Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Corhendri

Corhendri

27-06-2016 om 03:55

Zal hij wisselen van school? (1 gymnasium)

Graag zou ik jullie advies willen over de vraag: Zullen we onze zoon nog een jaartje in de eerste laten en dan meteen van gymnasium naar atheneum (hij moet dan naar een andere school, daar dit een separaat gymnasium is) Hij heeftleuke vrienden en hij wordt niet gepest.
Het gymnasium valt hem echteremotioneel zwaar doordat hijveel moeite heeft met plannen,organiseren,en concentreren.Basisschool met hoge cijfers, nooit hoeven op te letten.Daarbij is hij jong(hij wordt in november 13) en ook jonger in gedrag dan leeftijdsgenoten.Magister, ELO loopt daar erg instabiel en chaotisch en aan ICT wordt niets gedaan terwijl dit zijn grote belangstelling heeft, hadden we anders ingeschat. Zijn mentor noemt hem nu de "smoesjeskoning", maar hij is erg verdrietig wanneer blijkt dat hij een toets is vergeten te noteren of in ELO te kijken en hij dan een (grote) onvoldoende haalt, de andere keer weer een heel hoog cijfer, maar het is de instabiliteit, en het niet zelf kunnen verwerken van al het grote en nieuwe en vele, dat de druk voor hem zo groot dat hij het liefst weg wil en een jaartje de eerste over doet en dan op het atheneum (VWO). Hij is alleen bang dat hij wordt uitgelachen door zijn oude klasgenoten die dan in de tweede zitten en naar de tweede op een andere school wil hij niet want dan is hij bang dat alle vriendengroepjes al gevormd zijn en hij er buiten valt. We willen graag zijn wens volgen, maar zijn al een aantal keer op de basisschool gewisseld omdat hij hoogbegaafd bleek te zijn en geen aansluiting vond(waarschijnlijk dus toch ook vanwege zijn chaotisch gedrag en dromerigheid) Aansluiting heeft hij nu dus wel maar hij vindt het erg moeilijk zijn vriendjes gedag te zeggen. Wat vinden jullie?


Inaya

Inaya

27-06-2016 om 06:58

technasium?

Als ICT zijn hobby is, dan zou ik kijken naar een technasium of een vwo met digitale bijvakken.
Of hij de 1e over moet doen, hangt af van zijn cijfers nu. Zonder tekorten kan hij gewoon over.

Marie

Marie

27-06-2016 om 07:00

2e klas

Hier werden de tweede klassen opnieuw samengesteld vanwege op- en afstromen en volgen van extra vakken als Grieks en Latijn (Gymnasium).
Tweede klassen gaan daarom ook in tweede schoolweek op kamp, zodat klasgenoten weer aanelkaar kunnen wennen.
Van uitlachen niks gemerkt dus.

Maar ik vraag me af of dit het probleem met plannen en organiseren gaat oplossen. Is er ook een klasse-appgroep?
Ideaal juist voor dingen als huiswerk e.d.
Jullie kunnen hem natuurlijk helpen om geregeld even in de Elo te kijken.

Over de ICT. Wat denkt hij daar te leren? Informeer eerst op andere school wat het vak precies inhoudt.

Marie

Marie

27-06-2016 om 07:04

Technasium = veel groepsopdrachten

Technasium is leuk, maar daar moet veel in groepjes gebeuren. Kan jullie zoon dat een beetje? Ze doen vaak wel leuke dingen trouwens.

Inaya

Inaya

27-06-2016 om 07:08

marie

In dit geval gaat het om een categoraal gymnasium dus geen nieuwe samenstelling van klassen in de 2e. Iedereen krijgt Grieks en Latijn.

Triva

Triva

27-06-2016 om 07:16

hmm

Hij wil niet naar de tweede op een andere school.
Hij wil wel naar een andere school maar dan in de eerste.
Hij is bang om uitgelachen te worden door zijn huidige klasgenoten.
Hij heeft moeite met het huiswerk in de gaten houden.

Wat hij ook doet, hij gaat uitgelachen worden of niet. Daar kun je toch niets mee dus dat moet hij opzij schuiven. Uitlachen gebeurt maar één keer want dan zijn ze 'uitgelachen'. Uitlachen kan ook gebeuren als jij de enige bent die de toets niet geleerd heeft dus: uitlachen moet je niet meenemen in de beslissing.

Jong zijn vind ik niet echt iets om mee te nemen, op het gymnasium zijn ze over het algemeen jonger in de brugklas dan op het VMBO en hoe ouder je wordt hoe minder belangrijk die leeftijd.

Als hij de punten heeft om door te gaan naar de tweede moet je dus kiezen tussen blijven zitten of toch naar de tweede. Bang zijn dat er al vrienden zijn gevormd zou ik niet zijn maar dat kun je laten afhangen van de school. Op sommige scholen zijn er havo/vwo brugklassen en vormen ze in de tweede dus een hele nieuwe klas. Ook zijn er op- en afstromers. Je zou van tevoren aan de mentor kunnen vragen wie er nieuw is in die klas en daar kan hij zich dan op richten.

Zaak is om nu een school uit te zoeken die WEL goed met Magister werkt. Dit moet je dus niet aan school vragen maar aan de leerlingen. Kent hij niemand op het beoogd Atheneum van basisschool of sport?

Technasium is niet noodzakelijkerwijs opeens veel ICT, je werkt projectmatig in groepjes rond een onderwerp en het kan ook zijn dat het enige ICT in de presentatie zit. Het samenwerken is bij technasium altijd vele malen belangrijker dan verder wat dan ook.

Triva

Triva

27-06-2016 om 07:19

Inaya

Hij wil van het categoraal gymnasium af naar een atheneum en we weten niets van dat atheneum maar de kans is groter dat daar wel gerommeld wordt in de samenstelling in de tweede.

@Emma

@Emma

27-06-2016 om 07:24

Blijven zitten

Weet je zeker dat hij wel kán blijven zitten? Op de meeste scholen is het afstromen of overgaan de eerste jaren. En naar het atheneum is niet echt afstromen, je zit nog steeds op het vwo. Wat is voor hem de meerwaarde van Gymnasium? Heeft hij veel met talen? Als hij naar het atheneum zou gaan, is daar dan wel meer structuur? Als hij blijft zitten blijft het wel zo dat de school niet goed is in organiseren. Hoe weet je zeker dat het dan wel beter zal gaan? Krijgt hij dan weer een mentor die hem "de smoesjeskoning" moemt? Dat helpt natuurlijk ook niet echt. Is dit iets van nu of speelt het al het hele jaar? Ik zou eens goed in gesprek gaan met de school, en ook met een eventuele andere school.

Helpen

Ik begrijp dat hij qua cijfers wel over zou kunnen gaan? En dat het vnl ligt aan zijn executieve vaardigheden (plannen, organiseren, concentratie) dat het niet goed gaat?
Ik zou overwegen met hem te bespreken over te gaan en het dan in het tweede jaar anders aan te pakken. Deels kan het aanleg zijn, dat dromerige, maar deels zullen die executieve functies zich nog wat verder ontwikkelen.
Ik zou hem gaan helpen. Dus: een aparte agenda (bijv 1Blik, google maar). Elke dag alle vakken nagaan of er iets bijzonders mee was vandaag: toets, huiswerk, een praktijkopdracht. Nagaan of al het huiswerk in de agenda staat en het voor de rest (ook weer per vak) inplannen. Vervolgens erop toezien dat hij het maakt en evt overhoren. 's Ochtends nakijken of alles in de tas zit (desnoods eerst samen inpakken, later zelf laten doen).
Zelf Magister volgen. Klasgenoot vragen om informatie als er iets niet duidelijk is.
Enfin, mijn punt is duidelijk denk ik. Ik zou hem dus laten overgaan en enorm ondersteunen. Omdat hij blijkbaar verder wel de capaciteiten (en ook de motivatie?) heeft. Zonde om alleen vanwege "jong" zijn en een haperende prefrontale cortex, af te laten stromen.

Groet,
Anneque
(been there, doe het precies zo met mijn compleet chaotische puberzoon. En na 1 jaar, gaat het waarachtig ietsje beter. Niet veel, ietsje. Net genoeg om de moed erin te houden En hij gaat met glans over.

Els

Els

27-06-2016 om 07:32

hulp

Ik denk dat zoon meer gebaat is bij doorzetten (hij heeft geleerd dat hij weg kan/mag als het niet gaat zoals hij fijn vindt) en het is belangrijk dat hij leert hoe hij moet plannen. ICT, Magister, het zijn allemaal redenen buiten hemzelf. Leer hem dat hij zelf met zaken moet 'dealen' en niet afhankelijk moet zijn van zaken buiten zichzelf. Beetje smoesjeskoning wel...

Els

"Beetje smoesjeskoning wel..." Kweenie hoor. Natuurlijk komt dat voor, maar als ik het zo lees, is dit echt een verhaal van wel willen, maar (nog) niet kunnen. Ik heb hier zo'n exemplaar en zie van dichtbij wat een chaotisch hoofd met een kind doet. Oprecht wanhopig is hij zelf soms, als hij ziet wat hij nu weer vergeten of kwijt is.
Als een kind echt gemotiveerd is, en de brains heeft voor het niveau waar het op zit, vind ik dat het beter ondersteund kan worden tot het het zelf kan. En vergeet niet: dit kind heeft op de basisschool ws ook al niet leren werken en plannen ("dromerig"). Heeft daar ws niet veel hoeven doen en dan komt een jaartje brugklas hard aan.
Bij een kind dat de kantjes ervan afloopt, vind ik het een heel ander verhaal.

Inaya

Inaya

27-06-2016 om 07:49

Trivia

'en we weten niets van dat atheneum maar de kans is groter dat daar wel gerommeld wordt in de samenstelling in de tweede.'

Dat is waar. Al worden er nog geen profielen gekozen dus zal er weinig reden zijn om de boel helemaal door elkaar te gooien.

helpen

Ik denk ook dat hij hulp nodig heeft. Bij de hand nemen, zoals Anneque ook voorsteld. Zorg dat je alles zelf kunt inzien, roosters, cijfers en huiswerk. Onze zoon hebben wij 2 jaar intensief geholpen, steeds meer afgebouwd en vanaf de 3de heeft hij het echt zelf gedaan. Hij moest echt leren, leren, en doorzetten als het een keer tegen zat. De 1blik agenda vonden wij erg prettig en overzichtelijk. Hij heeft vorige week te horen gekregen dat hij in 1x geslaagd is.

V@@s

V@@s

27-06-2016 om 08:11

je mag niet kiezen

"Zullen we onze zoon nog een jaartje in de eerste laten en dan meteen van gymnasium naar atheneum "

Als zoon gewoon over is, dan zul je geen school vinden die hem nog een jaartje in de eerste laat. Heeft hij niet de cijfers voor 2 gymnasium dan kan hij wellicht op zijn huidige school het jaar over doen (omdat het een categoraal gymnasium is kan hij daar immers niet afstromen).
Ga je echter switchen van school dan heb je wel kans dat ze hem daar liever in 2 havo plaatsen i.p.v. opnieuw VWO in de eerste.

Mij lijkt het feit dat hij vrienden heeft op zijn huidige school het belangrijkste. Ik zou thuis zorgen voor meer ondersteuning (want de zwakke plekken die je noemt, daar zal hij op elke school last van hebben).

@Emma

@Emma

27-06-2016 om 08:11

Cijfers

Heeft hij geen slechte cijfers dan? Als hij met de hakken over de sloot toch overgaat dan zou ik hem inderdaad gaan helpen. Dan heb ik het verkeerd begrepen. Eens met Anneque

Triva

Triva

27-06-2016 om 08:15

Inaya

Zolang het geen categoraal atheneum is wel. Na de brugklas wordt er dus veel meer op- en afgestroomd en als er havo/vwobrugklassen zijn wordt er nog meer verdeeld. Dat is heel anders dan op een categoraal gymnasium.

Lynn

Lynn

27-06-2016 om 08:30

Anneque / Akke; executieve vaardigheden

Erg eens met Anneque.

Ik begrijp dat hij qua cijfers gewoon over kan naar de 2e en hoogbegaafd is.

Blijven zitten zal naar ik vrees geestdodend voor hem worden! Echt niet doen dus!! Ook niet naar 2 Havo. Als hoogbegaafde moet hij juist uitgedaagd worden.

Het probleem zoals je het beschrijft lijkt echt in de executieve vaardigheden te zitten, dus daar zal hij in begeleid moeten worden, maar dat kan net zo goed (of nog beter: 2 gym is een stuk pittiger dan 1 gym) in de 2e.

Ook eens met: hij moet ook leren doorzetten juist als hoogbegaafd kind: die hebben volgens mij vaak de neiging moeilijkheden te ontlopen, omdat ze niet veel "geoefend" met moeilijke en uitdagende situaties. Dus JUIST door naar de 2e en begeleiding, hij moet uitgedaagd worden de moeilijkheden (bij hem: planning en andere executieve vaardigheden) aan te pakken!

Die begeleiding kan je zelf doen, zoals Anneque beschrijft of door een goed huiswerkinstituut laten doen. Tenminste 3 dg pw de andere 2 dg dan thuis nog wel controleren.

Ik ken ook een hoogbegaafde, die net door mocht naar de 2e (had wel mindere cijfers. Die school had door, dat zittenblijven de oplossing niet was. Met huiswerkbegeleiding is het in de 2e een stuk beter gegaan. Kind bloeit op.

Eigen kind (slim, niet hb/nooit getest, maar meen er wel e.e.a. van te herkennen): op basisschool niets gedaan. Eerste gym met 15 min (ipv 1,5 uur) p.d. probleemloos naar 2e. In de 2e behoorlijke problemen (vieren en vijven op meerdere rapporten), want was opeens veel meer, raakte overzicht kwijt en moest toch een keer wat doen. Met huiswerkbegeleiding en dus begeleiding bij plannen en daardoor structureel huiswerk maken, leren en eigenlijk "gewoon" dingen doen nu met allemaal voldoendes over.

Tjee, wat geeft hem dat een kick en zelfvertrouwen!

Ik gun het jouw zoon dat hij hulp krijgt bij de executieve vaardigheden. Help hem, dat heeft hij nodig! Dat zal hem meer helpen voor de rest van zijn leven en meer bevrediging geven dan de 1e over doen of naar 2 havo.

Oja, je kunt ook het boek "Slim maar" lezen (vaak hier op OO aanbevolen). Gaat over de executieve vaardigheden.

Triva

Triva

27-06-2016 om 08:38

Lynn

'Het probleem zoals je het beschrijft lijkt echt in de executieve vaardigheden te zitten, dus daar zal hij in begeleid moeten worden, maar dat kan net zo goed (of nog beter: 2 gym is een stuk pittiger dan 1 gym) in de 2e.'

Dat zeg je waarschijnlijk door je ervaringen met je eigen kind maar waarom? Het ene kind moet echt ALLE zeilen bijzetten in de brugklas en loopt fluitend door de tweede en dan zeg je als moeder toch ook niet: de tweede klas is veel makkelijker dan de eerste?

Als een kind op het juiste niveau zit zou elke klas net zo moeilijk of makkelijk moeten zijn (gemiddeld gezien) als de klas ervoor of erna. Het kan natuurlijk dat een kind erg veel moeite heeft met een paar vakken maar gemiddeld gezien zou het niet moeten zijn dat de tweede opeens een 'stuk pittiger' is dan de eerste. Het wennen in de eerste kan soms een flink struikelblok zijn of het 'ik weet het nu wel en nu ga ik puberen' probleem in de tweede maar dat heeft niets te maken met het gemiddelde niveau.

Doorzetten

Jullie zijn al een aantal keer van school gewisseld en hij wil nu, na 1 jaar chaos, alweer wisselen. Ik zou dat niet doen. Hij heeft aansluiting, kan het niveau aan, maar is chaotisch. Mijn zoon is de overtreffende trap van chaotisch. Wat helpt is begeleiding. Samen als hij thuiskomt het huiswerk doornemen en plannen. Meteen huiswerk maken na school. Toetsen altijd tijdig overhoren en daar de tijd voor nemen, zodat hij een vergeten hoofdstuk alsnog kan leren. Zorgen dat hij niet teveel wordt afgeleid bij het maken van huiswerk (dus geen telefoon of ipad). Met de mentor overleggen hoe hij toch alle toetsen mee kan krijgen. Daar kunnen docenten ook een rol in spelen. Er is een groepsapp, hij heeft aansluiting, dus hij kan het best aan zijn klasgenootjes vragen. Desnoods lees je mee in de groepsapp. Dat heb ik het eerste jaar ook gedaan (met goedkeuring van zoon), puur om verborgen toetsstof en opdrachten op te sporen. En dat waren er heel wat Als hij overgaat dan zou ik hem dus gewoon mee laten gaan met de groep, ook al is het mager.

Ik zou dus samen doorzetten. Dat geeft hem ook veel meer voldoening op termijn dan opgeven. Het kost wat investering van jezelf (tijd), maar zo leert hij het wel zelf. Deze vaardigheden heeft hij op alle niveaus nodig, dus het maakt helemaal niet uit of hij Havo, Atheneum of Gymnasium doet. Zonder juiste begeleiding glipt hij op alle niveaus door het net. Je kunt ook voor huiswerkbegleiding kiezen, maar dan wel een goede. Bij zoon in de klas is het enige kind dat huiswerkbegeleiding had afgestroomd van gym naar Havo (ook hb). Bij ons kan ik aan het einde van het tweede jaar wel zeggen dat zoon het plannen en organiseren nu beter voor elkaar heeft dan zijn klasgenoten. Gewoon ook omdat hij merkt dat het meer nodig heeft dan anderen. Ik heb mijn werk er een tijdje voor aangepast, zodat ik meestal thuis was na school (half vijf) maar dat is nu niet meer nodig.

Hetzelfde

Ha, tegelijk met Lynn, maar wij zeggen hetzelfde. Ben het trouwens wel eens met Lynn, de jongens uit de klas van mijn zoon vinden twee gym veel pittiger. Moeten nu echt huiswerk maken en in de eerste niet. Voor mijn zoon is het juist makkelijker geworden, omdat hij in de eerste al tegen planningsproblemen aanliep en dus aan het werk is gegaan. Hij heeft het dit jaar relatief makkelijk gehad, vindt hij zelf.

Lynn

Lynn

27-06-2016 om 09:15

Triva

"Lynn

'Het probleem zoals je het beschrijft lijkt echt in de executieve vaardigheden te zitten, dus daar zal hij in begeleid moeten worden, maar dat kan net zo goed (of nog beter: 2 gym is een stuk pittiger dan 1 gym) in de 2e.'

Dat zeg je waarschijnlijk door je ervaringen met je eigen kind maar waarom? Het ene kind moet echt ALLE zeilen bijzetten in de brugklas en loopt fluitend door de tweede en dan zeg je als moeder toch ook niet: de tweede klas is veel makkelijker dan de eerste?"

Triva: dit zeg ik niet uit persoonlijke ervaring, maar ik hoor het bij ons op het VO van allerlei kanten.

"Als een kind op het juiste niveau zit zou elke klas net zo moeilijk of makkelijk moeten zijn (gemiddeld gezien) als de klas ervoor of erna. "

Dat is dan weer jouw idee, maar niet DE waarheid. In elk geval niet op ons VO.
Je hebt trouwens wel weer gelijk: dat het bij ons op het VO zo is, betekent niet dat het overal zo is dat de 2e gym veel pittiger is dan 1 gym . Ik had beter kunnen schrijven: bij ons VO wordt 2 gym door veel leerlingen als veel pittiger ervaren dan 1 gym. )

Els

Els

27-06-2016 om 09:29

Anneque

Je hebt gelijk, zoals het er nu staat bedoelde ik het niet. Eigenlijk wil ik zeggen dat de ouders moeten oppassen dat zij niet steeds een reden buiten zoon gebruiken. Zij moeten ervoor zorgen dat hij doorzet en gaat leren plannen. Juist omdat alles altijd 'gemakkelijk' is gegaan is het voor hem ontzettend moeilijk iets te volbrengen waarvoor hij (veel) moeite moet doen. Ofwel: de ouders zijn een beetje de 'smoesjeskoning'. Ja maar, Magister. Ja maar, hb. Ja maar, nooit leren leren. Ja maar, niet kunnen organiseren.

Els

"Zij moeten ervoor zorgen dat hij doorzet en gaat leren plannen. Juist omdat alles altijd 'gemakkelijk' is gegaan is het voor hem ontzettend moeilijk iets te volbrengen waarvoor hij (veel) moeite moet doen."

Mee eens, hoor!

sarah

sarah

27-06-2016 om 10:30

Ach

Klinkt als aardig perfectionisme.
Het loopt allemaal niet perfect en dat kan hij moeilijk handelen..
Heel herkenbaar dat hij dan gewoon 'opnieuw' wil beginnen.
Zo werkt het niet, en het is gewoon weglopen...
Niet in meegaan dus.

Ik denk wel dat hij hulp kan gebruiken. (leren fouten maken etc)
Is er niet iets van een hb klasje in de buurt?
Let ook op of het niveau niet juist te laag is.
Maar dat wil dan niet zeggen dat het hem organisatorisch dan wél makkelijk afgaat.

sarah

sarah

27-06-2016 om 10:33

Leer hem dat het schoolse systeem soms moeilijk past bij hb hersentjes.
Dat is niet jong zijn...
In die zin is elke prestatie van hem een hele prestatie. En niet juist een afgang, zoals hij het nu zal ervaren...

Li

Li

27-06-2016 om 11:23

het kan erger

Onze zoon (zelfde verhaal als de jouwe) moet nu nde tweede blijven zitten vanwege "jong" zijn. Terwijl zijn cijfers nog wel redelijk waren, behalve Frans maar dat kwam door de totale chaos van die man. Hij wist nooit wanneer er een toets was.

Ik ga volgend jaar wel wat andere ouders optrommelen om dat ELO nou eindelijk eens van de grond te krijgen. Anders wordt het weer niks. En Frans regel ik zelf, met een methode voor volwassenen. Lekker rustig, zonder plaatsjes en verspingende tekstblokken.

Maar kunnen ze hem dan laten zitten als hij wel aan de overgangsnormen voldoet?

Luister naar je kind

Ik zou zeggen: ga uit van het leergedrag dat hij nu toont en niet van genialiteit die zich niet in cijfers laat zien. Mijn mening is dat je een kind dat moeite heeft met zijn werk te organiseren niet extra moet belasten met klassieke talen. Leuk voor de liefhebbers, maar verder voegt het niets toe dat de verhoogde werkdruk rechtvaardigt. Bovendien geeft hij dit zelf aan.

Zoek een school met traditioneel onderwijs, niet te veel toeters en bellen, een stabiel docentenbestand en waar magister strak onderhouden wordt. Scheelt je zelf als ouder ook een hoop kopzorgen en wellicht een hoop geld.

Inaya

Inaya

27-06-2016 om 12:42

hier ook

'de jongens uit de klas van mijn zoon vinden twee gym veel pittiger.

Mijn dochter heeft halverwege 2 gymnasium ook een 'oeps'-momentje gehad en gemerkt dat soms écht iets moet doen voor een voldoende. En dan vind ik dat 'iets' nog wel meevallen, maar het was in ieder geval meer dan 'vrijdag uit school eerst maar eens bijkomen en uitrusten, zaterdag uitslapen en minecraften en om vier uur eens op magister kijken, zondag uitslapen en mopperen omdat er zoveel huiswerk opgegeven is'.

Li

Li

27-06-2016 om 12:52

Drietje

Nou, hij had wat dingen niet ingeleverd. En hij stond net niet voldioende voor wiskunde. Had hij alsnog kunnen doen natuurlijk, als ze ons gezegd hadden dat het daarop hing. Het was echt een stok zoeken om de hond te slaan. Ze vonden hem kennelijk een risico.

Dat hoor ik vaker en verbaast me telkens weer. Jammer!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.