Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Efteling

Efteling

19-03-2010 om 09:20

Welke groepen mogen bij jullie los in de efteling?

Welke groepen mogen bij jullie los in de Efteling bij een schoolreisje? En hoe mochten ze los? Hoe groot waren de groepjes, wat waren de afspraken? Plattegrond mee? Wat stond daar op? Mobiele nummers?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Claudia B

Claudia B

19-03-2010 om 09:37

Vorig jaar

zijn ze hier met school naar de Efteling geweest.
Groep 1 en 2 gingen niet mee die hadden een feestje op school.
Groep 8 was op kamp en er ook niet bij.
De andere klassen gingen allemaal onder begeleiding, de kinderen mochten niet los (wat zoon uit groep 7 toen wel jammer vond maar ik kan me het wel voorstellen vanuit school). Groepjes waren volgens mij een stuk of 8 kinderen met 1 begeleider. mobielnummers mee met de begeleiders van de leerkracht die aanspreekpunt was die dag.

Groetjes,
Claudia

Verschillen

Hier in het verleden meegemaakt;

Groep 1 t/m 4 gingen niet mee en gingen naar iets laagdrempeligers.

Groep 5 en 6 gingen in groepjes onder begeleiding en groepen 7 en 8 zelfstandig in groepjes.

Iedereen had een schooltshirt aan, mobiele nrs. werden als ketting omgehangen en er werd een standaard noodplek afgesproken waar de hele dag iemand van school standaard aanwezig was.

Vic

Vic

19-03-2010 om 10:48

Efteling

Ik weet niet of ik het prettig zou vinden als mijn (heel verstandige) groep 7 kind los zou rondlopen in de Efteling. Dat is wel een heel groot park.

Marjoleine64

Marjoleine64

19-03-2010 om 11:28

Groep 7

gaat bij ons ieder jaar naar de Efteling, en mag dan 'los' lopen. Wel in groepjes ingedeeld, zodat er in principe niemand alleen komt te staan. Dat doen ze in oktober, tijdens een 3-daags kamp vlak voor de herfstvakantie. Met een beetje geluk is het dan super-rustig.
Groep 5-6 gaan altijd samen, en meestal naar een iets overzichtelijker park, Toverland of Beekse Bergen. Beekse Bergen is dan 's ochtends safaripark met begeleiding, en 's middags vrij spelen in speelland.
Marjoleine

Efteling

Groep 7 en 8 mochten wel zelfstandig zonder ouder door het park, maar wel in vooraf samengestelde groepjes.

En er waren een paar momenten op de dag afgesproken als een soort van meldpunt: bij aankomst, korte briefing; om half 1, gezamenlijk eten; om 3 uur, snackje en om 17 uur, naar huis. Tijdens die verzamelmomenten werden de groepjes even gecheckt, of alles goed ging en of iedereen er was.

Daarnaast hadden een aantal kids mobiele telefoons bij zich en die nrs waren bij de leiding bekend. Ook andersom, nrs van de leiding was bekend.

Zeker voor groep 7 en 8 denk ik dat dat prima kan. Dat is toch een prachtig avontuur voor die kids. De mijne is 11, en goed zelfstandig. Ik denk ook dat het een prima leermoment is, dat ze zelfstandig door zo'n park mogen dartelen.

Voor ouders is het natuurlijk anders, we zien allerlei gevaren en obstakels. Maar hoort dit ook niet een beetje bij het loslaten van je kind? Je kind die vrijheid geven en verantwoordelijkheid maar bovenal ook plezier met klasgenoten?

Ikzelf ben zelf in de zesde klas lagere school (dat nu groep 8 heet) ook naar de Efteling geweest. En ik heb er mooie herinneringen aan. Ik vond het reuze spannend en te gek dat we met groepjes zonder vaders of moeders door dat park mochten kuieren. We voelden ons ontzettend groot en wijs

Terpi

Terpi

20-03-2010 om 09:41

Ik ben het helemaal eens met moppeke

en vul nog aan dat de sociale controle ook onder kinderen groot is, ze zullen in hun groepje best op elkaar wachten en elkaar niet uit het oog verliezen!

Speeltuin

Hier gaan ze wel jaarlijks met de speeltuin naar een groot pretpark. En dat gaat als volgt: Bij opgave moet je als ouder al aangeven of ze alleen mogen of onder begeleiding. Alleen mag vanaf 10 jaar. Dan bij vetrek worden groepjes gevormd...natuurlijk een boel onder leiding en een aantal groepjes zonder leiding. Elke groep krijgt een kartonnen kaartje met de naam van de speeltuin in allemaal andere kleuren, dus per groep een kleur. Er mogen geen kinderen alleen, minimaal aantal per groep is 2 (dit zijn vaak die oudste kinderen van 16). Er worden zodra ze er zijn vaste momenten afgesproken waarop ze bij elkaar moeten komen....13.00 uur eten b.v. 15.00 wat drinken, 18.00 klaarmaken voor vertrek. Er worden op de kaart vaste plekken afgesproken met een aantal begeleiders die geen groep hebben zodat er aanspreekpunten zijn verdeeld over het park, dat zijn er ong. een stuk of 4. Die lopen een beetje zichtbaar heen en weer op een open stuk en spreken soms de loslopende kinderen aan (als ze b.v. de groep kwijt raken) of de kinderen kunnen naar hen toe. Dit is omdat sommige parken erg groot zijn en ze anders erg ver moeten lopen,vaak zijn in parken ook van die 'verzamelpunten'en daar staan/lopen die losse begeleiders dan in de buurt.Zoals leerkrachten op een plein die toezicht houden. Als er echt paniek is kunnen ze zich ook melden bij iemand van het pretpark, en die hebben het mobiele nummer van de leiding. De speeltuin gaat met ong. 3bussen vol...ik weet niet of dat vergelijkbaar is met school? Hier gaan ze met school niet naar zulke kolossale parken...maar dat heeft meer te maken met de grote afstand vanaf hier. Hier gaan ze vanaf 10 dus ook 'los' . Dit is afgezien van wat kleinigheidjes nooit verkeerd gegaan. het grootste incident dat ik herinneren is dat jongste haar groep ooit 1 jongetje kwijt raakte omdat dat jongetje ruzie kreeg met een ander jongetje in de groep....de groep ongerust over hem en die hebben zich gemeld bij 1 van de leiding...die vervolgens met hen een hele tijd heeft gezocht naar dat jongetje...Bleek hij later al een hele tijd met een ander groepje mee te lopen. Groep van dochter boos omdat ze nu een heleboel tijd hadden verdaan met zoeken, terwijl hij de hele tijd wel plezier had....Maar nou ja, als dat soort incidenten het ergste is...
groeten albana

Tirza G.

Tirza G.

20-03-2010 om 12:21

Hier

Gr 5 en 6, en die mogen los. In groepjes van vier. Stel je er niet te veel van voor, voordat ze (hiervandaan) aankomen in de Efteling is het tegen elven, dan eerst een eeuwigheid in de rij staan, samen naar een of ander veld, samen wat drinken en eten, flink instructie krijgen, met z'n allen het sprookjesbos door, dan weer gezamenlijk lunchen - nououooouou, dan is het al zo ongeveer een uur of 1. Dan gezamenlijk naar dat plekje sjouwen bij Monsieur Cannibale, daar weer allemaal de pepers inkrijgen en dán mogen ze los. Dan is het inmiddels tegen half twee, rennen ze allemaal als gekken naar het kraampje met snoep en souvenirs en dat duurt ook weer een half uur - en ze moeten om drie uur weer op die plaats verzamelen. Gezamenlijk wat drinken en om half vier staan ze weer bij de bus. Netto hadden ze dus zo'n anderhalf uur en de meeste groepjes hadden eén hooguit twee dingen gedaan.

Tirza

Tirza:

Wat zonde School had beter naar de plaatselijke speeltuin kunnen gaan....

Als je kids zo vastbindt wat heeft het dan voor zin om naar de Efteling te gaan, vraag ik me af.

Pippin

Pippin

21-03-2010 om 11:59

Tirza

Vonden de kinderen het nog wel leuk zo? Ik denk dat die van mij zeer gefrustreerd terug zouden komen van zo'n schoolreisje.
Maar ik vind schoolreisjes toch altijd al een beetje zonde. Het is vooral veel bus, veel wachten op elkaar en veel ergernis voor kinderen. Pff, ik ben een paar keer meegeweest, maar het is niet mijn ding, zeg maar.

Tirza G.

Tirza G.

21-03-2010 om 17:16

Nou kijk

Als je hier vandaan ergens naar toe wilt, ze je gewoon lang in de bus. Zoals Pippin ook al schrijft: een schoolreisje komt hoofdzakelijk neer op veel in de bus zitten en veel wachten. Ik ben zelf toen met dat reisje meegeweest en mijn visioen van kinderen die van 10-15 uur in hun eentje door de Efteling liepen te dwalen, daar klopte dus niets van. Voor je er bént en dan ook echt bínnen bent en iedereen wat gedronken heeft en de instructies heeft aangehoord (blijf in je groepje, luister naar de parkmedewerkers, etc.etc.) mèn, dan ben je zo een uur verder. Kortom: dat "los" door de Efteling hollen valt ontzettend mee

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.