Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Wrts

2 oudste kinderen zitten op VO en gebruiken graag Wrts, nu moeten ze veel woordjes leren voor een toets, ze gebruiken altijd Wrts om lijsten te oefenen, nu ze meerdere lijsten moeten oefenen/herhalen, willen ze ook "toets" mogelijkheid van Wrts gebruiken.

Klopt het dat ze dan alle woorden krijgen die in de woordenlijsten staan? Bij 1 lijst is dat niet zo'n probleem, maar bij 100 woordjes wordt dat wel erg veel.
Of vraagt Wrts een bepaald percentage van die woordjes?

Zo niet,is deze mogelijkheid bij een ander programma wel?
Bij een schooltoets wordt toch ook nooit alle woordjes gevraagd.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
margje van dijk

margje van dijk

24-01-2013 om 12:27

Bij ons wel

Een van mijn zoons gebruikt ook altijd WRTS.

Als er 100 woorden in de lijst staan, dan worden er 100 woorden gevraagd. En als je het verkeerd doet wordt-ie opnieuw gevraagd, en nog een keer opnieuw, net zo lang tot je geen fout meer maakt. Dus die lijst wordt gaandeweg nog veel langer. (Na ieder woord zegt-ie: 'nog ... woorden te gaan', en ik zie dat soms oplopen en oplopen... totdat hij over de hobbel heen is en dan komt-ie er eindelijk doorheen).

Toetsen betekent (in WRTS) voor zover ik weet: testen of je het kent. En dan toetst-ie dus echt alles.

Margje

En hier

gebruikt mijn brugklasser wrts en dat zijn wel meer dan 100 woorden. Van de week moest hij van frans hoofdstuk 3 en 4 leren en dat waren ruim 400 woorden. Daar wordt bij gezucht en gesteund en gemopperd, maar het is niet zo'n talentalent dus het moet gewoon.

Hij overhoort zichzelf maar dan niet tot alles goed is. Hij zet hem op "snel", dan worden alle woorden één keer gevraagd. Dat geeft hem een betere indicatie. Bij de optie van Margje kon hij sommige woorden 7 keer fout doen (het is een hardnekkig type) en dan had hij nog een 8 of zo.

Bij de "snel"-optie slaat ie de foute woorden vervolgens op in een nieuwe lijst en die kan hij dan later nog een keer doen. Zo staan er steeds nieuwe lijsten in die hij dan steeds weer opnieuw kan doen.

Marjolein

Marjolein

24-01-2013 om 15:59

In delen

Voor mijn kinderen met dyslexie voer ik de lijsten in.
Ik maak lijstjes met hooguit 15 woorden. Dus per paragraaf en dan Deel 1, Deel 2 en Deel 3. Zo heb je per hoofdstuk soms wel 6 tot 10 lijsten. Er is anders niet doorheen te komen.
Wat ik nu heb ontdekt is dat de methode ook een site heeft met woordtrainer en grammaticatrainer. Heeel handig en een zeer goede oefening! En het scheelt mij invoeren.

evenzo

evenzo

24-01-2013 om 19:46 Topicstarter

Rosa

Rosa zou je hier de link neer kunnen zetten van woordtrainer en grammaticatrainer, wie weet hebben ze daar ook wat aan. Vooral grammatica is lastig.

evenzo

evenzo

24-01-2013 om 19:48 Topicstarter

Reactie

De manier van Savon kennen ze al wel.

Ik begrijp dus dat ze niets over het hoofd zien als ze oefenen en dus gelijk hebben dat een toets alle woorden mee pakt.
Als ze dus meerdere hoofdstukken moeten kennen dan moeten ze maar verschillende paragrafen gaan leren i.p.v. in 1 keer een heel hoofdstuk.

Marjolein

Marjolein

24-01-2013 om 22:08

Niet rosa, maar ik denk dat je mij bedoelt?

De link voor de grammatica- en woordtrainer kan ik hier niet neerzetten.
Bij ons gaat dat namelijk via de persoonlijk inlogcode via de boekenleverancier van school, Iddink, die dan de portal beheert naar de verschillende e-packs van de uitgeverijen van de schoolboeken.
Gebruikte methodes zijn o.a. Grandes Lignes voor Frans, All Right voor Engels en Paso Adelante voor Spaans. Dit wordt erbij geleverd, maar mijn kinderen hadden dit nooit begrepen. Toen ik afgelopen week iets zat uit te zoeken vond ik ineens een schat aan mogelijkheden via de persoonlijke pagina op Iddink.nl en dan onder "digitaal leren".
Ook voor muziek en geschiedenis zijn er zulke links met oefen vragen. Dat wist ik al wel, heel nuttig als voorbereiding op de toets.
Maar die e-packs van de talen zijn ook heel nuttig...
Mijn pubers zeiden: O ja, dat hebben ze wel eens laten zien, maar wat heb je daaraan dan??? Zucht

bertje1

bertje1

25-01-2013 om 10:24

Aangeven

volgens mij moet je aangeven wat je wilt; bv herhalen van woordjes, alle woordjes, etc. Uiteindelijk zijn we hier gestopt en het op de ouderwetse manier gedaan (rijtjes leren en opschrijven) omdat je blijkbaar de 'verkeerde' vorm van woordjes ook onthoud, dus wanneer je verkeerde antwoorden geeft, raak je eerder verwart, vooral wb schrijven.

evenzo

evenzo

25-01-2013 om 19:56 Topicstarter

Sorry marjolein

Geen idee hoe ik bij Rosa kwam.

Hier worden de boeken rechtstreeks door school geleverd. Ze hebben hier wel Grandes Lignes voor Frans. Ik zal eens informeren bij school of er iets mogelijk is.

Bedankt in ieder geval.

Marjolein

Marjolein

26-01-2013 om 09:51

Licensie hoort bij boek

Bij de meeste methodes hoort de licensie voor het E Pack of Digitaal Leren bij het geleverde boek. Vaak staat er een inlogcode op de kaft of op het folie wat om het boek zit. De inlogcode op het folie was dus in de eerste klas gelijk kwijt, want boek uitgepakt en verpakkingen weggegooid.... ;(
Ook hebben we wel eens een envelop erbij gekregen waarin een inlogcode zat.
Vaak weet je kind al wel hoe in te loggen, dat laat de docent aan het begin van het jaar zien. Maar wat je daar dan mee zou kunnen doen?? En dat dat misschien wel handig is?? Hier hadden ze geen idee...
Je zou eventueel ook nog de uitgever kunnen bellen als school het niet weet.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.