mijn ervaring is dat je kind eerst een 'brandend huis' moet zijn wil men overgaan tot een gepast traject en daar klinkt het hier niet naar.

Toch wil ik de lijdensdruk van je zoon beslist niet onderschatten maar wat je zelf kunt doen is vaak effectiever.

Kinderen diagnosticeren zichzelf omdat ze de informatie op internet vinden. De kunst is om goed samen uit te puzzelen waar je zoon last van heeft en wat je dan kunt doen om die last te verminderen.

En ja, je kunt zeker ook op school vragen om zoveel mogelijk thuisonderwijs. Denk goed mee als het om het verzamelen van huiswerk gaat en het maken van het huiswerk en het helpen dat goed in te delen.

Volg zelf een cursus bij Autisme Centraal of lees je eens in op internet. Maar vooral, doe dit samen met je zoon. Het klinkt als iemand die de regie over zijn eigen leven neemt en dat is een prima opstelling.

Een diagnose kan noodzakelijk zijn als scholen of hoger onderwijs dat eisen om reden van begeleiding of toetstijdverlenging.

Je zoon had toch al een diagnose?

Heb je een vraag bij je verhaal, of wil je graag meer informatie, of ervaringen?

Je zegt dat je zoon denkt aan autisme. Maar denken jullie als ouders dat ook? 

En waar wordt hij nu onderzocht/is hij nu onder begeleiding? 

Ja inderdaad je zoon had autisme zei je eerder, daarom wilde je vrijstelling van de leerplicht toch?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.