ayla
09-09-2009 om 10:47
Wil de juf het weten als een kleuter kan lezen
dochter van 5 heeft zich afgelopen 3 maanden het lezen een beetje eigen gemaakt, het is nog niet hoogstaand maar ze kan korte zinnetjes lezen. Ze leest nu van de maan roos vis boekjes serie 3 en serie 4. Ze kent de meeste letters, kent de meeste cijfers, kan wat rekenen en kan wat schrijven. Op school laat ze daar niks van blijken, ze schrijft af en toe wel eens iets op een tekening maar verder niet.
Toevallig heb ik vanmiddag een afspraak met haar nieuwe juf (groep 2). Het gaat over iets anders maar tch vroeg ik me af of het voor zo'n juf handig is om te weten. Ik wil namelijk niet als die opschepperige moeder over komen. Het gaat zich dus mij niet erom dat er nu meteen iets moet gebeuren al zou ik het leuk vinden als dochter op school af en toe ook met lezen en schrijven bezig was. Het gaat zich mij meer erom dat juf weet dat dochter dingen kan die ze op school vaak niet helemaal laat blijken.
Moeilijk uitgelegd maar julle snappen het misschien

Primavera
09-09-2009 om 11:14
Lees mee
Hallo Ayla,
Ik heb niet echt tips, maar lees mee. Hier heeft de jongste namelijk dezelfde ontwikkeling doorgemaakt in de zomervakantie en ik weet ook nog niet hoe ik dat moet brengen.
Mijn 2e las uit zich zelf met dik 5 jaar, maar dat heeft de juf zelf gemerkt en was aan het einde van groep 2. Ze merkte ineens dat hij feilloos wist van wie welk werkje was doordat hij de namen kon lezen, toen kwam ze er achter dat hij ook de namenlijst met beoordelingen daarachter al had gelezen en een klein testje wees uit dat hij gewoon alles las, ook al sprak hij dat niet uit.
De jongste is echter 4,5 jaar en moet nu beginnen met groep 1 nadat ze al een jaar groep 0 gehad heeft. Eigenlijk wil ik haar volgend jaar versnellen naar groep 3, maar daar kan ik misschien beter een eigen draadje over opstarten. Maar ondertussen is het wel handig om mee te lezen hoe je tactisch een voorsprong van je kind onder de ogen van de juf brengt zonder gelijk als opschepperige/pushende ouder gelabeld te worden.
Groetjes Primavera

moederijtje
09-09-2009 om 11:26
Ik lees ook mee
Wij hebben geleerd met onze oudste om heel expliciet te vertellen WAT je kind precies kan lezen, dus echt de boeken noemen, om een idee te geven aan de school wat hij/ zij kan, want met ' zij/hij kan goed lezen' daar kunnen ze niets mee, dat laatste geeft ze denk ik de indruk dat jij je kind een waardeoordeel geeft, in plaats van het feit van een bepaald boek gelezen te hebben of som heeft gemaakt. Dus; feiten, feiten, feiten, en nee daar is niets opschepperigs aan, juist slimmere kinderen komt het leren maar aanwaaien, dus wat valt er te complimenteren? Alleen als een kind zijn best heeft gedaan, toch?

Sasvangent
09-09-2009 om 11:36
Niet verteld
toen mijn dochter in groep 2 zat (vorig jaar) is de juf er zelf snel achtergekomen dat ze kon lezen. Tijdens het oudercontact voor de kerstvakantie had juf voorgesteld om haar een extra aanbod te geven, maar ik heb daar toen voor bedankt. Volgens wat ik hoorde van dochter liet de juf haar toch wat boekjes lezen in de klas, brieven voorlezen, dat soort dingen.
Alhoewel de juf haar dus toch wel een klein aanbod gaf, bleek dat voor dochter de laatste maanden niet meer voldoende en verveelde ze zich (huilbuien thuis...). Als ik het kon overdoen, zou ik toch op het aanbod van de juf ingaan.
En blijkbaar is de juf van groep 3 op de hoogte van haar (lees)voorsprong want gisteren heeft de juf uit de bibliobus boekjes voor mijn dochter gekozen. Ze is nu begonnen met dolfje weerwolfje. Voor de rest doet ze blijkbaar wel leesles mee met de klas - ze roept nu al (school van 1 september) dat ze het maar flauw vindt

Jvo
09-09-2009 om 11:47
Bij de oudste..
Bij mijn oudste heb ik het wel even gemeld, gewoon 's ochtends bij het wegbrengen. Hij is nl lezend begonnen bij de kleuters en dat schijnt vrij uitzonderlijk te zijn.
Mijn jongste heeft leren lezen met net 5, maar dat heb ik verder niet gemeld. Op school zijn ze al vanaf groep 1 bezig met leeswerkjes, dus dat was vanzelf wel 'n keer naar voren gekomen.
Mijn kinderen hebben voor het leren lezen school ook helemaal niet nodig gehad, vandaar dat ik ze gewoon lekker heb laten gaan. De oudste was in groep 2 AVI-uit, de jongste in groep 4.

Sasvangent
09-09-2009 om 11:48
Hm - antwoord
ik vrees dat ik niet echt geantwoord heb op de vraag: als de juf het niet zelf zou merken, zou ik het wel melden. Waarom zou je niet? Elk jaar zitten er lezende kleutertjes in groep 2 hoor, niets om je voor te "schamen". Een oudercontact dient trouwens toch voor iets?
Je moet het gewoon netjes overbrengen. En inderdaad, beter zeggen wat je kind leest dan 'kind kan lezen' want daar heeft de juf niet veel aan en ouders bedoelen er toch heel verschillende niveau's mee.
Zo zat er nog een lezende kleuter bij dochter maar dat is 1/ omdat moeder dagelijks met kind oefent en 2/ aan hetgeen moeder mij erover verteld heeft, zou ik niet vinden dat het kind 'kan lezen'.

Lies
09-09-2009 om 13:06
hoi
mijn jongste kon vloeiend (zonder hakken-plakken) lezen toen ze met 4 naar school ging. Las jip-en-janneke boeken enzo. Ik dacht, de school merkt het vanzelf wel dat hoef ik niet te vertellen. Na een paar maanden, met een steeds meer ontevreden dochter, toch maar eens een gesprek aan gegaan. Wat bleek: dochter past zich volledig aan aan het niveau van klasgenootjes. Doet alsof ze de letters niet kent (bij kringgesprekken enzo), doet alsof ze niet weet hoe ze moet tellen (terwijl ze thuis rekent tm 10). ze was zich ontzettend aan het aanpassen en juf had niets door.
Pas toen juf thuis kwam en mijn dochter haar kamer liet zien, en toen haar ging voorlezen uit haar favoriete boek...pas toen viel het kwartje bij de juf.
Kortom, had ik het opnieuw mogen doen dan zou ik het, subtiel maar wel duidelijk, aangeven dat je kindje kan lezen. Wat ze er verder mee doen is dan maar de vraag, maar wees duidelijk in wat ze kan. Wat voor type boekjes leest ze thuis, wat vindt ze leuk om te doen wat lezen betreft etc.
Groetjes
Lies

Astrid
09-09-2009 om 22:10
Ik heb het wel verteld
Toen zoon met 4 naar de basisschool ging las hij z'n zusje al een half jaar voor uit Jip en Janneke. Gewoon vloeiend. Hij had zich zelf ook schrijven aangeleerd. Daarnaast kende hij de atlas van voor naar achter. Ik heb het allemaal wel gemeld mede omdat zoon extreem verlegen was en gedragsproblemen had. Zoon ging pas eind gr. 2 eindelijk wat praten in de klas en toen hoorde ze ook wat hij kon lezen. Ze hadden het natuurlijk wel gezien want hij las in de klas alles wat los en vast zat. Vooral de spullen van de juf vond hij interessant.

Mamvantwee
09-09-2009 om 22:12
Wel aangeven maar in overleg
Wij hebben het wel aangegeven aan de juf toen onze dochter in groep 1 begon te lezen. We hebben niet gezegd dat ze "kon lezen", maar dat ze thuis veel interesse had in boekjes, en veel letters herkende. Ik heb aan de juf gevraagd hoe wij dat thuis konden begeleiden, om te voorkomen dat we verkeerde dingen zouden aanleren. We wilden niet dat de (latere) leesmethode helemaal zou afwijken van wat dochter thuis leerde.
Doordat we er op zo'n manier 'hulp-vragend' mee omgingen, staan we niet te boek als pushende ouders. De juf pikte het signaal ook op en is er in de klas op gaan letten. Intussen zijn we een jaar verder en heeft school een heel actieplan opgesteld: de juf heeft zelf gesignaleerd wat dochter kan en gaat haar leeslessen uit groep 3 geven.
Ik vind dit een prima samenwerking. Dus ik zou het wel laten weten.
groet, Mamvantwee

Jesse_1
09-09-2009 om 22:46
Ik denk dat de juf het wel wil weten
De kleuterjuf hier heeft meteen al in de 2e week de kinderen 'getest' hoe ver ze waren met lezen.
Een goede kleuterjuf heeft het snel genoeg door, helaas zijn niet alle kleuterjuffen er even scherp op. Ik zou het dus wel even melden.
Jesse

ayla
10-09-2009 om 08:35
Verteld
Dat is het probleem juist, veel juffen zijn er niet zo scherp op of vinden dat lezen nog niet aan de orde is in groep 1 of 2. Ayladochter leest trouwens nog niet zo goed als een aantal hier hoor, het zijn eenvoudige zinnetjes en vaak vind ze het moeilijk om van de letters die ze kent woorden te vormen. Maar de meeste letters kent ze wel en het schakelen naar woorden begint nu het te komen. Ik merk wel dat ik moet oppassen om haar niet te gaan pushen maar at is weer een anders verhaal. Maar ik vind het ook zo’n leuk gezicht tong uit mond, helemaal geconcentreerd en dan : een maan met een neus. Maar ik heb gisteren mijn moed maar verzameld en voorzichtig gevraagd wat er gedaan werd voor kindjes die in groep 2 al een beetje kunnen lezen. Ze zou de komende weken de kinderen bestuderen en de kinderen die boven het niveau zitten extra letter en leeswerkjes geven. Ze had het ook nog erover om bij ayladochter haar letterkennis te testen.

ayla
11-09-2009 om 09:05
Nog een extra vraag
Gisteren moest ik meehelpen in de klas van dochter, ze waren een paar uurtjes bezig in een klas van groep 3 en (inval) juf zag dat ayladochter de woordjes aan de muur kon lezen. Ik had het even met haar over leren lezen en leren schrijven. Ik moest goed opletten dat ik dochter de juiste letters leerde want anders werkte dat zometeen in groep 3 in haar nadeel was haar waarschuwing. Nu gebruikt ayladochter bij schrijven vooral hoofdletters, helemaal fout. Ze weet wel dat er hoofdletters en kleine letters zijn maar weet niet nog bij alle letters de hoofdletters en de kleine letters. Hoe kan ik dit nu goed begeleiden, groep 2 doet hier nu eigenlijk nog niets aan. En ze zit nu na 2 a 3 maanden zelf lezen op een niveau dat ze korte zinnetjes zelf kan lezen. Maar ze leert uiteraard bij. En ze zit nog een heel jaar in groep 2. Ze beginnen in groep 3 met ik en maan, dat kent ze allang. Wat kan ik dan verwachten voor groep 3? En nu is er bij ons thuis een beetje de traditie ingeslopen dat ’s avonds bij het slapen gaan zij een boekje leest en dan ik een boekje leest, is ze te moe of heeft ze geen zin, even goede vrienden. Maar vaak vind ze het leuk. Is dit goedf of zet ik dan te veel druk op haar?
Ik wil niet haar juf thuis worden maar ik wil ook niet dat er dadelijk in groep 3 een probleem is want ayladochter heeft dingen helemaal verkeerd geleerd

Jvo
11-09-2009 om 09:19
Hier
Hier laten ze kinderen juist schrijven in de letters die ze zelf willen. Leren lezen gebeurt met drukletters en schrijfletters door elkaar (woordjes leggen ze bij de kleuters met schrijfletters, ze hebben ook schrijfletterstempels, boekjes zijn met drukletters).
Mijn ervaring is dat kinderen heel snel dat onderscheid maken. Die van mij hebben in elk geval vanaf het begin probleemloos kunnen schakelen tussen de verschillende lettersoorten.
In groep drie beginnen ze met schrijven in lopend schrift, daarvoor mogen de kinderen de letters van hun eigen voorkeur gebruiken (groot, klein, hoofdletters, aan elkaar, losse schrijfletters, spiegelbeeld, gewoon, etc). Dit levert eigenlijk nooit problemen op.

mamamiekie
11-09-2009 om 09:49
Letters
Als een kind in groep 2 komt, krijgen de ouders bij ons op school de schrijfletters van groep 3 mee. Daar hoef je als ouders niets mee te doen, maar als je kind al wat wil gaan schrijven (bv naam) kunnen ouders het op de goede manier aanbieden.
Overigens wordt er hier op school het blokschrift aangeleerd (losse letters). Het aan elkaar schrijven wordt niet meer geleerd.
Mogelijk kun je aan de juf de letters vragen? Zeker als je kindje wat sneller is, is dit geen gekke vraag!

Mamvantwee
11-09-2009 om 10:44
Klankkaarten (oid)
Laatst twijfelde onze dochter bij een letterdictee. Ze zag de l en ze wist niet wat ze moest antwoorden: de hoofdletter i of de kleine letter l. Ze kent beide letters, maar ze twijfelde over het juiste antwoord (wat bedoelt de juf nou?). En als je twijfelt, komt dat over alsof je het niet weet, dus dan is het fout
Wij hebben nu een aantal klankkaarten meegekregen van school: een plaatje van een gezicht dat een bepaalde klank zegt (met een handgebaar), en daarnaast de (kleine) letter.
Hiermee koppelen we expliciet de juiste kleine letter aan de klank. Dochter leest intussen ook al aardig goed (zit ook net in groep 2), en kent ook de hoofdletters en de kleine letters. Bij het lezen is er zelden een probleem, want dan helpt het hele woordbeeld mee. Maar losse letters benoemen geeft soms verwarring.
Schrijven doet ze nu ook, voor de lol. En daar ga ik niets aan corrigeren. Ze mag van mij alles schrijven in blokletters. Ik juich om elk woord dat ik kan lezen, en geef antwoord op vragen over hoe je iets schrijft. Ik neem aan dat als ze over een paar weken gericht leesles krijgt in de juiste kleine letters, ze het schrijven zelf gaat aanpassen.
Pfff...lang verhaal zie ik, sorry...
groet, Mamvantwee

ayla
11-09-2009 om 10:58
Mamvantwee
Krijgen ze bij jullie dan al schrijf en leesles in groep 2? Bij ons begint dat normaal echt pas in groep 3 en dan echt bij de basis, maan en ik, roos en vis.
en wat bedoel je met letter dictee, doenz e dat in groep 2?

Mamvantwee
11-09-2009 om 11:04
Niet standaard nee
Nee, in groep 2 leren ze hier ook niet lezen. Maar onze dochter leest al, net als de jouwe, en onze school heeft dat vorig jaar gesignaleerd (en nog wat dingen waarop ze voorloopt). Er wordt met zo'n letterdictee gecheckt welke letters een kind al kent. Ik ben zelf geen leerkracht, maar ik geloof niet dat dit een standaard toets is die altijd in groep 2 of 3 wordt afgenomen. Bij onze dochter is dit toetsje gebruikt om te bepalen wat ze al kan, en je kunt dan ook heel gericht de gaten aanwijzen en die nog bijspijkeren (in ons geval: expliciet de relatie tussen een streepje en de l herhalen).
En om haar te begeleiden in het leren lezen volgens de methode die op school gebruikt wordt en haar dus geen verkeerde dingen aan te leren, start haar juf nu met leeslessen uit groep 3, maar geeft die in groep 2 aan onze dochter.
Pas in groep 3 begint het reguliere leesonderwijs, idd met maan, roos, vis. Tegen die tijd mag onze dochter wel wat anders doen, neem ik aan...!
groet, Mamvantwee

ayla
11-09-2009 om 11:20
Mamvantwee
Nu ben ik nieuwsgierig wat er bij jouw dochter uitkwam, wat kan die van jou al en wat nog niet. Dochter kent wel een heleboel letters maar kan ze nog niet allemaal correct benoemen, deze week zei ze bij de K dat dat de letter van ‘ik’ is. Ze herkent hem, kan hem plaatsen maar weet de correcte naam nog niet. En zegt letter kennis iets over niveau lezen, dochter kan zon lezen maar of ze de letter z zou herkennen dat weet ik niet

Mamvantwee
11-09-2009 om 11:32
Ayla
Ze kent eigenlijk alle (enkele) klanken, zoals a, aa, n, p, etc. En ook de c en de x, hoewel ze daar het nut niet van inziet (en terecht...). De y (griekse y) is nog lastig. Maar volgens mij krijgen ze die in groep 3 niet eens.
Verder kent ze de sch, de ei, ij, oe, ie en verwart ze de eu en ui nog met elkaar. Bij ei zegt ze ook echt: 'korte ei' en ij is 'lange ij'...!
Ze leest klankzuivere woorden (pop, eet, boom, etc) maar ook moeilijkere constructies zoals eten, grote en gisteren 'zomerfeest'. En zinnetjes met al deze woorden uiteraard.
Waar ze het allemaal heeft opgepikt, ik weet het niet. Natuurlijk beantwoorden wij vragen over wat er ergens geschreven staat, maar intussen gaat het spontaan zoveel sneller dan je denkt!
groet, Mamvantwee

ayla
11-09-2009 om 11:45
Oei
Dan is jouw dochter al een stuk verder dan dochter hier. Ik denk dat ayladochter de eenvoudigere letters kent. A, b, e,d, g, i,k, l, m, n, o, p, r, s, t, v, w,ij, z. Deze kent ze wel. Al zal ze waarschijnlijk tegen een w een omgedraaide m zeggen maar wel weten in welk woord dat hij wordt gebruikt en ij is die van ijs bijvoorbeeld. De gecombineerde letters zoals eu, oe zal ze niet herkennen, in poes ziet ze de oe echt als aparte letters Als ik naar woorden kijk dan kent dochter, maan, roos, vis, koek, poes, koe, en, ik, ook, pen, pet, zee, zon, mis, raak, raar, een, pim, saar, rik en nog wat woordjes in dat kaliber. Lange woorden zoals zomerfeest kent ze nog niet. Wel kan ze pippi lezen en schrijven, tja een pippi langkous fan. Ik heb al eens zitten denken aan letterdozen van maan roos vis of spelletjes, misschien datz e dat wel heel leuk vind

Mamvantwee
11-09-2009 om 11:58
Niks oei
Ze zit toch pas in groep 2? Dan hoeft ze nog niets te kunnen lezen. En het kan heel snel gaan hoor. Die lange woorden werden hier eerst echt gespeld, waarbij dochter aan het eind niet meer wist wat de eerste letter was, maar ze leren maar door die kinderen. Net sponzen, zeg ik altijd!
Ik stimuleer niet echt. Maar ga wel mee in haar kennishonger. Dus als ze een boekje wil lezen mag dat, wil ze letterpelletjes doen, prima. Maar ik heb geen thuisschool ofzo.
Wat mijn beide kinderen (eh, ja, ik heb er nog zo eentje thuis, bijna 4 en leest ook al een beetje...) erg leuk vinden, is woordkasteel. Zie hieronder in het draadje 'leesspelletjes op de pc' voor de link. Er zitten woordzoekers in, knippen/plakken, flitsen (snel herkennen), zinnetjes, spellen, etc. En instelbaar op allerlei niveaus en woordenlijsten (dus a-aa, of medeklinkercombinaties, etc). Grote hit bij ons.
groet, Mamvantwee

ayla
11-09-2009 om 12:09
Staat genoteerd
Ja die site staat al genoteerd, eens kijken wat dochter daarvan vind. Ik geef ook antwoord op alles, tig keer per dag hoor je hier: mama wat staat daar, aula schat, wat is een aula dan? Ehh een soort zaal

Mamvantwee
11-09-2009 om 12:59
Ja, die vragen! (ot)
Wat staat daar?
yoghurt
Niet! Er staat geen j! Dat is een -- ehh --?
Dat is een Griekse ij
ij???
Hoe gaan we dat nou uitleggen? Denk ik dan...

Prulletje
11-09-2009 om 20:07
Mamvantwee
Nou simpel, gewoon zoals het is. Het is een griekse ij, ook wel ie-krek genoemd. Die spreek je soms uit als ij, soms als ie en soms als j. En als een kind een beetje kan lezen, dan weetie heus wel dattie het moet uitspreken als joggurt is niet als ie-oggurt of ij-oggurt.
Prulletje

Jvo
11-09-2009 om 20:23
Ik geloof...
..dat ik die vragen allemaal gemist heb. Toen ze eenmaal konden lezen lazen ze ook eigenlijk meteen alles, of misschien lag mijn definitie van kunnen lezen ergens anders
Maar het komt hoe dan ook vanzelf, zelfs de Y.

Jesse_1
12-09-2009 om 21:42
Maak je niet te druk.
Een kind dat uit zichzelf leert lezen, is ook slim genoeg om zelf onderscheid te (gaan) maken tussen de verschillende letters. En of ze nu weet of een k de letter van 'ik' is, of de lekker 'kuh', dat maakt toch niet uit?
Laat haar gewoon lezen voor zover ze daar zin in heeft, zorg alleen dat je zelf de letters benoemt zoals je ze uitspreekt, voor zover dat ter sprake komt (dus de letter 'kuh' en niet de letter 'kaa', en je hebt een a 'à' en een aa 'áá').
Jesse