Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
dilemmama

dilemmama

08-04-2013 om 09:10

Wat is wijsheid voor volgend jaar?

Graag jullie mening en/of advies.
Dochter in 3vwo moet een profiel gaan kiezen. Ze wil c&m gaan doen. Ze heeft nu de adviezen voor alle vakken binnen en heeft redelijk wat 3-en. Een 3 betekent: het zal moeilijk worden. Een 1 en 2 zijn goede adviezen. Als zij naar 4 vwo gaat heeft ze in haar pakket: 3x een 3, 3x een 1 en 2x een 2. Maar dan is ze er nog niet. Ze moet in haar vrije deel nog een vak kiezen en eigenlijk blijft voor dochter alleen management en organisatie over. Dat zal erg moeilijk worden vrezen wij, omdat ze nu voor economie een 3 als advies heeft. Ze werkt nu al heel erg hard en als we nu naar de adviezen kijken zal het er de komende jaren niet veel makkelijker op worden. Op het vwo heeft ze volgend jaar 13 vakken.
We hebben ook naar 4 havo gekeken. Zelfde profiel. Dan heeft ze geen m&o meer als vak en heeft ze nog maar 11 vakken. Ze krijgt dan wat meer lucht. Wij denken dat dat op zich wel fijn voor haar is, omdat ze nu heel hard moet werken en veel hulp nodig heeft.
Op de havo zal ze die hulp ook nodig blijven hebben, want ze heeft adhd, maar dan is de stof ietsjes makkelijker. We moeten dus nu samen met dochter gaan beslissen of ze door gaat op vwo of naar havo gaat. Wat weegt verder nog mee: ze heeft 2 jaar geen vriendinnen gehad op school, werd buitengesloten en genegeerd. Nu heeft ze eindelijk leuke vriendinnen die allemaal op het vwo blijven. Ze is enorm opgebloeid dit jaar. We gunnen het haar zo om bij deze meiden te blijven! Als ze naar de havo gaat komt ze bij allemaal onbekenden in de klas (mogelijk 1 of 2 meisjes die ze kent) en ook bij kinderen die haar het leven in de eerste klas hebben zuur gemaakt. Verder denken wij dat ze na de middelbare school geen universitaire studie gaat doen. Dat denkt ze zelf ook niet. Ze wil ws iets van Pabo, SPH of creatieve opleiding gaan doen. Ze kan daar ook met havo heen. Ze is nog wel heel jong (septemberleerling).

Wat zouden jullie zwaarder laten wegen: hard werken op het vwo met het risico dat ze het toch niet redt en alsnog naar havo gaat (blijft dus eigenlijk jaar zitten van 4 vwo naar 4 havo), maar dan heeft ze haar vriendinnen in ieder geval komend jaar. Of toch naar havo met meer lucht en vrije tijd, maar zonder haar vwo vriendinnen.
Die ziet ze dan wel in de pauzes, maar met samenwerken en in de lessen is ze dan alleen (tenminste dat denkt ze zelf).
Pff....wij vinden het zo moeilijk. Dochter weet het ook niet meer. Ze wil zo graag bij haar vriendinnen blijven, maar ze weet ook dat het heel zwaar wordt op vwo met risico van zitten blijven)
Wat zouden jullie zwaarder laten wegen? Natuurlijk gaan we ook nog met de decaan praten, maar we willen graag goed voorbereid en alles doordacht naar dat gesprek gaan.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

08-04-2013 om 09:31

Blijven

Volgens mij is de havo niet heel veel makkelijker dan het vwo, dus ik zou het erop wagen. Hoe zijn haar cijfers verder?

dilemmama

dilemmama

08-04-2013 om 09:51

Vic

De cijfers van haar profielvakken zijn allemaal 6-en 7-s. Alleen Engels staat ze een 5. Maar ze heeft nu bijles. De vakken waar ze nu het meeste moeite mee heeft zoals scheikunde en natuurkunde laat ze vallen. Daar besteedt ze nu echt uren aan. Daar valt dus wel weer wat tijdwinst te halen.
Maar jij zegt dus blijven? Ook als het risico bestaat dat ze het toch niet haalt? Sommige docenten vinden haar geen echte vwo leerling en ze mist wat inzicht. Bij de talen vindt ze kijken, luisteren en lezen lastig. Dat komt natuurlijk wel steeds meer aan bod. Moeilijk hoor.

Vic

Vic

08-04-2013 om 10:00

Zeker

Als er geen negatief advies komt van de school zou ik zeker kiezen voor blijven. Volgens mij geeft een vwo-diploma betere mogelijkheden dan een havo-diploma, zelfs als ze daarna naar het hbo zou gaan. Zessen en zevens vind ik een prima uitgangspunt, en die 5 voor Engels moet in ieder geval niet lager worden gezien de huidige exameneisen.

Vic

Vic

08-04-2013 om 10:11

Aanvulling

Wij hebben hier net een adviesgesprek gehad voor de overgang van 2 naar 3 vwo. Onze dochter staat ook gemiddeld voor de meeste vakken tussen de 6 en de 7,5. Latijn een 5, maar dat laat ze vallen. Volgens de mentor waren haar cijfers prima. Zelf twijfelt ze daar wel eens over omdat haar vriendinnen negens halen met weinig inspanning. Tja, die mazzel kun je hebben. Wij bekijken het per jaar. Als de cijfers echt gaan zakken of als de inspanningen te groot moeten worden (nu besteedt ze ca. 6 uur per week aan huiswerk, wat ik best veel vind), kan ze altijd nog afstromen. Zelf ben ik destijds ieder jaar overgegaan met overwegend zesjes, was ieder jaar een bespreekgeval, maar het is uiteindelijk wel gelukt om mijn vwo te halen

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

08-04-2013 om 10:40

Blijven

Ze is een jonge leerling, dus ik zou het risico wel willen lopen. Belangrijker vind ik eigenlijk wat ze zelf wil, dat zou voor mij de doorslag geven.

En ot een vraagje voor Vic: vind jij 6 uur per week echt veel? Volgens mij staat voor VWO 1,5 tot 2 uur per dag, dan kom je dus ruim op het dubbele uit. Als je dochter het dan met die 6 uurtjes redt, dan doet ze het zo gek nog niet lijkt mij.

Vic

Vic

08-04-2013 om 11:16

Ginny

Dit zijn de 'normale' weken. In de proefwerkweek zit ze vaak wel twee uur per (school-) dag en het halve weekend te leren. Ik moet zeggen dat de concentratie ook niet geweldig is. Als ze voor haar gevoel 2 uur bezig is, heeft ze in de tussentijd nog 25 andere dingen gedaan.

dilemmama

dilemmama

08-04-2013 om 11:42

Reactie

Dochter wil liefst bij vriendinnen blijven, dus op het vwo. Maar ze ziet ook zeker in dat het echt moeilijk wordt. Dat motiveert niet. Ze is ook heel wisselend in het halen van cijfers. De proefwerken in de toetsweek maakt ze vaak slecht. Zo haalt ze een 4,3 voor een pw geschiedenis. Daar zet ze dan een 8,3 weer tegenover voor een so. Staat ze netw eer een 6. Zo gaat het eigenlijk met alle vakken en is dat een goede basis? Ze zit elke dag gemiddeld 2 a 3 soms 4 uur aan haar huiswerk en op zondag nog langer (op zaterdag doet ze dan niks). Wij zien haar strijden en ze houdt haar hoofd nog wel boven water, maar wat is het toch heftig. We gunnen haar zo meer lucht en ruimte. En het inzicht is dus blijkbaar echt een probleem. Jullie zeggen blijven, maar ik neig naar havo. Maar dat is puur gebaseerd op de cijfers en de strijd daarvoor. Maar oh wat geniet ik van mijn dochter als ze met haar vriendinnen is....................

Vic

Vic

08-04-2013 om 12:16

Die wisselende cijfers

De mentor van mijn dochter zei over de wisselende cijfers juist dat het aantoont dat ze het wél kan. Hier en daar een uitglijder en een 4 halen is vreselijk jammer voor het gemiddelde, maar er komen dus ook goede cijfers. Misschien redt ze het volgend jaar wel met dezelfde, of minder, tijd omdat ze de echte probleemvakken kan laten vallen.

Annet

Annet

08-04-2013 om 13:13

Een lastig dilemma

Mijn eerste reactie (op jouw eerste bericht) was: blijven.
Maar ik schrik nu wel van het aantal uren dat je dochter aan school besteedt.
Wisselende cijfers hoeft niet erg te zijn. Als het juist de proefwerken zijn waar ze laag scoort, is dat wel erg. Proefwerken gaan over meer stof, vragen meer kennis en inzicht. Bovendien is mijn ervaring dat het aantal s.o.'s steeds minder wordt. Proefwerken worden steeds belangrijker.
Een voordeel van de vierde klas is dat ze een aantal vakken kan laten vallen. Die gaan nu het moeilijkst. Dat betekent dat ze meer ruimte gaat krijgen. (mijn dochter zit nu in de vierde en heeft duidelijk minder werk dan vorig jaar).

Wat is het ergste dat kan gebeuren als ze op het VWO blijft? Blijven zitten.
Is dat erg? Ze kan dan blijven zitten en afstromen naar Havo (wel navragen of dat mogelijk is). Ze heeft nog een fijn jaar met vriendinnen. Dat zal haar sterker maken. En het jaar daarna is ze wat ouder dan het gemiddelde van de klas. En misschien zitten de pesters dan al in 5 Havo.
Wat is het ergste dat kan gebeuren als ze naar de Havo gaat? Geen aansluiting, misschien ook gepest worden.
Waarschijnlijk zijn er geen vaste klassen meer vanaf de 4e (even navragen). Dat betekent dat per les de samenstelling anders kan zijn. Dat lijkt me een gunstig effect te hebben op het asociale gedrag van bepaalde meiden.

Ik denk nog steeds dat ze beter naar het VWO kan gaan. En dat jullie samen gaan kijken hoe dat het beste aangepakt kan worden. Bijvoorbeeld:
- accepteren dat de kans groot is dat ze het jaar niet haalt (dat geeft rust)
- maximaal aantal uren huiswerk per dag (zodat het wel een leuk jaar wordt). 1,5 uur per doordeweekse dag buiten de proefwerkweken lijkt me ruim voldoende, 3 uur voor de zondag.
- begeleiding bij haar huiswerk zodat ze haar tijd effectief besteedt.

Je zou nu kunnen navragen of ze rond Kerst alsnog naar Havo kan, mocht het niet lukken op het VWO. Alleen ben ik bang dat school dan toch direct voor Havo kiest. Je kunt het ook in je achterhoofd houden als alternatief.

Sawo

Sawo

08-04-2013 om 15:06

Havo

Hoi

Ik zou voor afstromen kiezen. De vakken worden echt allemaal moeilijker in de 4e. Als je er van uit gaat dat ze Vwo blijft doen en dit afmaakt zal ze waarschijnlijk 4 jaar bezig zijn. terwijl ze met 2 jaar havo al waarschijnlijk kan beginnen op de gewenste vervolgopleiding. Ik zie zelf aan mijn kinderen dat de laatste 2 jaar best zwaar zijn op de middelbare school. Niet alleen omdat het moeilijker is maar omdat ze minder motivatie hebben. De motivatie van mijn zoon in 5vwo is echt veel lager dan zijn motivatie in de 3e. Hetzelfde gold voor mijn dochter. Zoonlief zou echt blij zijn als hij naar vervolgopleiding kan en ziet nu al op tegen laatste jaar en wij ook.
Ook vriendin is naar VWO gegaan maar wil naar HBO en heeft er nu echt spijt omdat ze best hard moeten werken. Als je dochter nu al zo hard werkt zal dit waarschijnlijk alleen maar toenemen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

08-04-2013 om 18:25

Vic

Mijn oudste, ook 2 vwo, met dezelfde resultaten doet er wel wat langer over. Ook in de normale weken. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik er ook mijn hand niet voor in het vuur durf te steken dat ie ook echt z'n uurtjes maakt. Ook zijn concentratiespanne is nogal aan de korte kant... Het is ook wat met die wizzkids

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

08-04-2013 om 18:33

Twijfel

Ze steekt er wel heel erg veel tijd in, met matig resultaat. Drukt dat niet te zwaar op haar? En is het nog wel effectief om zolang aan het werk te zijn? Kan ze geen efficiencyslag maken qua leren?

Ik zou ook neigen naar vwo, maar wellicht met huiswerkbegeleiding. Misschien dat daar nog iets mee te winnen valt. Het gaat overigens zeker wel schelen dat ze een aantal zware vakken kan laten vallen. Dat geeft meer lucht voor de rest.

Suze

Suze

08-04-2013 om 23:00

Toch blijven...

denk ik. Als ze blij is met haar vriendinnen, laat haar daar dan in elk geval nog een jaar van genieten. Zeker als ze dat eigenlijk toch wel graag wil. Ze is jong, kan blijven zitten, een jaartje missen is niet erg.
En zware vakken vallen weg, dus er komt toch lucht voor haar.
Inderdaad, probeer te kijken waar nog winst te halen is, wellicht met begeleiding (evt. oudere leerling, als echte huiswerkbegeleiding te duur is).
Goh, ze werkt wel hard hoor, en die van Vic wel heel weinig . Maar als ze zelf vanwege vriendinnen door wil: toch proberen.
NB: Ik zou niet zeggen dat de kans GROOT is dat ze blijft zitten (zonder die moeilijke vakken gaat het misschien een stuk beter dan jullie nu verwachten), maar dat de kans AANWEZIG is dat ze blijft zitten, en dat jullie dat niet erg vinden. Maar dat ze gewoon haar best gaat doen en genieten van het jaar met haar vriendinnen.

Haas

Haas

09-04-2013 om 08:40

Havo

Ik denk dat ik toch zou kiezen voor havo, als de school dat ook aangeeft. Vooral gezien hoeveel uren je dochter aan haar schoolwerk kwijt is.
Mijn dochter (nu 4VWO) deed in de onderbouw ongeveer net zo veel als Vic's dochter, een uurtje per dag ongeveer, 3 uur in het weekend. Daarmee haalde ze zessen, zevens en soms achten. Echt lage cijfers zaten er nooit bij, ze scoorde gelijkmatig, repetities vaak beter als SO's. In de derde moest ze wat meer doen voor scheikunde en natuurkunde, met magere zesjes als resultaat, die vakken liggen haar niet. Nu zit ze met een CM profiel in de vierde en moet ze nog meer voor school doen. Er zijn geen SO's meer, alleen 4 toetsweken per jaar en verder veel opdrachten, verslagen, presentaties en boeken lezen, samenvattingen en uittreksels maken van de stof. Ze is nu minstens 2 uur per dag bezig met haar schoolwerk, in het weekend al snel 6-8 uur. Het is minder stampwerk, meer inzicht en veel presentaties etc. De resultaten blijven hetzelfde, zessen en zevens, soms eens een acht of vijf.

Marjolein

Marjolein

09-04-2013 om 16:56

Wat denk je?

Als je het draadje hierboven hebt gevolgd, weet je al wat er komt: Geef haar het voordeel van de twijfel!
Ze is gemotiveerd, ze wil graag ook vanwege haar vriendinnen. Doen dus!

Herkenbaar dilemma

Onze jongste zat vorig jaar in 3VWO. Heb daar wel over gepost hier, ook wij vonden de beslissing toen erg lastig.
Zij stond er wat twijfelachtig voor. School vond haar ook geen echte VWO leerlinge, qua attitude. Weel erkenden ze dat ze een heel goede werkhouding heeft, maar vonden ze het zorgelijk dat dochter zo veel tijd aan huiswerk kwijt was en dan soms nog maar n 6-je haalde.
Dochter weet al jaren wat ze wil, en dat is een vervolgopleiding op HBO niveau.
Kortom: naar de HAVO?

Nee, uiteindelijk toch niet. En dat was om een aantal redenen, die ik ook in jouw verhaal herken.
Dochter had (heeft) een geweldig leuke vriendenkring, al vanaf de 1e klas, met n erg leuke groep meiden en jongens. Die gingen allemaal door naar 4VWO. Daarnaast volgt dochter ook het tweetalig onderwijs, waar ze erg graag mee verder wilde. Dat kon niet op de HAVO op deze school.
Daarnaast zegt ze nu wel dat ze die ene hbo opleiding wil doen, maar ze is jong en dat kan wijzigen. En dan heeft ze metvwo gewoon meer keuze.
En tot slot vooral; ze heeft er zelf een rotsvast vertrouwen in dat ze het kan.

Wij hebben besloten haar die kans te gunnen. Vanzelfsprekend wel uitgebreid de mogelijk nadelige cobsequenties doorgesproken als het niet zou lukken. dat betekent dan alsnog naar de HAVO, en weer de 4e. En gelukkig was haareindrapport 3VWO dusdanig dat ze geen bespreekgeval werd - al zijn er wel heel pittige discussies met school geweest.

In alle eerlijkheid; ik heb me regelmatig afgevraagd of het nou wel een goede beslissing was. Ze heeft EM profiel, met M&O, economie en wiskunde A niet heel makkelijk voor haar - maar ook hier: dit profiel heeft ze nodig voor haar studie dus ze werkt er hard voor. Op dit moment is het nig twijfelachtig of ze het gaat halen - maar ze blijft zelf vol vertrouwen. En met de bijles zien we ook wel verbetering. En lukt het niet: ook zij is een septemberkind dus pas 15.jong genoeg om dat ene extra jaar mee te kunnen nemen, en dan heeft ze wel de kans gehad.

Succes met je beslissing!!

Mare

Dilemamma

Dilemamma

13-04-2013 om 08:00

Pfff

We hebben nog niks besloten. Het verhaal van Mare is precies ons verhaal. Ook een jonge leerling en ook magere cijfers.
We zijn op gesprek geweest bij de decaan en hij heeft alles nog eens goed uitgelegd. Hij gaf aan dat wij met dochter de beslissing moeten nemen. Hij vertelde ook dat de kans dat ze bij haar vriendinnen in de klas komt klein is. Zij gaan een ander profiel kiezen. Mogelijk maakt dat de keuze voor dochter makkelijker. Als je puur naar de cijfers van dochter kijkt is ze gewoon door naar 4 vwo. Maar ook de decaan vroeg of het verstandig is. Dochter mist toch wel wat inzicht. Hij heeft ons geadviseerd aan de mentor te vragen om dochter in de docenten vergadering te bespreken en te vragen hoe de docenten de kans van slagen zien op het vwo. Die vergadering is maandag. We zijn heel benieuwd naar de uitslag. Wordt dus vervolgd.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.