Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Wel of geen TOS test doen ...

Wie kan mij helpen?? Wel of geen TOS test laten doen voor dochter van 7.

Ik zal het kort maar krachtig houden. Dochter heeft een intelligentietest gedaan op school omdat ze alleen met lezen moeite heeft. Uit de test kwam naar voren dat ze boven gemiddeld scoort (IQ 114) Ze loopt al bij de logopedie maar ze boekt niet echt vooruitgang. Nu wil school dat ze een TOS test gaat doen. Ik heb zelf twijfels of het ook aan de juf kan liggen... in dit schooljaar zijn er al 3 kinderen uit haar groep naar een andere school gegaan... 

TOS heeft niks met intelligentie te maken. Tevens lijkt haar leeftijd me vrij laat om dit te merken, maar het kan wel. Was ze laat met praten? Begrijpt ze opdrachten goed (thuis en op school)? Waarvoor heeft ze precies logopedie?
Ik zou het eerder eens aan de logopedist voorleggen. Die is er waarschijnlijk wat meer in thuis dan de juf.

Als er verder geen problemen zijn op spraak/taal gebied zou ik eerder een dyslexie-onderzoek laten doen, omdat ze met lezen zo achter blijft. Wat zijn de problemen die ze laat zien bij lezen?
Welk IQ onderzoek is er bij haar gedaan? WISC? Dan lijkt het me sterk dat er sprake is van TOS want dit is een verbale intelligentietest. Als er een non-verbale test is afgenomen zou je evt. ook nog een verbale test kunnen overwegen.

Intelligentie, TOS... school is wel heel hard op zoek naar problemen waar ze niets aan kunnen doen.

Wat voor ondersteuning krijgt ze op school met lezen? Zit ze in zorgniveau 3? Wat voor aanpak (bouw, connect, ralfi, etc.) gebruikt de school voor zorgniveau 3, en hoe vaak per week krijgt je dochter dat?

Als ze blijft zitten, komt ze dan weer een jaar bij deze juf terecht?

Als kind TOS heeft, dan zou ze problemen moeten hebben met alle mondelinge communicatie. Herken je dat? Blijkt uit de kleuterrapporten iets? Je kunt zelf checken met bijvoorbeeld: https://www.kentalis.nl/TOS-check-app

Tenzij je zelf kenmerken van TOS ziet, zou ik zeggen: niet doen. Je dochter zit al langere tijd niet goed in haar vel: lezen lukt niet ondanks een bovengemiddelde intelligentie, school heeft een heel ander beeld van haar dan jullie thuis, jullie als ouders hebben twijfels bij het pedogagisch klimaat in de klas. Als je ongericht gaat testen vind je altijd wel wat. En dat wordt dan aangewezen als de oorzaak van alle problematiek (ipv als een bijverschijnsel of gevolg). 



Monica44

Monica44

04-05-2021 om 13:44 Topicstarter

Ze maakt al een jaar gebruik van het programma "Bouw" zowel op school als thuis, 2 x half uur per week. En ze gaat naar Logopedie... maar kan haar ook niet echt helpen om haar "sneller" te laten lezen...

De intelligentie test was WISC-V.  Het lezen is niet op niveau en soms als ze een verhaal verteld is het niet altijd samenhangend, dus daarom willen ze (school) een TOS test doen.  

School wil haar groep 4 over laten doen en dan wel het werk van groep 5 aanbieden... Ik word hier zo moedeloos van....

Wel fijn om reacties van jullie te lezen!

...welke test is dat: als je zegt: 'School wil een TOS test doen' . Welke test wil school precies doen?

Wat zegt de logopediste? want zij zal jullie doorsturen als zij denkt aan een TOS.

Het is wel een bijzonder verhaal. Er is een verbale intelligentie test afgenomen waar ze boven gemiddeld op scoort. (dus met veel taal, zowel om te spreken als om instructies op te volgen). En toch denken ze aan een TOS? Heeft ze ook moeite om zich in taal te uiten? Heeft ze veel conflicten doordat ze kinderen niet goed begrijpt of dat kinderen haar niet goed begrijpen? 

Ik zou eerder vragen of school een dyslexie onderzoek zou willen laten doen. Ze moet hiervoor verwezen worden door de school, als ze genoeg e scores heeft gehaald op de dmt. Verder niet zo snel akkoord gaan met doubleren als ze alleen een leesprobleem heeft

UIteindelijk is het de bedoeling dat je tot een vergelijk komt met school. 

Bij mijn dochter hebben ze in een orthopedagogische praktijk uitgezocht of er aanleiding was om aan Dyslexie te denken omdat ze woorden omdraaide en de letters zag dansen. Er was niet voldoende aanleiding en bovendien had ze ook gewoon moeilijke ogen waar uiteindelijk in haar vroege tienerjaren van werd bepaald dat ze een oog had met 'inwendige scheelheid' waardoor ze niet goed in de verte kon focussen en zelfs met bril voorin moest zitten. Dat voorin zitten hadden we al lang door op de basisschool maar de verklaring werd niet eerder gevonden.

Dus het kan ook zin hebben om te laten uitzoeken of ze het wel goed ziet en je kunt, zelf betaald, laten beoordelen of er aanleiding is voor een dyslexie onderzoek.

Tot ver in haar tienerjaren lazen we dagelijks samen. Ook zijn we nu weer begonnen met lezen van een boek over haar medische conditie. Dan lezen we omdebeurt een alinea, we zijn het jaren gewend geweest.

Ik dacht dat ze in groep 3 zat.

Als ze in groep 4 zit, en ook al meer dan een half jaar Bouw doet, dan lijkt me dat ze in aanmerking komt voor een dyslexie-onderzoek. Dan moet de school dat gewoon gaan doen.

Of is het probleem dat ze "te goed" scoort op de cito's voor dyslexie? Maar waarom moet ze dan blijven zitten?

Bovengemiddelde intelligent en inmiddels al bijna 2 jaar ellende met lezen... dat veroorzaakt natuurlijk allerlei "bijverschijnselen" in het functioneren op school. Dan moet je heel erg oppassen dat je geen testen doet die die bijverschijnselen als oorzaak van de problemen gaan bestempelen.


Als ze te goed scoort voor een vergoedde dyslexietest dan kun je ook overwegen om die zelf te betalen. Zie je thuis trouwens ook dat lezen achter blijft? Of is het een kwestie van niet presteren op de AVI of DMT toets? (Oftewel is er een echt probleem?).

Blijven zitten in groep 4 maar wel de stof van groep 5 doen, wat heeft dat dan voor nut? Dan kan ze toch net zo goed naar groep 5 gaan?
Ik zou sowieso aan de logopedist vragen of die ook denk aan eventuele TOS. Zelf denk ik bij enkel leesproblematiek eerder aan dyslexie. TOS is veel breder dan lezen. Dat gaat over taalbegrip in het algemeen, ook gesproken taal, praten, communicatie en interactie met anderen. En af en toe onsamenhangend een verhaal vertellen is best nog wel normaal als je 7 bent hoor. Dat lijkt me niet direct zorgwekkend.

Geen idee of het je helpt maar mijn kind las heel erg langzaam en uiteindelijk bleek zij niet goed te zien. Niet iedereen ‘gelooft’ in dit probleem maar wij hadden iemand in de familie die het ook had gehad. Ik ben er dus mee verder gegaan en ze heeft uiteindelijk een bril gekregen die haar heel goed heeft geholpen. 

https://pem-vente.com/about/publications/leesprobleemen-artiekel.pdf

In het artikel wordt het dyslexie genoemd maar ons is uitgelegd dat het dat niet is. 

Oh en dat niet samenhangend een verhaal kunnen vertellen kan ook iets heel anders zijn. Mijn kind heeft dat ook als ze moe is en/of haar ADD-medicatie niet heeft genomen. Geen touw aan vast te knopen soms. Ze is overigens hoogbegaafd en zit in 5 VWO. 

Ik kan natuurlijk niks over jouw kind zeggen maar het lijkt me gezien jouw verhaal gerechtvaardigd om met een brede blik onderzoek te doen. 

De WISC staat bij mijn weten niet bekend als een test die niet geschikt is voor kinderen met dyslexie of een TOS.  Mijn kind met een TOS scoorde ook bovengemiddeld op de WISC. Op de ADIT scoorde het veel slechter, in ieder geval op sommige onderdelen. Die test staat er wel om bekend dat die niet zo geschikt is, net als de NIO. Ik zou ook eerder aan dyslexie denken. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.