Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Catherine

Catherine

23-02-2009 om 15:03

Zaagtandprofiel

Nadat de lagere school redelijk goed is verlopen en een hoge citoscore, is mijn dochter op het middelbaar onderwijs steeds verder aan het vastlopen. Reden is vermoedelijk een zaagtandprofiel: in sommige dingen is ze juist erg goed, andere dingen kan ze niet (goed). Dit is ooit onderzocht oppervlakkig door een specialist. Nu moet ik er weer wat mee, want ze loopt vast. De keuze is: afstromen op een lager onderwijsniveau zonder garantie dat dit verbetering gaat opleveren, erkenning van een etiketje om verder te mogen op huidig niveau met hulp. Er zijn argumenten om voor het laatste te kiezen. Maar dan moet ik wel een goede onderzoeker treffen die een complex meisje in kaart kan brengen. Heeft iemand hier ervaring mee? Kan er iemand mij een onderzoeker aanraden? tips? Het heet een zaagtand omdat het profiel lijkt op een zaagtand met (alleen) hoogte en dieptepunten, in tegenstelling tot een platte lijn. Boeken, artikelen zijn ook welkom.
Weet je ook iets over persoonlijkheid en zaagtandprofiel?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Zegt me niks

"De keuze is: afstromen op een lager onderwijsniveau zonder garantie dat dit verbetering gaat opleveren, erkenning van een etiketje om verder te mogen op huidig niveau met hulp."
Volgens mij bestaat er geen subsidiabel etiketje van 'zaagtandprofiel'. Kun je wat concreter zijn? Wat zijn de problemen precies?
Groet,
Miriam Lavell (denkt dat een vlak profiel alleen in de natte droom van onderwijsmanagers bestaat)

Catherine

Catherine

23-02-2009 om 21:59

Over zaagtand

Ik moest echt lachen om jouw opmerking over vlak profiel, maar het betekent dat ze enerzijds bijvoorbeeld Interesse en begrip heeft voor geschiedenis, maar geen lijstje topo kan onthouden. De verschillen binnen in haar zijn zo groot, dat ze met een been misschien niet naar TL kan en met het andere zich verveelt op het gym. Even overdreven neergezet voor de duidelijkheid.
Moet ik gaan voor de schoolhulp? Tot nu toe heb ik geprobeerd dat te ontwijken, maar nu lijkt het niet meer te lukken.

Google je suf

"maar het betekent dat ze enerzijds bijvoorbeeld Interesse en begrip heeft voor geschiedenis, maar geen lijstje topo kan onthouden."
Problemen met automatiseren dus. Dat is een slimme kinderenkwaal die in het vo of het wo opbreekt. Slimme kinderen hebben komen een heel eind met redeneren. Automatiseren hebben ze niet nodig... totdat... En dan blijkt dat ze de training missen die al die jaren voor andere kinderen heel gewoon is geweest.
Zo zijn er wel meer dingen die je van je stoel doen vallen van verbazing. De meest ingewikkelde dingen gaan er in als koek, maar de stomste dingen snappen ze niet of doen ze verkeerd. Dat is geen zaagtandprofiel, maar een gebrek aan training/leerstrategie.
"Moet ik gaan voor de schoolhulp?"
Er bestaat geen schoolhulp voor de kwaal 'zaagtandprofiel' want het is geen erkende kwaal. Er bestaat trouwens ook geen schoolhulp voor wel de relativiteitstheorie kunnen doorgronden, maar telkens maar vergeten waar Utrecht ligt. Die kwaal wekt botweg irritatie en wordt geweten aan luiheid en desinteresse.
Kijk hier http://www.lereniseenmakkie.nl/Stampwerk/Woorden%20leren/Vreemde_woordjes.html en google je verder suf naar leerstrategiën. Help je dochter met het maken van te leren lijstjes, flitskaarten, etc. Zorg dat ze optijd begint, na elke les aardrijkskunde meteen beginnen met een beetje topo. Iedere dag 6 werkt beter dan twintig ineens.
Afstromen helpt niet tegen de kwaal. Ook op vmbo-t niveau moet er geautomatiseerd worden. Juist dit, het schijnbaar makkelijkste van alles, wordt nooit makkelijker.
Je zou ook kunnen kijken of je een werkstudent of huiswerkinstituut kunt inschakelen. Ik heb het met mijn zoon zelf gedaan en dat is gelukt en heeft geholpen. Hij kan nu wel automatiseren.
Groet,
Miriam Lavell

Catherine

Catherine

25-02-2009 om 11:00

Getallenreeks

Dank je Miriam, ik dacht ook eerst dat het automatisering was maar ze bleek een probleem te hebben met een reeksje getallen in haar geheugen vast te houden. Dit is dan toch meer een probleem dan ik aanvankelijk dacht. Verder merkt ze zelf dat kinderen in haar omgeving minder begrip hebben maar dat zij veel meer moeite moet doen voor het simpel onthouden van rijtjes.
Het probleem met zelf doen is dat ik geestelijk ziek ben en hierdoor beperkt energie heb.
Maar evengoed bedankt voor de tips.

Zoon

Mijn zoon is ook gezegend met een 'zaagtandprofiel'; hij heeft het syndroom van Asperger. Een dergelijk intelligentieprofiel zou daarbij vaak (maar zeker niet uitsluitend) voorkomen. Het gaat dus niet om een disharmonisch profiel waarbij verbaal hoog is en performaal laag (of omgekeerd) maar het gaat om grote verschillen binnen het verbale en performale gedeelte van de test.

Mijn zoon scoort op sommige onderdelen hoogbegaafd, op andere onderdelen tegen het zwakbegaafde aan. Resultaat is mijn unieke kind, bij vlagen werkelijk briljant en tegelijk verbijsterend 'dom' en vooral onpraktisch.

Ook hij scoort heel laag op het onderdeel getallenreeksen. In de praktijk betekent dit dat hij 'zinloze informatie' zoals bijvoorbeeld telefoonnummers of bepaalde rijtjes (bijvoorbeeld topo) slecht kan onthouden, maar dingen die hem interesseren zitten in zijn hoofd gebeiteld.

Ik weet niet of afstromen nu zo'n goed idee is, omdat je dan m.i. juist minder voor het inzicht gaat en meer voor de 'rijtjes'. De oplossing in het geval van mijn zoon is, ervoor te zorgen dat de informatie minder 'zinloos' is. Dat wil zeggen: koppel het aan bestaande kennis of aan iets wat haar interesseert. Bij topo zou ik bijvoorbeeld proberen haar een beeld te geven bij een naam: plaatje erbij zoeken, of een ander ezelsbruggetje.
Ook kan het helpen te bewegen tijdens het studeren. Bijvoorbeeld woordjes stampen: luidop en al lopend herhalen. Klinkt misschien vreemd, maar voor sommige kinderen werkt dit. Omgekeerd gaat het ook: een beweging (zwemmen) wordt gemakkelijker geautomatiseerd als je gelijktijdig bijvoorbeeld telt of zingt. Of het voor je dochter ook werkt kan ik natuurlijk niet voorspellen.

Als je 'voor een etiketje' gaat, zou ik geen hooggespannen verwachtingen hebben over de hulp die ze dan krijgt.

Catherine

Catherine

25-02-2009 om 20:13

Het lijkt er wel op

Rixt, het lijkt er wel bijzonder veel op, al is bij haar geen asperger vastgesteld. Ze heeft wel wat dingen waardoor ik aan asperger dacht ooit. De psychiater die haar onderzocht heeft sprak over een beschermende omgeving die ze mogelijk nodig had.
Ik dacht toen dat we het met gewoon wat harder werken zouden redden...
Cobi,
Misschien komt een zaagtandprofiel gewoon minder vaak voor? dankje in ieder geval voor het meedenken.

Catherine

Catherine

01-03-2009 om 00:32

Pdd-nos

Inmiddels ben ik zover dat ik op een rapport een vermoeden van PDD-NOS teruggevonden heb. Nu terugkijkend denk ik dat ik verder onderzoek naar PDD-NOS wil. Geen wonder dat het lijkt op Asperger...
Ik weet niet veel van PDD-NOS. kan iemand een goed boek aanraden? Een site en evt een patiëntenvereniging?
Eerder was ik terughoudend wegens het etiket. Meer begrip is in ieder geval niet weg.

Catherine

PDD-nos is een vorm van autisme, waarbij onvoldoende duidelijk is welke 'soort' het is. Het is dus onvoldoende duidelijk of het klassiek autisme is, of bijvoorbeeld asperger, of iets anders. Ik weet niet hoe lang het geleden is dat je dochter is onderzocht. Soms wordt ook als 'voorlopige' diagnose PDD-nos gesteld, om dit dan later alsnog te specificeren als het beeld duidelijker is. Dan zou het alsnog bijvoorbeeld Asperger kunnen worden als je nu weer een onderzoek laat doen.

Het zegt dus niets over de ernst ervan (het is niet per definitie een 'lichte vorm' van autisme). Voor de aanpak maakt het precieze label weinig uit. In de praktijk komt dat neer op: zorgen voor veel structuur en voorspelbaarheid, helpen met organiseren van (huis)werk en op sociaal gebied. Dit alles om stress en angst te verminderen. Bij minimale stress functioneren deze kinderen vaak heel veel beter.

Voor veel kinderen helpt het als informatie visueel wordt aangeboden. Voor mijn zoon geldt dit overigens niet, die verwerkt juist visuele informatie minder goed. Bij hem moet ik er rekening mee houden dat hij moeite heeft met het 'lezen' van gezichtsuitdrukkingen e.d. Ook vat hij taal vaak heel letterlijk op (hij kan niet onderscheiden wanneer zijn klasgenoten dreigen, opscheppen, vleien, etc) wat in de omgang met anderen veel problemen op kan leveren.

Er is heel veel informatie beschikbaar, zowel op het internet als in boeken en verenigingen. Praktische informatie kun je bijvoorbeeld vinden in het boek 'Geef me de vijf' van Colette de Bruin. Lees of schrijf anders eens bij de rubriek Zorgenkinderen, daar komt het ook voortdurend aan de orde!

Catherine

Catherine

02-03-2009 om 16:48

Dankje rixt

Ik ga lezen bij de rubriek Zorgenkinderen. Bedankt voor de tip! Vanavond ga ik kijken of 'Geef me de vijf' in de biep vindbaar is. Ik heb ook op de site van autsider artikelen gevonden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.