Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
mamavan4kids

mamavan4kids

22-05-2015 om 17:48

Zonder medeweten is kind aangemeld bij Onderwijs Advies Team


Voorbereiding voor gesprek met school

In de link staan aspecten die je kan meenemen.
Blijf positief want zoals in de link wordt aangegeven; als je geen resultaat verwacht, komt er ook niets uit.

http://www.ouders.nl/forum/zorgenkinderen/cursus-van-balans

Privacyreglement PO raad

https://www.passendonderwijs.nl/wp-content/uploads/2014/11/Modelprivacyreglement-samenwerkingsverband.pdf

Soms denk ik dat ik echt aan het dementeren ben geslagen. Er wordt hier nergens over zorg gerept maar die mensen kunnen wel betrokken worden. Dat wordt alleen meegedeeld aan degenen over wie het gaat.
Die kunnen dan binnen 4 weken in 'verzet' en daar worden kosten voor gevraagd die teruggegeven worden als het 'verzet' gerechtmatigd blijkt.

Het is wachten op de eerste rechtzaak.
Achter jou rug om, zonder jou aanwezigheid noch die van je kind, dure 'professionals' laten vergaderen, die jou en je kind niet kennen en te maken krijgen met de school en diens belangen.
Leidt tot niets en is duur. En is een risico op bemoeienis van zorgprofessionals of anderen waar je niet op zit te wachten.

Dit is dus zomaar even gebeurt. Ik zie er niets over op het internet. Hoe is een ZAT team nou OAteam geworden?
Voor mij klinkt dat als een wolf in schaapskleren.

We doen alsof het over onderwijs gaat maar ondertussen kijken we of er in de thuissituatie niet iets is waar we het falen van een kind aan kunnen afdoen.

Heb ik weleens eerder verteld. Beide kinderen werd ik door de mentoren opgeroepen voor de tafeltjesavond, waar ik verder niet hoefde te zijn omdat het goed ging.
Vooraf wilde men niet melden waar het over zou gaan.

Ter plaatse bleek het te gaan over een vak waar ik toevallig van beide kinderen al had gehoord dat daar de leerkracht ziek of onderweg was voor langere tijd, door onbevoegd personeel of niet vervangen. Iedereen was achter en haalde slechte cijfers. Wist ik al lang.
De ene mentor vind het niet raar dat ik daarvoor opgeroepen wordt want ze kan er zelf toch ook niet aan doen? Nou ja, ik ook niet dus. Dus waarom dat bij mijn kind en mij neergelegd wordt?
De andere mentor begon mij uit te horen of zoon soms aan de middelen zat. En ik had die cursus uit Naald wijk van Balans niet gedaan.

Overigens was ik ze thuis al aan het bijspijkeren met een kaart met 5 grammaticaregels. Regels en uitzonderingen.

Dus wat je altijd kunt doen is andere ouders en kinderen vragen hoe het bij een bepaald vak gaat.
Hier hebben ze uiteindelijk nog wat les gegeven en een wat makkelijker toets gedaan om ieders cijfers te upgraden. Ik wist het door mijn kinderen, maar ook omdat ik betrokken was bij de ouderraad en de mr

Onvoldoendes

TS gaf aan dat haar dochter voor alle vakken een onvoldoende had. Dan heeft het vragen naar de resultaten van klasgenoten om aan te geven dat een leraar niet goed les geeft een averechts effect. Wie dat tijdens een bespreking aankaart krijgt diect on de oren dat haar dochter in tegenstelling tot de klas op maar liefs alle vakken onvoldoende staat. TS staat dan met een mond vol tanden en zou dan wensen dat ze die klacht nooit geopperd had. Het is namelijk niet opbouwend voor het doel, een positieve medewerkende houding van school.

De oren

Om oren slaan is nooit handig. Maar het is bijvoorbeeld wel handig als je zou weten dat meer dan driekwart van de klas op afstromen of zittenblijven staat. Het gebeurt. Dan sta je iets sterker als ze het jou kind en jouzelf individueel in de schoenen proberen te wrijven.

Juist dan

Heb je kans op wroeten in de thuissituatie. Dat leidt af van de veranwoordelijkheid van de school zelf.

Vermoeiend

Annej de paniek die je zaait helpt niet.
Bovendien weet ie zo ontzettend niet waar je het over hebt.

Je haalt in#33 een concept privacyregelement aan. Dat zegt iets over gegevens. Het zegt helemaal niets over procedures of het betrekken van zorg.

Met zulke vrienden als jij hebben ouders als TS geen vijanden meer nodig.

Zo Miriam

Waar pleit jij dan voor? Nu even afwachten want niet alleen zijn de termen veranderd maar de instelling ook? Alsof de belangen van de school meeveranderd zijn? En men nu wel staat te trappelen om jou kind met een noodzaak aan meebewegen van school ter wille te zijn?
Het is handiger als je vooruit nadenkt en je niet laat overvallen maar kalm blijft en weet wat je te wachten kan staan. En waar dat vandaan komt. En natuurlijk ben je dankbaar als het naar tevredenheid verloopt maar met een mentor die van plan is om je kind in de zorghoek te zetten kun je maar beter voorzichtig en tactisch zijn en bedacht op maneuvres.

Ik pleit ervoor

Dat jij stopt met paniek zaaien en alles door de war gooien.

Ideetje,

Is er ruimte om met vader gezamelijk met school een gesprek aan te gaan. Als de school ziet dat de ouders fatsoenlijk en beleefd met elkaar omgaan en de ouders het beste met hun dochter voor hebben, kan dit in jullie voordeel zijn. Al is het maar een toneelstuk, het is in belang van je kind. TS schrijft dat dochter al een half jaar stabiel is met haar vader en de mentor hammert op dat contact. Toon dat de mentor een verkeerd beeld heeft van de thuissituatie door elkaar te laten uitspreken.
Net als in eerder genoemde link, werk naar een doel en hou dat doel voor ogen. Zeg nooit iets slechts over de ander.

mamavan4kids

mamavan4kids

25-05-2015 om 16:10

reactie

Ik ga sowieso nu eerst de reactie van de mentor afwachten.

Ik heb al eerder duidelijk aan hem gemaakt dat dochter wil afstromen naar KB4 en daar allerlei plannen voor heeft gemaakt. Na 24 juni zullen alle cijfers binnen zijn en kunnen we gaan rekenen of haar cijfers voldoende zijn voor een KB4. En dan zal zij in gesprek gaan met sectorhoofd omtrent praktijk. Deze afspraken heeft zij hiervoor al gemaakt.

Ik heb jullie reacties gelezen en mij ik vraag mij af, zouden jullie wel/niet in gesprek gaan met mentor en wel/niet uitslag OAT aannemen?
Ik wil namelijk niet dat dit soort zaken in haar leerlingendossier komen.

Nog even detail: door zelfde scholengemeenschap is zij in groep 8 onderzocht wat de mogelijkheden waren voor het halen van TL/MAVO. Daar scoorde zij voldoende. En kon zij volgens dat onderzoek gwn TL/MAVO halen. Dat denken wij ook wel hoor, maar zij wil graag naar KB4 en daarmee daarna instromen bij de MBO niveau 4.

dossier

Dat hangt er vanaf of je denkt dat je realistisch dit soort zaken wel uit haar dossier kunt houden en of het niet zo is dat hoe meer aandacht jij op dat dossier vestigt hoe belangrijker het wordt voor de school om dat allemaal goed te gaan bijhouden?
Mijn ervaring is ook dat die dossiers vaak niet veel inhoud hebben en als ze wel inhoud hebben dat je er meer last van hebt door daar de aandacht op te vestigen dan als je dat gewoon negeert.
Maar goed, ik voel me dan ook tamelijk machteloos in het hele dossiergebeuren, er ligt al een dossier. Bij de huisarts werd het een gesteggel en die mensen gingen juist moeilijk naar mij kijken toen ik er over begon.
Bovendien heb ik bij diverse contacten juist gemerkt dat men niet standaard in meldingssystemen en dossiers kijkt. Hebben ze helemaal geen tijd voor.
Dus negeer ik dat verder maar zoveel mogelijk. Elke aandacht is teveel. Ze doen maar.
Ik ga recht op mijn doel af en verspil geen energie aan gesteggel over dossiers of het verdedigen van zaken die zich niet laten verdedigen.

Pieter

Pieter

25-05-2015 om 16:27

overstappen

Als ze nu overstapt heeft ze toch een jaar lang praktijklessen gemist?

Goede vraag

Nou ja, daar moet het dus over gaan. Hoe het verder gaat en of dat realistisch en haalbaar is.

mamavan4kids

mamavan4kids

26-05-2015 om 14:28

praktijklessen / vader

Dochter mist geen jaar praktijk, want zij heeft nu op de mavo ook praktijk. Alleen is het aantal uren wel verschillend (11 op kb en 3 op mavo).

Zij is qua praktijk wel een goede leerling. Dat is een vak waar zij wel een voldoende op staat. Daarin zelfs beste van de klas technisch vak. Bij overgang naar KB na omrekening zelfs een ruim voldoende.
Dat is waar het gesprek ook over zal gaan met de sectorhoofd van waar ze heen wil. Of zij het aantal praktijkuren wat zij in de derde heeft gemist voldoende kan bijspijkeren om door te gaan naar KB4. Nogmaals zij heeft zelf initiatieven hierin genomen om dit allemaal aan te gaan qua gesprekken e.d.

Zij doet nu ontzettend haar best en haalt nog wel wat onvoldoendes, maar ook voldoendes. En dat is waar het om gaat.

M.b.t. vader : wij hebben geen contact met elkaar. Helemaal niet en juist dit soort zaken zal hij aangrijpen om weer eens een rechtszaak tegen mij aan te spannen. Dus daar heb ik helemaal geen zin in.
Daarin sta ik sowieso in een spagaat.

Wij staan achter de initiatieven van onze dochter om over te gaan naar KB4. Een gesprek met sectorhoofd techniek en de direct betrokken leraren van techniek zal uitsluitsel gaan geven of dochter over kan gaan naar KB4 wat ons betreft. Uiteraard zullen de cijfers van doorslaggevende aard zijn. Zoals ze nu staat is dat wel voldoende om over te kunnen naar KB4, dus gaat het om de praktijk en hoe de betrokkenen van de sector er tegenaan kijken.
Daar willen wij ook onze energie in stoppen.

Mentor heeft nog niet gereageerd op mijn email. Ik wil dan ook, mocht ik reactie moeten geven, hier maar eerst e.e.a. ventileren.

Ik heb veel aan jullie input en de manier waarop jullie hiernaar kijken.

Bedankt voor jullie input!

Uhh,

Er is geen zorgcoördinator? Een gesprek met een zorgcoördinator is niet hetzelfde als een gesprek met een OAT-team. Juist als het niet lekker klikt met de mentor en je kind van niveau wilt veranderen lijkt mij een gesprek met de zorgcoördinator over hoe de juiste weg.

mamavan4kids

mamavan4kids

28-05-2015 om 07:46

Flanagan

Zorgcoördinator : daar hebben wij (tot nu toe) nog geen contact mee gehad. Alles loopt via de mentor. Die willen wij nu eigenlijk uit de weg gaan.

Dochter heeft nu nog 2 schoolweken met toetsen. Rond 22 juni moeten alle cijfers ingeleverd zijn, dus dan weten wij meer. En kan zij zelf in gesprek gaan met de sectorhoofd. Dat heeft zij zelf afgesproken.

We wachten nog even af en daarnaast hebben we nog niets vernomen van mentor. Mail hebben we 6 dagen geleden gestuurd. Dochter heeft vandaag les van hem, dus zij zei al dan komt hij vast wel weer bij mij.

mamavan4kids

mamavan4kids

16-06-2015 om 09:31

gebeld

Ik ben gebeld door de mentor van mijn dochter. Hij was verbaasd dat ik geen toestemming verleende en was in veronderstelling dat ik dat wel gedaan had, blablabla. Ik heb hem nogmaals meerdere malen aangegeven dat ik geen toestemming had gegeven en geen toestemming zou geven. Dat wij achter de route staan die dochter uitgestippeld heeft, enz.
En toen kwam hij met de uitkomst van het advies, ongevraagd. Dit terwijl ik hem meerdere malen had aangegeven dat ik het advies niet wilde, geen toestemming had gegeven, enz.

Wat moet ik hier nu mee? Ik heb hem ook aangegeven dat aangezien ik geen toestemming heb gegeven ik ook niet wil dat dit in haar leerlingendossier komt. Hij zou zijn best doen.
Nu zit ik te denken, is het niet beter dat ik hier alsnog een email achteraan stuur of een brief bij de school breng met daarin aangegeven bovenstaande : dat ik geen toestemming heb gegeven, zal geven en advies vernietigd wil zien.

Sectorhoofd

Is een sectorhoofd bij jullie hetzelfde als een conrector? Als je een klacht hebt over de mentor, kan je die aankaarten in een gesprek met de conrector. ( Bedenk wel dat het onderling allemaal collega's zijn van elkaar.)
Maar je dochter had al gesprekken met de sectorhoofd, dus ga met deze sectorhoofd verhelderend gesprek aan, maak ook duidelijk dat je met de mentor niet meer wens te communiceren als die achter je rug om acties uitvoerd.
Focus op contact met sectorhoofd zodat je laat zien wel betrokken te zijn bij je kind.

Schriftelijk

Inderdaad, bevestig alles schriftelijk, in een neutrale zakelijke mail.

mamavan4kids

mamavan4kids

16-06-2015 om 11:34

mail schriftelijk

Ik ben bezig gegaan met het opstellen van een e-mail richting mentor, maar toen kwamen eerdere zaken ook weer naar voren. Wij hebben geen vertrouwen in de mentor en onze dochter al helemaal niet.
Ik heb telefonisch contact gezocht met de school en wil e.e.a. gaan voorleggen aan de teamleider.
Die zal mij vandaag gaan terugbellen als het goed is.

Wat denken jullie, moet ik eerst e-mail aan mentor versturen en vervolgens spreken met teamleider of eerst met teamleider?
Sowieso wil ik e.e.a. schriftelijk gaan bevestigen.
Ik ben er zo klaar mee, de mentor stopt onze dochter in een hokje met zijn overtuiging dat alles niet goed is.

Doel mavo 3 naar KB4

Wacht het belletje af en geeft alleen aan dat het gesprek gaat over overstap naar KB4.

Ik denk dat het een illusie is, dat je kan voorkomen wat een school in een dossier stopt. Zelfs als je het er niet mee eens bent, kunnen zij omdat je kind bij hun ingeschreven staat, info erin stoppen die zij belangrijk achten voor de voortzetting van haar onderwijskundige ontwikkeling zodat ze bij inspectie van onderwijs kunnen laten zien hoe goed zij een kind begeleiden. Ik zie een doosier niet als een persoonlijke ontwikkeling, maar meer als een declaratieformulier van de gemaakte uren door de school waar het kind staat ingeschreven.

Je bent bevreesd voor een negatief beeld. Je dochter kan dat beeld een wending geven door komend jaar goed te presteren. Prestaties als bewijs wat ze kan.

Hier hebben we het dossier nooit onder ogen gekregen, steeds een smoesje. De jaren erop heeft kind kunnen aantonen dat het beeld vertekend was door wel met goede rapporten thuis te komen. Het tegendeel aantonen is het enige wat de meningen ontkracht.

Niet steggelen

Alleen al om de teamleider voor te bereiden zou ik jullie voorstel over de voortgang van je dochter tot hoofdopmerking maken. Daar gaat het over en die kant wil je uit.
In een korte zin zou ik de door de mentor opgestartte zorgroute wegzetten.
Onder het noemen van de observaties van de jeugdverpleegkundige. Het ziekenhuis/MRI voor de lichamelijke klachten en de coaching. Daar valt geen winst te behalen.
Winst voor dochter is het vormgeven aan de voortgang van haar schoolgang. Daar wil je het over hebben.
Persoonlijk zou ik niet gaan steggelen over toestemming. Dat leidt de aandacht alleen maar af en doet de hakken in het zand gaan.
Formuleer zorgvuldig hoe je je voorstelt dat het volgend jaar verder gaat en wat je dochter daarvan vind.
Vergeet dat dossier. Ze doen maar. Jij wil dat je dochter verder gaat en wel op de volgende manier.
Stuur een mail naar de teamleider met een cc naar de mentor. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om de mentor niet te informeren. Er zijn voordelen en nadelen.
Maar het risico dat de teamleider toch de mentor bevraagt en dan op het verkeerde been wordt gezet over de zorgvraag lijkt me vrij groot en dan is het beter dat jij al aangeeft in een heldere mail, met korte concrete zinnen, wat jou doel is. Om de uitleg van de mentor voor te zijn.

mamavan4kids

mamavan4kids

18-06-2015 om 10:02

bedankt

Ik heb net teamcoördinator gesproken. N.a.v. jullie advies heb ik aangegeven dat ik wil kijken naar toekomst en mogelijkheden voor dochter naar KB4. En dat wij geen vertrouwen hebben in de mentor, voorbeeld OAT aangehaald. Daarbij heb ik benadrukt dat wij willen kijken naar toekomst voor dochter. En dat wij advies hieromtrent willen. En wij door gebeuren geen vertrouwen hebben in mentor en wel om toekomst dochter gaat.

Dat vond hij positief en daarover gaan we volgende week in gesprek.

Heel erg bedankt voor alle input! Ben ik erg blij mee. Anders was ik waarschijnlijk toch blijven "hangen" in negatieve en klacht en dergelijke. Nu dus andere insteek gesprek. Kwam ook positiever over naar mijn gevoel bij teamleider.

Evanlyn

Evanlyn

18-06-2015 om 10:32

Wow

Respect!! Moeilijk omdat allemaal netjes te vertellen zonder in de motie te schieten. Het zal zeker helpen!

mamavan4kids

mamavan4kids

30-06-2015 om 08:26

Gelukt

Gisteren zijn wij gebeld door teamcoördinator (dus niet mentor), dochter mag naar KB4. Zij is er blij mee.

Het gesprek vorige week op school was een open en duidelijk gesprek. Ook prettig dat de mentor hier niet bij was. Wij hebben ons woord kunnen doen en zo werd hen meer duidelijk van e.e.a.
We hebben het zuiver gehouden met het oog op de toekomst!
Dank voor alle input die ik hier heb gekregen. Dit heeft ons ontzettend geholpen en ons minder energie gekost, dan als ik had blijven vasthouden aan de "klacht".
Hartelijk dank allemaal!

Dat is prettig afgerond,

En een fijne vakantie toegewenst

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.