Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Emm77

Emm77

14-04-2010 om 20:53

Wie helpt met advies: wel of niet leonardo

Wij zitten enorm te twijfelen wel/niet leonardo onderwijs voor onze zoon.
Hij is 6, groep 3, en zit niet lekker in zijn vel op school. Juf ziet hem amper als HB ondanks uitslag/rapport van psy en orthopedagoog. Zoon is slim( IQ>140) maar ook heel erg creatief, gevoelig en empatisch. Veert mee, vult zelf in wat hij denkt dat er van hem wordt verwacht aan "sociaal handig" antwoord.

Vanmiddag na bespreking met psy die hem getest heeft, en haar advies was leonardo school en niet huidige school. Voornamelijk omdat wij nu al enkele penibele gesprekken hebben gehad met school omdat zoon sociaal emotioneel niet erg sterk staat, of t ie misschien dyslectisch is ( vanwege wisselend lezen, schommelt tussen Avi 3 en Avi 6). Psy stond erg te kijken van dit soort vragen/houding van school, rede te meer volgens haar om te switchen.

Nu vraag ik me af in hoeverre het handig is om dat te doen ( met alle logistieke problemen van dien), wat daarvan de impact is voor een kind om als quasi enige uit het dorp naar een bs buiten het dorp te gaan. Of moeten we kijken naar mogelijkheden met school. Waarbij we tot dusver niet heel veel...medewerking hebben gekregen.

Benadering school is erg "methode gebonden" en klassikaal, terwijl zoon beter zou passen met meer creatieve manier van odnerwijs, en vooral breder.

Tips, iemand?


Leonardo

Hij is 6. Dat is een kwetsbare leeftijd. Ik zou die Leonardoschool doen, zeker tot hij een jaar of 10 is. Daarna staat ie wat sterker in zijn schoenen en kun je waarschijnlijk weer 'gewoon' doen.
Overigens ben ik helemaal niet blij met deze trend van verwijzen naar 'hoogbegaafdenonderwijs'. Maar goed, dat is vooral een maatschappelijk en filosofisch vraagstuk. Daar heb je niet zoveel aan als het om je eigen kind gaat.
Groet,
Miriam Lavell

Nou...

Ik kan iets zeggen over onze ervaringen met (zeer) HB dochter die inmiddels in 5 VWO zit:

Dochter heeft een heel nare basisschooltijd achter de rug, waarbij er steeds geïmpliceerd werd dat dochter wel één of andere stoornis zou hebben. Want nou gaven ze haar toch al een map met extra werk en nog was ze niet gelukkig. Ze is twee keer versneld, volgde uiteindelijk helemaal alleen haar eigen programma waar weinig aandacht aan besteed werd, want leerkrachten hadden het zo druk. Ze had geen aansluiting bij de andere kinderen, niet met leeftijdgenoten en ook niet met haar klasgenoten. (gelukkig wél met via het internet gevonden vriendinnetje dat ook twee keer versneld was)

Toen was er geen Leonardo-onderwijs, maar als ik het nu over kon doen zou ik haar direct aangemeld hebben. Als ze op school nu al suggesties doen van 'sociaal-emotioneel niet sterk' en dyslexie, en je hebt gesprekken moeten voeren die je als 'penibel' omschrijft, dan zou ik het wel weten.

Bedenk, dat je zoon op een leonardoschool veel meer kans heeft op het ontwikkelen van gelijkwaardige vriendschappen. En uiteindelijk is dat het belangrijkste, naast onderwijs dat een beetje aansluit. Mijn dochter heeft zich sociaal niet goed kunnen ontwikkelen, omdat ze geen 'ontwikkelingsgelijken' om zich heen had. De impact daarvan is heel groot geweest. Ze is inmiddels 15, en we praten regelmatig over hoe ze die tijd ervaren heeft. Ik had het graag anders gewild voor haar.

ishtar

ishtar

14-04-2010 om 22:31

Emm77

wij hebben ervoor gekozen om het wel te doen.
Nou staat er al het een en ander hierover op het forum, maar toch, voor zoons privacy, als je meer wil weten mag je me mailen op [email protected]

Jolijt

Jolijt

15-04-2010 om 07:42

Wij hadden

het net als Rixt ook gedaan als die kans er geweest was.
Vooral het onbegrip, 'als je hb bent kun je alles en jij kan niet eens plannen' en 'ja maar sociaal gezien is ze net gehandicapt' hebben er flink ingehakt.
Wij zijn inmiddels in 4 VWO (met gelukkig meer begrip) beland en dochter gaat de eerste helft van de 5e naar Amerika als verkapte vorm van compacten.
Hier wordt terugekeken op de basisschool als een en al nutteloze verveling, zonde toch!!

Wij

Wij "verhuisden" niet naar een Leonardo, want die was hier niet binnen 100 km op dat moment (anders had ik dat zeker geprobeerd !). We verhuisden wél naar een andere school in een ander dorp die méér deed (echt beleid had) voor hoogbegaafden. En onze kinderen zijn enorm opgeknapt, zowel op sociaal gebied als qua leren - dusdanig dat iemand van school laatst hartelijk lachte om de gedachte dat ons kind ADHD zou hebben... en erg verbaasd keek toen ze hoorde dat hij die diagnose inderdaad heeft gekregen vroeger.

Martine

Tango

Tango

15-04-2010 om 11:32

Zowieso andere school

Ik zou in ieder geval voor een andere school kiezen omdat de huidige school van je zoontje wel heel weinig te bieden heeft. Misschien een Montessorischool o.i.d. waar het onderwijs wat meer kindgericht is. Dan kan hij mogelijk toch wat meer in de buurt op school. Je kunt altijd op diverse scholen eens gaan praten wat ze kunnen bieden.

Lastig

Ik denk dat jullie er zelf ook wel uit zijn dat deze school niet aansluit bij zijn huidige behoefte. Ik kan me ook voorstellen dat er een logistiek probleem is.

Ik weet dat je bij Leonardo ook bijvoorbeeld 1 dag in de week terecht kan. Misschien kan je dat een tijdje proberen en als je ziet hoe het daar gaat, dan uiteindelijk nog een keus maken. Zij kunnen je wellicht ook helpen bij de begeleiding op de huidige school.

Succes!

freline

freline

15-04-2010 om 17:55

Maartje

voor zover ik weet is er niet één leonardoschool waar je 1 dag naar toe gaan. het is voltijdsonderwijs.
Misschien denk je aan een plusklas of zo?
freline

Ilva

Ilva

15-04-2010 om 18:39

Miriam

Miriam, waarom ben je niet blij met de 'trent' van het doorverwijzen naar het hb onderwijs. Zeker over dit kindje, heeft een iq van 140. Een kind met een iq van 60 hoeft toch ook niet op het gewone onderwijs te blijven. (Gemiddeld iq is 100 dus iq van 60 verschilt net zo veel van normaal als een iq van 140).

En ja, trent, het leonardo onderwijs bestaat pas kort dus ja, het wordt steeds bekender. Gelukkig maar.

ishtar

ishtar

15-04-2010 om 19:22

Ilva en maartje

Ilva, Ik ben hartstikke blij met Leonardo-ondewijs. Maar zou nog veel blijer zijn met leerkrachten die ook iets kunnen met hoogbegaafde kinderen, waardoor ze niet vastlopen, gewoon op niveau kunnen werken en in hun eigen buurt kunnen blijven.
Mijn zwakbegaafde zoon zit ook gewoon op een reguliere school, die kunnen ze wel helpen. (en voor de duidelijkheid, zij zitten idd allebei even ver van het gemiddelde af
Maartje, bedoel je Davinci-klassen? Die zijn een dagdeel in de week. Wel met meer expertise dan een 'gewone' plusklas. Voor sommige kinderen is dit idd genoeg.

Ilva

Ik ben Mirjam niet maar ik ben het wel met haar eens omdat wat mij betreft scholen meer energie moeten steken in differentiatie. En een kind met een IQ van 140 is een heel lief aardig meewerkend gezellig normaal kind (ik heb het nu even over mijn zoon), daar moeten ze toch wat mee kunnen? Ik heb helemaal geen zin om meteen weer van school te gaan wisselen. Die van mij zit nu in groep 5, ze doen het er maar mee. Dat betekent in de praktijk een vinger aan de pols houden. Doe ik graag.

Maar Mirjam zal het vast anders zeggen, en mogelijk ook anders bedoelen...

Ilva

Ilva

15-04-2010 om 21:19

Zo bedoel ik het niet ...

Zo bedoel ik het niet helemaal. Natuurlijk moet een school er wat aan doen. Natuurlijk moet er veel meer aandacht zijn voor hb-ers op scholen. Veel te veel kinderen gaan met tegenzin naar school of halen er niet uit wat er uit te halen valt. Maar als er speciaal onderwijs is voor kinderen met een lager iq moet dat er toch ook zijn voor kinderen met een hoger iq. Deze kinderen hebben net zo goed problemen. En dat wordt veel te vaak onderschat. Net als het vervoer er naar toe, vaak worden kinderen naar bijzonder onderwijs met een busje er naartoe gebracht maar gaat je kind naar het leonardo-onderwijs dan moet je je kind zelf maar brengen. Het hoogbegaafde kind krijgt vaak nog veel minder hulp, het wordt nog te vaak als een luxe probleem gezien. En daar moeten we vanaf. Want 7 jaar lang moet zo'n kind zich aanpassen tot de cito in groep 8, dan moeten ze hoog scoren want dat haalt het gemiddelde lekker omhoog en dat is goed voor de school.
Dit bedoel ik dus een beetje. Ik ben blij dat het er is maar dat betekend niet dat een kind op het reguliere onderwijs niet geholpen moet worden. Net als een minder begaafd kind, dat moet ook niet in de steek worden gelaten.

Geen liefde maar luiheid

Ilva:"Miriam, waarom ben je niet blij met de \'trent\' van het doorverwijzen naar het hb onderwijs."
Als scholen lief zouden willen zijn voor hb kindjes (jemig!) dan zouden ze niet doorverwijzen, maar uitdagen. Zo ingewikkeld is dat niet. Het hoeft zelfs niks extra te kosten.
Het gaat dus niet om lief zijn, maar om het afstoten van werk: lastige gevallen wijzen wij graag de deur.
Ilva:"Een kind met een iq van 60 hoeft toch ook niet op het gewone onderwijs te blijven. "
Het is anders. Een kind met een iq van 60 _mag_ meestal niet in het gewone onderwijs blijven. En ook al niet uit liefde voor het kindje, maar om afwijkende exemplaren buiten te zetten. Kinderen met een iq van ≥ 130 straks ook niet. Zelfs niet als ze zo graag zouden willen.
De randverschijnselen zie je ook al, zie het draadje van radeloosje. Kinderen in het grijze gebied (slimmer dan de schoolpopulatie maar niet hb) kunnen nergens meer terecht. Dat komt aan de onderkant ook veelvuldig voor.
Wat blijft er straks over in het regulier onderwijs?
Groet,
Miriam Lavell

Kulredenering

ilva:"Maar als er speciaal onderwijs is voor kinderen met een lager iq moet dat er toch ook zijn voor kinderen met een hoger iq. "
Ik kan bijzonder boos worden over deze redenering. Vergelijk: als er gehandicaptenparkeerplaatsen zijn, dan moeten die er toch ook zijn voor atleten?
Grrrr
Miriam Lavell

Ilva

Ilva

15-04-2010 om 21:35

Miriam

Ik wordt triest van jouw redenering. Ik ken een hoogbegaafd kind die echt zo in de verdrukking is gekomen op haar school. Het is zo ontzettend triest als een school er niets mee doet. Helaas geen leonardo in de buurt. Nu wel een school gevonden die meer voor hb-ers doet. Ook hb-ers hebben vaak veel problemen en daar is gewoon nog veel te weinig aandacht voor. Het is geen luxe-probleem. Kinderen willen nieuwe dingen leren, en als ze elke dag dingen te horen krijgen die ze al weten (zelfs het extra uitdagender werk) dan geven ze het op op een gegeven moment. En krijg je een heel verdrietig kind.

Ik ken er nog een...

mijn eigen zoon. Been there, done that.
Scholen toestaan om op deze manier de lastige gevallen buiten te werken, of ze nu een hoog of een laag iq hebben, is daarvoor niet de oplossing.
Maar zoals ik al schreef: dat is meer een maatschappelijk en filosofisch standpunt. Als Leonardo onderwijs had bestaan in die tijd, dan had ik mijn kind daar zeker heen gestuurd. Ik ben niet blij dat dat er nu wel is. Bijzonder teleurgesteld zelfs dat er in de afglopen 18 nog niks is veranderd op de gewone scholen.
Groet,
Miriam Lavell

cqcq

cqcq

15-04-2010 om 22:04

Helemaal eens

Miriam:
"Ik kan bijzonder boos worden over deze redenering. Vergelijk: als er gehandicaptenparkeerplaatsen zijn, dan moeten die er toch ook zijn voor atleten?

Grrrr

Miriam Lavell"

Ben het niet vaak zo volmondig met je eens. (en ik weet ook waar ik het over heb, met 3 hb kinderen!). Als scholen maar zouden willen kunnen vrijwel alle HB kinderen geholpen worden binnen het reguliere onderwijs, dat is mijn vaste overtuiging. Alhoewel dat niet wegneemt dat ik er straks ook eentje op het Leo heb zitten, aangezien dat de beste optie is voor het betreffende kind.

Elisabeth B.

Elisabeth B.

15-04-2010 om 23:12

Day a week

Kennen jullie de Day a week school? Slimme en snelle kinderen, die een dag in de week school kunnen missen en ‘anders’ denken gaan daar een dag in de week naartoe. Ze krijgen een heel uitdagend programma samen met kinderen van basisscholen uit de omtrek.
Groot voordeel is dat het kind niet uit zijn sociale omgeving wordt gehaald. Hij blijft bij zijn eigen klas en dus met kinderen van zijn eigen leeftijd. Tegelijk komt hij een dag in de week in een ‘extra’ klas waar hij met gelijkgestemden een uitdagend programma krijgt. Kijk eens op http://www.hetabc.nl/abcactiviteit/day-week-school
Elisabeth.

Jeutje

Eigenlijk ben ik het wel met Mirjam eens!

mirreke

mirreke

16-04-2010 om 10:35

Abc, leuk, in amsterdam...

Nederland is groter dan Amsterdam, hoor. Ik zit net de kijken in Gelderland, en daar zijn maar twee Leonardo'scholen'. Het zijn geen eens scholen op zich, het zijn voortgezet onderwijsscholen, de een met een speciale hb-klas, en de andere besteedt meer aandacht aan slimmere kinderen.
Weet iemand iets in de buurt van Nijmegen, een basisschool dan wel?

Radeloosje

Radeloosje

16-04-2010 om 11:30

Moeilijk

Uit je vraag maak ik op dat je kind op de plaatselijke dorpsschool zit en daar zit te verpieteren omdat school niet met zijn hb of zijn gedrag kan omgaan? Als ik op een briefje had dat mijn kind hb zou zijn en als het op de school zou zitten zoals jij omschrijft, zou ik er wegwezen: ofwel naar een school die wel goed hb beleid heeft (ze bestaan heb ik me laten vertellen!) of naar het Leo. Desnoods verhuizen uit een bekrompen dorp dat niet om kan gaan met mensen die om goede redenen andere beslissingen nemen dan zijzelf.

Vwb de Leo-discussie: in praktijk wordt Leo-onderwijs idd ook ingezet door andere scholen als mooie smoes om een 'kind met een uitdaging-die-geen-overheidssubsidie-oplevert' buiten de deur te houden. Dit heb ik helaas zelf ondervonden en kan niet de bedoeling zijn van het Leo onderwijs. Scholen weten van gekkigheid niet meer wat ze moeten. Kunnen (h)b'ers niet onderscheiden van harde werkers die hun (uiterste) best doen. Gevolg: hb'ers worden niet opgemerkt of worden onderpresteerders, al dan niet geuit door lastig gedrag en de plusklas stroomt ondertussen vol met brave harde werkers die niet (h)b zijn, maar wel zelfstandig kunnen werken (wel zo handig). Dan is Leo onderwijs toch wel een zegen.

Radeloosje

Radeloosje

16-04-2010 om 11:39

Mirreke

De Vuurvogel in Malden

Elisabeth B.

Elisabeth B.

16-04-2010 om 11:57

Meer vergelijkbare initiatieven

Ook in elders in het land zijn vergelijkbare initiatieven als in Amsterdam met de Day a week. In de Bommelerwaard bijvoorbeeld is een vergelijkbaar initiatief van een groot aantal basisscholen tesamen. De kinderen die geselecteerd zijn van die basisscholen krijgen daar eens per week een dag les op het Cambium in Zaltbommel.
Elisabeth.

mirreke

mirreke

16-04-2010 om 13:40

Dank radeloosje

Misschien ook iets in Groesbeek? Malden is volgens mij net te ver voor mij...

Radeloosje

Radeloosje

16-04-2010 om 15:22

Groesbeek

Er zijn mensen die 30 km rijden voor een Leo! Er zitten er maar 8 in heel Gelderland, dus met Malden kun je in je handjes knijpen volgens mij . Kijk anders even op de site van de Leonardo stichting (even googelen want ik weet het adres niet precies).

mirreke

mirreke

16-04-2010 om 15:45

Grappig, heb ik gedaan

Maar volgens de stichting zijn er in Gelderland maar twee Leo-scholen, alletwee VO-scholen. Mooi, blijkbaar zijn er er dus meer. Heb je misschien een link waar ik die kan vinden, misschien kijk ik verkeerd op de site.
Als die school van toepassing is zou ik ook dertig kilometer moeten gaan rijden. Ik woon niet in Nijmegen maar in Duitsland. We hebben vier kinderen en ik werk, dat rijden ga ik waarschijnlijk niet trekken, financieel niet en ook qua belasting (op mij) niet. Groesbeek zou al bijna de helft dichterbij zijn...

ishtar

ishtar

16-04-2010 om 17:11

Mirreke

volgens deze link: http://www.leonardostichting.nl/overzichtscholen.aspx zijn in gelderland 8 leo's. Basisscholen.

mirreke

mirreke

16-04-2010 om 18:47

Oh, haha

Ik heb me verkeken. Ik zie het idd, acht! Super, bedankt medeforummers
Er is er ook eentje in zevenaar zag ik, dat is ook 30 km bij ons vandaan ... :0)

Hermiena

Hermiena

17-04-2010 om 19:51

Raar

Kinderen op de basisschool moeten bij leeftijdsgenoten zitten en is een leo uit den boze. Maar op het VO is het doodnormaal dat je niveaus bij elkaar zet. Waarom hoeven de docenten daar dan niet te differentiëren? Zoveel tijd kost het blijkbaar, volgens sommige hier, niet. Waarom is er dan een vwo, havo,mavo, vmbo kader, basis etc?
Mijn zoon van 7 jaar (okt) zit op een geweldige school. Er wordt gedifferentieerd dat het een lieve lust is. In zijn klas (23 kinderen) zijn 8 verschillende niveaus met bijbehorende weektaken. Hij doet niets regulier meer, maar krijgt alleen nog plustaken, verrijking en verdieping. Toch zit hij nu in groep 5 en scoorde op zijn laatste cito's E6 nog steeds een B. Eigenlijk zou hij weer moeten versnellen, willen we er voor zorgen dat hij op niveau werkt. Hij is niet de enige in de klas, die zo vlot is. Hij is ook niet de enige in onze omgeving. Wat is er op tegen om deze leerlingen bij elkaar te zetten? Zijn huidige school geeft aan dat er ook bij een grens is aan hun vermogen om op niveau les te geven. Zij raden dan ook aan om toch te gaan kijken op de Leo in de buurt. De school doet meer dan welke andere school ook die ik ken, maar ook zij hebben hun grenzen. En om een kind met 9 jaar naar het VO is ook niet ideaal.

Pcies hermiena

En daarom hebben wij voor Leonardo gekozen, blij toe! Al moeten we er elke dag 35 km voor rijden!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.