Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Wat doet nou een mr?

Hoi,

Ik zit sinds begin dit schooljaar in de MR van school. Ik dacht dat een MR 'dingen' besprak die opeens speelde op een school, maar ook planmatig bepaalde punten op een school in de gaten houdt en daar evt. een standpunt in neemt.

Niet dus... althans zo ervaar ik het. Er is 1x in de 6 weken MR en ik begrijp nu nog steeds niet wat ze nou eigenlijk doen. Ik heb geprobeerd duidelijk te maken dat we wat planmatiger te werk moeten gaan, met bv vaste onderdelen (onderhoud school, Tso, etc etc) en daarbij losse agendapunten (die dan spelen). Ook wees ik ze erop dat er geen MR reglement is, of dat ik een bepaalde geheimhoudingsplicht heb moeten tekenen. Dit alles wordt als vervelend/lastig ervaren volgens mij, ik moet niet zo moeilijk doen.

Kortom wie van jullie zit in de MR en wat bespreken jullie daar? Heb je wel het idee dat die 1,5 uur nuttig is? En wie heeft tips om toch meer uit die MR te halen dan er nu in zit?

Dank

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Nou...

Het lijkt me dat die MR eerst maar eens voor zichzelf moet gaan vaststellen wat hun nut eigenlijk is. Wat hun eigen doel is. Een huishoudelijk reglement is wel het minste dat er moet zijn. En als je gaat praten, moet je toch van tevoren weten waarover en wat je wilt bereiken? Anders kun je beter een koffieclubje beginnen.

angel3

angel3

20-04-2009 om 10:34

Hier

ik heb het idee dat op veeeeel scholen de MR niet goed functioneert, en ook op onze school zijn we lerende. Het staat of valt met de inzet ook van de teamleden die soms niet echt ergens een punt van durven maken uit 'angst' voor de directeur. Ook merk ik dat leerkrachten het niet gewend zijn efficient te vergaderen en actiegericht dus hier was het soms echt een hoop geneuzel over details die er niks toe doen, maar goed al doende leert men.

Wij maken in het begin van het schooljaar een planning. Een aantal punten moeten in elk jaar door de MR gezien worden zoals de begroting, schoolplan, formatieplan etc. Die kun je inplannen en ook aan de directie laten weten in welke verg. welke stukken ebahndelt gaan worden zodat je de stukken op tijd binnenkrijgt.
Wij hebben wat extra punten op de agenda (niet elke keer hetzelfde maar afhankelijk of er tijd voor is) denk hierbij aan: ouderparticipatie, communicatie met ouders.

Op websites als: www.medezeggenschapsraad.nl of www.lumsum.nl vind je meer info. Het is ook verstandig om te weten hoe bijv finaciering van scholen in elkaar zit anders kun je nooit een oordeel vormen over de begroting. Wij hebben taken verdeeld. 2 personen per item dus 2 mensen die zich verdiepen in huisvesting, 2 in financieen e.d etc. Anders moet je als hele MR veel kennis hebben van teveel onderwerpen, dat werkt niet.

Suk6!

angel3

angel3

20-04-2009 om 10:49

Fout

het moet zijn lumPsum natuurlijk
http://www.lumpsumportaal.nl/

Ook

Toen ik ooit begon in de mr (euh 8 jaar geleden ofzo...) toen was er nog niet veel. We deden maar wat..de directeur zat erbij een 'leidde' zowat de vergadering, er was ook veel verloop van leden. En toen kregen we een bijscholing (was wel op verzoek van de nieuwe voorzitter en ikke en nog iemand) en gingen onze ogen open. We hebben nu een jaarplanning en daar komen alle jaarlijkse dingen in terug. We hebben een huishoudelijk regelement en hebben onszelf ingedeeld in 'werkgroepen' zoals communicatie, lesmethodes etc. ieder weet z'n 'taak' nu beter en de directeur komt alleen nog maar even in 't begin (eerste half uur) om wat punten 'toe' te lichten. Als er dingen besproken moeten worden met de directeur of iemand van ons moet zitting nemen in b.v. een groepje dat zich bezig houd met nieuwe sollicitanten is duidelijk wie dat is (aan de hand van de taakverdeling) ook handig voor het team en de directeur en niet alles komt meer automatisch bij de voorzitter terecht. We zijn actiever qua voorlichting, publiceren onze vergaderingen on-line voor de ouders en hebben ook een eigen e-mailadres (waar zowaar nog wel eens gebruik van wordt gemaakt door ouders), we publiceren ook elke nieuwsbrief bepaalde dingen. Niet de hele vergadering is 'openbaar' als er moeilijke punten zijn wordt 'in beslotenheid' vergaderd. Meestal reserveren we daar het laatste uurtje voor, maar is niet altijd nodig. Daarvan komt ook niks openbaar. Elk protocol dat binnen school opgesteld wordt of er is wordt elk jaar doorgenomen (denk aan b.v. pestprotocol) en moet goedgekeurd worden door ons, alle financiën worden door onze secretais nagekeken en berekend. Nu 'zoeken' we ook beter naar goede m.r.-leden. Als de secretaris b.v. zou stoppen dan vermelden we in de vacature voor het m.r.-lid dat we iemand voor dié functie nodig hebben, dat werkt erg goed, eerder was er amper iemand te vinden om in de m.r. te gaan zitten en nu krijgen we soms zomaar 3á4 aanmeldingen, moeten we nog een stemming houden onder de ouders ook....(gebeurde eerder nóóit), blijkbaar spreekt een duidelijkere omschrijving van de functie mensen eerder aan...dat ze denken: hé dat kan ik ook erg goed ofzo.
We maken een jaarverslag en sturen dat aan alle ouders, gewoon in duidelijke/normale taal wat we gedaan hebben enzo. Vroeger werd er alleen een praatje 1 keer per jaar gehouden op de jaarlijkse oudervergadering en dat was het dan, tsja geen wonder dat niemand 'wist' wat die mr nu eigenlijk doet.
Voor mij is het binnenkort afgelopen, ook omdat de jongste dan van school gaat (volgend jaar) en mijn 'termijn' nu verloopt. Dan vindt ik het wel best. Maar 'we' hebben veel werk verricht al zeg ik het zelf.
Maar dat is wel dankzij onze curcus. Het curcusboek is trouwens nu van de m.r. en gaat met alle nieuwe leden een aantal weken mee...daar kun je ook al veel uithalen.
Dus ik zou zeggen vraag om zo'n curcus! Er is een speciale 'pot' voor de mr die w.s. nu opgaat aan iets anders (abbonement allerlei bladen soms?), misschien met de rest van de mr samen?
groeten albana

Marie L

Marie L

20-04-2009 om 17:46

Volg een cursus

B.v. bij Dyade. Zij organiseren mr-cursussen en geven je direct een helder beeld van wat wel en niet door een mr behandeld zou moeten worden. Ook zijn er bladen voor mr-leden (kan nu even niet op een naam komen).

Voor pc-scholen bestaat de vereniging Ouder & Coo (ouders.net) en daar kun je ook informatie bestellen. Voor openbare en rk-scholen bestaat vast ook zo'n soort vereniging.

Niet alle mr-en functioneren even goed. Dat hangt ook af van de betreffende directeur. Soms moet je erg sterk in je schoenen staan of krijg je te maken met een personeelsgeleding die totaal geen inbreng heeft.

Succes!

Missa

Missa

20-04-2009 om 19:55 Topicstarter

Bedankt voor alle reacties en tips. Veel zaken die jullie noemen had ik al gepikt van internet (waar mega veel info op staat en heb bv gekeken naar notulen van andere scholen), maar het probleem is in mijn ogen met name de directie. Die bepaalt nu de gehele vergadering en dat was toch juist NIET de bedoeling? De rest hangt erbij (leraren zitten er voor de extra uren, ouders omdat je dan makkelijker vakantie kan opnemen buiten de schoolvakanties).

Ik heb nu dus 3/4 jaar op diverse manieren geprobeerd meer structuur in te brengen (aardig & wat feller) maar het wordt weggewuifd en als irritant ervaren (mn door 1 juf en de directrice). Achteraf komen er dan wel wat MR leden naar mij toe en zeggen dat ik wel een punt had, maar in die vergadering durft niemand zijn mond open te doen. Ah, zeggen ze dan, het heeft toch geen nut.

De gehele MR (behalve 1 nieuw lid & ik) heeft al een cursus gedaan, al hadden ze niet echt iets ervan gebruikt, zeiden ze. De pot van de MR... daar gaan we van uit eten! :rolleyes:

Ik overweeg er soms mee te stoppen, want het voelt alsof het tijdverspilling is. Aan de andere kant... ik wíl wel graag! Maar hoe de boel te motiveren? En met name de directrice mee te krijgen?

Medestanders vinden

Als je écht wat wilt bereiken kan dat alleen als je méér medestanders hebt. Zoals jij het omschrijft lijkt me dat geen normaal functionerende mr en over uit eten met het geld dat bedoeld is voor scholing en kosten is werkelijk helemaal bizar (zou je dat ook pikken als ze i.p.v. je kinderen les te geven, ze alleen wat snoep zouden geven?). Wat 'wij' als mr nog wel eens doen met 'heikele' punten is elkaar bellen. B.v. er is iets loos waar ik een probleem in zie. Ik bel de voorzitter en leg uit wat ik wil en waarom....De voorzitter is het met me eens(of niet) en zegt het de volgende vergadering op de agenda te zetten. Ze zal me eventueel steunen en e.a. toelichten mocht dat nodig zijn. Ik bel meteen even diegene die over het onderwerp gaat (je weet wel wij hebben onszelf ingedeeld in werkgroepen) en peil wat die ervan vindt, licht ik meteen mijn punt toe. En als ik op school ben en iedereen de agenda heeft gezien vraagt 1 van de mrleerkrachten wat dat punt is en waarom het erop staat? en zo rolt de bal al verder. Aan het eind van het verhaal en tegen de tijd dat we vergaderen heeft iedereen zich 'ingelezen' en er over nagedacht. Er zullen er wat met me eens zijn en misschien ook wat niet. We brengen het punt in, de voors en tegens, de toelichting van de directeur en gaan als hij vertrokken is stemmen. Einde van het verhaal.
De directrice maakt géén deel uit van de mr. Dat mag niet, wettelijk niet. Ze mag dus ook niet stemmen. Jij als lid mag 'eisen'dat jullie beslissen zonder haar.
Ik zou als ik jouw was jullie voorzitter bellen (hebben jullie die wel??) en gewoon op tafel leggen dat ze haar/zijn 'plicht' als voorzitter zijnde verzaakt. En als daar niet op gereageerd wordt stap je naar de GMR. (overkoepelend mr orgaan, waar alle scholen ter plaatse in verenigd zijn, is dat er wel?) Mocht dat er ook niet zijn kan je ook de inspectie nog bellen. desnoods anoniem.
En meer/makkelijker vakantie omdat je in de mr zit? Dat verhaaltje heb ik ook al eens gehoord als 'roddel' op het schoolplein...maar helaas het is me nog nooit gelukt en dat zelfs niet in de 8 jaar....Als het bij jullie daardoor wel kan is het misschien om de opstandige ouders te sussen? zodat de directrice haar macht kan behouden? pfff wat een rare toestand bij jullie op school zeg...
groeten albana

angel3

angel3

21-04-2009 om 11:53

Ouder als voorzitter

hier zit directeur ook alleen aan het begin bij ter toelichting van punten. Gaat daarna weg en dan beslissen wij verder over de stukken. Het is ook goed om te weten welke stukken welke besluiten nodig hebben. Is het een advies, of instemming? dat staat vast per type stuk.
Bij ons is ervoor gekozen dat een ouder de voorzitter is om moeilijke situaties/belangenverstr. te voorkomen. Het is voor leerkrachten soms niet makkelijk, die zitten soms tussen 2 vuren in. Hier heeft de voorzitter nl ook apart soms overleg met directeur om bepaalde mr besluiten toe te lichten. Ook is er overleg met de OR.

Suk6 Klinkt niet heel fijn zoals het bij jullie gaat.

Hier ook

zo'n irritante directrice die bij elke vergadering aanwezig is, en direct elk punt dat wordt ingebracht van tafel veegt.
Ze mag er wel bij zijn, maar is geen lid. Wij hebben voorgesteld dat ze niet meer bij de vergaderingen zou zijn, maar alleen als we punten hadden die van belang voor haar waren. Dit had geen effect. Ik geloof dat de personeelsgeleding ook niet inziet waarom ze er niet bij kan zijn.
Nu zijn we gewoon als oudergeleding een paar keer bij elkaar gaan zitten, hebben uitgewerkte voorstellen op paier gezet, en deze doorgestuurd naar de personeelsgeleding ( waarvan er 1 weer zo handig was het naar de directrice te sturen). zo kon het personeel zich vast inlezen, en konden we in de vergadering gelijk tot besluitvorming komen.
De personeelsgeleding schrok nogal van de voortvarendheid van de ouders, maar dat gaat wel wennen.

Missa

Missa

21-04-2009 om 18:03 Topicstarter

Voorbeelden van zaken die spelen?

Tja, een verandering gaat alleen lukken als ik idd medestanders kan vinden, die er ook echt voor gaan. Mmmm...

Kunnen jullie trouwens voorbeelden geven van voorstellen/punten die jullie bv hebben besproken?

Het enige waar 'iedereen' zich druk om maakte was fietsen op het schoolplein en de komst van nieuwe kapstokken. Over beide punten is trouwens nog steeds geen duidelijkheid/advies/standpunt (dit was al een issue toen ik in de mr kwam). Er is geen geld, maar mijn verzoek om de begroting van school te laten inzien door de mr was toch echt niet de bedoeling.

Jullie reacties hebben mijn idee gesterkt dat dit echt geen goedwerkende MR is. Ik heb er namelijk geen andere ervaring mee.

Niet de bedoeling?

De begroting niet laten zien???? wáát? Dat meen je toch niet? De directrice moet verplicht (!!!) elk jaar de begroting laten goedkeuren door de mr (staat in de wet!), tevens moet de mr daar zijn toestemming aan geven! Aan mij had ze een slechte gehad, ik had op het matje gestaan..bij haar persoonlijk. Haal alle wetten m.b.t. de mr eens van internet en naar d'r toe en wijs haar erop dat ze gewoon de wet ontduikt op 't moment.
Tevens is het verplicht een voorzitter te kiezen die uit de oudergeleding komt, een secretaris te hebben uit de personeelsgeleding en dit alles moet zelfs op papier staan.
Mocht de directrice je uitlachen....de inspectie bellen!
brrrrr wat een vreselijk mens die directrice ik heb nu al een hekel aan d'r.
Hoe doet ze dat eigenlijk? Hier moet de voorzitter op vele stukken ook d'r handtekening zetten...vervalst ze die soms stiekum?
groeten albana

angel3

angel3

21-04-2009 om 20:32

Inderdaad

volgens mij zou bij ons de OR zich druk maken over kapstokjes e.d zo ook bijv over de luizencapes. De vraag om ze verplciht te stellen kwam wel langs maar uitgewerkte voorstel e.d kwam via de OR en die zijn er mee verder gegaan. MR houdt zich echt bezig met wat meer bestuurlijke zaken zoals begroting, beleidsplannen, meerjaren zorgplannen, onderwijs methodieken, dat soort zaken. Kapstokjes zijn een goede bliksemafleider. Lekker beppen over oneblangrijke zaken (zo klinkt het mij in de oren, sorry als het nogal oneerbiedig is).
Die instemmingszaken e.d staan inderdaad in de wet. Je hoort een lijst te hebben met wat instemming nodig heeft. Daar maak je je planning op.

Sterkte ermee!

roanne

roanne

22-04-2009 om 10:32

Voorbeelden

Allereerst, ik begrijp je frustratie. Bij ons ging het in het begin ook zo. Een directeur die er meer dan de helft van de vergaderingen bijzat. Ik ben zelf voorzitter geworden en heb als eerste die spreektijd beperkt. Dat ging prima. Af en toe heb ik informeel overleg met de directeur.

Zaken die we bespreken: Schoolplan, formatie, begroting, huisvesting, hygiëne, methode engels, 2 of 3 jaar kleuteren, zorgplan, pestprotocol, schoolgids en nog een tal van kleine en grote problemen die spelen op school.

Op internet kun je een overzicht downloaden waar precies in staat waar je instemmings en adviesrecht voor hebt. Maar ik begrijp dat (dat moet wel na alle cursussen) de kennis er wel is, maar het proces moet worden bijgestuur. Daarover kun je ook veel lezen in het blad MR. Ik heb er veel aan gehad. Er stonden artikelen in over hoe om te gaan met verschillende types directeuren, en ervaringen van andere MR's.

Zijn jullie geen school in verenigingsverband? Is er ook een GMR? Dan zou je eens met de andere MR-en contact op kunnen nemen, die zitten wellicht met hetzelfde of hebben een oplossing gevonden?

Roanne

roanne

roanne

22-04-2009 om 18:48

Sommige zaken

kunnen in vertrouwen worden verteld. Maar de vergaderingen zijn in principe openbaar. Wij hebben ook wel issues gehad die de directie niet direct in de publiciteit wilde zien. Dit is ondervangen doordat de notulen vaak vrij laat worden goedgekeurd.
Roanne

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.