Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Mick

Mick

13-09-2016 om 22:02

Winford Prebrugklas


Nicole van Breda

Nicole van Breda

01-11-2016 om 08:05

Prebrugklas Winford , schakelklas of tussenjaar....

Zie artikel gisteren in oa NRC:
"Tientallen miljoenen voor gelijke kansen in het onderwijs
De extra miljoenen gaan onder meer naar schakelklassen. Die zijn bedoeld om leerlingen net dat extra zetje te geven om op een hoger niveau te komen. Basisschoolleerlingen die thuis weinig begeleiding krijgen, kunnen in zo'n klas worden klaargestoomd voor de havo, terwijl ze in eerste instantie een vmbo-advies hadden. "

U begrijpt dat ik hier heel blij mee ben.
Het voegt toe voor sommige kinderen!
Alleen zou ik de woorden "om op een hoger niveau te komen" willen vervangen voor
"Om op het juiste niveau te komen"

Kopklas

Ik denk dat het geld vooral naar de reguliere vo-scholen met een kopklas gaat. Winford is een particuliere school.

In rapport over thuiszitters schreef de vorige ombudsman over een constructie inschrijven bij de ene vo het geld vande overheid doorsluisde aan een particuliere school zodat de ouders een tegemoetkoming kregen van de kosten. Bij navraag bij een particuliere school wegens interesse, gaf die school aan geen samenwerkingsverband te hebben met een overheidsschool. Bij aanmelding bleef het hele bedrag staan.

Ik begrijp dat de steun voor schakelklassen goed nieuws is voor lln. Meer schakel of kopklassen. Maar die klassen zijn meer gericht op de taalachterstand en de daaruit voortvloeiende algehele onderwijsachterstand dan op een emotioneel nog speels in het velletje hangende vroege leerling die dan ook nog een klas geeft overgeslagen.

https://www.onderwijsconsument.nl/kopklas/

kopklas (ot)

Het citaat dat Nicole aanhaalt wekt de indruk dat voor kinderen met een achterstand in het Nederlands een Havo-opleiding wel mooi genoeg wordt gevonden. Dat valt in de praktijk gelukkig mee, als je de link van Flanagan volgt zie je dat de kopklas gewoon bedoeld is om kinderen (zoals Nicole terecht zegt) klaar te stomen voor het juiste niveau, ook als dat VWO is.
Dat gebeurt ook daadwerkelijk trouwens, bij mijn zoon in de technasiumbrugklas (VWO) zit een jongen die al 14 is, die heeft de kopklas gedaan.

Groeten,

Temet

Geldschieter

Geldschieter

01-11-2016 om 13:43

Deze school

Is alleen bedoelt voor mensen met geld. NIks meer en niks minder.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.