Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Emm77

Emm77

14-04-2010 om 20:53

Wie helpt met advies: wel of niet leonardo


lisbeth

lisbeth

08-05-2014 om 09:32

leonardo hoeft niet

mijn 140+ dochter is in groep 3 ook van school gewisseld. toen was er echter geen plek op de leonardo school die 20 km bij ons vandaan ligt. zij is naar een andere school gegaan in onze eigen stad die heel veel doen voor HB kinderen. daar zit ze nog steeds en ze doen echt heel veel voor haar. Onze jongste is daar ook gestart maar is op eiegn verzoek in groep 2 terug gegaan naar de eerste school van oudste. Ook hij is heel slim. Ze hebben hem versneld, hij krijgt pluswerk, zit in een plusklas en het gaat goed. Een leonardo is dus voor ons niet nodig. Vooral op de school van oudste zitten veel slimme leerlingen, het spreekt zich rond dat de school goed is en dat zorgt voor veel zij instroom en dus voor dochter veel peers.
Ik ben in die tijd dus wel gaan schoolshoppen, bij diverse scholen op gesprek geweest en gevraagd wat zij dochter konden bieden. dat zou ik dus ook zeker aanraden.

en ja onderpresteren op de wisc kan, zoon scoort ongeveer 120 op de wisc, volgens de psych kon ze echter niet eruit halen wat erin zit, hij kapte antwoorden af, gaf vaak geen duidelijke antwoorden etc en kreeg daardoor vaak niet de volledige punten terwijl ze het idee had dat hij veel beter kon. dochter scoorde met 6 iets boven de 140, toen wisten we nog niet dat ze adhd heeft. Met medicijnen zou ze waarschijnlijk hoger scoren.Niet dat het veel uitmaakt, hoog is hoog

Meike

Meike

08-05-2014 om 11:59

Ja!

Hier ook kind wat (te laat) naar het Leo is gegaan. Wij wonen in een vrij grote stad en hadden de luxe keuze om te kiezen uit 4 verschillende scholen met een Leo afdeling. En tjonge wat ben ik blij dat we dat binnen 2 weken hebben gedaan. Wat is kind opgeknapt en wat kregen we weer het leuke kind terug wat het altijd al was. Waar de 'gewone' basisschool kind geen stap liet zetten want ze hadden geen bal verstand van HB (grote woorden, nul resultaat. 100 keer praten en kind zakte af naar niets meer willen. Eerste dag Leo en hij werd weer zichzelf, 2 en half jaar en doorgestroomd naar het VO met dezelfde opgeruimde sociale kenmerken die het altijd al had en ja gewoon TTO VWO+ waar het het erg naar de zin heeft. Vroegere basisschool gaf hem nog geen TL advies omdat ze niet zagen dat zij fout zaten en niet snapte dat als je hoge HB-er echt veel meer kan en wil dan je doet als je wordt tegengewerkt.

Overigens heb ik nooit een cent extra betaald simpelweg omdat ik vind dat onderwijs gratis moet zijn voor elke kind en geloof me want ik heb twee kinderen en alle twee aan de andere kant van het spectrum maar voor die andere werd wel alles betaald en verzorgd.

Meike

pettie

pettie

08-05-2014 om 13:17

Bij een hoogbegaafd kind verwacht iedereen dat je de beurs trekt. Nu wil ik graag betalen als mijn kind problemen heeft, maar het heeft ons eigenlijk meer gekost dan we hebben.
Hoogbegaafdheid an sich hoeft zeker geen probleem te zijn. Maar het is toch ook wat je belangrijk vindt in het leven. Durf het bijna niet te zeggen, want echt not done, maar ik zou het wel weten, als ik mocht kiezen tussen een gelukkig zwakbegaafd kind en een ongelukkig hoogbegaafd. (weet ook wel dat zwakbegaafd niet synoniem staat aan gelukkig..)

Dalarna

Dalarna

08-05-2014 om 13:32

Precies Pettie

Daar zit de kneep: een kind onderaan het spectrum heeft ALTIJD moeite om te leren, om zelfstandig te worden in de maatschappij en om een opleiding af te maken en een baan te krijgen. Daarom betalen we die extra hulp want zo hoop je te voorkomen dat je die persoon de rest van zijn leven een uitkering moet geven.

Betalen aan kinderen die hoogbegaafd zijn is te gek voor woorden want alleen hb zijn staat niet garant voor problemen. Daar moeten andere dingen bij komen. Ik ken heel wat superslimme kinderen waarmee het gewoon prima gaat.

Hulp en geld geef je dus bij problemen of bij een heel laag IQ. Niet anders.

En ja je had dat laatste beter niet kunnen zeggen!

OT maar grappig

Grappig, die Leonardo School in Zevenaar; ik werk daar

idd

Pettie - je hebt geen idee waar je het over hebt. Want waar er bij HB *soms* sprake is van bijkomende problematiek, is er bij zwakbegaafdheid heel *vaak* sprake van bijkomende problematiek. Precies daarom is het not done.

Hb kind forum

Heb je al op het hb kind forum gekeken? Daar is heel ervaring met al dan niet leo.
Loes

Rafelkap

Rafelkap

11-05-2014 om 17:44

pettie

Dat is inderdaad not done want heel erg dom. Een ongelukkig kind is niet fijn, maar meestal wel tijdelijk. Een ongelukkig kind kan nl. ook weer gelukkig worden, maar een zwakbegaafd kind kan nooit meer begaafd worden en is een levenslange zorg. Je weet echt niet waar je het over hebt.

pettie

pettie

13-05-2014 om 11:04

excuus

als ik hiermee op tenen trap. Vergelijken is natuurlijk sowieso onzinnig. Het is iets dat bij mij gevoelig ligt, kan me nog zo goed herinneren dat iedereen aangaf dat het zo goed met mijn zoon op school ging. Ik was stomverbaasd toen ik erachter kwam dat iedereen het eigenlijk over zijn prestaties had. Het is toch veel belangrijker dat kinderen zich oke voelen, dan hoe intelligent ze zijn? Je kunt best heel weinig begaafd zijn en toch een zeer zinvol en gelukkig leven hebben. Ik vind het zo jammer dat er zo negatief, in z'n algemeenheid, tov minder begaafdheid wordt gesproken. (weet heus wel dat er genoeg uitdagingen bij zitten)

vlinder72

vlinder72

13-05-2014 om 11:12

Pettie

Dat is dus overgevoeligheid. Als een kind goed kan voetballen dan zeggen ze dat ook. Niemand gaat tegen de ouders van een kind dat niet goed kan voetballen lopen verkondigen dat dat kind er niets van kan. Jouw kind kan heel leren, ouders zien dat en zeggen dat tegen je. Dat is een compliment. En ander kind kan goed sporten, goed tekenen, heel goed van die Loom bandjes maken etc.

pettie

pettie

13-05-2014 om 12:14

vlinder

wilde het niet te uitgebreid doen want het is zo ot, maar het ging toen helemaal niet goed met zoon, vandaar mijn verbijstering. Je zult wel gelijk hebben met overgevoeligheid hoor. Maar ik vind het indelen van kinderen in hokjes qua intelligentie echt kwalijk, en vindt het jammer dat 'dom' zo'n nare klank heeft. Er is niets mis met dom.
(net zo goed als er niets mis is met minder sociaal, of minder georganiseerd, of minder wat dan ook. Met ons collectief perfectionisme is er met iedereen iets mis)

Rafelkap

Rafelkap

13-05-2014 om 13:22

pettie

"Je kunt best heel weinig begaafd zijn en toch een zeer zinvol en gelukkig leven hebben. Ik vind het zo jammer dat er zo negatief, in z'n algemeenheid, tov minder begaafdheid wordt gesproken. (weet heus wel dat er genoeg uitdagingen bij zitten"

Tsja, daar heb je dan mijn overgevoelige puntje: mijn jongste kind is weinig begaafd zeg maar, ofwel verstandelijk gehandicapt. Behoorlijk ernstig, al kan het nog wel erger. Hij kan niet praten, is niet zindelijk en staat stil in zijn ontwikkeling, ca. anderhslf jaar. Maar behalve z'n woede- en angstbuien is hij gelukkig vaak blij, dat dan weer wel en wij ook met hem, maar om dit nou te vergoeilijken, lijkt mij niet. Heb je die documentaire gisteravond gezien over Dexter?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.