Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
anoniem

anoniem

06-02-2013 om 10:18

Weet het allemaal ook niet meer

Mijn zoon in maart bijna zes heeft twee toetsen gehad en heeft allebei een d gescoort terwijl in oktober hij zo vooruit gegaan was.spreek ik de juf aan zegt ze daar ga ik het nu niet over hebben wat ik ook wel begrijp om half negen sochtends met 25 kids!school zou altijd eerlijk zijn als het slecht gaat met mijn zoon en nu moet ik er zelf achterkomen.hij is nog heel speels en sowieso blijft zijn beste vriend en ook blijkt de halve klas zitten.een van de testen is taal maar daar krijgt hij logo voor wat in oktober ook uit kwam dat hij onder gemiddeld scoort!terwijl echt al heel wijs praat en duidelijk verstaanbaar is!hij krijgt logo vanaf zijn vierde jaar!de moeder van zijn beste vriendje heeft zelfs nog gevraagt of mijn zoon overgaat naar groep 3 toen zeiden ze voor alsnog gaat hij over.ik weet het effe niet meer,ik doe en mijn man zo hard me best elke dag lezen spelen oefeningen doen ik weet geen eens of dit onderwerp hier wel hoort.ik vind dat school tegen ons heeft gelogen en eerder aan de bel had moeten trekken.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Hanne.

Hanne.

06-02-2013 om 10:56

Cito?

De testen waar je het over hebt zijn neem ik aan de (kleuter) cito toetsen.

Een D op een toets lijkt me inderdaad een goed moment om aan de bel te trekken. Maar ik neem aan dat dat recente toetsen zijn en dat school die toetsresultaten niet al 3 maanden op de plank heeft liggen.

Het kan best zijn dat er tot die toets geen probleem gesignaleerd is. Mijn zoon is al wat ouder maar scoort bijvoorbeeld regelmatig op de methode toetsen goed en op de CITO slecht.

Nu je vanmorgen er niet over kon praten. Heb je wel al een afspraak gemaakt voor een ander moment. Daar word je waarschijnlijk veel wijzer van.

anoniem

anoniem

06-02-2013 om 12:09

Nou ja

ze hadden geen tijd :/
morgen dus!
Ik heb geen idee of het een cito toets is het was een wat te maken had met taal de andere had ze geen tijd om te zeggen.
Het is inderdaad op kleuterniveau!
In oktober had hij nog twee b's op zijn rapport ik snap er allemaal geen barst meer van.

Vic

Vic

06-02-2013 om 12:15

Kleutercito's

Ik heb geen groot vertrouwen in de (voorspellende) waarde van de kleutercito's. Mijn dochter scoorde ook altijd heel wisselend, en nog eigenlijk. Ik zou inzetten op doorgaan naar groep 3. Hij heeft er de leeftijd voor en misschien bloeit hij wel helemaal op. Ook speelsheid is geen probleem. Mijn dochter is nu 8 en nog steeds speels

dorle

dorle

06-02-2013 om 12:27

Cito?

In oktober is er geen cito, dus het gaat waarschijnlijk om twee soorten toetsen. Nu zou het wel om de cito kunnen gaan. Maar het is niet vreemd als beoordelingen nogal wisselend zijn, daar hoeft de juf niet voor gelogen te hebben.
Gewoon doorgaan met lezen thuis. Bij ons is het ook niet gebruikelijk om inhoudelijk te praten over toetsen voordat school begint. Ik zou enkel maar aangeven dat je een gesprek wil. En een gesprek de volgende dag is toch prima.
ps Misschien handiger om punten en hoofdletters te gebruiken. Nu vind ik je stukje erg lastig om te begrijpen.

anoniem

anoniem

06-02-2013 om 13:08

Sorry

In oktober was zijn rapport!toen moesten we wat meer doen met ruimtelijke inzicht en woorden.ik heb werkelijk geen flauw idee is wat de andere test is sorry heb er geen verstand van hij is mijn eerste kindje zijn zusje zit op de peuterspeelzaal dus dit is allemaal nieuw voor me groep twee.
Maar van twee b`s naar toetsen die twee d`s aangeven zit toch wel een groot verschil vind ik!zijn logo toetsen waren in oktober ook niet heel erg positief eerlijk gezegt onder gemiddeld maar we blijven gewoon doorgaan met logopedie.mij maakt het niet uit als hij blijft zitten maar zeg het dan gewoon eerlijk en wees open in plaats erachter komen na toetsen dan gaat het toch al langer niet goed?

Tineke

Tineke

06-02-2013 om 15:35

Rustig aan

Natuurlijk heeft juf 's ochtends geen tijd voor een gesprek. Ze moet op dat moment de binnenkomende kleuters begroeten en in de gaten houden. De juf wil niet dat er eentje ontglipt, terwijl jij met haar praat. Ook moet de les 's ochtends echt op tijd beginnen. De volgende dag meteen al een gesprek is echt snel, daar mag je heus tevreden mee zijn.
Er zijn verschillende opties: je kind doet het goed in de klas, maar de toetsen vielen tegen. Komt vaker voor, geen reden om meteen in paniek te raken. Maar het kan ook zijn dat er sprake is van achterstand in de ontwikkeling. Dan zijn er weer verschillende mogelijkheden (ik noem er nu twee, maar er zijn er talloze, in allerlei varianten): bijv. een kind ontwikkelt niet gelijkmatig. Hij blijft nu wat achter, om straks een reuzensprong te maken. Sommige juffen wachten gewoon geduldig op de sprongetjes. Geen paniek.
Het kan ook zijn dat er een achterstand ontstaan omdat het kind een wat lager iq heeft, dan is er vaak sprake van ietwat achterblijven op alle gebieden. Ook dan is er geen reden tot paniek. Wel moet dan het aanbod zoveel mogelijk afgestemd worden op wat nodig is voor zijn ontwikkeling. Dat betekent een eigen leerlijn, en in een enkel geval ook speciaal (basis-)onderwijs.
Bij jonge kinderen, in de volle kleuterklas, is dat allemaal vaak nog niet zo duidelijk. Het kan nog alle kanten op. En zo'n toets is maar een toets. Het wil iets meten wat nog helemaal niet zo meetbaar is.
Ik begrijp niet zo goed wat je nu boos maakt, misschien kun je dat nog verduidelijken?

Blijven zitten en eerlijk zijn

Je kind heeft B`s gescoord, eind vorig jaar wat minder en nu komen er D`s uit te testen als ik het goed begrijp. Het kan dat je kind gemiddeld wat achter blijft maar dat hoeft geen drama te zijn. Net wat K. Heksenvet zegt, het zegt nog niet heel veel over de toekomst. Misschien is het tijdelijk, misschien blijvend.
De juf is daar vast heel eerlijk over, ik zie geen leugen. Je wordt onrustig gemaakt door een andere moeder die praat over zitten blijven, misschien weet de juf dat nu, begin februari, nog helemaal niet. Ik hoop dat je morgen wat gerustgesteld wordt door de juf en dat je op al je vragen een goed antwoord krijgt.
Je doet van alles met hem thuis, hij krijgt logopedie en de juf op school doet wat ze kan. Gewoon doorgaan hoe jullie bezig zijn en rustig kijken hoe je kind zich verder ontwikkeld. Het duurt nog een half jaar voordat hij naar groep 3 gaat, in die tijd kan er veel gebeuren.
In de tussentijd zou ik zeggen, laat je niet gek maken door andere moeders, er zijn meer kleuters waarbij alles niet vanzelf gaat, ook die vinden prima hun plekje.

Tango

Tango

06-02-2013 om 21:44

Gesprek afwachten

Ik zou eerst het gesprek met de juf afwachten. Stonden die D's op zijn rapport of zijn het alleen toetsen die hij net gemaakt heeft. In het laatste geval heeft school je toch op de hoogte gebracht? Als het op een rapport is, zijn ze er wel wat laat mee. Maar ik neem aan dat je altijd een gesprek krijgt over het rapport.
Ik zou met een kind in de kleuterklas echt nog geen lees-oefeningen doen, dat is toch helemaal niet nodig? Als hij al wat kan lezen is dat meegenomen, maar geen voorwaarde om naar groep drie te gaan. Laat hem gewoon lekker spelen. Wel logopedie oefenen natuurlijk. Waarvoor krijgt hij eigenlijk logopedie, je schrijft dat hij wijs en duidelijk praat. Is dit meer voor het taalbegrip o.i.d.?
Wat betreft zitten blijven. Ik vind het opvallend dat je schrijft dat de halve klas blijft zitten. Dat lijkt me erg zorgelijk, maar hoe weet je dat? Qua leeftijd moet hij gewoon door naar groep 3, dus daar zou ik op insteken en met juf bespreken hoe jullie daar naar toe gaan werken. Er is nog tijd genoeg hiervoor.

Tineke

Tineke

07-02-2013 om 14:48

En?

Hoe was het gesprekje verlopen?

Ik ben ook benieuwd

Waarschijnlijk zit je nu midden in het gesprek.

dorle

dorle

07-02-2013 om 15:41

Tango

Bij een taalzwak kind, waar het in dit geval een beetje op lijkt, is juist heel erg gebaat bij taal. En dat kan op allerlei speelse manieren, dus ik zou anoniem juist niet afraden om met haar kleuter met taal bezig te zijn. Alsof taal voor een kleuter vervelend is en alleen spelen leuk.

Tango

Tango

07-02-2013 om 19:33

Dorle

Ik schrijf ook niet dat ze niet mogen oefenen, maar lezen lijkt me nog niet nodig dat hoeft toch pas in groep 3. Spelenderwijs taaloefeningen vindt ik ook prima hoor.

anoniem

anoniem

07-02-2013 om 23:06

Geen tijd

Nou ja geen gesprek gehad dus!ze zijn druk aan het vergaderen gegaan ze hadden geen tijd voor ons!dus morgen maar weer opnieuw een gesprek aanvragen.met vergaderen bedoel ik gewoon over school niet over mijn zoon hoor.die twee b`s had hij voor zijn rapport die twee d`s voor twee taaltoetsen heb ik van mijn zoon gehoord.hij vond ze erg moeilijk zei hij.maar morgen dan maar weer opnieuw naar de juf toe en dat de halve klas blijft zitten zeggen de moeders zelf over hun eigen kids dat ze nu al weten dat ze niet overgaan naar groep 3.

Afspraak

"Geen tijd" betekend dat er geen afspraak gemaakt was? De vergadering was vast niet onverwacht. Gewoon een afspraak maken hoor, anders sta je elke dag naast dat bureau te vragen of de juf tijd heeft, echt niet nodig. Vraag dan gelijk of de juf kan zorgen dat jij die taaltoetsen kan inzien zodat je beter weet wààr de zwakke punten liggen.
Of de halve klas wel of niet blijft zitten zal jou een biet zijn. Jij wilt weten hoe het met jou kind gaat en welke hulp hij misschien verder nodig heeft.
Je zoon vond de taaltoetsen moeilijk, helemaal geen schande toch? Misschien is er sprake van een taalachterstand maar het kan ook dat zijn taalontwikkeling prima is en hij gewoon slecht scoort op toetsen. Daarom zou ik de toetsen willen zien. De juf kan je veel informatie geven over zijn ontwikkeling, ga uit van eerlijke bedoelingen met je kind. Een open gesprek kan heel verhelderend zijn.

Voor de toekomst

Anoniem, je kinderen zullen nog een lange tijd op de basisschool zijn. Het is te hopen dat je zelf die tijd toch een beetje rustig door kunt komen. Voor de toekomst daarom een paar tips:

- ga niet achter elk tegenvallend komma'tje aan. Mocht je een aantal keren iets tegenvallends horen en mocht je je zorgen maken, vraag dan rustig een keer een 'update' gesprek aan met de leerkracht, waarbij het gaat om het gehele plaatje. Een of twee keer tegenvallende resultaten hoeven neit direct alle alarmbellen te laten klinken;
- wat moeders op schoolplein zeggen mag je met kilo's zout nemen.

- en ja, de school vergadert net alleen maar over jouw zoon, maar ook over de school als geheel.

-vind een effectieve manier om een afspraak te maken met de juf. 's Morgens om half negen bij de deur is niet effectief (ik had een hekel aan ouders die 's morgens alle aandacht van de juf opeisten, terwijl ik probeerde met mijn kind tussen meoder en deurpost door te wurmen). Effectief kan zijn: een briefje, met jouw verzoek, waarop de juf een datum en tijd kan zetten en dat aan het einde van de dag mee terug kan geven; email; vaste afspraak op vaste tijd.

- Ik denk dat het ook nog zinnig is dat je je door juf laat uitleggen hoe dat nu werkt met leerlingvolgsysteem en cito-scores cq. stofgebonden toetsen. Ouders schieten bij het woord 'cito' vaak al in de stress, alsof daar de hele schoolcarriére van hun kind vanaf hangt. Het is belangrijk dat je nu goed weet hoe je zoiets als een B of een D vor een toets kunt begrijpen. Ik zou dus aan de juf vragen om je dat een keer goed uit te leggen, omdat het je eerste kind is en je niet alles al kunt weten of begrijpen van de school en de toetsen, zoals dat in deze tijd gaat.

Tsjor

anoniem

anoniem

08-02-2013 om 11:12

Misschien

Miss raak ik ook wel te snel in paniek omdat hij een keer slecht scoort op de toetsen wat wel fijn was in dat hij heel geconcentreerd ze heeft gemaakt en hij het wel begreep!ik ga in elk geval jullie adviezen opvolgen en ja de afspraak was wel gemaakt kwart over drie gisteren.straks mijn zoon weer ophalen en dan kijken of ze wel tijd hebben om een afspraak te maken.ik blijf in elk geval beretrots op hem.en miss hadden ze allang aan de bel getrokken als het echt zo slecht ging toch?ik wil gewoon weten wat ik nog meer kan doen om mijn mannetje te helpen.

Verduidelijking voor anoniem

Weet je anoniem, de taaltoets die hij Eind groep 1 (juni) heeft gehad, bestaat uit woordenschat (betekenis van woorden kennen) en begrijpend luisteren (luisteren naar een verhaaltje en dan de vraag goed beantwoorden).
In Midden groep 2 (januari) komt er een heel specifiek onderdeel bij in de toets. Een onderdeel waar sommige groep 2 kinderen echt gewoon nog niet aan toe zijn, daar is dat kwartje gewoon nog niet gevallen. Dat onderdeel gaat over "beginnende geletterdheid", dat zal ik even verduidelijken:
- rijmen
- juf zegt d--a--k en het kind moet een streep onder het goede plaatje zetten (het kind moet in het hoofd de klanken dus aan elkaar plakken tot een woord, dit heet "auditieve synthese", mocht de juf die term gebruiken dan weet je wat dat is).
- het onderscheid tussen wat een letter, een cijfer, een woord en een zin is.
- de juf noemt 4 woorden en het kind zet een streep onder het plaatje van het eerste woord dat de juf heeft gezegd.
Dit onderdeel beginnende geletterdheid is dus NIEUW in de toets van Midden groep 2 en de kinderen die daar nog niks mee hebben, die die klanken niet kunnen plakken en niet weten wat het verschil tussen een cijfer, letter, woord en zin is, die kinderen zullen een wat lagere score halen dan ze Eind groep 1 hebben gedaan.
Het plakken van klanken moet gewoon een keer landen bij een kind, tot die tijd kun je wel oefenen hoor, maar sommige kinderen horen dat gewoon echt nog niet. Ze hebben nog een half jaar voor groep 3, bij de meeste kinderen valt het kwartje dan wel. Maar ik heb gezien dat kinderen in groep 3 zitten die dus nog steeds NIET de klanken kunnen plakken, en dan heb je echt een leesprobleem. Dat zijn kinderen die v--i--s lezen en PET zeggen.
Ik geloof nooit dat de halve klas "blijft zitten", ik denk dat ouders een beetje op de loop gaan met de scores van de toetsen en hun eigen conclusies trekken. Als leerkracht van de kleutergroep moet je (is mijn ervaring hier) heel, heel goede argumenten hebben om een kind groep 2 over te laten doen. Dat wordt bij ons besproken met het zorgteam / directie en hier ook in het GrootZorgTeam met 2 mensen van buitenaf die aan onze school verbonden zijn. Maak je niet zo druk over wat anderen zeggen.
Ik hoop dat je wat aan mijn verduidelijking hebt gehad. Geen paniek. En vraag de juf in het gesprek wat je evt thuis kunt oefenen.

Tango

Tango

09-02-2013 om 00:44

Cijfer/letter

En bij sommige kinderen komt dat pas na groep 4, dat ze het verschil weten tussen cijfer en letter. Afgelopen week zei mijn zoon (8 jaar, groep 4) dat hij een boekje had mogen lezen, M4 maar met grote cijfers. Ahum...
Leesproblemen heeft hij ook, niet dat hij v.i.s. spelt en PET leest, maar vooral dubbelklanken (au, oe, eu) niet automatiseert. Wat ons betreft had hij echt niet mogen kleuterverlengen, heeft hem niets opgeleverd. Dus anoniem, echt inzetten op doorgaan naar groep 3. Als er leesproblemen zijn komt het er juist in groep 3 uit en kan er hulp ingezet worden. Onze zoon las in groep 2 al en leest nu 2 jaar verder nog ongeveer op hetzelfde niveau. Pas nu, nadat we zelf onderzoek hebben laten doen en hij bij meer ervaren juffen in de klas zit boekt hij enige vooruitgang. Had achteraf gezien veel sneller gekund.

P

P

09-02-2013 om 09:43

Ja tango

Met mijn ervaringen (zoon had in 8 moeten zitten maar zit in 7) heb ik jou volgens mij al gezegd dat zittenblijven geen zin had en nu zitten we de volgende weer te waarschuwen.... het houdt niet op!

Tango

Tango

11-02-2013 om 21:23

Ha, p

Je had absoluut gelijk hoor en wij hebben ons toch over laten halen. Je denkt dan toch om een of andere reden dat de juffen het wel beter weten. En toen hebben wij het ook nog bijzonder slecht getroffen met de juffen in groep 3. Dat vind ik eigenlijk nog het ergste. Als hij wel meteen naar groep 3 was gegaan, had hij in groep 3 bij zijn huidige juffen gezeten, die het dus zo goed doen met hem. Dan had hij ook zeker weten achter gelopen met lezen, maar dan was er al veel eerder duidelijk geweest wat er aan de hand was.
Maar ja, het is allemaal achteraf praten. Je hebt er niets aan. We zijn blij met wat we nu hebben. Twee geweldige juffen die in zijn rapport schrijven dat ze het fijn vinden hem in de klas te hebben, dat hij zo hard werkt, zo goed zijn best doet en geinteresseerd is. En daar zijn we zo blij mee. Want vorig jaar was hij nog lui en ongeinteresseerd.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.