Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Welke sommen nu groep 3?

Mijn dochter krijgt dagelijks rekenhuiswerk mee omdat ze er op school niet zoveel van bakt. Ik oefen hard met haar, vooral t automatiseren. Nu kreeg ze vandaag een blad mee omdat ze geen enkele som in de les heeft gemaakt, maar ik heb het idee dat dat komt omdat het ver boven niveau is. Maar misschien zit ik ernaast?
Voorbeelden:
16-2+5=
6 boeken = 12 euro, hoeveel is 1 boek?
En dan de tafels van 2,3 en 4 door elkaar gevraagd (wist niet eens dat ze al tafels deden).
Ia dit nou gek of klopt t ongeveer?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

02-04-2013 om 19:13

Hmmm

Volgens mij leren ze in groep 3 optellen en aftrekken tot 20, dus dat klopt wel. Delen noemen ze splitsen, en dan kan zo'n opgave als 12/6 wel. Met de tafels is mijn dochter in groep 4 nu bezig. Ze is er niet vlot mee, en heeft nu 1, 2, 5 en 10 gehad en hikt al weken tegen de tafel van 4 aan.

Paal

Paal

02-04-2013 om 19:13

Nee

Lijkt mij eerder van groep 4. En dan niet eens van het begin.
Welke methode?
Waarom doet ze op school niets?
Dagelijks huiswerk voor groep 3?

Zilli

Zilli

02-04-2013 om 19:25 Topicstarter

Tja..

Ik vind dat huiswerk ook erg veel druk geven. En dit is dan nog de vrije school ! (Zijn net overgestapt vanaf montessori).
Ik vind t erg moeilijk in te schatten of dochter nou zo achter loopt (en /en een concentratie probleem heeft) of dat dit een verkeerde niveau inschatting van school is. Wat zouden jullie doen? Praten met de juf? Ben na die overstap (kort geleden, we zitten hier net) bang een zeur te zijn.

Zilli

Zilli

02-04-2013 om 19:30 Topicstarter

En/of

Een concentratie probleem, moest t zijn.

Paal

Paal

02-04-2013 om 19:35

Praten

Zou ik zeker doen.
Om samen een oplossing te zoeken.
Goh, dochter heeft heel veel moeite met, hoe zou dat kunnen? Wat kunnen we samen doen? Is het wel een rekenprobleem? Of bij andere vakken ook? Heeft ze de tijd gekregen om te acclimatiseren?

Vind het nogal hoog

Ik vind het ingewikkeld. Ze proberen wel eens iets met kinderen in groep 3 maar dan als ze er aan toe zijn. Tot 20 is groep 3 maar meer eind dacht ik. En sommen met + en - in 1 som is best ingewikkeld. Schrijven ze dat ook lang op zodat het overzichtelijk blijft?

In groep 4 beginnen ze met tafels. 1, 2, 5, 10 beginnen ze mee. Daarna langzaam aan de rest, hier dan 4, 6 omdat er veel in de tafel van 2 terug komt enz. Maar dat verschilt per school.

Daarbij ben ik niet voor huiswerk mee, maar dat is persoonlijk. Zeker niet in groep 3. Ik wil het alleen incidenteel als kind ergens op blijft hangen, maar zeker niet dagelijks of wekelijks.

Als de juf haar werk meegeeft vraag ik me meteen af hoe juf haar gestimuleerd heeft om haar werk wel te doen. Als ze er niks van snapt(wat ik me kan voorstellen bij zulke sommen) dan kom je zonder hulp tot niets. Werk aan de winkel voor de juf denk ik dan!

Gsprekje aanvragen met juf en om uitleg vragen hoe het komt dat ze niks doet.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

P

P

02-04-2013 om 20:05

Nee vic

Dit is geen normale groep 3 stof hoor. Dat delen en de tafels doet geen enkele reguliere school. Delen pas nadat ze de tafels begrijpen en de tafels is iets waar ze gemiddeld mee starten nu in groep 4.

12-6+5 vind ik ook vreemd...

Tineke

Tineke

02-04-2013 om 20:48

Hmz

Ik heb drie dagen ingevallen in een eersteklas (groep 3) VS, en ik begreep totaal niet waar ze mee bezig waren. Rekenvellen met van alles door elkaar, eigenlijk precies zoals Zilli beschrijft. Die rekenvellen zouden ze zelfstandig moeten kunnen maken. Ik had op een gegeven moment de hele klas in de rij staan bij het bureau. Toen heb ik het maar anders aangepakt.
Maar goed, ik begreep dus niets van hun rekenonderwijs. Dus niet raar als de kinderen het ook niet snappen.

Meer groep 4

Lijkt mij meer begin groep 4. Zoon zit in groep 4 en krijgt nu wel sommen tot 100 en tafels. Maar eind groep 3 doen ze wel aan sprongen maken dus 2-4-6-8-10 etc, zeg maar het begin van de tafels. Een beetje afhankelijk van hoe het gepresenteerd wordt dus, wel die sprongen maar nog niet 3x2

dc

dc

02-04-2013 om 21:49

Wel gesprek aangaan

Een school ziet je niet gelijk als een zeur hoor. (ik werk op een school). Zolang je het maar positief benaderd en samen op zoek wilt naar een oplossing. Gebruiken ze op school hulpmiddelen bij deze sommen? Let je dochter verder op of is ze met andere dingen bezig? Vraag gewoon wat er gebeurd en wat er van haar verwacht wordt.

Ik heb trouwens net mijn zoon van net 7 (year 2 in engeland) gevraagd, en hij kon alle vragen uit z'n hoofd beantwoorden.

Zeker te hoog voor groep 3

Nee 12-6+5 is veel te hoog voor groep 3. Ik heb zelf groep 3. Ze doen optellen en aftrekken tot 20 maar nog eenvoudig. Rekenen met geld (alleen met munten van 2 en 1 en briefjes van 5 en 10, hoe betaal je dan 12 euro, hoe betaal je 15, verschillende mogelijkheden). Ook: iets kost 8 en iets kost 12 euro, hoeveel is dat duurder?
En geen tafels, daar beginnen ze in groep 4 mee. Echt delen (met die term erbij) ook groep 4. Splitsen dus wel, bijv meerdere mogelijkheden om 12 te splitsen, enz.
Maar misschien is het iets van de vrije school, daar weet ik bijzonder weinig van.

Zilli

Zilli

03-04-2013 om 11:42 Topicstarter

Vanmorgen met juf gepraat

En die zei; dit is de stof van de volgende Cito toets... Gelukkig was ze verder vriendelijk en snapte ze dat het voor dochter frustrerend is om sommen te maken waar ze niets van snapt.
Ik kijk t even aan, en ga nog wel wat meer oefenen (dacht je van dat stomme rekenen af te zijn..)
Bedankt voor jullie reacties, dat gaf me tenminste een denkkader..!

Vraag dat eens

Zilli, vraag dat eens aan CIto.
Er zijn vele versies van de Cito-toets. De nieuwste van de nieuwste zou ook een of meer sommen uit het bereik 'expert niveau' kunnen hebben. Die sommen zitten er dan in om de briljante leerlingen te stimuleren/meten. Je hoeft geen tien te halen voor een cito-toets om toch ruim voldoende te scoren (streefniveau).
Het is mogelijk dat de leerkracht dat niet helemaal begrijpt en denkt dat alle leerlingen die sommen moeten kunnen maken. Het is ook mogelijk dat het schoolbeleid is om dat allerhoogste niveau van alle leerlingen te verlangen. Er zijn meer scholen die dat doen. Al is dat voor een Vrije School wel een vreemde wending in het licht van hun geschiedenis, maar niks is onmogelijk.
Vraag Cito of dit soort sommen hoort bij de toets die eind groep 3 wordt afgenomen. En zo ja, hoe je die moet plaatsen (is het gewoon dat kinderen dat kunnen, of zijn het alleen de experts?)
Stuur een mailtje. Je krijgt beslist antwoord.
Groet,
Miriam Lavell

Zilli

Zilli

03-04-2013 om 13:14 Topicstarter

Goed idee en

De grap is dat mijn broer bij Cito rekentoetsen ontwikkelt. Ik ga eerst eens bij hem te rade.
Het klinkt heel logisch wat jij zegt!

Tango

Tango

03-04-2013 om 14:52

Maar hoe komt het nu

Dat ze op school niet tot rekenen komt? Omdat het te moeilijk is lijkt mij zo. Ik kan me niet voorstellen dat deze sommen op de gewone E3 Cito staan. Zoon hier zit in groep 4 en is nu met tafels bezig. In groep 3 bestaat het rekenen vooral nog uit automatiseren, sommetjes tot 10 en later tot 20.
Wat is nu de aanpak voor jouw dochter in de klas nu juf inziet dat dit te moeilijk voor haar is? Het lijkt mij de bedoeling dat je dochter op school gaat rekenen en niet iedere keer werk mee naar huis krijgt.

Zilli

Zilli

03-04-2013 om 16:29 Topicstarter

Jazeker

Dat lijkt mij ook.
Dochter moet echt leren leren, is snel afgeleid en haar concentratie is heel zwak bij zaken die haar niet interesseren. Ze is ook jong, een fladderaar. Ik vind dat prima; het komt wel , ze maakt beslist stappen en is slim genoeg. Ze zal het alleen niet volgens vaste ontwikkelingsstappen doen.
Oefenen thuis vind ik prima, omdat ze daarmee nog een momentje extra heeft om haar concentratie te trainen en het gevoel van taakgerichtheid te trainen. Ze mag op de vrije school gelukkig veel spelen, tekenen en zingen; dat is waarom we ook zijn overgestapt.
Ik kijk t even aan , als ze vaker met te moeilijk werk thuiskomt trek ik aan de bel. En ik vraag mijn broer (Cito) mee te kijken.
Dank voor jullie meedenken!

Vic

Vic

03-04-2013 om 18:10

Nagekeken

Mijn dochter had wel opgaven als 'hoeveel appels van 2 euro kun je kopen voor 12 euro?' in groep 3.

Niempje77

Niempje77

04-04-2013 om 11:41

Ook hier

kreeg jongste dergelijke sommen gewoon in groep 3. Alleen de manier waarop de sommen gepresenteerd werd was anders dan in gr 4 en 5. In groep 3 werden de sommen veel tastbaarder gepresenteerd dan in groep 4 en 5. Keersommen kregen ze in groep 3 bijvoorbeeld als ieder kind mag 3 snoepjes, er zijn 4 kinderen, hoeveel snoepjes moet ik pakken. Of we hebben 8 pannenkoeken, pietje en klaasje willen die eerlijk verdelen, hoeveel krijgen ze er allebei?

Wat ze in groep 3 ook heel veel deden was halveren en verdubbelen en op die manier deelden ze bijvoorbeeld ook door 4 (de helft van de helft).

Die optel- en aftreksommen hetzelfde verhaal. Begon met bussommen (er zitten 16 mensen in de bus, er stappen er 5 uit en 3 in, hoeveel zitten er nu in de bus). Later in groep 3 werden dat wel gewoon echte sommen.

Zilli

Zilli

05-04-2013 om 08:46 Topicstarter

Miriam

Mijn broer zei dat er niet meerdere versies bestaan.. Enig idee hoe dat zit?

Marketing

Ja, dat klopt. Daar wees ik ook al op.
Cito is gewoon een firma die wil verdienen, dus brengen ze elke keer nieuwe toetsen (de nieuwste van de nieuwste) uit.
Welke versie er op jouw school gebruikt wordt, weet ik niet. Maar toch denk ik dat jouw broer of anders de firma zelf antwoord zou moeten kunnen geven op je vraag.
Nogmaals: ik kan me voorstellen dat de sommen wel degelijk in de nieuwste van de nieuwste eind groep 3 toets zitten. Maar dan met het doel om te meten wie groep 4 al vooruit is.
Er zitten beslist kinderen in groep 3 die dit soort sommen met gemak kunnen maken.
Groet,
Miriam Lavell

Rekenen op vrije school

Hi Zilli, Hier een vrije schoolmoeder en reguliere juf. Vrije school komt later op gang met lezen maar ligt ver voor met rekenen. Dat zijn dus echt groep 3 (1e klas) vrije schoolrekensommen Tegenwoordig loopt de vrije school zeker vanaf de 2e klas al gelijk met het reguliere onderwijs lezen/taal. Rekenen loopt meestal voor.

Groet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.