Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Wiz-zy

Wiz-zy

04-02-2013 om 09:27

Ziek tijdens de cito

Bij dochter (gr 8) is onlangs Pfeiffer geconstateerd. Nu valt het mee, ze is voornamelijk heel moe, maar juist dit weekend kwam er ook nog een verkoudheid bij. Ze is dus echt niet fit. Nu is ze wel naar school gegaan, maar morgen is dus de cito.
Ik verwacht dat haar conditie wel een negatieve invloed heeft op haar score.
Nu heeft ze (voorlopig) VWO advies en steeds hele goede scores en een goede werkhouding. Vorig jaar bij de entreetoets had ze een percentielscore van 98.
Zou een slechte cito haar nog kunnen verbieden naar een gymnasiumbrugklas te gaan? Dat is namelijk waar ze heel graag heen wil.
Of kan ik eventueel met een doktersverklaring (mocht de score tegenvallen) de citoscore minder zwaar laten meetellen?
Het is ook vooral dat ik het hier post, omdat dochter er gewoon wakker van ligt. Ik wil natuurlijk ook even met de meester praten. Hopelijk heeft hij vanmiddag tijd...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Julia64

Julia64

04-02-2013 om 12:30

Ik lees mee...

Hier sinds gisteren ook een zoon die als een dood vogeltje op de bank ligt; verhoging, keelpijn, hoesten, lamlendig, etc. Echt balen, de hele winter nog nergens last van gehad en uitgerekend nu..;-(
Ik ben al druk aan het googlen geweest, maar kom er maar niet achter of je de CITO nu wel of niet over kan doen ingeval van ziekte. Net als jij ga ik vanmiddag even langs de meester om te vragen wat we nu moeten (het gaat weliswaar iets beter dan gisteren maar kan me niet voorstellen dat zoon morgen opeens helemaal fris en fruitig is, eigenijk).
Maar als er een mogelijkheid is tot overdoen, zou ik dat zeker aangrijpen - ik ben het wel van plan in elk geval. Nouja, eerst maar even vanmiddag afwachten en ben benieuwd wat jij te horen krijgt... Net als bij jou zit mijn zoon er ook over in de zenuwen (en ik ook wel een beetje).
Sterkte met je dochter intussen!

Tijgeroog

Tijgeroog

04-02-2013 om 13:04

Thuishouden?

Kun je je zieke kinderen dan niet beter thuishouden voor de Cito toets? Ook niet leuk natuurlijk, maar er is later toch zeker wel een inhaalmogelijkheid, er zijn vast wel meer kinderen ziek... Als ze m al gemaakt hebben is opnieuw laten maken vast veel moeilijker.

Mama

Mama

04-02-2013 om 13:05

Mijn dochter

was vorig jaar ziek en heeft de cito later op de computer over gedaan. Ze had de eerste keer wel meegedaan, maar was echt ziek en had een dramatische score. Ze kon hem toen twee week na de uitslag ongeveer op de computer doen dus. Staat ook iets over op de cito site

Vera*

Vera*

04-02-2013 om 13:27

Hier

Dochter was vorig jaar ook ziek tijdens de cito. Ze heeft hem naderhand op de computer gemaakt.

Brianna F

Brianna F

04-02-2013 om 18:34

Cito

geeft alleen een moment opname aan, de mening van school (leerlingvolgsysteem) telt het zwaarst. Ik denk niet dat een verknalde cito zulke gevolgen kunnen hebben.

Dat kan heel goed

De realiteit is dat de mening van de VO school telt. Als die de Cito score het zwaarst wil laten wegen, dan mag dat. En inderdaad, dan kan een verknalde Cito zulke gevolgen hebben.
Sterker nog: er zijn heel veel regio's waar dat gewoon vastligt in doorstroomprotocollen (Amsterdam bijvoorbeeld, kernprocedure).
Of je een verknalde Cito over mag maken, waag ik te betwijfelen trouwens. Dat zou ik toch maar heel goed navragen.
Als je echt ziek bent, (je bent niet op school) dan mag je 'm wel inhalen.
Groet,
Miriam Lavell

Annet

Annet

04-02-2013 om 19:47

Over verknallen en het belang van de mening van school

Oudste werd ziek op de avond van de eerste citodag. Juf heeft op ons verzoek gekeken naar de resultaten van de eerste dag, voor het geval ze die per ongeluk toch verknald had. Dat bleek niet zo te zijn.
Ze heeft de andere twee dagen een week later ingehaald, gewoon met hetzelfde boekje als de rest. Nog later op de computer had ook gekund geloof ik.
Je kunt een cito niet meer over doen als die eenmaal is ingeleverd door school.

Of de mening van school doorslaggevend is voor het VO hangt van het VO af. Hier zijn toch echt scholen die een 'juiste' cito-uitslag eisen. Bij een uitslag net eronder wordt een extra toets gevraagd (NIO). Dan moet wel het advies van school ook positief zijn. Alleen een positief advies van het BO is absoluut onvoldoende.
Geruststellende uitspraken over de waarde van het advies van de basisschool zijn dus heel beperkt houdbaar.

Mama

Mama

04-02-2013 om 19:52

Miriam, ik heb het zelf meegemaakt

Mijn dochter had de cito door ziekte verknald. Wel gemaakt. Score 530. Voor haar veel te laag. Ze mocht hem ongeveer 1 week na de uitslag nog een keer doen, maar dan de digitale versie. Dat zijn ook allemaal andere vragen. Ze scoorde toen 549. En kon zonder discussie naar het gymnasium. De middelbare school heeft ook alleen de 549 gekregen. Dus het kan. Eigen ervaring.

Alles kan

Alles kan, maar je hebt nergens recht op. Je bent voor over mogen maken afhankelijk van wat de basisschool wil. Je bent voor het eventueel negeren van een te lage Cito score afhankelijk van wat de vo school wil.
Je kunt op geen enkele manier rechten ontlenen aan dat wat andere leerlingen/ouders ergens anders meemaken.
Alles kan, niks moet en wat mag, dat maakt de school uit.
Aan geruststellende verhalen heeft niemand wat.
Groet,
Miriam Lavell

Mama

Mama

04-02-2013 om 20:17

Nou ja zeg

" Aan geruststellende verhalen heeft niemand wat"
Miriam, wat een negatief commentaar op mijn verhaal. De vraag was of een slecht gemaakte citomover kon, jijj waagt dat te betwijfelen in je voorgaande posting. Ik ben het bewijs van het feit dat het in elk geval KAN.
Opmde citosite wordt het ook vermeld. Ik was vorig jaar ook heel verbaasd. Maar het kan dus, legitiem. Volgens mij gebeurt het zelden, ik had er ook nooit eerder van gehoord.

Molleke

Molleke

04-02-2013 om 20:22

Ja maar

Miriam is toch heel duidelijk. Dat het bij jullie zo is gegaan zegt niets over andere scholen. Je kunt daar niks aan ontlenen. Wizzy moet het duidelijk navragen op haar eigen school. Wat daar het beleid is.

Nou, eh... nee

Sorry, maar het leven is hard. En nee, jij bent niet het levende bewijs dat het kan. Je bent hooguit het levende bewijs dat het gebeurt. Maar er gebeurt wel meer met de Cito toets. Ook allerlei zaken die eigenlijk niet kunnen.
Wat wordt er precies op de Cito site vermeldt?
Het lijkt me bijzonder onwaarschijnlijk dat de Inspectie het goed vindt dat een school leerlingen met een tegenvallende Eindtoets, dat ding over laat doen.
Als je 'm niet gemaakt hebt (je was ziek) dan is het wat anders.
Groet,
Miriam Lavell

Mama

Mama

04-02-2013 om 20:27

De vraag was of het kan

En ja het kan.
Als je googelt op " onderpresteren op de eindtoets" dan zie ik bij het tweede zoekresultaat de link. Op die bladzijde staat het helemaal onderaan. Ik heb wel het idee dat ook scholen dit niet eens weten. Mijn dochter deed het vorig jaar nadat de directeur door een andere directeur was getip dat het kon toen ze de resultaten van de kinderen bespraken.en zodoende hadden wij mazzel.

Mama

Mama

04-02-2013 om 20:29

De inspectie

Wist dat mijn dochter herkanste. Heb ik nog speciaal naar gevraagd,
Wij hebben thuis dus twee verschillende briefjes met de cito uitslag liggen. Een met 530 en eeen met 549.

Dat is wat

Dank mama. Voor Wizzy hier de link http://www.cito.nl/nl/onderwijs/primair%20onderwijs/eindtoets_basisonderwijs/eindtoets_basis_niveau.aspx
en de tekst
"Het kan natuurlijk een enkele keer gebeuren dat de score van een leerling ver achterblijft bij de verwachting. Het maakt daarbij niet uit of de leerling de Eindtoets Basis of de Eindtoets Niveau heeft gemaakt. Soms spelen onvoorziene omstandigheden een rol (bijvoorbeeld een emotionele gebeurtenis in de thuissituatie), soms ging er iets mis tijdens de afname (bijvoorbeeld de leerling werd ziek). Ook in zo’n geval kunt u de leerling opgeven voor een herkansing. Omdat de versie van de eerder gekozen toets goed was (daar lag het niet aan dat de leerling zo’n lage score haalde), hoeft u dan niet voor de andere versie te kiezen. Er is geen overeenkomst tussen de papieren en de digitale edities van de Eindtoets. De leerling krijgt bij de digitale herkansing dus geen enkele opgave onder ogen die hij of zij ook al in de papieren versie heeft gezien. "
Helaas kun je daar ook geen rechten aan ontlenen.
De vraag is namelijk hoe vaak dat onverwacht onderpresteren in een klas en op een school voorkomt. Als de school er de afgelopen jaren al steeds 2 of 3 had, dan zegt de Inspectie daar wat van (het is geen uitzondering maar een gewoonte) en dat kan er toe leiden dat de school helemaal geen herkansingen meer wil.
Groet,
Miriam Lavell

Mama

Mama

04-02-2013 om 20:42

Link

Dit was hem inderdaad.
Miriam, ik vind het wel bijzonder dat je eerst uberhaupt niet wil geloven dat het herkansen kan, maar nadat ik de link lever weet je ineens precies hoe de inspectie ermee omgaat....
Nou wil ik best geloven dat je niet elk jaar de halve klas kan laten herkansen, maar we weten het dus niet.
Ik ben we benieuwd of iemand hier cijfers van kan achterhalen. Hoe vaak wordt er herkanst? Op welke scholen?
op onze school was mijn dochter de eerste ooit. OP de school van de tip-gevende directeur gebeurde het vaker.

Ligt vast

Hoe de Inspectie controleert, ligt vast. Als ze de cijfers niet vertrouwen, dan krijgt de school het predicaat 'opbrengst niet te beoordelen' en een scherper toezicht.
Zo weet ik dat.
Er is bovendien nog een dingetje: er waren in de klas van jouw dochter vast wel meer ouders die hun kind de toets dolgraag over zouden laten doen. Elk puntje telt tenslotte.
Scholen zijn doorgaans huiverig voor dat soort discussie. De makkelijkste manier om dat uit de weg te gaan is helemaal niemand herkansing toestaan, tenzij je echt ziek was (niet aanwezig).
Dat is een vrij gangbare manier van doen bij scholen, vandaar dat ik het niet aannemelijk vindt dat scholen zich zomaar naar dat inhaalidee zullen voegen.
Het advies aan Wizzy blijft dus: vraag het na. (wil jouw school dat?)
Als je school niet wil, wat Cito er ook zelf over zegt, dan gebeurt het niet.
Groet,
Miriam Lavell

Dan nog wat

Als je nog eens zo'n ervaringsfeit hebt, geef er dan meteen de tekst bij (linke, etc.). Aan ervaringsfeiten zelf heeft niemand wat. Aan zo'n tekst kun je wel wat hebben, al is het geen garantie.
Groet,
Miriam Lavell

Mij verbaast de verbazing

Ik was op vakantie toen mijn mailbox volliep met de redactie van Tros Radar in paniek. Ze hadden een item over de Cito-score als bindend gegeven.
Ik was niet te bereiken, dus kon ik niet helpen.
Ik heb het op uitzending gemist nog gezien.
Raar onderwerp vond ik, want dat is in vele regio's al decennia aan de hand. Het is helemaal geen nieuws. In de uitzending zat een mopperende vader die het nu weer meemaakte met zijn jongste. Bij zijn oudste (die was al 23) had ie het ook al meegemaakt.
Mij verbaast de verbazing.
Ja, Cito score is vaak doorslaggevend. Dat is helemaal geen nieuws.
Elke sussende uitspraak van welke basisschoolleerkracht dan ook, is flauwekul. De basisschool heeft er niks over te zeggen. De vo school bepaalt.
Kijk op de site van de vo school en check de toelatingsprocedure.
Dan weet je meer.
Groet,
Miriam Lavell

Mij niet

Als je het wilt weten, dan moet je de toelatingsprocedure van die school bekijken. Niet naar de meester luisteren. Die weet het niet.
Groet,
Miriam Lavell

Leuker kan ik het niet maken

Ik kan het ook niet helpen Wizzy.
Nog even en de draadjes van verontwaardiging barsten weer los. Scholen die hele andere dingen doen dan de meester had voorspeld. Scholen die ineens naast de algemene regels in de regio, zelf extra eisen gaan stellen.
Dat is allemaal heel gewoon.
Onaangename verrassingen te over, elk jaar weer.
Je kunt maar voorbereid zijn.
Groet,
Miriam Lavell

Annet

Annet

04-02-2013 om 22:46

Wizzy

Zoals je hierboven in mijn reactie ook kunt lezen, is het advies van de basisschool niet leidend voor de twee VO-scholen die wij uitgekozen hebben. Cito bepaalt, dit jaar nog de eindtoets, vanaf volgend jaar de citoscores vanaf groep 6.
Het advies van de basisschool is een tweede gegeven. En niet meer dan dat.
Als de cito bij ons tegenvalt en we kind toch naar een VWO of GYM willen hebben, moeten we twee dorpen verder (15km). De scholen daar vinden wel dat het advies van de basisschool leidend is.

M Lavell is niet negatief, ze is realistisch.
En ze kijkt breder (verder dan alleen de eigen VO omgeving, hoewel die ook zwaar tegen kan vallen omdat VO school iets anders doet dan de basisschool had verwacht)

Suze

Suze

04-02-2013 om 23:32

Mirjam heeft gelijk

Ik reageer toch ook maar even. Het feit dat het op sommige VO-scholen goed gaat omdat ze het advies zwaarder laten wegen, betekent niet dat het overal zo gaat. Dus geruststellen heeft geen zin als je daardoor (voor jouw VO-scholen) vervolgens het verkeerde doet!

Mirjam waarschuwt alleen: check bij de VO-school en NIET bij de basisschool. Je moet immers op de VO-school toegelaten worden en die beslist of die (strak) aan scores vasthoudt of meer aan adviezen waarde hecht. Ook bij ons (niet A'dam) zijn scores leidend!

En... een tweede toets telt niet eens mee als je een eerste gedaan hebt! Dus bijv. slechte NIO en dan nog een keer overdoen, heeft geen zin!

Dus advies van Mirjam is volgens mij het beste advies dat je kunt krijgen.

Bij twijfel zou ik dus mijn kind thuishouden....

Tango

Tango

05-02-2013 om 09:34

Goede keuze

Dan heb je toch een goede keuze gemaakt, Wizzy. Je dochter heeft er zin in, lijkt weer voldoende fit en bovendien heb je nagevraagd hoe het bij voortgezet onderwijsscholen bij jullie in de buurt gaat. Met de rest van nederland heb je dan niets te maken, dus laat die anderen maar praten en onrust zaaien.

Landelijke trend

Inderdaad, het lijkt een andere wereld. Over welke regio heb je het eigenlijk?
Mijn kernpunt: Bij selectie hoeft een vo school zich niet te houden aan dat wat de meester op de basisschool zegt. De school moet zich wel aan de eigen regels mbt toelating houden.
En ja, er is een landelijke trend. Die wordt overigens ingegeven door de hogere exameneisen, de verplicht te stellen taal- en rekentoetsen, de wet passend onderwijs en het voornemen om de Cito eindtoets verplicht te maken voor alle scholen.
De werkwijze wordt dan als volgt: Inschrijving voordat de Cito is afgenomen (die komt dan pas in mei), toelating op basis van de leerlinggegevens (toetsen!) vanaf groep 6.
Een uitgebreide omschrijving van zo'n selectie, vind je hier http://www.montessori-aerdenhout.nl/PDF/De_Overstap_2013.pdf
Zie pagina 9 de tekst "Normering Cito-LVS
"Het basisschooladvies wordt onderbouwd met de toetsen voor rekenen-wiskunde en begrijpend lezen. De resultaten van de volgende toetsmomenten worden gebruikt. Rekenen: vanaf eind groep 6 t/m begin groep 8 (E6, M7, E7 en B8) Begrijpend lezen: vanaf middengroep 6 t/m begin groep 8 (M6, M7 en B8)
Van de resultaten van deze toetsen wordt, via een omrekenmodel, een gemiddelde berekend en dit wordt gekoppeld aan een uitstroomprofiel (schooltype). De school beschikt dan over een uitstroomprofiel voor het vak rekenen-wiskunde en voor begrijpend lezen."
Helaas staan er geen scores bij. Er is kennelijk wel een profielbandbreedte met de gemiddelde scores.
De trend is dus dat basisscholen hun advies moeten gaan baseren op basis van het gemiddelde van toets scores vanaf groep 6 en dat ook moeten onderbouwen (de cijfers erbij geven zodat de vo school het zelf kan narekenen).
Je begrijpt dat dat feitelijk geen verbetering of verandering is ten opzichte van afgaan op de scores van de eindcito. Het is nog steeds zo dat één verknalde toets je cijfer naar beneden kan halen, maar nu al vanaf groep 6.
Ja, ik verbaas me ook over de positieve ervaringsverhalen.
De toelatingsprocedures en selectiegronden liggen namelijk vaak gewoon vast in documenten zoals aangegeven in de link. Het zijn zelden regels die maar binnen 1 of 2 scholen gelden, maar afspraken binnen een compleet samenwerkingsverband (regio's die vaak de hele provincie beslaan).
Het is alsof basisschoolleerkrachten die documenten niet kennen. En dat is gek, want de eigen basisschool is ook betrokken in het overleg over de selectie.
Maar goed: in al die gevallen dat kinderen belanden op het niveau dat de ouders en de leerkrachten van ze verwachten, zijn positieve verhalen te vertellen. Dat is meestal zo, al is het onwaarschijnlijk dat het in 99% van de gevallen zo is.
Als dat een jaar zo is, dan is dat meer toeval dan wijsheid.
Nogmaals: ik ben benieuwd over welke regio je het hebt. Eens kijken of daar zo'n uitgebreid document van beschikbaar is en wat daar dan in staat.
Groet,
Miriam Lavell

sinas

sinas

05-02-2013 om 16:07

De kinderen worden ook wel helemaal gek gemaakt hoor

Ik kan me ook nauwelijks herinneren dat er in mijn tijd ook zo zwaar aan getild werd in ieder geval. Het werd bij ons niet eens CITO genoemd, maar dat was het wel. Als leerling dachten we gewoon een soort van oefening te doen. Jeugdjournaal, klokhuis, school, ouders en kinderen zelf, iedereen is zo enorm bezig met die CITO dat het niet verwonderlijk is dat de kinderen zenuwachtig gaan worden en de test verknallen.
Mijn kinderen mochten vandaag amper plassen, ze zitten in groep 6, want groep 8 was de CITO aan het doen. Eh.

Wizzy hier ook hoor

Hier in de hele regio (ik werk nu op een andere school die ook met andere VO scholen te maken heeft, in dezelfde regio) kijken ze ook met name naar het advies van de basisschool. Cito is absoluut niet bindend, advies van de basisschool telt zwaarder. Er is altijd veel gesprek tussen VO en basisschool (er wordt gebeld en ze komen ook altijd alle aangemelde kinderen doorspreken) en ze luisteren goed naar de basisschool.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.