Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Wijziging eindexamenbesluit hulpmiddelen dyslexie?

Mijn dochter vertelde dat ze op school geen toetsopgaven in groot lettertype op gekleurd papier meer krijgt en beweert dat de reden daarvan is dat de wet stelt dat dat op het eindexamen ook niet meer mag. Ik denk dat het een besluit van de schoolleiding is die zelf ook een heel deel mag bepalen binnen het eindexamenbesluit. Ik heb al gegoogled en op de site van het steunpunt dyslexie gekeken maar kan er niks over vinden. Volgende week heb ik een vergadering van de klankbordgroep en wil ik dit onderwerp aansnijden. En dan bij voorkeur niet alleen door te vragen of het waar is en hoe het zit maar meteen met alle feiten op een rijtje. Wie weet er toevallig meer van?

skik

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Karmijn

Karmijn

08-11-2012 om 11:19

Bellen/mailen

Ik heb ook gehoord dat het eindexamenbesluit veranderd is. Ik weet dat ze op het steunpunt dyslexie dat ook weten. Misschien is het een goed idee om even te bellen of te mailen met hen?
http://www.steunpuntdyslexie.nl/vragen-over-dyslexie/bellen-of-mailen/

skik

skik

08-11-2012 om 18:04 Topicstarter

Dank karmijn

Jij hebt dus ook iets gehoord, dan is het de moeite om het uit te zoeken. Ik ga ze morgen bellen, ik laat hier wel even weten als ze wat te melden hebben.

skik

Karmijn

Karmijn

08-11-2012 om 18:10

Ja skik

Maar ik heb niet zo goed opgelet toen ik het hoorde. Mijn kinderen hebben weer andere problemen.

Hier is een link naar het examenregelement, en het staat me vaag bij, dat in de bijlage van het regelement de extra voorzieningen worden genoemd.
http://www.ib-groep.nl/Images/Examenreglement_2013_tcm7-34338.pdf

Mea Proefrok

Mea Proefrok

08-11-2012 om 21:29

Ik lees mee

Ik lees mee en ben benieuwd welke hulpmiddelen wel beschikbaar blijven voor het eindexamen. Het lijkt onderhand wel of dyslexie minder serieus wordt genomen als aandoening. Hebben de mensen die dit soort besluiten nemen wel eens een dyslect aan het werk gezien?

Marjolein

Marjolein

08-11-2012 om 23:43

Komt van de vo raad

"
Vergroting examens voor leerlingen met dyslexie niet meer nodig
Met ingang van schooljaar 2012-2013 hoeven scholen geen vergroting van het examen meer te maken voor leerlingen met dyslexie. Vanaf dan wordt het standaard lettertype voor examens Arial punt 12 in plaats van punt 11. Dit prettig voor de leerlingen met dyslexie, maar ook voor de scholen omdat het zelf vergroten van de opgaven nogal omslachtig is.

Door het invoeren van standaard letterype Arial punt 12 hoeven leerlingen met dyslexie niet meer te kiezen tussen een minder leesbaar examen of een onhandig groot A3-formaat. Voor scholen vermindert de organisatielast.

Arial punt 12
Arial punt 12 wordt internationaal beschouwd als een een lettergrootte die ook voor kandidaten met een leesbeperking werkbaar is. Het examen in 2012 wordt nog wel geleverd in punt 11.

Uitgangspunt ongewijzigd
Het uitgangspunt van de regelgeving voor leerlingen met dyslexie blijft in 2013 ongewijzigd: de directeur kan de manier van examinering aanpassen mits onderbouwd met een deskundigenrapport."

Bron: VO-raad

Marjolein

Marjolein

08-11-2012 om 23:47

Volgens mij

is het nogal kort door de bocht. We doen de examen in een heel klein puntje groter lettertype, dus dat is wel genoeg.
Maar er staat vooral dat het niet meer hoeft/ niet meer nodig is.
Vooral de laatste zin van de VO raad geeft m.i. aan dat het nog steeds wel mag, vooral als het in de dyslexieverklaring is opgenomen. Helaas is het wel weeeer een punt waarin je afhankelijk wordt of school wil meewerken of niet.

Nuttige info

Nuttige info, Marjolein. Kennelijk wordt ergens op de weg naar de werkvloer het "hoeft niet meer" gaandeweg vertaald in "mag niet meer". Dat is dus kul.

Arial 12 punts is overigens een behoorlijk grote letter. (de standaard letters die in zakelijke correspondentie worden gebruikt komen in grootte ongeveer overeen met een 10-punts Arial). Maar geen idee of daarmee het probleem is opgelost, ik heb geen ervaring met dyslexie (nog niet, zeg ik voorzichtig, jongste gaat nog niet naar school).

groeten,

Temet

Examenbesluit

Skik:"Mijn dochter vertelde dat ze op school geen toetsopgaven in groot lettertype op gekleurd papier meer krijgt en beweert dat de reden daarvan is dat de wet stelt dat dat op het eindexamen ook niet meer mag."
Dat is niet waar.
De tekst van het nieuwe examenbesluit kun je hieronder lezen. Het examen mag nog steeds op gekleurd papier in andere letters, maar daarvan moet de school dan wel melding en verantwoording doen.
Volgens mij is er juist op dat punt niets veranderd.
Hier http://wetten.overheid.nl/BWBR0004593/HoofdstukVI/Artikel55/geldigheidsdatum_09-11-2012/informatie
zie je een overzicht van de wet met de aanpassingen.
Onder de kolom 'datum van inwerkingtreding, kun je de vorige tekst ophalen. (klik op datum 01-08-2007). Zie daar Hoofdstuk VI art. 55. De tekst is ongewijzigd gebleven.
Ik kan ook in de bekendmaking, noch in de toelichting iets over een wijziging op dit punt vinden.
Temet:"Nuttige info, Marjolein. Kennelijk wordt ergens op de weg naar de werkvloer het "hoeft niet meer" gaandeweg vertaald in "mag niet meer". Dat is dus kul."
Precies.
Groet,
Miriam Lavell

Artikel 55. Afwijking wijze van examineren

1. De directeur kan toestaan dat een gehandicapte kandidaat het examen geheel of gedeeltelijk aflegt op een wijze die is aangepast aan de mogelijkheden van die kandidaat. In dat geval bepaalt de directeur de wijze waarop het examen zal worden afgelegd, met dien verstande dat aan de overige bepalingen in dit besluit wordt voldaan. Hij doet hiervan zo spoedig mogelijk mededeling aan de inspectie.
2. Tenzij sprake is van een objectief waarneembare lichamelijke handicap, geldt ten aanzien van de in het eerste lid bedoelde aangepaste wijze van examineren dat:
a. er een deskundigenverklaring is die door een ter zake deskundige psycholoog of orthopedagoog is opgesteld,
b. de aanpassing voor zover betrekking hebbend op het centraal examen in ieder geval kan bestaan uit een verlenging van de duur van de desbetreffende toets van het centraal examen met ten hoogste 30 minuten, en
c. een andere aanpassing slechts kan worden toegestaan voor zover daartoe in de onder a genoemde deskundigenverklaring ten aanzien van betrokkene een voorstel wordt gedaan dan wel indien de aanpassing aantoonbaar aansluit bij de begeleidingsadviezen, vermeld in die deskundigenverklaring.
3. Het bevoegd gezag kan in verband met onvoldoende beheersing van de Nederlandse taal afwijken van de voorschriften gegeven bij of krachtens dit besluit, ten aanzien van een kandidaat die met inbegrip van het schooljaar waarin hij eindexamen aflegt, ten hoogste zes jaren onderwijs in Nederland heeft gevolgd en voor wie het Nederlands niet de moedertaal is. De in de eerste volzin bedoelde afwijking kan betrekking hebben op:
a. het vak Nederlandse taal en literatuur;
b. het vak Nederlandse taal;
c. enig ander vak waarbij het gebruik van de Nederlandse taal van overwegende betekenis is.
4. De in het derde lid bedoelde afwijking bestaat voor zover betrekking hebbend op het centraal examen slechts uit een verlenging van de duur van de desbetreffende toets van het centraal examen met ten hoogste 30 minuten en het verlenen van toestemming tot het gebruik van een verklarend woordenboek der Nederlandse taal.
5. Van elke afwijking op grond van het derde lid wordt mededeling gedaan aan de inspectie.

Dank je miriam!

Heel fijn, jouw bericht. Ik volg dit draadje met veel interesse.

Wij hebben te maken met een slechte uitvoer van de dyslexie voorzieningen op school. Alle aanverwante info is daarom welkom. Dank voor het inzicht, groet, Moppeke

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.