Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Zacharia

Zacharia

27-11-2012 om 22:09

Zitten blijven 4 vwo

De heersende mening hier op het forum lijkt te zijn dat zitten blijven nooit wat oplost maar dat er aangepast gewerkt moet worden. Vinden jullie dat alleen van de basisschool of ook van de middelbare?
Mijn dochter met een zware visuele handicap (zicht van 10%) zit in 4 gymnasium en ging het de eerste drie jaren prima, nu was het eerste rapport erg slecht. Vier onvoldoendes (cijfers tussen 5 en 6) en de rest van de cijfers waren tussen 6 en 7 met twee uitschieters van 7,6 en 7,5 voor wi en schiekunde. Beta ligt haar beter dan de talen. Ze is erg verlegen, erg jong in haar doen en laten, maar ze is ook jong, want ze is vorige week 15 geworden. In 3 VWO dus, waar enkelen al 16 zijn.

We hebben binnenkort een gesprek met de mentor, maar ik vraag me af of ze niet gewoon beter dit jaar kan overdoen. Dan kan ze zich nu concentreren op enkele vakken en de rest wordt dan onvoldoende, en dan volgend jaar de andere vakken ophalen. Maar helpt zoiets?
Ik wil haar graag op deze school houden, ze zijn geweldig voor haar en als je zo slecht ziet als zij, is het al moeilijk genoeg om een meewerkende school te vinden.
Moeilij moeilijk moelijk.
De vraag is nu of jullie kinderen hebben die zijn blijven zitten in de vierde en bij wie het een verbetering was.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ik weet niet hoe het is voor 4Gymnasium maar hier zijn de cijfers in 4HAVO/VWO voor een aantal leerlingen nogal in mineur. Volgens de school komt dat vaker voor in het 1e jaar dat ze hun profielkeuze hebben. Er zijn dan ook toetsweken waarin alle vakken getoetst worden bij elkaar en dat kan knap wennen zijn. Het is vooral een waarschuwing om het op te pakken en meer systematisch te gaan leren. Wel die samenvatting maken, wel bijblijven, wel ervoor kiezen om het huiswerk dezelfde dag te doen. Zonodig kun je extra werk vragen voor de hoofdstukken van de vakken waar je kind niet goed gescoord heeft. Maar tussen 5 en 6 is ook wel bijna voldoende, maar er iets harder aan trekken. Ik zou zelf niet meteen aan zittenblijven denken.

Erg slecht?

Misschien zie ik het erg rooskleurig in maar ik vind haar rapport niet "erg slecht". Ze heeft 4 onvoldoendes die boven de 5 liggen. Het is pas November, ik zou nog helemaal niet bezig zijn met zitten blijven. Die cijfers zijn nog prima op te halen. Al blijft er een 5je staan is er nog geen man overboord. Je wilt haar graag op deze school houden en ik zie geen enkele reden waarom ze eraf zou moeten. Of volgend jaar naar de 5e of inderdaad een jaar doubleren. Ook daar vergaat de wereld niet van toch?
Misschien heeft ze voor bepaalde vakken wat extra hulp nodig de komende tijd? Vanuit school of extern? Dat lijkt me wel iets om met haarzelf en haar mentor te overleggen.

Vera*

Vera*

27-11-2012 om 22:42

Zacharia

Ik heb wat persoonlijke ervaring (zie ongeveer evenveel als je dochter) én een zoon in 4 vwo.
De bovenbouw is zowiezo een stuk zwaarder/moeilijker/'sneller' dan de onderbouw en dat zie je terug in de cijfers, zeker het eerste rapport.
Daarnaast is het voor je dochter gewoon ontzettend vermoeiend ondanks de geweldige hulpmiddelen van tegenwoordig. Het kost toch meer moeite om de stof in je op te nemen ondanks dat er met je koppie koppie niets mis is.
Misschien scheelt het als je dochter wat meer kan slapen/rusten, even niets moeten kan al schelen. Mijn dochter verzuimt als haar hoofd te moe is (heeft meerder lastigheidjes), dan komt ze de eerste twee uur niet op school en slaapt uit (heeft ze hard nodig soms).
Je kunt verder met school overleggen of bij de minder belangrijke vakken zoals godsdient of levensbeschouwing het huiswerk achterwege kan blijven zonder consequenties.
Wat vindt de ambulant begeleider ervan? Heeft hij/zij ideeën hierover?
Ik zou in ieder geval niet te snel aan doubleren denken.
Hoe ziet je dochter het eigenlijk zelf? Waar denkt zij dat het probleem zit?

Niet zo slecht

Blijkbaar ben jij hele mooie cijfers gewend, want ik vind dit niet zo slecht. Het is pas het eerste rapport, de onvoldoendes kunnen nog zessen worden.
Ben benieuwd wat de mentor ervan vindt.

rosa

rosa

28-11-2012 om 10:30

Valt mee hoor

Hier kwam dochter in 4 gym thuis met 3en en 4en op het eerste rapport. Ja, het was meer werk en ja, het was ook meer begrijpen (er werd niet alleen maar precies de kennis gevraagd die in het boek stond). Dat was schrikken maar dochter 'had alles onder controle'. Na een tweede rapport met zes 4en en 5en volgde er een gesprek met de mentor en bijles in twee vakken. En ze ging over met 2 vijven (waarvan 1 voor vak dat ze liet vallen). Nu in de 5e gaat het meteen al beter. Wel is het hard werken. En als ze het niet red, tja dan blijft ze maar een keer zitten.

Dochter ook veel net aan voldoendes

Ik vind het raport niet echt slecht. Dochter heeft hier nu ook lagere cijfers: 5,6 en 5,8 hebben we nog nooit op rapport gezien, nu wel.
Ze meoten er wat harder aan trekken en dan komt het wel.
Zoals dochter zegt: mam, dr zijn er veel meer met 4-en op hun rapport.
Wordt hier ook veel strenger getoetst en genormeerd nu, dat merk je wel.

Fransien

Fransien

28-11-2012 om 11:30

De vierde is erg moeilijk

De vierde is echt de overgang van de onderbouw naar de bovenbouw, het regent onvoldoendes en iedereen zit ineens veel langer aan z'n huiswerk. Aan het einde van het jaar zit iedereen ineens wel met goede voldoendes en kan met een goede werkhouding naar de 5e.
Maak je niet teveel zorgen en help je dochter nog even met overhoren en met samenvatten en vooral met plannen en je woordjes bijhouden, dat laatste is vooral erg belangrijk anders red je het niet bij de toetsen.

Persoonlijke ervaring

Ik ben zelf in de vierde blijven zitten en mij heeft het veel goed gedaan. Ook ik was een jonge leerling. Gewoon het jaar nog eens overdoen bracht mij heel veel rust op dat moment en vanaf toen heb ik ook gewoon goede cijfers gehaald.
Natuurlijk moet je wel blijven proberen om de cijfers op te krikken (het is pas november!!), maar ik wil maar aangeven dat het geen ramp is om te blijven zitten. Ik zou het dus zeker in mijn achterhoofd houden als ik jou was.
n@nny

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

28-11-2012 om 14:03

3 of 4 vwo?

Ik vind het reuze meevallen. De cijfers kunnen nog omhoog en ik vind haar ook niet heel jong. Zit ze nu in de derde of de vierde?
Mijn kind zit in de derde en is 14. Hij heeft een klasgenoot die eind mei 14 wordt. Wel in de gaten houden maar je niet zo ongerust maken.

Rosa van der Zanden

Mijn dochter ook

Mijn dochter zit ook in 4 gymnasium en is ook 14. Ze had nu ook een slecht rapport. Ze heeft zelf aangegeven dat ze eigenlijk wel zou willen blijven zitten omdat ze de aansluiting mist met de rest van de klas. Ze heeft wel vriendinnen maar de rest is 16 17 jaar al en ze voelt zich sociaal heel onzeker. Ik zie dit vaker bij kinderen die heel jong doorstromen. Op een gegeven moment wordt het verschil heel groot sociaal gezien dan. We gaan het zienwat er gaat gebeuren. Ze is zelf wel erg van haar rapport geschrokken en is wel in volle vaart haar cijfers aan het ophalen. Ze zei wel maar mam als ik wel een goed rapport heb mag ik dan toch blijven zitten? Tja dilemma dus.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.