Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Lisette

Lisette

18-06-2017 om 23:58

Zitten blijven verstandig of risicovol? (VO)

Zoon zit in 3 gymnasium en dreigt net op het randje te blijven zitten.
Heeft het hele jaar te weinig gedaan, gaat Grieks (een 5) en Latijn (een 4) laten vallen (geen motivatie) en nog 2 vakken op het randje (NB eentje na een slechte score door een black out terwijl hij het wel snapt).

Zoon is slim, dat weten we al jaren, wordt ook van andere kanten wel bevestigd (nb niet zozeer expliciet door school bevestigd) maar is ongemotiveerd, een "luie donder". Als hij even zijn best doet kan hij met vakken (veel) hoger/hoog scoren.

Hij is jong. Wordt medio augustus pas 15, is ook nog jong in uiterlijk en gedrag.

Hij zal een bespreekgeval worden denken we (dus niet dat bij per definitie moet blijven zitten).

Enerzijds denken we dat zittenblijven niet erg is omdat hij zo jong is. Anderzijds maken we ons daar zorgen over omdat we bang zijn dat hij zich dan helemaal gaat vervelend en een jaar lang helemaal weinig zal doen. Weinig uitdaging, terwijl dat is wat hij nodig heeft in onze optiek (en die van anderen).

Nb Afstromen naar Havo 4 lijkt o s ook niet verstandig vanwege te weinig uitdaging/verveling, nog meer (saai) herhalen en ook risico dat hij te laag gaat scoren (zesjesklant) om door te kunnen naar 5 VWO na examen Havo.

Wie herkent een beetje het beeld van onze zoon en heeft ideeën over wel/niet zitten blijven.

Het kan zijn dat school besluit om hem sowieso te laten zitten (het zou wel eens op honderdsten kunnen aankomen), maar mochten we er met school over in gesprek kunnen gaan, wie heeft argumenten om school mee te krijgen om hem over te laten gaan naar 4 VWO?


Tante

Tante

19-06-2017 om 10:31

Mijn broer had hier een goed idee over

Zijn zoon (mijn neef dus) dreigde elk jaar te blijven zitten. Maar school wilde dat niet omdat hij dan nog minder zou doen. (dit is voor tijd van afrekening van scholen op doorstroomcijfers en examencijfers).
Mijn broer heeft toen gevraagd of school een flink pakket maakwerk voor de zomervakantie kon meegeven. Dat moest hij dan maken om toch over te kunnen gaan. School wilde eerst niet want dan moest dat ook allemaal nagekeken worden. Toen hebben ze afgesproken dat het niet nagekeken zou worden en dat broer op zou letten dat het werk gedaan werd.
Het voordeel was dat neef alsnog moest werken en dat nog wel in zijn vakantie. Zo had hij tenminste zelf last van het halen van lage cijfers.

Mijn neef heeft dit pas later gehoord. Hij kon er wel om lachen.

Dees

Dees

19-06-2017 om 10:40

jong--> onzin

Maar 15 is toch helemaal niet zo jong om in klas 3 te zitten? Ik bedoel de meeste leerlingen komen in klas 1 met een jaar of 12 en in klas 3 zij ze dan een jaar of 15.

Jong is dus niet echt een argument. Maar als je wilt dat hij zich beter gaat inzetten zou je hem anders kunnen motiveren. Bij mijn zus hebben ze op een gegeven moment een (toen de tijd) kwartjes systeem ingevoerd, bij iedere cijfer onder de 6 betaalde mijn zus een kwartje aan mijn ouders, bij iedere cijfer boven de 8 kreeg zij een kwartje. Bij 10 onvoldoendes kostte het haar 2,50 bij 10 10en kreeg zij 2,50.

Ik had mazzel omdat mijn zus dat systeem kreeg kreeg ik het systeem ook. Ik hield er wat mooie extra zakcenten aan over.

proefwerkweek

Hoi,
Zitten blijven lijkt niet zinvol als hij Grieks en Latijn wil laten vallen. Gewoon heel hard werken voor de laatste proefwerkweek zodat hij zijn punten ophaalt. Ondersteun hem hierbij. Of is de proefwerkweek al geweest?

Sfera Sleutelbeen

Sfera Sleutelbeen

19-06-2017 om 13:00

Als hij overgaat

Overgaan: Als hij overgaat houdt hij alleen de vakken over die hij heeft gekozen. Dat kan schelen, hoeft hij niet de ballast van de oninteressante vakken te doen.
Blijven zitten: heeft ie een betere basis voor de vierde, waar het tempo en inzicht omhoog gaan.

Enige oplossing is werken aan zijn motivatieprobleem. Een atheneumdiploma halen de meesten alleen als ze er een beetje voor werken. Als hij daar geen zin in heeft kan hij nog zo intelligent zijn, maar dan blijft het hangen en wurgen. Leeftijd is een flauwekulargument, ongeveer eentwaalfde van de leerlingen in zijn klas is even oud als hij.

tineke

tineke

19-06-2017 om 14:15

eens

Ik ben het helemaal eens met de posting van sfera sleutelbeen. Daar voeg ik nog aan toe dat jij je zoon het beste kent. Denk je dat hij de motivatie nog gaat vinden? En als hij latijn/Grieks laat vallen, dusvan gymnasium naar atheneum gaat, tellen die vakken dan wel mee.
Dan het leeftijdsargument. Ik snap wel dat je dat aanhaalt. Ik heb 3 kinderen van augustus. Mijn zoon heeft een diploma tl en is daarna naar havo gegaan. Hij voelde zich eindelijk niet altijd in fysieke en geestelijke ontwikkeling achter de feiten aan lopen. Hij voelde zich eindelijk op dat gebied prima. Voor de een geldt het misschien niet, voor de ander wel.

Triva

Triva

19-06-2017 om 18:10

Dees en Lisette

Dees: Hij wordt pas over twee maanden 15.

Lisette: wat is nu het plan als hij wel over gaat? Atheneum? Kan dat op dezelfde school?

Waarom krijg je niet in zijn hoofd dat hij met nu een paar weken hard werken van de meeste vakken af is? Ik zou daar alles op gooien maar volgens mij heb je hier al meer draadjes over geopend en lukt het gewoon niet.

guera

guera

19-06-2017 om 18:47

en sociaal

Ik lees niks over vrienden? in welke klas zitten zijn vrienden en waar gaan die heen? Dat zou voor mij ook zwaar wegen. Want wat wil hij zelf?

Anoniem

Anoniem

19-06-2017 om 20:02

Hier

Hier ook eentje in gymnasium 3, maar hier laten ze eigenlijk (bijna) niemand zitten in de derde. Vorig jaar zijn er meerderen overgestapt naar atheneum of havo en ook bleven er een paar zitten, maar in de derde is daar bij niemand sprake van. Vorig jaar ook geen zittenblijvers erbij gekregen.

Denk dat dat inderdaad vooral komt doordat ze maar met een beperkt aantal vakken verder gaan. Nu dus weer een paar die grieks en latijn laten vallen en misschien iemand die naar de havo gaat, maar geen zittenblijvers.

Als je nu kijkt naar het gekozen profiel, heeft hij dan die vakken nodig waar hij nu onvoldoende voor staat.

Leeftijd verschilt namelijk ook behoorlijk per school/klas. Toen die van ons in de brugklas zat, zat ze in een relatief oude klas. Bijna geen najaarskinderen die normaal/kort gekleuterd hadden, maar wel erg veel die juist langer gekleuterd hadden en ook een paar kinderen die op de basisschool waren blijven zitten. Die van ons was versneld en het leeftijdsverschil was dus vrij groot.

Vanaf de tweede een andere school/klas en hierin juist veel jonge najaarskinderen en meerdere versnelde kinderen. Kan me voorstellen dat je zoon jong voelt als hij een relatief oude klas heeft, maar dat zal niet per se beter gaan als hij blijft zitten, vooral niet als hij dan in een relatief jonge klas zal komen.

Even los va de ll zelf,

Docenten:
Aangezien sommige schoolgemeenschappen op vwo-niveau ' betere' docenten voor de klas hebben staan ten opzichte van de havo of tl, zou ik dat wel meenemen in de beslissing. De motifatie van de docent is veelal bepalend voor het eindresultaat. Daarnaast bemerkt een 'slimme' ll snel of hij te maken heeft met een docent met kennis van zaken of niet.

Meer vrijheid
Hou hem zo hoog mogelijk: een jaartje verliezen is minder schadelijk dan op een lager niveau verder gaan en geen uitdaging meer voelen. Een jaartje verlies maar wel met behoud van meer vrijheidskeuze voor een verdere studie op WO of HBO, ipv eerst HBO dan WO. Natuurlijk kan een ll ook kiezen voor alsnog opstromen naar het vwo na het behalen van een havodiploma, maar menig ll heeft het na 6jaar voortgezet onderwijs wel gehad met het VO.

Li

Li

20-06-2017 om 10:06

Flanagan

Precies, dat was ook mijn overweging om zoon niet te laten afstromen. Afstromen is goed als je hard werkt maar het toch niet redt, maar luie donders worden er alleen maar luier van. Zoon doet het nu uitstekend. En hij is niet het type dat zich nog eens in een nieuwe kas door een tweede eindexamen heen zou kunnen ploeteren. Bovendien werpen scholen blokkades op als je na HAVO nog VWO wil doen. Die blokkades zijn er nu niet: gewoon VWO maar een beetje rustiger. En hij hoeft zich niet te vervelen, zeker nadat hij straks zijn pakket heeft gekozen.

Deegroller

Deegroller

20-06-2017 om 10:37

Niet verstandig

Onze zoon is in 3 gym blijven zitten, ook niet omdat hij het niet kan maar hij is weinig gemotiveerd. Nu maakt hij het dit jaar weer spannend, tot onze onnoemelijke frustratie. Zelf heeft hij nergens last van en weet zeker dat hij overgaat.
Ik vind dat het afgelopen jaar niet geweldig ging, hij miste zijn vrienden die allemaal naar de vierde gingen en hij had eigenlijk weinig profijt van het feit dat hij alles al een keer gehad had. Dus ik zou zeggen niet doen - hij kan in de 4 VWO verder zonder Latijn en Grieks (kost heel veel tijd) en zijn aandacht richten op vakken die hem wel liggen.
Succes ermee, dit zijn lastige dingen!

Li

Li

20-06-2017 om 10:48

Deegroller

Pfff...dat lijkt me enorm frustrerend zeg! Misschien vindt hij jullie leven anders te saai of zo?

Ja, elk kind is anders. Goed dat hier verschillende ervaringen aan de orde komen.

Nog even over afstromen: je hebt echt helemaal gelijk. Ik heb zelf in een VWO klas gezeten waar een aantal havisten in instroomden. Je zag dat die mensen er grote moeite mee hadden om, nadat ze naar een eindexamen hadden toegewerkt en dat hadden gehaald (met daarna een paar maanden freewheelen) zich weer op te laden voor nog twee jaar school en weer een eindexamen.
En dat waren dan nog de gemotiveerde leerlingen, anders waren ze natuurlijk helemaal niet doorgestroomd. Maar dan nog: het was afzien.

Groeten,

Temet

ijsvogeltje

ijsvogeltje

20-06-2017 om 12:13

soortgelijke situatie

Deegroller schrijft: 'ik zou zeggen, niet doen'.
De keuze voor wel of niet overgaan ligt natuurlijk bij school. Ik geloof niet dat TS overweegt om kind het jaar nog maar eens over te laten doen

Hier ook zoon in 3GYM en bespreekgeval om over te gaan. Tenzij hij de toetsweek verprutst, dan blijft hij sowieso zitten. HAVO4 vinden wij geen optie. Dat betekent ook naar een andere school, dus nogal ingrijpend. Dit verstandig voor deze zoon. En na een basisschooltijd die toch wel getekend is door gebrek aan uitdaging, kan ik mij niet voorstellen dat we hem hiermee helpen.

We hebben al regelmatig met de mentor besproken waarom het ons verstandig lijkt dat hij overgaat. Na de toetsweek gaan we de argumenten nog een keer naar haar op de mail zetten. Belangrijkste in zijn geval is dat de slechtste cijfers staan voor de vakken die hij laat vallen. Grieks en geschiedenis kosten bijvoorbeeld onevenredig veel tijd (en dan nog slechte cijfers), en dat gaat ten koste van zijn andere vakken. Hij is een niet-helemaal-standaad kind (oa zware concentratieproblemen), is op bepaalde vlakken zeer getalenteerd en op andere gebieden functioneert hij (sterk) ondergemiddeld. Zittenblijven (of zelfs afstromen) lost dat niet op. Het zou goed voor hem zijn als hij zich (eindelijk) mag focussen op zijn profielvakken. En als de basis toch onvoldoende is, dan blijft hij maar zitten in de 4e. Lijkt mij een stuk nuttiger dan nog een jaar ploeteren met vakken die hem écht niet liggen. Daarnaast gokken/hopen we op nog wat coulance omdat hij gewoon een moeilijk jaar heeft gehad, regelmatig slecht in zijn vel zit etc.

Sterkte!

Li

Li

20-06-2017 om 12:19

Temet

Ja, scholen doen maar zo luchtig over "eerst HAVO, dan VWO". Of welke niveau's dan ook maar. De praktijk is toch weerbarstiger.

Natuurlijk wil je dat zittenblijven eigenlijk ook niet, maar zoals Ijsvogeltje zegt is het soms de vraag of je de keus wel hebt.

tineke

tineke

20-06-2017 om 13:18

uiteindelijk

Je kunt als ouder nog zoveel vinden maar je kind moet uiteindelijk op de juiste tijd laten zien dat het het kan en dat het voldoet aan de juiste voorwaarden (overgangsnormen of slagingsnormen). Ik heb ook wel eens in die situatie gezeten maar als het kind ook de laatste proefwerkweek geen zin heeft iets te doen, ook al weet het de consequenties, dan zijn de gevolgen voor hem/haar.
School heeft het laatste woord daarin, ook al vind jij als ouder anders. Dat hield bij mijn kinderen in doubleren en zelfs afstromen. Eentje is zelfs naar een andere school gegaan omdat ze, deels terecht maar ook deels onterecht, de school schuld gaaf van haar doubleren. Maar zij voldeed niet aan de normen, omdat ze andere keuzes maakte dat jaar. Eentje zit nu te miepen want die heeft door dat ze nog moet leren voor een proefwerkweek, terwijl haar vrienden feestvieren na de examens. Had ze maar vorig jaar net een schepje er bovenop moeten doen in de pww.
En eentje is afgestroomd. Ja, wilden wij niet maar school bepaalt in deze. Hij is zich rot geschrokken, eerste half jaar ging niet zo lekker maar toen realiseerde hij zich dat als hij wat deed, hij misschien toch weer naar havo kon. Hij toonde karakter en zo geschiedde. Havo-diploma ook in de pocket. Hij zat ook in de klas met leerlingen die van het vwo afkwamen en met name de gymnasiumleerlingen deden niets want alles was zo gemakkelijk en wat dachten die leraren wel allemaal wel niet. in plaats van dat ze karakter toonden en weer zo hard werkten dat ze terug naar het afkonden. Gevolg, een aantal gezakt en een aantal via her toch nog geslaagd.
Moraal van het verhaal: vlam wanneer het moet en toon karakter.
En voor Lisette, kijk of school de klassieke talen kan doen vergeten op het rapport en probeer zoon toch te motiveren om even dat schepje er bovenop te doen.

Lisette

Lisette

20-06-2017 om 17:58

Dank

Bedankt voor jullie reacties. Ben een beetje druk dus kan niet op iedereen en alle opmerkingen reageren.

Alvast een paar: dank voor degenen die begrijpen dat een augustuskind wel jong is/kan zijn en daar ook daadwerkelijk last/een nadeel van kan hebben. Speelt denk ik bij onze zoon wel degelijk. Hij is jong in zijn doen en laten en in zijn uiterlijk. Begint nu net een beetje te groeien. Er zijn er genoeg die een kop groter zijn dan hij! Dus echt, wat dat betreft zou zitten blijven wel fijn kunnen zijn. Eindelijk niet meer de kleinste/jongste.

Augustus

Dat hij van augustus is, maakt het voor een school in het algemeen, alleen maar makkelijker om hem het voordeel van de twijfel te gunnen: dus ruimte voor douberen ipv afstromen.

Derde

Hij zit inmiddels al in de derde. Ik denk dat het te laat is om hem het voordeel van de twijfel te gunnen. Als het puur de motivatie is en hij wil niet blijven zitten dan kan hij nu alsnog in actie komen. Ik heb ook een zoon in 3 gym, wordt eind september 15. Is ook jong van binnen en van buiten. Maar ik denk niet dat zitten blijven hem in dat opzicht goed zou doen, zou eerder een knauw zijn voor zijn zelfvertrouwen.

Zoonlief is nu uit aan het rekenen of hij allemaal enen kan halen en dan nog overgaat (antwoord is ja), maar een hoop klasgenootjes moeten flink aan de bak. Ook gevalletjes Latijn en Grieks. Zonde om daarop te blijven zitten als je het toch laat vallen.

Maar wat ik me afvraag: wat wil je zoon eigenlijk zelf?

Drietje,

Met voordeel van de twijfel bedoelde ik of doubleren zin zou hebben, of hij daar iets serieuzer van zou worden, het kwartje ging vallen zonder af te stromen en meer een onderdeel zijn van de klas dat motiferend werkt.
Wat bedoel jij met 'Hij zit inmiddels al in de derde'? Waarom is dat te laat?

Daarnaast is met de hakken over de sloot een matige basis voor de vierde, een jaar waar hij ook nog een profiel moet kiezen en mogelijk vakken vermijdt waar hij misschien best goed in is, maar dat dit jaar niet heeft laten zien.

Zelf heb ik vroeger een jaar gedoubleerd. In het jaar van herhaling, haalde ik zulke goede cijfers dat ik niet snapte waarom het jaar ervoor zo slecht ging. Het had ook invloed op mijn profielkeuze. Enkele vakken die ik het jaar ervoor zou hebben laten vallen, stonden nu op de lijst. Doubleren is niet bij voorbaat zinloos.

Je geeft aan dat jouw zoon doubleren zou ervaren als slecht voor zijn vertrouwen. gezien het verschil in cijfers, hebben we hier twee heel verschillende lln.

Ik heb niet alle reacties gelezen en reageerde op TS. Maar ik bedoel dat in de derde een kind toch wel moet weten wat het VO inhoudt. Ze zijn dan al over de helft! En dat je dus blijft zitten als je te weinig doet.

Ik zou in dit geval ook liever laten doubleren dan afstromen, omdat het er wel in zit. Maar het wordt wel de hoogste tijd dat hij het laat zien. Lastig, die luie pubers.

Lisette

Lisette

20-06-2017 om 23:12

De vraag

is of het eindelijk niet meer de jongste zijn door te blijven zitten gunstiger is dan je een jaar behoorlijk vervelen als je blijft zitten en daardoor mogelijk nog minder uitgedaagd en meer gedemotiveerd raken.
En dan dus 7 jaar over je middelbare school doen (nog langer op school!) dan 6 jaar.

Zoon is niet duidelijk. Vindt zichzelf een VWO kind, dus wil liever blijven zitten. Maar een ander moment wil hij naar Havo 4, lekker relaxed. Alsof hij nu zo hard werkt, woehaaaa! Oftewel, hij is nog echt jong en weet het ook niet precies. Heeft wel de neiging voor de makkelijkste weg te kiezen en ik weet niet of we er goed aan doen daarin mee te gaan met hem, bang dat hij steeds minder uitdagingen aan durft te gaan. (Hij is natuurlijk niet veel uitdaging gewend geweest omdat hij altijd zonder veel te doen overal doorgekomen is en op het gymnasium terecht is gekomen).

Wij denken dat hij met ouder worden vanzelf een keer serieuzer wordt en dan (iets) serieuzer met schoolwerk/proefwerken om zal gaan. Maar wanneer dat gaat gebeuren is koffiedik kijken. Kan ook pas na zijn 20e zijn . Ik betwijfel of blijven zitten daarbij helpt.

Lisette

Lisette

20-06-2017 om 23:15

Drietje

In de derde ben je op het VWO nog niet over de helft .

En dat je blijft zitten als je te weinig doet is natuurlijk niet altijd het geval. Nu misschien wel, maar heel misschien mag hij toch nog over. Als de school meewerkt en hij het voldoende laat zien met de proefwerken.

Pirata

Pirata

21-06-2017 om 08:15

De mijne

Mijn zoon in MAVO3 heeft zich al neergelegd bij doubleren. Volgend jaar gaat hij écht zevens halen, zegt hij.
Ik ben benieuwd... 3 weken geleden stond hij nog op "overgaan" namelijk. Toen deed hij ook te weinig en haalde een paar keer een 1 en een 3 (dat lag aan de leraar hoor... :-p jaja).
Ik zie soms wel ergens sprankjes verbetering in zijn werkhouding. Maar ja, dat is nog niet genoeg. Het is gewoon een heel lastige leeftijd voor veel pubers.
School wilde eerst dat hij overging maar nu hij verder is afgezakt denk ik niet dat dat nog gaat gebeuren. Bovendien gaat hij dan met een prutbasis het examenjaar in. En ergens ben ik dus blij dat hij nog de kans krijgt aan die basis te werken. Als ie dan tenminste iets uitvoert...

Hier

Dochter is hier na de derde afgestroomd naar havo. Ook jong (oktober) en concentratieproblemen (blijkt nu toch echt add te zijn). Blijven zitten zou voor haar nog meer als falen hebben gevoeld dus deze weg is prima voor haar. Behalve haar add problemen heeft ze nooit echt geleerd om te leren dus de uitdaging waar iedereen het altijd over heeft is er op dat vlak al genoeg. Als ze wil kan ze na haar examen vwo gaan doen. Maar dat hoeft niet. De richting die ze op wil is er niet eens op universitair niveau dus noodzakelijk is het niet. Zou wel goed zijn om wat ouder/rijper te zijn voor ze aan een hbo begint. De tijd zal het leren welke weg ze gaat bewandelen. Zolang ze maar goed in haar vel zit.

Triva

Triva

21-06-2017 om 08:57

Drietje

'Ik heb niet alle reacties gelezen en reageerde op TS. Maar ik bedoel dat in de derde een kind toch wel moet weten wat het VO inhoudt. Ze zijn dan al over de helft! En dat je dus blijft zitten als je te weinig doet. '

Ze zitten nu precies op de helft (als je er vanuit gaat dat ze in de zesde eind mei klaar zijn met examen ...)

Verder: het ene kind pubert in groep 8 of brugklas (vooral de meisjes) en het andere kind pubert in de tweede of derde (vooral jongens). Het kan dus best zijn dat dit pubertrekjes zijn die voorbij gaan zo rond kerst. Tot de kerst kan hij freewheelen op vorig jaar en na de kerst komt hij weer boven water en kiest dan een beter profiel.

Zon

Zon

21-06-2017 om 10:32

wat wil hij?

Ik vind je zoon ook niet jong, zit gewoon leeftijdsconform in de 3e. Dat hij jong is qua uiterlijk en gedrag is wat anders. Kan zijn dat hij school niet zo boeiend vindt, maar dat heeft niet per se met leeftijd te maken.

Wat wil je zoon zelf? Hij heeft nu toch echt te leeftijd om hierover een mening te hebben en mee te denken. Blijven zitten betekent afscheid nemen van de klas en zijn vrienden. Vaak is dat een belangrijk argument om toch even een tandje bij te zetten. Kunnen jullie hem niet aan het werk krijgen door huiswerkbegeleiding o.i.d? Of ermee 'dreigen'?

Ik zou proberen in te zetten op 4 atheneum. Grote kans dat hij het dan wel haalt als hij Grieks en Latijn mag laten vallen. Vraag is of school dat ook zo ziet. Mag hij überhaupt blijven zitten? Veel scholen sturen liever aan op afstromen dan op blijven zitten.

Bloempot

Bloempot

21-06-2017 om 10:41

HAVO 4

Zoon gaat van 3VWO naar 4 HAVO volgend jaar, dat was met de kerstvakantie al duidelijk. Vorig jaar met 1 tekort overgegaan maar wel veel naar boven afgeronde zessen. In een aantal vakken is hij erg slecht . Met zijn profiel van volgend jaar kan hij die laten vallen. Blijven zitten in 3 VWO is geen optie omdat hij dan weer opnieuw vakken heeft waar hij niet goed in is. Bovendien is de kans groot dat hij dan in de vierde weer vastloopt. Voor onze zoon is dit de beste oplossing, hij weet al welke opleiding hij wil doen, is alleen HBO voor, dus dat speelt ook wel mee in onze / zijn keuze. Nee, hij is geen harde werker en daar zijn zeker ook woorden over gevallen vorig jaar, maar er te veel boven op zitten werkt alleen maar contra-productief bij hem dus hebben we het meer los gelaten.
Ook hij wordt eind september 15 jaar en is nog vrij jong zijn gedrag.

Lisette

Lisette

25-06-2017 om 00:05

4 VWO

Voor wie het nog niet duidelijk is, zoon wil naar 4 VWO. Dat kan op deze school. Hij wil dolgraag Grieks en Latijn laten vallen (en nog een paar vakken).

Hij mocht niet eerder Latijn en Grieks laten vallen, anders had hij dat wel gedaan. Ook wel sneu dat je aan je keuze op 11-jarige leeftijd een paar jaar wordt vastgepind, terwijl ze dat natuurlijk helemaal niet kunnen overzien. En helemaal als dat de overgang naar 4 VWO zou blokkeren.

Het is een spannende tijd, maar bedankt voor jullie reacties en overwegingen. We gaan kijken of we school mee kunnen krijgen.

Vreemd

Dat ie de klassieke talen niet eerder mocht laten vallen. Bij ons op school kan dat wel, je gaat dan wel naar een atheneumklas.

Is de proefwerkweek inmiddels achter de rug?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.