Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Mick

Mick

13-09-2016 om 22:02

Winford Prebrugklas

Onze dochter is versneld en zit in groep 8. Ze is sociaal emotioneel jong qua gedrag en nog erg onzelfstandig. Ze is in haar eerste jaren erg ziek geweest en daarom door ons wat beschermd opgevoed. Ze wil nog niet naar de middelbare school. Bovendien valt het voorlopig advies wat tegen, de voorsprong die ze ooit had is er niet meer.

Nu las ik dat Winford een prebrugklas heeft: https://www.winford.nl/basisonderwijs/na-de-basischool/prebrugklas-van-winford/

Het lijkt ideaal voor onze dochter maar kost een smak geld. Is dit wat? Of zijn er alternatieven op reguliere scholen?


Gesprek

Volgens de site is dit schooljaar het eerste jaar dat ze zo'n prebrugklas aanbieden, dus ervaringsverhalen zal je nog niet tegen kunnen komen. Mijn ervaring met Luzac, waar mijn dochter haar examenjaar heeft gedaan, is dat zo'n particuliere school waar biedt voor zijn geld. Ik neem aan dat dat met Winford ook zo is. Ik denk wel dat het een gemêleerd gezelschap is want zo'n prebrugklas is zowel voor kinderen met een achterstand als kinderen met een voorsprong. Maar het zijn meestal echt kleine klassen met veel faciliteiten. Het lijkt mij best goed voor je dochter zoals jij haar en haar geschiedenis omschrijft. Ze went al een keer aan een nieuwe school en nieuwe klasgenoten en kan gericht werken aan haar zelfstandigheid. Ik zou eens een afspraak maken daar, vertellen over je dochter en kijken wat ze specifiek haar kunnen bieden.

skik

Triva

Triva

13-09-2016 om 22:23

tja

Ze wil nog niet naar de middelbare school en dan zou je er voor kiezen om haar één jaar naar elders te laten gaan (waarschijnlijk verder weg) voor een hoge prijs (letterlijk) zodat ze na dat jaar weer nieuwe vrienden moet maken op een andere school? Is dat niet veel zwaarder en erger dan gewoon maar te beginnen aan de middelbare school? Of kies anders voor nog een jaar groep 8 op een andere basisschool of gewoon blijven zitten?

Schylger Famke

Schylger Famke

13-09-2016 om 22:31

Omgeving

Ik weet niet waar je woont, maar bijvoorbeeld het Stedelijk Gymnasium in Nijmegen heeft iets dergelijks (intermezzo), dat geldt ook voor het Olympus College in Arnhem (Jan Ligthart) en het Odulphuslyceum in Tilburg (groep 9). Elders hebben ze vast ook wel zo iets.

Lente

Lente

13-09-2016 om 22:44

Er zijn ook reguliere scholen die zoiets aanbieden

Google eens op een groep 9 van een basisschool of middelbare school.
Een reguliere school zal in ieder geval goedkoper zijn.
Hier is een voorbeeld: http://olympuscollege.nl/brugjaar-jan-ligthart/

Lente

Lente

13-09-2016 om 22:49

Ik vond net de kosten voor die Winford school

Dat is 16.000 euro per jaar!

Voor het voorbeeld hierboven (Jan Lighthart) is het 400 euro per jaar.

Schylger Famke

Schylger Famke

13-09-2016 om 22:53

Opstapklas

De Opstapklas in Zeist is ook zo iets.

Schylger Famke

Schylger Famke

13-09-2016 om 22:59

Florencius

En Florencius in Laren. Kranenburg in Rijswijk. Kikidio in Heeze.

Mick

Mick

14-09-2016 om 10:01

en?

Bedankt voor de andere suggesties. Wij wonen in de randstad. Voegt zo'n tussenjaar wat toe?

Terug naar groep 7

Onze dochter was net 5 toen ze naar groep 3 ging vanwege een ontwikkelingsvoorsprong. Rond groep 7 begon ze aansluiting met klasgenoten te verliezen. En in groep 8 rolde er een mager havo\vwo-advies uit. Ze kwam met een flinke deuk in haar zelfvertrouwen op het voortgezet onderwijs binnen, en die periode is niet op rolletjes gelopen. Goed dat jij nu een vooruitziende blik hebt.

Een peperduur tussenjaar waardoor ze twee keer een schoolwisel te verstouwen krijgt lijkt me niet de beste oplossing. We zitten nog aan het begin van het schooljaar. Is terug nasr groep 7 bespreekbaar? Desnods op een andere school.Dat is een belangrijk jaar qua leerstof, ze kan de entree nog een keer herkansen, ze zit sociaal emotioneel wellicht beter op haar plek. En ze hoeft niet elke keer aan nieuwe gezichten te wennen, wat vaak een opgave is voor kinderen die sociaal nog moeten groeien

Welke vo?

Als jullie een bepaalde vo-school in gedachte hebben maar deze tot een andere stroming behoort, kan je kiezen voor een klas 8 van die stroming zodat ze het jaar daarop als ' voorrang-leerling' kan binnen komen.

Een kind dat winford -pre doet heeft geen voorrang op bv een montessori-vo. Een kind dat groep 8 montessori basisschool doet, wordt sneller aangenomen op een montessori-basisschool bij overaanmelding dan een ll van een andere stroming.

Toch snap ik het ook wel dat je je kind wilt plaatsen op winford; een jaar goed onderwijs draagt bij aan een beter schooladvies.

Maar florencius heeft meerdere lokaties; ook één in Amstelveen. Alleen zijn ze ook niet goedkoop.
Amstelveen is nog op de bs gericht en winford op vo. Voor een juiste keuze is een bezoek om sfeer te proeven de enige oplossing.

mirreke

mirreke

14-09-2016 om 11:25

Terug naar groep 7

lijkt mij erg ontmoedigend. Ik zou eventueel eens gaan kijken naar een prebrugjaar in jouw omgeving, de randstad dus. Als je in de buurt van Utrecht woont, is Zeist best te doen trouwens.

Scholen noemen het wel telkens anders. Ik zou daarom een rondje websites doen van scholen in jullie omgeving, en eens kijken of iets dergelijks ook bij jullie bestaat. Of bel gewoon een middelbare school op en vraag ernaar. Scholen weten meestal wel wat er aan aanbod is in hun regio.

Ja, het lijkt mij toevoegen, weliswaar op basis van hoe jij je kind NU beschrijft. Ook scholen zien blijkbaar dat het sommige kinderen goed doet om op bepaalde vlakken gesterkt te worden voordat ze 'echt' de middelbare school gaan doen.

Echter, vergeet niet, ze hoeft nu nog niet naar de middelbare, dat duurt nog een heel jaar. En kinderen maken ontwikkelingssprongen door. Dat onzelfstandige van nu, kan binnen een jaar enorm veranderen.

Waar ik zelf eerder eens op zou inzetten is die ingehaalde voorsprong van toen. Wat is er gebeurd? Is je kind niet voldoende gesteund op haar huidige school? Is ze onzeker geworden en presteert ze daarom minder goed? Kun jij je vinden in het voorlopig advies? Herken je het? Hoe is je dochter eronder? Het kan, lijkt mij, niet zijn dat een advies als donderslag uit heldere hemel valt. Haar resultaten moeten toch ook bij jullie bekend zijn geweest. Is het advies (deels) gebaseerd op haar onzelfstandigheid? Plannen en organiseren bijvoorbeeld?

Dit zou mijn eerste prioriteit zijn. Verder: je zou ook kunnen overwegen voor je dochter goede bijles te zoeken, en haar zelfvertrouwen daarmee vergroten. Dat betekent niet dat ze bv. dom is omdat ze iets niet weet. Je kunt bijles ook prima gebruiken om haar studievaardigheden en begrijpend lezen te ondersteunen... waardoor haar succeservaringen toenemen en haar zelfvertrouwen groeit. Ook zelfstandigheid kun je gaan trainen. Bovendien wordt hier als het goed is ook door de basisschool op ingezet.

Daarbij komt ook: in de brugklas zitten lang niet meer alleen 12-jarigen. In de brugklas van onze jongste zitten niet alleen heel uiteenlopende leeftijden maar ook heel uiteenlopende lichaamslengten.

Een prebrugjaar van 16.000 euro zou ik zelf nooit overwegen!

Li

Li

14-09-2016 om 12:50

Luzac

Kan ze dan niet beter de brugklas op het Luzac doen? Dan krijgt ze alle ondersteuning, ligt goed op koers, en heeft ze ook al een jaar VO gehad. Alleen sociaal gezien lijkt het me minder wenselijk omdat ze dan in de tweede klas in moet stromen op een andere school. Of voor jouw portemonnee, als ze absoluut op het Luzac wil blijven.

Kindafhankelijk

Als je nog vertrouwen in de school hebt zou ik de mogelijkheid voor terugplaatsing naar groep 7 toch bespreken. In eerste instantie met je kind.Hoe kijkt zij er tegenaan. Of doubleren een knauw geeft aan het zelfvertrouwen en de motivatie is kindafhankelijk. Uit eerste hand kan ik je vertellen dat er ook types zijn die opbloeien van een jaartje makkelijk aan en toch weer de besten van de klas behoren en duurzaam goede prestaties leveren. Genoemde dochter is in 2havo blijven zitten, was toen sociaal een stuk beter op haar plek, en heeft via een hbo-propedeuse alsnog succesvol een universitaire afgerond.

Ik heb een aantal van die sites bekeken. Opstapjaar voor brugklas lijkt me weinig mis mee. Zou ik ook overwegen mits het in de buurt was, en het logistiek haalbaar is (zelfstandig met het ov is wschl brug te ver voor onzelfstandige, onzekere 11jarige)
En die andere constructies zullen best werken voor een jaartje. Een schoolwisseling is vaak behoorlijk ingrijpend. En met dit prijskaartje een elitaire bedoening, dat ook een bepaald publiek selecteert. Ik denk dat het ook een fijn toevluchtsoord is voor afgeknapte leerkrachten die de werkdruk en de grote groepen in het normale onderwijs niet meer aankunnen. En zo'n hoogbegaafdeninstelling waarmee je kind direct als twice exceptional gelabeld wordt, dat moet je als ouder echt heel erg willen.
Voordeel van een gewone school vind ik dat een kind in een normale omgeving blijft, je er geen zorgcircuit erom heen hoeft te bouwen en het je bakken met geld bespaart.

Nou ja stof tot nadenken, vaar in elk gevaal nooit blind op een ronkende site die gouden bergen belooft. Succes

Sanne

Sanne

15-09-2016 om 01:58

Winford

Staat extreem goed bekend. Kleine groepen, hele goede begeleiding. Ik zou gewoon eens gaan praten.

Wat ik wel lees: beschermd opgevoed. In hoeverre zet je die lijn hiermee door? Vinden jullie haar vooral jong? Wat vindt de school? Vriendin van onze dochter in groep 8 wil ook nog niet, maar ja, die gaat gewoon. In hoeverre bevestig je haar met zo'n jaar. Wat zeggen beoogde middelbare scholen over jonge leerlingen? Kan ze ook naar een wat overzichtelijke middelbare? En vergis je niet in de ontwikkeling die ze op deze leeftijd kunnen doormaken in een jaar. Zeker met wat hulp erbij. Onze dochter is ook geen held, maar dit jaar is het wel 'we gaan dit jaar dingen oefenen, want we weten dat jij het kunt leren'. Zelfvertrouwen is op deze leeftijd ook nog het vertrouwen van je ouders.

vlinder72

vlinder72

15-09-2016 om 06:14

Zoon wou ook niet

Mijn niet versnelde zoon wou ook niet. Hij was erg jong in zijn doen en laten maar hij moest natuurlijk wel.

Het eerste jaar was pittig maar hij zit nu in 3 Havo en het gaat nu heel erg goed.

Wat is dan precies het probleem? Wat denk je dat ze niet kan? Je hebt nog een jaar dus je kan er naar toe werken. Veel scholen bezoeken. Samen fietsen. Oefenen met what's app en weet ik veel wat.

Mijn tweede zoon is dit jaar op het gymnasium begonnen. Bij hem in de klas zitten heel veel versnelde kinderen. Zelfs een kind dat twee keer versneld en. En ook een die twee keer is blijven zitten. De jongste in zijn klas is dus 10 jaar en de oudste 14 jaar. Versnellen is echt niet zo bijzonder.

Ik zou er maar vanuit gaan dat dochter wel naar de Middelbare gaat en vanaf de kerstvakantie hier naar goe gaan werken. En kan ze het echt niet dan is groep 7 ook een prima idee. Een super de luxe school voor een jaar en daarna naar een reguliere school vind ik juist de minst goede oplossing.

Terugplaatsen

Mijn zoon heeft groep 6 overgeslagen. Groep 7 was niet zo'n succes. De stof was nog steeds te makkelijk dus hij verveelde zich nog steeds en kwam cognitief niet aan zijn trekken. Verder kwam hij er sociaal gezien niet tussen als nieuweling, zeker niet bij de prepuberjongens die al volop in de Axe-fase zaten. Hij is daarna opnieuw naar groep 7 gegaan op een andere school, in een Leonardoklas. Sociaal ging het daar prima, eindelijk aansluiting en vriendjes, alleen was het geld op dus van dat hele Leonardoverhaal kwam niets terecht. Het werden twee basisschooljaren waarin hij cognitief achteruit is gegaan. Zijn brugklasjaar was een ramp, dikke faalangst, hij bleek nooit te hebben geleerd te leren en te werken. Ik had er wat voor over gehad als hij iets Winford-achtigs had kunnen doen. Voordeel van zo'n prebrugklasjaar is dat alle kinderen in die klas dat jaar nieuw zijn, ze beginnen allemaal gelijk wat dat betreft. Dat gecombineerd met een kleine groep en waarschijnlijk stevig personeel dat voor een programma op maat kan zorgen denk ik dat je dochter er veel aan kan hebben.

skik

Mick

Mick

15-09-2016 om 08:55

weet het nog niet

Alle argumenten die voorbij zijn gekomen zijn ook onze overwegingen. Beschermen we haar niet te veel door haar in een eliteklasje te plaatsen? Komt die ontwikkeling 'eraan toe zijn', niet vanzelf? Wanneer weet je dat? Terugplaatsen naar groep 7 hebben wij ook overwogen, maar ze zit nu in een erg leuke klas en dat is een klas met veel problemen.

Ik zie haar niet als een HB-er maar denk wel dat ze meer kan dan ze in groep 7 heeft laten zien. Ze was altijd één van de besten van de klas maar in groep 7 lukte het niet en hierop is het schooladvies gebaseerd.

Het is in elk geval goed om te weten dat Winford goed bekend staat. Wij kenden het namelijk helemaal niet.

Triva

Triva

15-09-2016 om 09:12

er aan toe zijn

Jaren geleden dachten de ouders van een sportvriendje van mijn zoon ook dat hun zoon nog niet toe was aan de middelbare. Ze zagen echt allemaal beren op de weg en neigden naar blijven zitten. Toen ik ze vertelde dat het nog bijna een jaar duurde en dat hun kind er naar toe zou groeien als ze vanaf dat moment gewoon zouden zeggen dat hij naar de middelbare zou gaan. Een jaar later zouden ze dan zeggen dat hij 'er aan toe was'. Als ze nu de rest van het jaar bezig waren met 'hij blijft toch zitten' zouden ze na een jaar zeggen dat 'hij echt niet toe was aan de middelbare'. Het is echt iets wat in je hoofd zit. Als jullie kind weet dat ze over een jaar op de middelbare zit kan en moet ze daar naar toe groeien en dat lukt ook gewoon. Misschien vindt ze het wat langer dan anderen moeilijk maar om die reden een jaar stil zetten is hetzelfde als een jaar kleuterverlengen.

Ik vermoed dat als ze wel het door jullie beoogde niveau had gehaald ze opeens 'wel toe was aan de middelbare'. Houd dat wel in het zicht. Daarnaast: opstromen kan echt nog wel als ze het laat zien en dat kan ook nog wel na het diploma. Besteedt dat geld anders nu aan bijles buitenschool.

Overigens: ouders hadden door mijn advies gewoon ingezet op de middelbare en kind ging daar probleemloos door heen. Hij werd gewoon onzeker door al dat gepraat over blijven zitten maar toen duidelijk werd dat hij gewoon met zijn klasgenootjes mee ging trok hij zich daar gewoon aan op.

Nicole van Breda

Nicole van Breda

15-09-2016 om 23:13

Tijd krijgen om te groeien

Als oprichter en coördinator van de Prebrugklassen op Winford, meng ik mij graag in dit gesprek.
Toen ik lesgaf als leerkracht groep 8 in Amsterdam en Haarlem en kinderen naar de brugklas mocht doorverwijzen, vroeg ik mij geregeld af, waarom er geen tussenjaar als Jan Ligthart in de Randstad bestond. Ik kende Brugjaar Jan Ligthart van persoonlijke ervaringen. Er zitten in groep acht zo af en toe kinderen die echt nog niet toe zijn aan de brugklas, maar waarvoor zitten blijven ook geen oplossing is. De redenen hiervoor zijn heel divers. Ik besloot er zelf een op te richten. Directie en bestuur van Brugjaar Jan Ligthart ondersteunden dit initiatief. Ook met de directie van de opstapklas in Zeist heb ik gesproken. Na een paar jaar zoeken naar ingangen, presentaties houden en gesprekken voeren binnen het reguliere onderwijs, durfde men het niet aan om te gaan starten. De directie van Winford hoorde van mijn plan en dat sloot goed aan bij hun ideeën over onderwijs.
Winford is dit jaar gestart met 3 prebrugklassen in Amsterdam, Den Haag en Leiden. Wat wij in die klassen doen? Voorbereiden op de brugklas. De leerlingen krijgen versteviging van de basisvakken taal en rekenen, ze maken een begin met brugklasvakken als Engels en Wiskunde en daarnaast wordt veel tijd besteed aan de persoonlijke ontwikkeling en studievaardigheden met o.a. het vak Presentatie&Theater en een uitgebreid ICT-programma. Het jaar is vooral heel erg leuk!
Ja, wij zijn het met u eens, dit jaar is erg duur. Dat spijt ons ook. Het voordeel van particulier onderwijs is dat je snel en goed kunt inspelen op de behoeften van kinderen. “De kracht van aandacht”. Het nadeel is dat particulier onderwijs geen enkele subsidie krijgt. Vandaar de hoge kosten.
Ondanks dit grote nadeel zijn wij enthousiast begonnen aan dit jaar, dat voor sommige kinderen een uitkomst is. Zij krijgen tijd om te groeien naar een zelfstandige brugklasser met zelfvertrouwen.

Mick

Mick

16-09-2016 om 08:58

vraag

Fijn dat je reageert, dan kan ik gelijk mijn vragen stellen. Ik vraag me namelijk af wat voor kinderen er dit jaar in het klasje zitten? De omschreven doelgroep lijkt namelijk erg divers. Hoe groot is het klasje? Ziet het ernaar uit dat er volgend jaar weer zo'n klas komt? (is er voldoende animo)? Stromen de meeste kinderen door naar het VO van Winford of gaan zij naar reguliere VO scholen?

Nicole van Breda

Nicole van Breda

18-09-2016 om 14:34

Antwoord

De doelgroep is divers, maar de kinderen die nu in de klassen zitten zijn eigenlijk bijna allemaal nog erg jong en speels. Sommigen zijn hierdoor wat onzeker geworden naarmate groep 8 naderde, anderen hebben een achterstand in te halen door bijvoorbeeld een laat gediagnostiseerde dyslexie. Om die redenen zijn ze nog niet toe aan de brugklas. Dit hangt een beetje per locatie af. De klasjes zijn nu nog heel erg klein, 3 of 4 leerlingen. Er was veel belangstelling, maar omdat dit het eerste jaar is, durfde nog niet iedereen het aan. Los van de kosten. Omdat de klassen zo klein zijn, zijn er bij sommige vakken combinaties gemaakt. Volgend jaar komen er zeker weer klassen. Wij hebben al meerdere aanmeldingen op alle drie de locaties. Het doel is dat kinderen doorstromen naar de brugklas van het reguliere VO. Natuurlijk zijn ze ook op Winford van harte welkom. Mocht je nog meer vragen hebben, maak gerust een vrijblijvende afspraak voor een gesprek en om de Prebrugklas te komen bekijken.

jong en speels

Lijkt me absoluut geen reden om niet naar de brugklas te gaan. Die klassen zitten vol met jonge/ speelse kinderen. Het lijkt verdorie de overgang van groep 2 naar groep 3 wel, waar je dit kulargument ook altijd maar hoort...

Triva

Triva

18-09-2016 om 19:29

Hoe komen ze zo jong?

Klas overgeslagen ofzo?

Mijn kind met een achterstand door dyslexie haalt in een sneltreinvaart zijn achterstand in door gewoon op zijn niveau te werken, door ook eens de beste te zijn. Op welk niveau werk je op winford eigenlijk?

mirreke

mirreke

18-09-2016 om 20:29

Eens! Jippox

Ik kan me niet voorstellen dat er nu ineens zoveel kinderen niet toe zijn aan de brugklas. Wel dat er wellicht scholen zijn die steken laten vallen, versnelde kinderen niet blijven stimuleren en begeleiden, bijvoorbeeld. En helaas, anderen die kapitaliseren op die onzekerheid van de kinderen en de ouders...

Verder zegt het natuurlijk ook alles over de streberigheid binnen het onderwijs. Kinderen die moeten presteren, niet meer de kans krijgen te groeien, noem maar op...

Lente

Lente

18-09-2016 om 20:31

Zoveel zijn het er toch niet

Deze prebrugklas zit in drie plaatsen en ze hebben weinig leerlingen per klas. En dat voor de hele Randstad.

Denker

Denker

19-09-2016 om 13:25

Ja maar

dat is vooral het kostenplaatje denk ik. Wij kunnen het i.i.g. niet betalen.

mirreke

mirreke

19-09-2016 om 13:30

Precies

Ik duid op de tendens: kinderen die nog niet geschikt zijn voor de brugklas. Als het al rendabel is om specifiek voor die groep een zeer dure prive-klas op te zetten, dan zijn de kinderen die financieel gezien voor Winford kunnen kiezen natuurlijk het topje van de ijsberg...

Pennestreek

Pennestreek

19-09-2016 om 14:53

Hoe weet je dat je kind niet klaar is voor de brugklas?

Het schooljaar is net begonnen, het duurt nog een jaar voor het echt zover is! Bij mijn beide kinderen is mijn ervaring dat ze aan het begin van groep 8 allebei (en eigenlijk alle klasgenootjes ook) echt nog kinderen zijn, en aan het eind van groep 8, na een jaar met musical, kamp en voorbereiding op die brugklas door de open dagen en zo, is 'ineens' iedereen wel aan die overstap toe. Echt, dat verschil is zo groot! En dan vertrekken ze die allereerste schooldag met die zware rugzak en dan denk je bij jezelf ook, dat wordt niks, daar is die van mij nog veel te jong voor! Maar in die eerste maand groeien ze in alle opzichten! Heb je ineens een heel ander, veel zelfstandiger kind.

Als je nou echt denkt, omdat je dochter versneld is, dat ze wat ondersteuning kan gebruiken, dan zou ik inzetten op een brugklastraining. Die worden echt overal en nergens gegeven, dus ook bij jou in de buurt. Misschien zijn er meer kinderen van haar basisschool die zoiets gaan doen, dat helpt misschien dan ook (dat ze niet de enige is) en anders kun je het uitleggen zoals het is: ze is een jaar jonger en kan dus wel wat extra steun gebruiken.

Maar even om te relativeren: mijn jongste is nu 13 en zit in de 3e. Die is dus ook jong, maar niet versneld. Ook geen brugklascursus gedaan...

vlinder72

vlinder72

19-09-2016 om 15:08

wat voegt het toe?

Met welk doel zou je je kind naar zo'n school willen laten gaan. Als ik naar mijn eigen zoon kijk. Kreeg destijds eind groep 8 te horen dat hij dyslectisch was. Nooit enige begeleiding op school hiervoor gekregen. Verprutste zijn eindcito en werd toegelaten op de middelbare school in een mavo/havo klas (hij had een havo advies). Hij was nog hartstikke jong in zijn doen en laten. Wou geen huiswerk maken. Wou liever buiten nerfen en trampoline springen.

Met onze hulp en begeleiding is hij toch over gegaan naar 2 Havo en nu zit hij in 3 Havo.

In zo'n speciale klas was hij ongetwijfeld een jaar ouder geworden. Had hij zijn achterstand in alles qua taal wat eerder weggewerkt. Was hij daarna vast naar een havo/vwo klas gegaan.

En dan had hij nu in 2 Havo gezeten ipv 3 Havo. En wij zouden 16000 euro armer zijn. Er zit bij hem helemaal geen vwo in. Ook niet met zo'n extra jaar.

Dus ik vraag mij oprecht af wat deze school precies toevoegt wat een kind niet in het eerste jaar of op de brugklasbegeleiding kan leren.

Nicole van Breda

Nicole van Breda

06-10-2016 om 17:55

Het voegt toe

Het doel van de Prebrugklas is NIET om een kind op een hoger niveau te krijgen, WEL op het juiste niveau.

In groep 8 krijgt een kind een advies mee voor het VO, dat op dat moment goed bij het kind past, gezien de resultaten tijdens de gehele schoolloopbaan en specifiek vanaf groep 6.

Veel kinderen, ook jonge kinderen redden het heel goed in de brugklas en verdere schoolloopbaan. Mee eens.
Als groep 8 lerares regulier onderwijs heb ik daar veel ervaring mee. De Prebrugklas is dan ook niet voor die grote groep kinderen.

De Prebrugklas is voor kinderen die:

- Een te grote achterstand hebben opgelopen door omstandigheden*, waardoor de aansluiting met het VO moeilijk is.
- Te jong zijn om de stap naar het VO met succes te maken.

* verblijf in het buitenland, ziekte, problemen in huiselijke sfeer, leerproblematiek.

Dit betekent niet dat ze de stap niet kunnen maken. Waar een wil is, is een weg, maar wil je dat? Onder welke druk moet het kind presteren?

Daarnaast is er een trend, dat kinderen in de eerste of tweede klas van het VO bijna niet meer blijven zitten, wanneer de prestaties achter blijven. Dat is te duur voor de school, lees overheid. In de tijd dat wij jong waren, bleef je een jaartje zitten "om te rijpen" . Vandaag de dag stroom je af naar een lager niveau (dappere uitzonderingen daargelaten) Is dat het juiste niveau?

Sommige kinderen hebben een jaar extra nodig om de overstap naar het VO succesvol te kunnen maken. De een om weer zelfvertrouwen te krijgen, de ander om achterstanden bij te werken en een volgende om te groeien naar de juiste "leeftijd".

Dit jaar bestaat al ruim 55 jaar succesvol in Arnhem, met jaarlijks 240 leerlingen uit die regio.

Graag ook in andere regio's

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.