Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
bibi63

bibi63

16-03-2013 om 13:10

Wat vinden jullie (andere schoolregels vmbo-tl versus havo en hoger)

Hoi,

Ik vroeg me af hoe jullie hiernaar kijken. Ons kind zit op een scholengemeenschap. Zij is na de brugklas (heterogeen, dus alle niveaus) naar 2 VMBO-TL gegaan. Ze zou op zich best HAVO kunnen, maar heeft dat het eerste jaar niet laten zien (opstart problemen zullen we maar zeggen). Op zich geeft dat niet, ze kan nu wat relaxter haar schoolwerk doen, gaat ook verder uitstekend. Daarbij is ze eigenlijk ook meer een type voor MBO-4 dan HBO (denk ik nu). Of ze hierna nog HAVO gaat doen zien we tegen die tijd wel.

Maar wat me opvalt is dat de regels voor de VMBO-TL kinderen op school anders zijn dan voor HAVO en hoger. Zo mogen de Havisten (klas 2) na een schooluitje (overdag) in de stad blijven als ze dat willen, maar VMBO kinderen (ook klas 2) moeten mee terug met de tram (onder het mom van evt. rottigheid uithalen). En zo zijn er nog wat zaken. Nu snap ik wel dat er onder de VMBO-TL leerlingen gemiddeld wat meer 'probleemgevallen' zijn, maar dat geldt natuurlijk lang niet voor iedereen en zeker niet voor onze dochter. Dochter ligt er niet echt van wakker, maar ik heb gemengde gevoelens hierover. Ben je per definitie anders als je VMBO-TL doet? Is het niet raar dat je in de brugklas meer vrijheid had, dan nu in de tweede, alleen omdat je VMBO-TL doet? Wellicht is het op een VMBO-TL school waar geen HAVO en hoger bijzit ook zo, maar dan valt het niet zo op.

Wat vinden jullie? Ervaringen?

Gr. Bibi

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sawo

Sawo

16-03-2013 om 16:13

Kan niet

Hoi Bibi

Ik vind het raar

Bij ons nooit wat van gemerkt. Leerlingen mogen hier op het vwo(3e) ook alleen na schooluitje in de stad blijven met brief met toestemming van ouders. Verder gelden de schoolregels voor alle lln hetzelfde.
groet

Saar

Jaymza

Jaymza

17-03-2013 om 08:51

Al even geleden maar

Hier 3 kinderen op dezelfde school gehad en alledrie op ander niveau. Nu zaten er uiteraard ook steeds een paar jaar verschil tussen, maar toch verbaasde het me dat de school qua regels inderdaad wel 3 verschillende scholen leek. Ik dacht dat in die paar jaar de regels waren aangepast, maar het kan inderdaad ook het niveauverschil geweest zijn.

Jaymza

Tineke

Tineke

17-03-2013 om 09:26

Project

Veel scholengemeenschappen doen mee aan het 'project': meer structuur in het VMBO. Dat bestaat, dacht ik, uit een tal van maatregelen om uitval op het VMBO te voorkomen. Er is meer aandacht voor de individuele leerling, en er is minder vrijheid om spijbelen en andere rottigheid te voorkomen.
Dus als de school aan dit poject meedoet, dan is het logisch dat er andere regels gelden voor de VMBO-ers.

Evanlyn

Evanlyn

17-03-2013 om 22:11

Aankaarten

Ik vind dat je dat best kan aankaarten. Niet alleen VMBO'ers hebben baat bij structuur en het is discriminerend dat er verschillen bestaan tussen kinderen van dezelfde leeftijd, die tot nu toe geen enkele rottigheid hebben uitgehaald (want het is een preventieve maatregel).

Overigens mag bij ons de hele onderbouw het terrein niet af, of ze nou VMBO of VWO doen. Omdat de kinderen uit een groot gebied komen, mogen de genen die dicht bij huis zijn na uitjes soms wel weg, maar dan geldt dat ook voor alle niveaus.

Ik begrijp de reden voor de strengere regels, maar wat is er tegen om die voor de hele school (of de hele onderbouw) te laten gelden?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.