Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Wat zeggen resultaten in groep 5?

Mijn dochter (groep 5) verheugt zich al ontzettend op de middelbare. Omdat ze enkel A / A+ haalt en in cijfers negens en tienen hoopt ze erg naar het VWO te mogen. Ik probeer die verwachting wat te temperen, in 3 jaar kan nog veel gebeuren.
Wat is jullie ervaring? Wijzigt het niveau nog veel gedurende de basisschool?

Loes


Rafelkap

Rafelkap

13-12-2013 om 07:07

als

Als ze een lelijke valpartij maakt dan wordt het zinvolle dagbesteding.

sorry moest het even kwijt..

Is zij er al mee bezig of jij? Mijn oudste kind in groep 5 weet niet wat vwo is, daar hebben we het nooit over.

Knurf

Knurf

13-12-2013 om 07:33

kan zomaar

groep 5 is nog wat vroeg, maar de kans dat ze naar het VWO mag is natuurlijk groter dan wanneer ze in groep 5 alleen maar C's zou halen. Dus stimuleer haar gerust, leg uit dat, wanneer ze zo lekker blijft leren, ze een goede kans maakt.

En Rafelkap, mijn dochter kende in groep 5 de term vwo misschien niet, maar ze wist toen wel al dat ze later archeoloog wilde worden en dus 'nog heel lang naar school zou moeten'. In groep 5 wordt op veel scholen ook al pluswerk aangeboden, dus zo raar is het niet om er al mee bezig te zijn. Inmiddels zit mijn dochter in groep 8, wil ze nog steeds archeoloog worden en krijgt ze als schooladvies vwo plus (gym dus) mee. Dus zo raar is dat niet, sommige kinderen zijn daar nou eenmaal al vroeg mee bezig. Zelf.

hier

Het ligt natuurlijk wel in de lijn van de verwachting dat je kind zo blijft scoren op toetsen, en dan zal ze zeker naar het VWO kunnen. Krijgt ze ook aangepast werk? Dat lijkt me zeker zinvol als ze het zo goed doet.
Hier ging zoon 2 mee naar open dagen toen zijn grote broer in groep 8 zat, en wilde vanaf dat moment niets liever dan meteen naar het VO (hij verveelde zich al lange tijd te pletter op de basisschool ondanks een versnelling, levelwerk, plusklas enz.). Hij zat toen in groep 5 en is na dat schooljaar naar groep 7 gegaan. Nu zit hij in groep 8 met als voorlopig schooladvies: VWO+.
Zoon heeft het ook al over welke studies hij wil gaan doen, en waar. Sommige kinderen hebben dat, zelfs zonder dat het ze 'aangepraat' wordt.

of je krijgt een slechte leerkracht...

Mijn dochter was er tot en met groep 5 ook zo eentje met alleen A scores. Tot ze in groep 6 een idioot van een meester kreeg. De sfeer in de klas werd zo onveilig dat dochter alleen nog maar bezig was met in de gaten te houden of haar spullen niet werden afgepakt en of ze niet ineens een potlood tussen haar ribben kreeg of van de trap werd gegooid (allemaal gebeurd). Haar schoolresultaten zakten dramatisch, tot zelfs D's aan toe.
Dochter is al sinds haar geboorte onder behandeling van een longarts en wist al heel jong dat zij ook arts wil worden. Ze had in groep 6 ook wel door dat het met die lage scores niet ging lukken. Had ik haar op die school gelaten, dan was het echt niet goed afgelopen met haar schooladvies. Gelukkig was de sfeer op de nieuwe school wel veilig, maar de nieuwe (geweldige) juf heeft de hiaten wel moeten invullen met dochter, voor ze uiteindelijk een VWO plus advies kreeg. Na al die ellende was ik overigens ook heel blij geweest met HAVO/VWO advies.
Wat ik maar wil zeggen: de omstandigheden spelen ook een rol. Zit het kind om wat voor reden dan ook niet lekker in zijn/haar vel, dan zie je dat direct aan de scores. Gebeurt dat in groep 8, dan heb je meteen een lager schooladvies te pakken.

jee... stoepkrijt

... wat een verhaal! Kan dat zomaar ineens, dat de sfeer zó omslaat in de klas? Was die klas daarvoor dan niet al vervelend?

Ik kan me er weinig bij voorstellen dat een kind in groep 5 al weet waar hij naartoe gaat, of dat het zich al aan het oriënteren is op het vervolgonderwijs.... (mijn zoon zit ook in groep 5). Heeft de dochter van Loes3 misschien een oudere broer of zus, dat ze dat al weet?

hier ook

Een zoon in groep 5 met mooie scores. Hij weet wel dat hij hierna naar de middelbare school gaat, maar weer nog niks over de verschillende vormen. Hij is dan ook de oudste thuis, dat scheelt.

Maar fijn voor jou dat zij dat wel weet, dat heeft ze een doel en blijft ze gemotiveerd.

mamahippie

Het was altijd al een moeilijke klas, maar tot groep 6 had er altijd een stevige leerkracht op gezeten. Deze meester was nieuw op school en zag niks. Er lagen eens twee jongens voor zijn voeten te vechten, waarvan de ene de andere met een potlood vlak naast zijn oogkas stak. Meester ging gewoon door met de aardrijkskundeles. Er zaten wat pittige karakters in die klas en die grepen de macht. En de rest kon of meedoen, of werd de pispaal (zoals mijn dochter).
Mijn dochter wist ook al heel jong wat ze wilde en werkt daar stug naartoe (zit nu in de vierde van het VO). Kan nog een behoorlijk drama worden als ze wordt uitgeloot... Ik heb haar wel verteld dat er een plan B moet komen voor ze in zesde zit.

Yura

Yura

13-12-2013 om 12:11

Er kan zoveel gebeuren

Ach er kan nog zoveel gebeuren in een kinderleven. Mijn zoon had in groep 7 en 8 een slechte leerkracht, wij hebben daarom maar bijles geregeld en ik kan nu zeggen dat hij ondanks de basisschool toch in 4 vwo zit. Ander kind dat ik ken had in groep 5 meestal B's, toen overleed zijn vader. Het zakte naar C's en D's, alleen vond de school dat pas nodig in groep 8 aan de moeder te laten weten (is paar jaar geleden, toen hielden scholen die scores meestal geheim, tenzij je er expliciet om vroeg), die heeft toen nog bijles geregeld en kind is op vmbo-t terecht gekomen omdat ze de eindcito hebben weten op te schroeven (advies was vmbo kader). Veel ouders scheiden ook zo in groep 8, 1e klas van de middelbare, heeft meestal ook niet zo'n gunstige invloed.

Jaina

Jaina

13-12-2013 om 12:39

Ja en nee

Je weet in elk geval dat je kind op dit moment het werk zeer goed aan kan en dus waarschijnlijk redelijk kan leren.
Ik zou dus inderdaad inzetten op VWO. Zolang het zo doorgaat is alles goed. Merk je opeens dat de resultaten drastisch kelderen dan uiteraard op zoek gaan naar de oorzaak en vervolgens daar wat aan doen (zaken als ziektes en overlijden uitgesloten want daar kan je weinig aan doen)
Ik zou in elk geval proberen deze lijn vast te houden, het begin is er.
En ja, ik zou zeker streven naar het VWO dus de resultaten in de gaten blijven houden.

Bianca

Bianca

13-12-2013 om 16:27

Mijn kind zit in groep 7

En ik heb werkelijk geen idee wat ik ervan mag verwachten. Ze was nooit erg gemotiveerd.
En vorig jaar in groep 6 een drama juf, waar vergelijkbare dingen hadden kunnen gebeuren als bij Stoepkrijt. Dat vertekend echt het beeld enorm. En ze had die juf dus ook in groep 4 maar dan heb je het als ouder nog niet door. Of in ieder geval te laat in ons geval.

We hebben op het punt gestaan om haar van school te halen maar wel een supergezellige klas en een goede juf in het vooruitzicht. En die heeft ze dus nu.
Maar nu ontdekken we ineens dat de hele klas achterloopt. Dochter is een jaar achter met lezen (kwam met avi e5 uit groep 6, zat na 2mmanden gr 7 op e6).
Maar ze hebben geen Engels gehad (zouden ze wel gehad moeten hebben) en lopen achter met topo.
Hopelijk dringt dit ook op directie niveau eens door: die juf deugt niet.

Dochter is er ook niet mee bezig welk niveau ze is, weet ook niet wat ze wil worden als ze later groot is. Ze is wel gemotiveerder, en haalt nu goedjes op leertoetsen, waar ze vorig jaar net aan voldoendes haalde.

Oudste wist dat veel eerder, en aangezien ze echt een harde werker en superslim is was het in groep 5 al wel duidelijk dat ze hoog zou eindigen.
Ze is nu de beste van de klas in gymnasium 1 (van de week mentorgesprek gehad). Ze wil iets met bouwkunde. Of anders kunstenaar.

Katniss

Katniss

13-12-2013 om 16:39

We gaan het zien

Ik ken ook een kind dat t/m groep 6 altijd een bovenstromer was en daarna gemiddeld ging werken. Heeft met behoorlijke inspanningen de havo afgerond, dus het is prima in orde gekomen. Mijn jongste doet het nu ook lekker in groep 5 (A's en negens), maar ik weet niet of dat nu een vwo-kind is. We gaan het zien t.z.t. Ik moet zeggen dat ik ook wel heel erg benieuwd is hoe het uitpakt t.z.t. Ze is er zelf nog helemaal niet mee bezig en haar beroepskeuze varieert van Mega Mindy tot kapster tot schooljuf.

Jaina

Jaina

13-12-2013 om 16:47

Maar

In veel reacties lijkt het erop als je als ouder geen enkele invloed hebt op de resultaten en dat je maar moet afwachten hoe het zal gaan en alleen maar hulpeloos kan toekijken. Je bent er toch zelf bij? Je kan toch objectief kijken naar wat je kind kan? (CITO toets resultaten, vergelijken met wat ze gemiddeld moet kunnen in welke groep) Je weet dus toch ongeveer hoe je kind het doet? En als het kind achteruit gaan en opeens het niet meer zo goed doet is dan zijn er redenen waarom dat zo is. Hierboven worden velen genoemd. Op sommige redenen heb je als ouder zelf inderdaad weinig invloed (overlijden, ziekte) maar op andere oorzaken (slecht onderwijs, gebrekkige motivatie, snapt dingen niet) kan je uiteraard wel invloed uitoefenen en hier er thuis wat harder aan te gaan trekken.

Zo'n basisschool is geen zwarte doos waar je het kind in groep 1 instopt en dan maar moet zien wat er in groep 8 uitkomt. Je kan als ouder een sturende, leidende en aansporende rol nemen en hierdoor wel degelijk (veel) invloed uitoefenen op het resultaat.

Knurf

Knurf

13-12-2013 om 20:08

klopt Jaina

'Je kan als ouder een sturende, leidende en aansporende rol nemen en hierdoor wel degelijk (veel) invloed uitoefenen op het resultaat.'

Het is vast (alweer) niet politiek-correct van me, maar bij ons op school zijn het veelal de kinderen van niet-betrokken ouders ('hij houdt nou eenmaal niet van huiswerk, hij speelt veel liever buiten') die niet naar de HAVO of het VWO gaan.

Niet-betrokken ouders

Dat kan, maar dat was bij mijn zoon in de klas zeker niet zo. Wel ouders die minder hoge verwachtingen hadden. Minder streberig, VWO niet als utopie zien, dat kan ook. Die zeggen: "Mijn kind is veel liever buiten, misschien wordt hij wel een tuinman, ondanks zijn A+ scores". Ik had dat ook. Mijn zoon had zeer hoge scores maar ik hing er geen hoge verwachtingen aan. Maar ik was wel degelijk betrokken bij school en zoon`s resultaten en bood hulp bij leerwerk indien nodig en als zoon hulp accepteerde.

Groep 5

Het is fijn als je kind het goed doet in groep 5 en daarvoor en het naar haar zin heeft op school. Wel bijzonder om je op die leeftijd al zo te verheugen op de middelbare. Ze zit nog maar op de helft van de basisschool. Wij en onze zoon waren hier minder mee bezig, maar er was ook geen oudere broer of zus in beeld. Zelf was ik wel een betrokken ouder maar verder ook afwachtend. Komt tijd, komt duidelijkheid. Er kan nog zoveel veranderen. Ook de eisen van het VO veranderen, ook per school. Eisen om op te mogen stromen zijn hier flink opgeschroefd en bij tegen vallende resultaten is er sneller sprake van afstromen. Aan de huidige scores van je kind te zien kan het zeker een VWO leerling blijken te zijn. Of dat direct plaatsing is op een aparte VWO afdeling of je kiest voor Havo/Vwo brugklas? Misschien gaat ze liever naar het Gymnasium als ze deze scores blijft halen en haar interesse daar ligt? Het fijne met goede scores is wel dat je wat te kiezen hebt qua interesses van je kind. Dat vond ik wel een voordeel.

Dalarna

Dalarna

13-12-2013 om 22:06

Knurf

Tja wat was er eerder: de kip of het ei? De interesse in hard werken of het liever buitenspelen.

Hier gaat toch een heel hard werkend kind wat uren aan zijn huiswerk zit naar basis/kader volgend jaar... Ik vind niet dat ze dit soort dingen kan zeggen, het doet in ieder geval mijn zoon te kort.

Zeker Dalarna

Ook hier zag ik zeer betrokken ouders die allerlei middelen inschakelden om hun kind naar Basis/Kader te begeleiden. Thuis extra oefenen en school bood extra hulp. Vaak aangepaste leermiddelen en RT. Ook LWOO werd al op tijd geregeld en vaak allerlei testen en gesprekken i.v.m. leer- en gedragsproblemen. Betrokkenheid is verschillend bij ouders en per school. Maar of dat met het eindniveau van je kind te maken heeft denk ik niet.

Knurf

Knurf

14-12-2013 om 09:16

Dalarna

'Tja wat was er eerder: de kip of het ei? De interesse in hard werken of het liever buitenspelen.'

In dit geval ging het niet om HARD werken, maar om gewoon alleen maar je huiswerk op tijd af hebben.

Tonny

Tonny

14-12-2013 om 09:42

Loes3

Wat bijzonder, iemand in groep 5 die zich al verheugt op het voortgezet onderwijs. Heeft ze nichten/ neven in die leeftijdsfase, waardoor het haar zo boeit? Mijn kinderen hadden in groep 5 nog geen flauw idee van het leven na de basisschool, daar waren ze totaal niet mee bezig. Nou ja, de jongsten hoorden verhalen van de oudsten toen die eenmaal zo ver waren, maar dat was het wel.

Dalarna

Dalarna

14-12-2013 om 10:28

Knurf

Ik blijf vinden dat je wel heel makkelijk praten hebt, alsof je er altijd maar bij bent bij hun thuis, de moeilijkheden doormaakt, en in het hoofd van die kinderen en ouders zit. Wees blij met een makkelijk lerend kind en kijk niet zo om je heen waarbij je conclusies trekt over ELK kind onder havo niveau.

Annet

Annet

14-12-2013 om 10:57

Oudste was 5 toen ze zei dat ze naar het gymnasium wilde

OK, dat had veel te maken met ons oppasmeisje die toen in brugklas gym zat. Daar keek ze erg tegenop.
Maar het leek haar wel geweldig om wat te leren op school. Dat gebeurde in de kleuterklas niet.
In groep 5 wilde ze inderdaad graag zo snel mogelijk naar het VO. Want nu leerde ze niets en op het VO zou ze nieuwe vakken krijgen.
Als zij tussendoor was afgezakt door slecht onderwijs of andere omstandigheden, had ik zeker geprobeerd haar terug te leiden naar het niveau dat bij haar past. Wel jammer dat wij dan streberig genoemd zouden zijn.

Dalarna

Dalarna

14-12-2013 om 14:06

oja

Jongste heeft een oudere broer die 3 klassen hoger zit en ook hij wilde vanaf groep 6 van school af en in groep 7 groep 8 overslaan om maar zo snel mogelijk naar de middelbare school te gaan en juist niet omdat hij een hoog niveau heeft. Dat kan dus ook. We hebben het overslaan van groep 8 ook serieus overwogen overigens.

Loes3

Loes3

14-12-2013 om 15:07 Topicstarter

Vwo

Hoi allen,

Nee, de term VWO gebruikt ze niet, ze herft het over 'de hoogste middelbare'. En waar het vandaan komt? Oppasmeisjes van de middelbare zal een rol spelen. Wij zelf denk ik ook wel, want bij haar wensen voor later (wetensschapper) zeggen we vaak dat ze dan wel goed haar best moet doen op school. Verder verheugt ze zich ontzettend op dingen als Frans of Biologie en ze weet dat ze dat op de middelbare krijgt.

Stoepkrijt, wat een verschrikkelijk verhaal. Wat heb je gedaan?

Voor wat betreft de discussie stimulerende / pushende ouders. Tja. Ik hou haar wel voor dat opgeven als iets moeilijk is niet verstandig is. Dat ik iedere week wel iets moeilijks moet doen op het werk en dat dat frustrerend is, maar ook minder saai dan altijd iets doen wat je met 2 vingers in de neus kan. Maar als zij over een jaar of over 10 jaar hovenier wil worden ipv wetenschapper, dan vind ik dat ook prima. Maar ook dan zal mijn insteek zijn: daar je best voor doen. Dat zit wel in ons thuis als opvoeders: ergens je best voor doen is ook fijn.
Loes

Knurf

Knurf

14-12-2013 om 16:09

Dalarna

'alsof je er altijd maar bij bent bij hun thuis, de moeilijkheden doormaakt, en in het hoofd van die kinderen en ouders zit'

Tja, ik weet natuurlijk niet hoeveel contact jij met je buren en met ouders van andere klasgenootjes hebt, maar ik maak er een aantal van zeer nabij mee. Bovendien schreef ik zelf al 'veelal', dus nadrukkelijk niet 'allemaal'. Van een aantal toekomstig VMBO-leerlingen weet ik hoe hun ouders over huiswerk en school denken, en daar zitten kinderen tussen die met wat meer stimulans van thuis echt betere resultaten zouden hebben.

Dalarna

Dalarna

14-12-2013 om 17:33

Tja

Ik ken net zoveel kinderen die het thuis vertikken om wat te doen, gewoon omdat het allemaal maar komt aanwaaien en jij gelooft gewoon maar precies wat ze zeggen? Ik ga er vanuit dat een kind met een goed stel hersens het ook op school kan laten zien, daar hoeft het echt niet altijd het huiswerk van te maken. Dat de ouders jou dan wat vertellen maakt het ook meteen waar en dan weet jij dat ze gewoon de havo zouden aankunnen? Knap hoor van jou.

Ik weet dat alle ouders die mijn oudste én mijn jongste kennen ook verbaasd staan dat jongste niet het niveau van oudste heeft. Denken die dan ook allemaal dat hij niet gestimuleerd wordt, geen zin heeft of liever buiten speelt?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

14-12-2013 om 17:59

Relex Dalarna

Ik ken net als Knurf best wel wat kinderen die op het BO best aardig mee konden komen, op het VO geen goede werkhouding hadden en die van huis uit daar ook niet gestimuleerd in werden, daar dus gigantisch de mist in gingen en een of twee niveau's afzakten.

Iedere die jou een beetje kent, weet vanzelf dat dat bij jou thuis niet speelt.

Maar helaas is het VMBO OOK een vergaarbak van kinderen die niet zo nodig hoeven.

Dalarna

Dalarna

14-12-2013 om 19:25

Ginny

Ach ik heb het levende voorbeeld in mijn familie: VWO advies en nu doet het nog niets op vmboT maar hier lukt het om net niet te blijven zitten zonder iets te doen.

Maar serieus: hoe kun je zoiets zeggen over een best wel grote groep, alle kinderen van de niet betrokken ouders? Hoe weet je toch zo zeker dat die havo aankunnen? Is dat niet een heel groot vooroordeel? Ach als ze maar geholpen zouden worden kunnen ze het best! Hoe veel kinderen doe je hier mee te kort? Hoe vaak lees ik hier niet van ouders die niet eens hun kind kúnnen begeleiden met huiswerk? Ook op VWO niveau? Gewoon omdat het kind dat niet wil: "Nee hoor huiswerk maken kan ik niet met mijn kind, dat wordt oorlog", maar die kinderen hebben het ook tot havo en vwo gebracht. Waarom zouden de kinderen waar Knurf het over hebt zoveel verder kunnen komen als ze wat meer gestimuleerd worden thuis?

In de tijd van mijn oudste (nog maar 3 jaar geleden) kreeg hij amper huiswerk mee naar huis (beetje topo om de week), mijn jongste krijgt bergen mee. De ouders van de kinderen die uit zijn klas naar het vmbo zijn gegaan hadden niets meer kunnen doen aan stimulering. Zou een hoger cijfer voor topo nou echt iets hebben uitgemaakt?

tjonge Dalarna

je vat het wel heel persoonlijk op. Ik geloof dat de andere dames duidelijk genoeg zijn in hun stelling dat er veel, maar natuurlijk niet álle, kinderen zijn die met een beetje aanmoediging van thuis een hoger niveau zouden kunnen halen. Ik zie dat hier op school zoveel gebeuren: een populatie met veel laagopgeleide, weinig betrokken ouders. Daar zitten best hele slimme kinderen tussen, die A's en B's halen voor rekenen en taal, maar slechte cijfers halen waar inzet (van) thuis bij verwacht wordt, zoals spreekbeurten en topo of engelse woordjes leren. Die kinderen hebben dus niet iemand die thuis even met ze gaat zitten voor die spreekbeurt of dat werkstuk, of iemand die de woordjes of topo overhoort.

Wat nog erger is: kinderen die een te laag schooladvies krijgen op basis van hun afkomst. En de ouders (die niet beter weten) die daar mee instemmen omdat de school niet 'te hoog gegrepen' moet zijn voor de kinderen.

Knurf

Knurf

14-12-2013 om 20:41

Dalarna

'Waarom zouden de kinderen waar Knurf het over hebt zoveel verder kunnen komen als ze wat meer gestimuleerd worden thuis?'

Omdat ik een aantal van die kinderen al vanaf groep 2 of 3 ken, en dus weet hoe ze vanaf het begin scoorden. Net als mamahippie al schrijft: ze scoren prima zolang het op vakken aankomt die je snel kunt doorhebben. Maar het gaat mis bij vakken als topo en geschiedenis, maar ook bij werkstukken en spreekbeurten: omdat er niemand is om ze te helpen, trekken ze een stuk tekst van internet ('wat doet de politie') en leveren dat in als werkstuk.

Net op nu.nl: Niet aangeboren vaardigheid, maar veel oefenen zorgt voor goede wiskundigen.

Oefenen loont dus echt. Niet dat iedereen daarmee automatisch naar het VWO kan (of zou moeten), maar dat is ook niet wat ik bedoel. Ik bedoel dat sommige kinderen niet gestimuleerd worden om er iets van te maken. Soms komt dat op latere leeftijd wel goed, ik heb een collega die pas later ontdekte dat ze eigenlijk best goed kon leren. Maar dan is het een traject van avondschool naast het gezin, wat prima is, maar wel een stuk vermoeiender en zwaarder dan wanneer ze meteen naar de HAVO was gegaan.

knurf

Ik heb één HAVO-kind, één vmbo-GT en één VMBO-kader-kind. Wat ben ik dan voor ouder?
Ik heb zelf VWO, mijn zus HAVO, mijn broer MAVO, mijn zus huishoudschool en mijn jongste broer HAVO. Oh ja, de zus met huishoudschool heeft net haar PABO-diploma gehaald op haar 51-ste. Mede dankzij het goede taal- en rekenonderwijs van de basisschool. Wat nu goed is voor PABO, maar toen voor huishoudschool.
Dan: de cito geeft percentielscores, geen absolute scores. Dat wil zeggen dat een bepaald percentage wel onder het gemiddelde moet zitten, want anders kun je geen gemiddelde krijgen. En daar worden dan scheidslijnen getrokken.

Ik zal één ding wel zeggen over mij als ouder: ik ben er altijd van uit gegaan, dat het kind de school doet, niet de ouder. Tot grote frustratie van de oudste, die een matige beoordeling kreeg voor werk dat hij echt zelf had ontworpen en genaaid, terwijl zijn medeleerlingen met de kunstwerkjes van moeder aan kwamen zetten.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.