Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Heidi*

Heidi*

23-03-2013 om 18:08

Weghalen van gamecomputer en schoolprestaties

Heeft iemand ervaring met het weghalen van de gamecomputer en t.v op de kamer om de leerprestaties te bevorderen?

Onze zoon van 13 heeft Pdd-NOS.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Angela67

Angela67

23-03-2013 om 19:28

Andersom kan ook

laat 'm huiswerk beneden maken en gamen op z'n kamer.
maar twijfel je aan het effect? voor mijn gevoel is het uitermate logisch dat het zal helpen, maar misschien zie ik iets over het hoofd.
en als ik het niet wist zou uitproberen me het makkelijkste lijken, omdat elk advies wat je hier krijgt toch geen maatwerk zal zijn voor jouw kind.
Groet,
Angela

In mediaopvoeding

http://www.mediaopvoeding.nl/vraag/hoe-zorg-ik-dat-mijn-autistische-zoon-minder-gaat-gamen-15-jr
"Met tranen in mij ogen lees ik dit verhaal en ook de reactie. Zo herkenbaar. Verstandig van de ouder in kwestie dat die niet de confrontatie opzoekt. De stress die dit kan veroorzaken heeft uiteindelijk geleid tot een breuk tussen onze oudste dochter (nu 26) en mij."
Het is voor niemand handig om de baas te spelen en 'in te grijpen' maar al zeker niet voor een kind met autisme. Mij lijkt het ook beter om de nadruk te leggen op de andere dingen die een kind ook in zijn leven wil en daar vandaan een teveel aan gamen af te bouwen. Maar de andere invulling komt eerst.

Heidi*

Heidi*

23-03-2013 om 20:35

Annej

Je bedoelt niet ingrijpen toch?

Ingrijpen

Inderdaad Heidi. Dat klinkt allemaal wel flink maar zeker met een kind met autisme kun je snel de oorlog in huis halen en dan verdwijnt waar het om gaat in de strijd die dat oplevert. Rustig anders invullen en daar een routine van maken, geduldig en in overleg met je kind, werkt hier thuis gelukkig heel goed.

Sjansje

Sjansje

24-03-2013 om 10:56

Computer

Hier een kind met (klassiek) autisme en verstandelijke beperking, dus niet helemaal vergelijkbaar.
Onze dochter is ook helemaal verslingert aan de pc.
En ik laat haar.
Voor de rest speelt ze niet of nauwelijks, heeft ze nog nooit gedaan. Vanalles aangeboden, op zoveel verschillende manieren, maar of maar heel even, of helemaal niet interessant.
Het enige wat ze wel leuk vind is de pc. En daarop doet ze vanalles; huizen bouwen in de sims, vrachtwagenrijden in eurotruck, verhaaltjes schrijven in words, sommen en taal in ambrasoft, filmpjes kijken op you tube, woorden vertalen, topografie, angry birds, bubbles enz.
Heel divers, maar wel steeds achter die pc. Ik merk dat ze helemaal ontspant en (misschien vreemd genoeg) tot rust komt.
Dus ik zou haar nooit de pc "afnemen".
En, in het geval van jouw zoon, het huiswerk beneden maken.

Marie

Marie

24-03-2013 om 15:03

Xbox ingenomen

Mijn zoon van 13, heeft net zijn Xbox mogen inleveren vanwege tegenvallende schoolprestaties en grote fixatie op zijn games. Daarnaast maken we afspraken over huiswerk en de hoeveelheid tijd die daaraan wordt besteed. Ik kan je nog niet vertellen hoe het verder gaat. Mijn zoon heeft verder geen stoornis ofzo.

Schermtijd

Helemaal afpakken van de beeldschermen is een zware straf voor mijn 14 jarige zoon. Als hij bezig is met gamen, skypen en chatten, vergeet hij alles en iedereen en ook de tijd. Daar praten we regelmatig over, als hij het zelf niet onder controle heeft, beperken we de tijd. Eerst huiswerk maken en daarna gamen werkte ook niet. Hij raffelde alles snel af of loog over de hoeveelheid huiswerk. Nu gaat het in overleg. Verdeling van de tijd en wat meer afwisseling tussen gamen en huiswerk.
`s Avonds gaat de computer nu veel eerder uit zodat hij zijn gedachten kan verzetten en beter slaapt.

Afpakken nee, beperken wel.

Maylise

Maylise

24-03-2013 om 19:58

Soms

Hier mogen ze sowieso geen computer of televisie op de eigen kamer totdat ze oud en wijs genoeg zijn om hier goed mee om te kunnen gaan.

Idealiter zou ik het liefst elke middag na school de kinderen huiswerk laten maken beneden terwijl ik help en toezicht hou en mogen ze na het huiswerk en hun klusjes pas gamen en dergelijke.

In de praktijk werkt dat niet omdat mijn man en ik meestal niet thuis zijn direct na school. Als we er wel zijn dan delen we de middag zo in.

Als we pas later thuis zijn dan mogen de kinderen tot etenstijd doen wat ze willen en na het eten wordt er dan huiswerk gemaakt (tenzij ze zelf vrijwillig het al eerder hebben gemaakt). Ik controleer sowieso dus ik merk wel of het goed wordt gedaan. Daarna mogen ze als het nog niet al te laat is dan weer doen wat ze willen en daaronder valt dus ook gamen.

's weekends wordt al het huiswerk zoveel mogelijk op zaterdagochtend gemaakt en dan zijn ze de rest van het weekend vrij.

Als alles goed gaat en ze laten zien dat ze het aankunnen laat ik het meer los en mogen ze zelf hun tijd indelen.

Verder heb ik bij te veel drama en obsessie rondom de playstation en de nintendo die dingen ook wel eens weggehaald voor een korte periode. Dat ging niet zozeer om schoolwerk dat niet werd gemaakt maar om ruzies rondom die dingen en het niet willen stoppen met spelen en zo. Die dingen een paar weken of langer weghalen kan dan heel zuiverend werken.

Uiteindelijk moeten ze natuurlijk zelf leren om zelf hun verantwoordelijkheid te nemen voor huiswerk en andere dingen die moeten doen. Echter een 14 jarige hoeft dat nog niet helemaal zelf te kunnen. Je mag als ouder dan best nog die regulerende rol hebben. Zelf regulatie komt soms pas (veel) later.

Stenna

Stenna

24-03-2013 om 23:22

Wel ervaring

Met doordeweeks inleveren games/xbox en een timeslot op de computer. Zie mijn reactie op het andere draadje helemaal bovenaan, over computerverslaving en magere cijfers.

Stenna

Stenna

24-03-2013 om 23:23

Oja

mijn zoon heeft pdd-nos

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.