Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Vic

Vic

05-02-2013 om 19:28

Welke taal kiezen?

Mijn dochter in 2vwo moet binnenkort kiezen welke twee vreemde talen ze, naast Engels, wil houden in de derde klas. Over Duits zijn we het wel eens, dus de keuze gaat tussen Frans en Spaans. Spaans vind ik een meerwaarde omdat niet iedereen dat spreekt, maar daardoor is het ook jammer om Frans te laten vallen omdat de meeste mensen dat wel enigszins beheersen. Ik kan niet zo goed inschatten wat later in het bedrijfsleven meer gewaardeerd wordt. Overigens kan ze eventueel ook alledrie de talen houden, maar dat is een grote extra belasting vrees ik. Ze heeft zelf geen duidelijke voorkeur, maar haalt voor Spaans hogere cijfers.
Wat zouden jullie kiezen? En op basis van welke argumenten?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Spaans

Omdat ze daar hogere cijfers voor heeft, en omdat het een wereldtaal is.
Waar in de toekomst veel vraag naar is blijft een gok.

Maak je niet sappel

De taal waar ze de meeste affiniteit mee heeft. Voor het bedrijfsleven hoef je het echt niet te doen. Als daar een bepaalde taal wordt verlangd dan is het gewenste niveau een stuk hoger dan dat wat je hebt als je van het vo (ook vwo) komt.
In jullie omgeving wordt kennelijk wat Frans gesproken (de meeste mensen spreken geen woord Frans.) Dat lijkt mij een reden om die taal te kiezen. Dan kan ze er een beetje mee oefenen en bestaat de kans dat ze dat leert spreken op een hoger dan schools niveau.
Daar kun je wat mee in het bedrijfsleven. Met schools Spaans kun je niet zoveel.
Groet,
Miriam Lavell

kate

kate

05-02-2013 om 19:52

Spaans

Spaans, wereldtaal en wordt veel meer gesproken dan Frans. Daarbij vindt ze het ook nog gemakkelijk, dat is ook een leuk extraatje. Mijn dochter, 6 vwo, heeft trouwens voor Frans en Spaans gekozen, zij heeft echt niks met de Duitse taal(al wordt Duits vaak als verstandigere keus genoemd)

Annet

Annet

05-02-2013 om 20:24

Gewoon alledrie houden

Ze kan één taal in de loop van de tijd laten vallen. Zolang ze ze alledrie redt, is elke maand meegenomen.
Voordeel van Spaans is dat je makkelijker een bepaald niveau haalt dan bij Frans. Oftewel je maakt meer kans om de taal echt te gaan spreken.
(geldt overigens ook voor Duits).

Ben het eens dat ze die talen moet houden die ze het leukst vind en bij voorkeur ook goede resultaten haalt.
Vanaf de vierde klas wordt taalonderwijs anders. Minder woorden leren, meer taalvaardigheid zoals spreken, luisteren, lezen. Bij mijn oudste (4e klas) vliegen de resultaten omhoog!

Elisa Gemani

Elisa Gemani

05-02-2013 om 21:53

Spaans

Mijn zoon moest eind vorig jaar kiezen of hij Frans of Duits wilde houden, naast Spaans (hier verplicht). Hij heeft voor Duits gekozen. Omdat hij daar meer affiniteit mee had, er hogere cijfers voor haalde en ook omdat hij Frans en Spaans door elkaar begon te halen. Ik stond volledig achter deze keuze, ook omdat ik alhoewel ik zelf vroeger alle talen heb gekozen, ik minder met Frans had (en nog steeds heb) en ik uiteindelijk meer heb gehad aan Duits. Zeker ook wat betreft wetenschappelijke literatuur. Had ik toen ook Spaans gehad, had ik dit gekozen ipv Frans. Spaans is een wereldtaal; Frans niet. Frans is ook een van de moeilijkere Romaanse talen. Dus ik zou ook voor Spaans kiezen ipv Frans.

Maylise

Maylise

06-02-2013 om 00:43

Maakt niet zoveel uit

Het maakt niet zoveel uit wat ze kiest. Ik zou haar aan te raden de taal te kiezen die ze het leukst vindt.
Spaans wordt inderdaad door veel meer mensen gesproken maar binnen Europa is Frans belangrijker; zowel in het bedrijfsleven als binnen de academische wereld en het openbaar bestuur.
Echter het niveau wat je op school leert is meer een leuke basis dan iets waar je serieus wat mee kan. Het maakt allemaal niet zoveel uit.
Wel kun je natuurlijk die basis later uitbouwen en de taal echt leren beheersen. Spaans is daar net zo geschikt voor als Frans. Ook al is binnen Europa Frans belangrijker het is ook zeker niet verkeerd om ook Spaans te spreken.
Ik zou haar zelf aanraden om beide talen te houden maar als ze perse wil kiezen dan gewoon wat haar het leukst lijkt.

Silas

Silas

06-02-2013 om 07:58

Toevallig?

Toeval of juist niet, op het viva forum loopt er ook een draadje.
Als jij niet meeschrijft op viva kun je misschien ook daar meelezen voor wat tips

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tineke

Tineke

06-02-2013 om 08:16

Kies de leukste, makkelijkste

Voor later maakt het niet zoveel uit, hoewel ik denk dat later Spaans makkelijker te leren is dan Frans. Dat zou dus pleiten voor Frans, dan heb je vast een goede basis.
Maar eigenlijk maakt dat ook niks uit, ik weet nog dat ik een bijzonder goede leerling Frans was op de Havo, ik sprak het makkelijk en goed, 10 op het mondeling examen, las ook vrijwillig hele boeken. Ik vond Frans 100 keer makkelijker dan Engels. Na het eindexamen nooit meer iets mee gedaan, en ik kan er echt helemaal niks meer van. Zo vergankelijk blijkt kennis en vaardigheid.
Beide kiezen zou ik niet doen, de talen liggen net te dicht bij elkaar, en de verwarring kan dan groot zijn. Niet meer weten wat bij welke taal hoort. Ook valt de belasting in het lesrooster en het huiswerk erg tegen. Je maakt het jezelf moeilijker dan nodig is. Tenzij ze juist meer uitdaging nodig heeft.
Mijn kinderen kozen Spaans en Duits, dus hen heb ik niet naar Frans kunnen praten. Dus Vic, om mij een plezier te doen, kies Frans!

Maakt niet uit

Voor werk later hoef je er echt geen rekening mee te houden welke taal je kiest. Engels volstaat. Mijn man werkt nauw samen met bedrijven in Duitsland en Frankrijk en de voertaal is altijd Engels. (al is dat dan met Fransen vaak wel meer "Frenglish": ze spreken op zich correct Engels, maar de uitspraak is even wennen). Dus ik zou vooral kiezen wat je kind leuk vindt/waar het goed in is (wat meestal samenhangt).

koffiekwast

koffiekwast

07-02-2013 om 12:26

Elke taal kan

en het is zeker handig om naast Engels nog een andere taal te spreken.

Ook ik werk bij een bedrijf met veel internationale contacten en hier is het toch echt essentieel om meerdere talen in huis te hebben. Engels alleen volstaat niet als we goed zaken willen doen. Ik heb mijn baan dan ook te danken aan het feit dat ik meerder talen spreek. (een aantal heb ik trouwens pas (echt) geleerd door in een ander land te wonen en niet op school.)
In Latijns Amerika wordt nog steeds slecht Engels gesproken, en dochter was ook niet onder de indruk van het Engels van haar Spaanse omgeving.

Vic

Vic

08-02-2013 om 10:11

Inmiddels

Inmiddels neigt dochter naar Frans en Spaans omdat haar vriendinnen dat ook kiezen. Ik heb gezegd dat ze het beste kan kiezen wat haar het meeste ligt (i.c. Duits en Spaans), omdat het allemaal al lastig genoeg is. Ik zal ook wel eens informeren hoe het zit met de samenstelling van de klassen volgend jaar, want het zou wel heel vervelend zijn als ze niet bij haar vriendinnen in de klas komt. De beslissing laat ik bij haar.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.