Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Vic

Vic

23-11-2012 om 13:38

Wat ga ik hiermee doen? (tegenvallend rapport)

Mijn jongste (7, groep 4) heeft vandaag haar rapport gekregen. De afgelopen jaren heeft ze nogal wisselvallig gepresteerd op school. In de kleuterklas is ze lang beschouwd als jong en weinig geconcentreerd. Kleutercito's variërend van A t/m D. Toen ik aankaartte dat ze thuis al aan het lezen en rekenen was, zijn de juf en IB daarmee aan de slag gegaan en liet ze het op school ook zien. Groep 3 ging prima. Op haar rapport vooral g's en zg's, en voor de CITO's over het algemeen een A (woordenschat . Nu op haar eerste rapport in groep 4 vooral zessen en zevens. Voor rekenen een 6 op basisniveau terwijl ze voorheen een zg op plusniveau had. Bij opmerkingen 'je bent een dromerig meisje', en voor tempo een 6.
Wat zal ik doen? Aankaarten op het 10-minutengesprek of gelijk maar (weer) naar de IB'er? Hebben de juffen het nu gewoon laten versloffen of kan dochter ook 'vanzelf' ineens van bovenstromer een middenmoter zijn geworden?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

23-11-2012 om 13:40

Bijkomend probleem

Een bijkomend 'probleem' is dat ik totaal geen klik heb met de juffen die ze nu heeft, type 'ik sta al 30 jaar voor de klas en ben alwetend'.

Tango

Tango

23-11-2012 om 14:32

En je dochter?

Heeft zij wel een klik met de juffen? Heb je het idee dat de juffen aanvoelen wat zij nodig heeft? Het zou zomaar kunnen dat het hem daarin zit. Het komt mij in ieder geval erg bekend voor alleen was het hier andersom: groep 3 ging niet goed en groep 4 al vele malen beter.
Aankaarten zal je het zeker moeten, ik zou beginnen met het 10-minutengesprek en als je dan niet tevreden bent verdere stappen ondernemen. Daarnaast misschien je dochter even vragen hoe zij het vindt gaan, wat ze anders vindt dan in groep 3 etc. Kan best wat info uitkomen. Succes!

10 minuten gesprek

Ik zou even afwachten hoe het 10 minuten gesprek verloopt: hoe denken de juffen dat dit komt en wat gaan ze ermee doen. Als dat niets bevredigends oplevert zou ik zeker contact met de IB-er zoeken.
Wat vindt je kind er zelf eigenlijk van, van dit rapport? Geeft je kind aan het werk in groep 4 moeilijk te vinden, of vindt het het juist 'saai'? Zit het verder goed in zijn/haar vel?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

23-11-2012 om 18:57

Vic

"Een bijkomend 'probleem' is dat ik totaal geen klik heb met de juffen die ze nu heeft, type 'ik sta al 30 jaar voor de klas en ben alwetend'."
Maar waarom is dat een probleem? Ik snap dat eigenlijk niet zo. Het rapport van je dochter valt jullie tegen. Het is toch logisch dat je daar dan tijdens een 10-minuten-gesprek over praat? "Goh juf, ik moet zeggen: de resulaten vallen mij nogal tegen. Welk beeld heb jij van mijn dochter?" En dan kun je daar samen van gedachten over wisselen.
Of ben je eigenlijk al van mening dat het aan de juf ligt?

Vic

Vic

23-11-2012 om 23:03

Ijsvogeltje

Hmmmm Zo stellig zou ik het niet willen zeggen, maar ik heb het idee dat de juffen alles een beetje op zijn beloop laten. Van een andere ouder hoorde ik vanmiddag dat ze het erg druk hebben met de 8 zorgleerlingen in de klas (van de 21). Mijn dochter vindt het verder helemaal prima. Ze zit goed in haar vel en het schoolwerk boeit haar niet zo. We gaan het horen volgende week.

Hier ook zoiets

Ha Vic,
Mijn zoon van 7 ook groep 4 had vorig jaar een prima rapport, met alleen een zwak voor rekenen. Verder alles goed, spelling was ruim voldoende. Thuis en op school krijgt hij extra begeleiding om rekenenen omhoog te schroeven ivm vermoeden van dyscalculi.
Nu bij het eerste 10 min gesprekken waren er nog geen harde cijfers over rekenenen maar bleek dat spelling van ruim voldoende naar matig was gezakt
Nu blijkt hij dus op zowel op rekenen en spelling niet goed te gaan. Juf zegt dat ze daar op gaat letten omdat ze vindt dat hij beter kan, maar ik vrees nu al zn 1e rapport. Ik snap ook niet hoe dat nivo in een paar maanden tijd zo ver kan zakken. Of kan dat op deze leeftijd nog een momentopname zijn en nog heel sterk wisselen????

ilonka

ilonka

24-11-2012 om 12:31

Misschien juist te makkelijk?

@vic; je schrijft; Ze zit goed in haar vel en het schoolwerk boeit haar niet zo.

Het feit dat het schoolwerk haar niet boeit, zou het kunnen zijn dat het niveau juist te laag is? Dat ze meer uitdaging zou hebben als ze "pluswerk" zou krijgen?

Mijn zoon had het in groep 3. Hij keek er heel erg naar uit om naar groep 3 te gaan. Maar eenmaal in die groep viel het hem heel erg tegen, omdat hij al veel meer aankon dan daar aangeboden werd. Deed ook niet meer zo z'n best.

In overleg met leraren, zijn ze hem gaan testen qua welk niveau hij zou zitten, maar ook emotioneel.
Na de kerstvakantie zat hij in groep 4 en had weer uitdaging. Wilde weer z'n best doen en haalde prachtcijfers.

Vic

Vic

24-11-2012 om 13:26

Ik weet het niet

Van mijn dochter krijg ik niet echt veel duidelijkheid waar ze nu mee bezig zijn. Dat rekenen zit me dus dwars, en ik heb het idee dat ze goed rekent, maar misschien zijn ze op school inmiddels al veel verder dan wat ik haar vraag. Ze ging vorig jaar naar groep 3 met een jaar voorsprong. Ik had niet verwacht dat ze die zou houden, maar naar de middenmoot met zesjes vind ik wel een grote verandering.

Hoe komen die cijfers tot stand?

Zijn de rapportcijfers gebaseerd op het gemiddelde van de behaalde scores op schriftelijke toetsen, of geven de cijfers de (subjectieve) indruk van de juf weer? Dat kan ook nogal wat uitmaken.

skik

Rafelkap

Rafelkap

24-11-2012 om 19:18

Gebaseerd

Mijn zoontje had voor 1 rekenonderdeel een onvoldoende, voor de rest hele hoge cijfers. Toen ik er naar vroeg was het gebaseerd op maar 1 toets die hij had verknald. Hij had wat lijntjes opgemeten en was vanaf de 1 gaan tellen, in plaats van de 0. Dus alles fout. De andere onderdelen (ook 10en bij) waren ook gebaseerd op maar 1 toets.
Dit herfstrapport zegt niet zoveel.

P

P

24-11-2012 om 21:29

Vic

Acht zorgleerlingen op 21? Ik weet niet wat een zorgleerling is maar de juf van mijn jongste heeft laatst uitgelegd hoe zij rekenles geeft in drie groepen met een daarvoor aangepaste methode. Ik werd er duizelig van!

Veel groepen zijn veel groter dan die 21 en net als minder snelle leerlingen is goed les geven aan de snelle exemplaren tijdrovend.

Vic

Vic

24-11-2012 om 23:15

Ik heb het idee dat de snelle leerlingen (dat zijn er maar 2) wat worden vergeten omdat de kinderen die minder snel zijn zoveel tijd vragen. Er zijn zelfs 2 8-jarigen en een kind van 9 in de klas. Dat zijn kinderen die qua gedrag ook het nodige van de juffen vragen. Daar ga ik het overigens helemaal niet over hebben, maar wel vragen hoe ze met mijn dochter omgaan. De IB'er is een paar maanden afwezig geweest, nu aan het reïntegreren, dus ik vermoed dat dat ook meespeelt.

Vic

Vic

27-11-2012 om 19:15

Ze weten het niet

We hebben gisteren het 10-minutengesprek gehad en de juffen hadden gelukkig al extra tijd ingepland. Hun was ook opgevallen dat dochter niet naar verwachting presteerde en ze waren daar heel verbaasd over. Ze weten ook niet hoe het komt dat het beeld nu ineens heel anders is dan vorig jaar. Op mijn vraag wat ze nu gingen doen om het weer op peil te krijgen, heb ik niet helemaal duidelijk antwoord gekregen.
Dochter krijgt haar reguliere werk bijna niet af en heeft daardoor geen tijd voor pluswerk. Wat ze doet doet ze goed, maar heel langzaam. De cijfers zijn overigens wel gebaseerd op toetsen, dus ze maakt volgens mij ook veel fouten. Juf gaf aan dat dochter dingen wel snel doorheeft maar als ze er dan mee aan de slag gaat komt ze niet verder. Ze zei verder dat dochter niet heel goed plant en weinig initiatief toont (heeft bijv nog geen tafelstickers omdat ze niet zélf naar de juf gaat). Ik heb daarop gezegd dat ze dochter dan natuurlijk niet in haar eentje moeten laten verzuipen. Het is nu eenmaal geen kind dat om werk komt vragen want ze vindt het allemaal wel prima zo. Dus ik hoop maar dat de juffen er nu wat meer bovenop gaan zitten, ik houd i.i.g. vinger aan de pols.

Tango

Tango

27-11-2012 om 21:31

Vervelend hoor

Vooral ook dat de juffen het zelf niet weten. Wat gaat er nu anders t.o.v. vorig jaar? Kreeg ze toen meer pluswerk aangeboden of moest ze ook eerst het gewone werk afhebben? Wat zegt je dochter er zelf over? Vindt ze het gewone werk te makkelijk? Of juist niet?
En wat moet ze plannen? Weet ze wat er van haar verwacht wordt? Dat van die tafels vind ik ook zoiets. Zij moet erom vragen? Nee, de juf moet het aanbieden als ze er zelf niet om vraagt. Je kunt niet van ieder kind verwachten dat ze zelf om iets gaan vragen. Ik heb er hier ook zo eentje hoor: rekenboek is uit, maar zoon gaat echt niet naar de juf om te vragen of hij in een nieuw boek mag beginnen, hij rekent dan gewoon twee dagen niet. Ik blijf dan eerst wel zeggen dat hij het moet vragen, maar als het te lang duurt stap ik zelf naar de juf.
Houd het goed in de gaten, vraag eens aan de juf of zij bij de juf van groep 3 nog eens kan vragen wat daar anders ging. En als je niet tevreden bent, snel weer een nieuw gesprek aanvragen zodat je antwoord krijgt op je vragen.

Vic

Vic

27-11-2012 om 23:18

Inderdaad heel vervelend. Ik hoop eigenlijk dat er nog iemand goede ideeën heeft, want ik zou ook niet weten wat we eraan moeten doen. Je zou toch denken dat juffen met ruime ervaring wel weten hoe ze zoiets aanpakken? Misschien toch maar eens de IB'er aanschieten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.