Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Wat zouden jullie doen?

Laat ik beginnen met te melden dat we ons geen zorgen maken over de ontwikkeling van onze jongste spruit.
Alleen viel het volgende me op:
jongste is nu ruim 5 en zit in groep 2. Ik heb eind groep 1 zijn LVSgegevens gevraagd en gekregen. Midden groep 1 scoorde hij voor taal M2E2 en voor rekenen E1M2, eind groep 1 was dat resp. >E2 en E2.
Prima, loopt dus wat voor. Klopt ook wel bij wat wij thuis zien. Omdat hij thuis al las, heb ik het daar met zijn huidige juf over gehad. Die geloofde dat niet helemaal geloof ik... 'ja, wat losse woordjes bedoelt u?' 'Euhm, nee, boekjes.. de AVI-startboekjes thuis heeft ie uit' Afgelopen november heeft ze hem dus maar getoetst. AVI M3 haalde hij op 2 of 3 seconden na, nagenoeg foutloos, E3 deed hij 'veel te lang over' (haar woorden, niet de mijne). Hij heeft nu dus een lade in de klas, waar voor hem boekjes in liggen voor als hij tijd over heeft. Hij leest dus nooit in de klas, hahaha, want de groep doet dat ook niet. Wat hij wel doet, is het lesrooster van zijn broer in groep 7 oplezen, op het digibord. Ik ga daar 's ochtends altijd eerst even langs voordat we naar de klas van jongste lopen en die leerkracht moet altijd lachen als we binnenkomen: 'zo, vertel eens, wat gaat je broer vandaag doen?' En dan leest ie woorden als 'toets geschiedenis', 'spreekbeurt'.
Maar goed, het HOEFT niet, thuis vindt hij lezen wel leuk, dus doen we het hier, als hij er zin in heeft.
Hij begrijpt ook wat ie leest, grapjes in de tekst heeft ie door, 'sommetjes in de tekst' snap ie ook (er waren 13 ridders, 3 haakten er af 'nu zijn er nog 10 he mam?').
We maken ons over onze jongste dus ook echt geen zorgen.
Waarom dan toch dit draadje?
Ik kreeg zijn laatste LVStoets voor taal onder ogen en daar scoort hij nu weer M2E2. Moet ik/zouden jullie bij de juf gaan vragen waar dat vandaan komt? Onze ervaring op school met extra uitdaging is namelijk dat dat alleen gegeven wordt aan de ' echte hoge Atjes' en dat laat deze laatste toets dus niet zien (is een lage .
Of het laten waaien, lekker door de rest van het jaar heen wandelen en kijken wat er aan het eind voor scores uitrollen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mamvantwee

Mamvantwee

18-02-2013 om 07:31

Geen zorgen maken lijkt me

Ik lees in je verhaal een kleuter die lol heeft in lezen. Fijn dat hij de truc van letters ontcijferen en combineren tot woorden door heeft. Hij zal in groep 3 wsl een zonnetje zijn in de leesmethode. Ik hoor verder geen gekke dingen in je verhaal. Er zijn wel meer kleuters die vroeg kunnen lezen.

En kinderen ontwikkelen zich in sprongen, en ik zag dat vooral in die kleuterjaren. De toetsen in groep 1 en 2 testen natuurlijk geen leesvaardigheden zoals dat in de latere groepen gebeurt. In de klas gaat het volgens mij meer om beginnende letterherkenning. Dat stuk kent hij al, mss kan hij al meer, maar dat kan hij op de toets niet laten zien omdat daar niet om gevraagd wordt. Hij zal volgend jaar wel meer kunnen laten zien, denk ik.

Maar ik ben geen juf of expert, heb alleen mijn eigen kinderen als referentie. Ik zou meer actie ondernemen als hij zijn gedrag thuis en op school verandert: frustratie, wild of onoplettend gedrag, moeite met vriendschappen, geen zin meer om naar school te gaan.

groet, Mamvantwee

Clowntje

Clowntje

18-02-2013 om 09:03

Herken het

Mijn dochter, ook 5 , groep 2 leest thuis ook veel meer en beter dan op school. Ook de rekentoets heeft ze minder goed gemaakt dan we dachten. Maar zolang zij zich nog prima vermaakt in de klas en zich goed blijft voelen doen we er niets mee, lekker nog dit jaar spelen in de klas en dan volgend jaar in groep 3 kijken hoe het gaat.
Als er dan op school niet uitkomt wat ze thuis wel kan en doet, dan ga ik er wel iets mee doen, praten op school.

lisbeth

lisbeth

18-02-2013 om 11:01

Hier ook

bij mijn jongste (5) zien we hetzelfde. Leest thuis E3 redelijk vlot en kan hoofdrekenen tot boven de 100.
Bij rekenen zien we dit wel terug in de cito's een A+, bij taal echter een B. Ik kan dit ook niet helemaal rijmen.
Hij is net van school gewisseld en de huidige school zou hem doortoetsen, ik verwacht echter geen mega hoge scores.

Standaard

Volgens mij is het zo'n beetje standaard dat kinderen thuis meer laten zien dan op school. Behalve misschien bij kinderen die thuis helemaal niks aangeboden krijgen en waar nauwelijks naar omgekeken wordt. Ik denk dat alleen die ouders verbaasd zijn wat hun kind op school allemaal kan. Maar over het algemeen, hier op het forum en in mijn omgeving, hoor ik niet anders dan dat kinderen thuis van alles kunnen wat op school niet of in mindere mate uit de verf komt.

De citotoetsen voor kleuters bevatten dusdanig weinig opgaven dat voor de eindscore een vraag meer of minder goed al veel verschil maakt. Dus eind vorig jaar E3 en een half jaar later M3E3 hoef niet zoveel te zeggen. Kleutercitoscores kunnen sowieso heel grillig zijn omdat de ontwikkeling van jonge kinderen grillig kan verlopen. Dus om die citoscores zou ik me niet druk maken.

Is de enige reden dat je zoon in de klas geen boek pakt dat andere kinderen dat ook niet doen (is er trouwens echt geen enkel ander kind in de klas dat leest?), of vindt hij het in de bouwhoek bijvoorbeeld gewoon leuker? Gaan er kinderen uit je zoons kleuterklas naar de plusklas? Wil je dat jouw zoon naar de plusklas gaat? Dat zou ik mezelf wellicht in deze situatie afvragen, maar het lijkt me niet iets wat ik bij de juf neer zou leggen als zoon het verder naar zijn zin heeft. Maar als jij er mee zit kan een gesprekje geen kwaad toch?

skik

Petuut

Petuut

18-02-2013 om 14:34 Topicstarter

Bedankt allemaal!

Zoals gezegd maken we ons om het kind zelf echt geen zorgen. Ik was gewoon benieuwd naar hoe jullie hier naar zouden kijken.
@Skik, nee in de klas is er verder niemand die boekjes leest, wel woordjes, maar niet de verhaaltjes zoals jongste ze leuk vindt. (van de week M4 boekjes gehaald in de bieb). En hij geeft ook aan dat hij geen tijd heeft om boekjes te lezen. Hij mag een boekje pakken als hij tijd over heeft, niet als alternatief voor een ander werkje/activiteit. Dus als hij klaar is in de bouwhoek en hij heeft opgeruimd en hij moet nog even op de andere kindjes wachten die nog niet klaar zijn met opruimen, dan mag ie een boekje pakken. En hij vindt de dingen die hij mag/moet doen in groep 2 ook prima (de poppenhoek is favoriet).
Bij ons op school laten ze het veel meer van de kinderen zelf afhangen, heb ik het idee. Als zij aangeven meer te willen (en ze kunnen het ook), dan mag het, maar het zal niet snel 'zomaar' aangeboden worden, ook al zou je het wel kunnen.
Hij hoeft van mij/ons niet zo nodig naar de plusklas, bewaar me, in groep 2 al, maar ik hoop wel dat ze hem aanspreken op wat ie kan. En onze ervaringen met zijn broers kleuren toch wel een beetje de instelling van school hierin
Wat me aan Cito-uitslagen niet zint, is dat er altijd geroepen wordt 'momentopname' als het school uitkomt en 'tja, blijft zwak' als ouders aangeven dat het maar een momentopname is.
Jongste zit lekker in zijn vel en vindt school wel prima. Hij kijkt wel uit naar groep 3, maar goed, dat doen zo'n beetje alle kinderen in groep 2.
Ik laat het maar lekker gaan denk ik.

Zus

Zus

18-02-2013 om 14:45

Ik zou

Ik zou pas gaan praten als er allerlei conclusies uit getrokken worden, niet zolang iedereen het gewoon ziet zoals het is: zoon leest op de toets op dat niveau op dit moment. Op school hebben de meeste kindren toch niet de concentratie om te lezen, dat is meer een thuisactitviteit.

Petuut

Petuut

18-02-2013 om 15:04 Topicstarter

@zus

Ik heb het blijkbaar niet duidelijk genoeg verwoord in mijn eerdere berichtjes.
Het gaat me niet zozeer om het lezen van jongste. Dat loopt wel los, doet ie lekker thuis (of op school als ie zin heeft, zoals bij zijn grote broer de dagplanning op het digibord).
Het feit dat juf er meteen een AVItoets aan gekoppeld heeft, hoefde van ons ook niet. Het kwam omdat zoonlief een boekje mee naar school wilde nemen om aan de juf te laten zien, omdat ie dat uit had. Juf geloofde dat niet echt en is daarom de AVItoetsen met hem gaan doen. Uitslag M3 instructie, E3 frustratie, begin november.

Het is de kleutertoets taal die hij nu 'slecht'/minder dan de vorige keer gemaakt heeft. Hij scoort nu hetzelfde als een jaar geleden, terwijl hij een half jaar geleden 'verder' scoorde dan nu.
En omdat ze bij ons op school nogal aan de LVSgegevens hangen als zijnde de 'waarheid' vroeg ik me af of jullie er wat mee zouden doen als je dit zou zien. Op papier staat nu een terugval van een hoge A naar een lage B in een half jaar. En papier is nou eenmaal geduldig.....

Misschien

Ach, het is alleen belangrijk vanwege de gevolgen die zoiets kan hebben. Je hebt vertrouwen in het leervermogen en leerplezier van je kind dus daar gaat het niet om.
Ik kan me voorstellen dat je uit een kleine nieuwsgierigheid een mail naar de leerkracht stuurt met je verwondering over score dit jaar tegen die van vorig jaar met daarbij dat hij thuis uit zichzelf boekje van een bepaald niveau oppakt. Was het een kwestie van een gebrek aan concentratie, had hij lopen dromen tijdens de uitleg of iets anders? Is toch ook wel prettig om te weten, mocht zoiets volgend jaar ook voordoen. En niet te vergeten de vraag wat deze test eigenlijk meet (ookal weet je dat wel). Laat school vooral zelf nadenken over het verschil en de verklaring.
Als ze er niet uitkomen of op het verkeerde pad zitten, breng je eventueel je eigen verklaring naar voren. Hoe dan ook, volgens mij kan je dat het beste brengen als 'goh, wat grappig&hoe kan dat nu': lichtvoetige nieuwsgierigheid, open voor 'kletspraatjes uitleg'. Je krijgt hopelijk de verklaring te horen, het wordt duidelijk(er) welk belang er aan de test hangt en je kan altijd, als dit staartje krijgt, deze informatie gebruiken om het recht te zetten of een verkeerd beeld te corrigeren.
Mocht je bang zijn voor de stempel streberige moeder, vergeet vooral niet te melden dat het prima gaat zo, kind lekker uit zichzelf aan het leren is en je dat vooral zo wil laten.

Zus

Zus

18-02-2013 om 17:42

Petuut

Ik neig ernaar om 'nou en' te zeggen en dan niet tegen jou, maar tegen de school. Who cares wat een kleuter haalt bij de cito's??!!
'En omdat ze bij ons op school nogal aan de LVSgegevens hangen als zijnde de \'waarheid\' vroeg ik me af of jullie er wat mee zouden doen als je dit zou zien'
Toch mijn schouders ophalen. Waar gaat het nou helemaal over namelijk: kleuter loopt voor met lezen, alleen toets laat het niet zien. De scores staan nu toch zwart op wit, met gesprek met juf, zeker als die scores zien als waarheid, gaat toch niet zorgen voor verdwijnen scores. Over een jaar kraait er geen haan meer naar, wat ik je brom. Pas in groep 6 moet je je zorgen gaan maken over lvs. Of eigenlijk bij de entreetoets, als schooladviezen bedacht gaan worden.

Elies

Elies

18-02-2013 om 20:13

Nou

hoi Petuut,

Ik zou er komende maanden niet zo druk om maken. Lekker laten spelen en lezen in groep 2. Er zijn op 'onze' school veel kinderen die in groep 2 lezen, daar zijn ze wel aan gewend. in groep 2 laten ze het heel vrijblijvend, maar hoe verder ze dit jaar komen des te meer lees- en schrijfactiviteiten krijgen ze. kinderen moeten daarbij op hun eigen niveau de opdrachten maken.

dat de cito nu minder was (maar och het is nog een , is nu nog niet zo heel belangrijk. in groep 3 zou ik wel op gaan letten. Begin groep 3 testen ze sowieso alle kinderen op hun leesvaardigheden, op basis daarvan gaan ze de kinderen indelen op niveau (zonnetje, maantje). als je zoon dan nog niet laat zien wat hij echt kan, dan is het tijd om aan de bel te trekken. wellicht is hij dan aan het onderpresteren, probeert hij 'hetzelfde' te zijn als de rest van de klas.

maar, blijf het in de gaten houden. Mijn jongste begon groep drie met niveau E4 en eindigde groep 3 met M4. omdat ze al kon lezen heeft ze geen fluit hoeven doen. Geef mijn dochter die kans en dan doet ze ook niets!

een en ander is natuurlijk wel heel afhankelijk van welke juf hij volgend jaar krijgt. Oudste had juf C (nu in groep 5), perfecte juf die had alles in de gaten. Jongste had juf LvH...weet niet wat ze nu doet (zwangerschapsverlof?).

Petuut

"@Skik, nee in de klas is er verder niemand die boekjes leest, wel woordjes, maar niet de verhaaltjes zoals jongste ze leuk vindt."

Misschien laten die kinderen ook wel op school niet zien wat ze thuis kunnen ;0)

skik

Petuut

Petuut

18-02-2013 om 23:11 Topicstarter

Elies!

Ze laten het inderdaad erg vrijblijvend bij ons op school. 'Extra' werkjes krijgen ze eigenlijk alleen als ze er om vragen... nou, daar gaan die van mij al: die vragen er dus niet om, die maken gewoon wat ze opgedragen krijgen.
Vond jij het niet tenenkrommend dat jongste in groep 3 begon op E4 en er M4 uitkwam? Ik zou dat echt niet leuk vinden. Niet dat je er wat aan kunt doen... Ok, ze beheerste meer dan ze hoefde, want het streefniveau E3 had ze natuurlijk binnen, maar een school/team dient zich toch eigenlijk de ogen uit de kop te schamen als een kind gedurende het schooljaar van E4 naar M4 terugzakt? En dan lopen ze bij ons zogenaamd zo voorop voor kinderen die iets meer kunnen.
Ik ben ook erg benieuwd hoe de personele bezetting gaat worden volgend jaar (ook voor de groepen 8). De tijd zal het leren of juf L terugkomt in groep 3. Ik hoor daar eigenlijk weinig positieve geluiden over, dus wat mij betreft doet ze volgend jaar niet de klas van jongste.

De huidige juf was volgens mij een beetje bang dat we hem willen versnellen. Ze gaf aan dat hij op sommige vlakken echt nog een jonge kleuter is. Ik heb haar gerustgesteld, dat versnellen voor ons helemaal niet aan de orde is. Hij is nu al de jongste van de klas, maar past gewoon gezellig in het clubje. En zoals het een ruim 5 jarige betaamt, vindt hij de gewone kleuterdingen ook leuk. Hij kan toevallig ook al aardig lezen.
Dus voor ons vooral een reden om hem lekker te laten waar hij zit en hem niet door te duwen naar groep 3 (dat opperde een andere moeder hier op het schoolplein: als ie al op groep 3 niveau leest, waarom dan niet met groep 3 mee na de kerstvakantie?)
Ik vraag me alleen steeds vaker af waar de toetsen in hemelsnaam goed voor zijn, als je er verder niets mee doet, maar de score gewoon overneemt in het computersysteem. Misschien lees ik er dingen in die ik er niet in moet lezen, maar ik vind het, met mijn lekenverstand, vreemd dat een kind in een jaar geen vooruitgang geboekt zou hebben. Gewoon een jaar stilstand. Ook al is het nog een B...
Weet jij of ze aan doortoetsen doen? Daar lees ik nog wel eens wat over hier op OO, maar ik heb van niemand ooit gehoord dat ze dat doen, ja, hooguit met de AVI's, maar niet met de andere vakken.

Petuut

Petuut

18-02-2013 om 23:22 Topicstarter

Haha,skik

ja, dat zou zomaar kunnen. Vooral omdat de leerkrachten hier op school blijkbaar van de kinderen verwachten dat ze dingen zelf vragen/vertellen.
Overigens komt het statement over hoe de kinderen lezen niet van mij, maar van de leerkracht. Ik heb geen idee wat die kinderen thuis allemaal uitspoken
Een moeder van een klasgenootje van jongste stond samen met mij tijdens de open dag te kijken in groep 3 (ons voorland) en daar waren ze aan het oefenen met schrijven op het digibord. Het woordje 'nul' aan elkaar. Ik zei lachend dat onze jongste dat echt nog niet zou kunnen. Hij schrijft wel, maar blokletters. Haar kind kon dat al wel zei die moeder. Ik ben benieuwd of ze dat op school ook weten

Elies

Elies

19-02-2013 om 13:17

Tsja

Hoi Petuut,
In de kleuterklas is het ontzettend vrijblijvend. Maar mijn jongste vermaakte zich prima dus ik maakte me ook niet erg veel zorgen. Met mijn oudste heb ik me nog wel eens druk gemaakt dat ze cognitief niet het maximale er uit halen. Dat heb ik ondertussen los gelaten. Ik weet dat ze het plusgroepje hebben, daarnaast verrijking en compacting, routeboekjes etc doen ze ook veel mee. Meer zit er niet in, maar voor een school in onze woonplaats is dat al heel veel!
Waar ik nu voor ga – hoe raar het ook klinkt- is nu dat ze het naar hun zin moeten hebben op school. Als ze zich vermaken met vriendinnetjes en tegelijkertijd mooie cijfers halen dan vind ik dat prima. Dat het triest is dat jongste naar E4 is terug gezakt, natuurlijk! Maar ze had een prachtig jaar gehad waar ze geen fluit heeft hoeven doen en vooral heeft zitten spelen, kletsen en ouwehoeren. Ze had het prima naar haar zin. Mooi zo, lekker zo laten. Mijn jongste gaat ook echt niet om meer/moeilijker werkjes vragen (welk kind wel?)! Ik ben wel kritisch geweest naar de juf maar als je de teruggang pas achteraf bij het rapport in juli hoort dan kun je weinig meer.
Het is zo belangrijk welke juf/meester de kinderen krijgen, ze zijn afhankelijk van hen of ze actief zijn met compacting etc, en afhankelijk van hen of ze inzicht hebben in kinderen die onderpresteren en/of niet laten zien wat ze kunnen. Over enkele juffen en meesters ben ik erg tevreden, bij andere heb ik geen positieve ervaring.
Over versnellen doen ze sowieso moeilijk. Ik ken maar 1 meisje dat versneld is, met veel moeite. Ze denken dat ze met compacting, verrijking en dat plusklasje kinderen voldoende bezig kunnen houden, en tegelijkertijd kinderen tussen leeftijdsgenootjes kunnen houden. Als ik zie wat die plusjuf allemaal doet, welke werkjes kinderen krijgen naast hun gewone werk, dan denk ik dat ze daar wel gelijk in hebben. Ze doet echt heel veel met ze, en heeft een heel uitgebreid assortiment met extra werk.
Alleen in de kleuterklas doen ze nog niet zo veel met kinderen die voorlopen. Daarom maken ze zich vast nog geen zorgen om je zoon: hij hoort nog niet vooruit te gaan tenzij het vanuit hem zelf komt. Ze maken zich zelfs geen zorgen als een kind in groep 3 niet vooruit gaat, mits de doelstelling maar is gehaald en als het kind daarnaast maar goed in z’n vel zit.
Doortoetsen doen ze ook niet aan. Ik heb het een paar keer nadrukkelijk gevraagd maar volgens mij is het nooit gebeurd. Dat past ook niet in hun beleid: ze willen kinderen niet vooruit laten werken, het maakt niet uit hoe ver ze al zijn: ze doen extra dingen naast de gewone stof. En bij bv rekenen etc in hogere klassen: als een kind voor loopt dan moeten deze kinderen de toets over de stof die ze komende weken gaan behandelen, van te voren maken. Als ze daar een ruime voldoende voor hebben, dan kunnen ze in die tijd weer andere werkjes krijgen en hoeven ze niet met de klassikale behandeling mee te doen.

Petuut

Petuut

19-02-2013 om 14:39 Topicstarter

Wel jammer..

Over de plusklas van juf M hoor ik verschillende dingen. Jij bent zo te lezen best positief, terwijl ik van anderen hoor dat het niet veel meer voorstelt dan extra lezen over verschillende onderwerpen die niet in de klas behandeld worden (bijv. een land uitdiepen) en topokaarten maken.
Maar goed, ik heb daar geen eerste lijns ervaring mee, omdat onze oudsten er niet voor in aanmerking kwamen. Hun verstand kan het makkelijk aan, maar hun leesvaardigheid niet.
Mijn schoonzus vroeg me laatst waarom ze dan niet dingen als schaken ofzo aanbieden. Dat doet wel een beroep op je verstand, dingen vooruitdenken, strategieën bedenken, maar voor zover ik weet doen ze dat niet en zijn het echt 'lessen', die vooral zelfstandig, lezend moeten worden voorbereid. Dus vis je als dyslect bij ons op school, al ben je nog zo slim, voor het plusklasje blijkbaar achter het net.
Dat versnelde meisje ken ik, komt uit de klas van oudste. Als je inderdaad hoort wat een ellende dat geweest is voordat die kogel door de kerk was, pffffff.
Ik moet zeggen dat ik op het moment wel een aardig gevoel heb bij beide groepen 7. Of daar straks uitrolt wat de kinderen hopen (en wat de experts die ze tot nu toe gezien hebben vinden dat ze aankunnen), moeten we natuurlijk nog afwachten. Het is sowieso afwachten wat de personele bezetting gaat worden. Wie weet is het wel weer zo'n aardverschuiving als afgelopen jaar...
De ene leerkracht in groep 7 heeft in elk geval al wel door dat middelste een prima rekeninzicht heeft. Waar hij voorheen altijd alles moest maken, zegt deze leerkracht: 'maak de moeilijkste opdrachten maar, als je die snapt, snap je de makkelijkere opdrachten ook, dus hoef je dat niet meer te laten zien'. Super, scheelt voor middelste een hoop frustratie van zijn werk niet afkrijgen. Maar goed, dat hebben we in groep 3 destijds al aangegeven; als hij van de 100 sommen er 20 af heeft en allemaal goed, wat voegt het dan toe om die andere 80 ook nog te maken? Pas in groep 7 wordt dat nu ook daadwerkelijk gedaan, lekker op tijd, toch?
Je moest eens weten hoeveel blaadjes met sommen hij gedurende de jaren mee naar huis heeft gekregen om af te maken, omdat hij 'moest oefenen'.

Elies

Elies

19-02-2013 om 15:56

He Petuut,
Mijn dochter is versneld toen ze nog op een andere school zat, en is nu vriendin met dat versnelde meisje. Twee meiden die aanzienlijk meer kunnen dan het gewone school werk, en met z’n tweeën krijgen ze veel dingen van M te doen, in plaats van / naast hun gebruikelijke werk. Natuurlijk blijven ze school nog saai vinden want ze moeten ook veel gewone lessen volgen, geschiedenis en aardrijkskunde volgen etc. Jongste heeft het in de plusklas bijvoorbeeld over mummies, de afsluitdijk, of dieren en planten in de woestijn. Ze moeten er over lezen, krijgen video’s, discussiëren er over, en maken werkstukken. Nu zijn ze aan het oefenen voor de kangaroe test (landelijke rekenwedstrijd), en soms doen ze spelletjes als Set. ze is ontzettend enthousiast, vindt het erg leuk. Maar het is flink wat werk wat ze in de klas moeten maken terwijl anderen gewoon les hebben.
Schaken, Spaans, wiskunde, kunst het is allemaal geweest op school maar helaas niet meer: er moest bezuinigd worden en dit is dan het eerste wat er af valt. Ik denk dat we heel blij mogen zijn dat M nog tijd heeft voor het pluswerk. Het zou inderdaad allemaal erg leuk zijn geweest.
Fijn dat de leerkracht in groep 7 je zoon wel door heeft. Alles staat en valt toch bij het inzicht en motivatie van de leerkracht. Is dat B uit groep 7? Ik heb daar niet zo hele goede ervaring mee gehad vorig jaar. Voor het leerwerk was alles oké, maar hij kon de klas totaal niet aan en dat escaleerde aan het einde van het jaar. Gelukkig is dat nu goed gekomen door de goede juf in groep 8!

Petuut

Petuut

19-02-2013 om 22:51 Topicstarter

Elies

Ja, middelste zit bij B. Tot zover alleen maar lof over hoe hij het voor middelste aanpakt. Nu alleen nog een leuk advies mee zien te krijgen naar groep 8, want waar hij zoonlief nu (op basis van zijn LVS!) op inschat kan hij never nooit niet naar de school van zijn keuze, terwijl mijn intuïtie zegt dat ie dat wel kan en ook de onderzoeksresultaten van de 'experts' zijn dat met me eens. Alleen dat verrekte LVS he?
Ik baal wel dat de juf van groep 8 er volgend jaar niet zal zijn, in elk geval niet meer full-time. Ze leek me wel geschikt. De meester van groep 8 hoor ik wisselende verhalen over, maar goed, ieders ervaring is anders he?
Ik vind het voor onze oudste twee zo sneu dat ze al die verrijking van M moeten missen. Ze zijn allebei zo opgebloeid toen de 'crisisjaren' groep 3 en 4 voorbij waren en er eindelijk ook ander materiaal aan bod kwam, behalve (technisch) lezen, spellen en rekenen. De zaakvakken maken voor hun zoveel goed. Ok, daar moet ook gelezen worden, en dat valt niet mee als je daar een achterstand in hebt, maar bij die vakken gaat het OOK om de inhoud en niet puur ontsleutelen wat er staat.
Met rekenen lopen ze overigens allebei voor, de een 1 jaar, de ander 3/4, misschien dat ze daar eens een keer iets extra's kunnen doen. En zo niet, ach, het zal mijn tijd wel duren. Alleen de eindcito vind ik wel heel spannend. Als ze daarop laten zien, wat ze bij de verschillende onderzoeksbureaus hebben laten zien, komt een advies in de richting van hun koppies in elk geval in beeld. Maar als het meer in de lijn van het gewone LVS ligt, dan worden ze 1 of 2 niveaus lager ingeschat.
De vraag is dan: wat is wijsheid? Wat kunnen ze echt aan? Wanneer overvraag je ze en wanneer biedt je niet voldoende uitdaging aan?
En dan is het cirkeltje rond en zitten we bij jongste in groep 2, en zijn scores in het LVS... Hoe moet je die interpreteren en moet je er wat mee?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.