Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
lisbeth

lisbeth

09-02-2015 om 18:23

Wat doen jullie groep 8 ers

Dochter kwam vanmiddag thuis met een zeer grondige verzuchting: zat ik al maar op het vo, ik heb het zo gehad met de basisschool. Ik verveel me te pletter.
De m8 cito's zijn geweest, eindcito wordt hier niet als belangrijk ervaren dus voor haar gevoel zijn ze klaar. Dan ook nog natuurlijk die leuke proeflessen gehad....
ik zie hier maar zelden toetsen langskomen, weinig huiswerk. Hoe gaat dat bij andere


Barvaux

Barvaux

09-02-2015 om 18:41

lachen

Toch wel leuk dat het de bedoeling was om het groep 8 jaar te verlengen door de cito later te geven en het probleem wordt juist vergroot.

Ik vind het overigens onzin dat ze niets meer doen of leren, dat zit in haar hoofd. ZIJ heeft hard gewerkt voor die M8 maar dat zegt niets over dat ze verder niets meer doen.

Minthe

Minthe

09-02-2015 om 18:54

Hier

Hier werkten ze gewoon door tot vlak voor de vakantie. Wel met wat tijd voor de musical (halve dag per week) en mijn eigen kinderen draaiden in groep 8 één dag per week mee op het VO. Eindcito doen ze hier niet, M8 was niet een bijzonder moment in het jaar.

Pas na de musical hadden de kinderen het gevoel 'klaar' te zijn, dus in de laatste week waren ook de dagjes naar de zwemplas en de klassenbarbecue gepland. Dat ze wat minder op school waren wordt standaard door de vingers gezien (al zegt school wel elk jaar weer dat ze die laatste week ook gewoon naar school moeten )

Juno

Juno

09-02-2015 om 18:58

Toetsen en huiswerk

Deze week de m8 toetsen, imo rijkelijk laat. Verder wekelijks huiswerk voor spelling, topo en engels en regelmatig een groot werkstuk.

Nur

Nur

09-02-2015 om 19:06

Toch nog wel wat

Mijn ene zoon heeft vrije school gedaan en daar gebeurd er nog van alles maar inderdaad veel onzin dingen. Alleen beperken die onzin dingen zich daar niet alleen tot de zesde klas Zoon vond het in elk geval een heel leuk en plezierig jaar maar hij is dan ook dol op zaken als musicals en zo. De leerstof ging overigens ook gewoon door tot de vakantie.
Mijn andere zoon die op een niet vrije school basisschool heeft gezeten vond groep 8 minder leuk: het afscheid moeten nemen, de onzekerheid en zo, gespannen klasgenootjes vanwege hun scores/vervolgscholen. Hij was zelf ook al helemaal klaar met het basisschool programma. Hij vond het een minder geslaagd jaar.
Mijn oudste dochter was redelijk neutraal. Zij is niet de grootste fan van school in het algemeen en leuke afleiding als musicals en dergelijke vind ze wel weer leuk.
Ze gaan op deze school school overigens gewoon wel door tot het einde. Zelfs in de laatste weken van groep 8 kwamen ze nog gewoon thuis met topografie huiswerk bijvoorbeeld.
Verder hebben ze in dit jaar ook een paar werkstukken, projecten en spreekbeurten moeten doen die veel tijd kosten maar waar ze dan ook op school aan moesten werken.

Dya

Dya

09-02-2015 om 19:16

tot nu toe gaat het nog

Hoewel de ergste spanning er wel af is na m8.
Dochter heeft nog heel even plusklas, vraag me wel af hoe de laatste maanden gaan lopen zonder plusklas, want voor haar breekt dat echt de week.
Verder moet ze nog flink wat boekbesprekingen doen. Niet erg want ze leest niet zo veel..
Ik denk dat dochter zich wel redelijk zal amuseren met musical etc. En verder maar samen gaan bedenken lijkt me wat ze nog kan gaan doen op school om het interessant te houden. Die ruimte is er gelukkig wel maar moet wel van dochter zelf uitkomen, ze hebben niet echt een programma voor kinderen die min of meer 'klaar' zijn.
Ze gaat afscheid nemen van een hoop vriendinnen, dat zal ook wel flink gaan spelen.

Overleven

Het worden nog vijf lange maanden. Bijna niemand heeft zin om op kamp te gaan omdat het met de andere groep 8 niet botert. Voor de musical geldt goeddeels hetzelfde. De overblijf is wegens onderbezetting van overblijfkrachten ook een waar slagveld. Alle verrijking is vorig jaar al afgeschaft, ze doen heel veel productiewerk. Huiswerk wordt door de juf, die er aardig doorheen zit geloof ik, ongezien in de prullenbak gemikt. Er worden heel wat 'adv-dagen' opgenomen. Dit is mijn laatste jaar als basisschoolmoeder maar hier zullen geen tranen vloeien bij het afscheid, integendeel, de vlag gaat uit.

skik

Evanlyn

Evanlyn

09-02-2015 om 21:28

daarom

moet groep 8 worden omgetoverd in een brugklas. Dan kun je tenminste echt het niveau inschatten en ze leren nog wat.

Emmawee

Emmawee

09-02-2015 om 22:20

ik herken het niet

Hier wordt gewoon nog hard gewerkt en volgens mij kennen ze dit ook helemaal niet bij ons op school. Ik weet niet of het iets te maken heeft met gemengde klassen en het Montessorisysteem, maar er is nu nog niets te merken van een aparte groep 8 benadering. Dat komt volgens mij pas in april ofzo, we gaan het merken.

Door allerlei omstandigheden in de afgelopen 8 jaar, bestaat de groep 8 dit jaar uit slechts 11 leerlingen, verdeeld over 3 bovenbouwklassen. Een beetje bijzonder is het wel.

Groeten, Maw.

lisbeth

lisbeth

10-02-2015 om 08:47

Ze zullen vast ook nog wel wat doen

Daar ben ik ervan overtuigd. Ik denk dat dochter ook gewoon klaar is met de basisschool. Weinig uitdaging, alle boeken uit de bieb al meerdere keren gelezen. Daarbij leest ze tegenwoordig voornamelijk engels en dat heeft de school niet. En van school mag dochter geen engelse boeken meenemen want op school lees je nederlands Halverwege de week al klaar met de planning. Verdieping Frans blijft ook op een vrij laag niveau. Plusklas is er ook nog maar ook daar is ze wel een beetje klaar mee.
Ik heb zelf weinig zin om nog te gaan zeuren voor uitdaging die laatste maanden.
Heb haar beloofd ergens komende weken een weekendje amsterdam in te plannen, breekt de periode weer iets
Haha we zullen maar zeggen dat hoe meer ze zich nu verveelt hoe blijer ze straks is om naar het vo te gaan

Karen

Karen

10-02-2015 om 09:10

Suggesties

Hallo Lisbeth, misschien mag/kan je dochter in andere klassen gaan helpen? En wat dacht je van een spijbeldagje? Samen op pad op een gewone doordeweekse dag

Barvaux

Barvaux

10-02-2015 om 09:13

lisbeth

Ik zeg het toch maar weer: ook kinderen die afstormen op vmbo-basis kunnen al vanaf groep 7 uitkijken naar het vo en 'klaar' zijn met de basisschool. Veel kinderen die op open dagen zijn geweest en het niet zo naar hun zin hebben op de basisschool hebben dat. Jouw dochter heeft nog een klas overgeslagen, mijn zoon is juist blijven zitten en allebei zijn/waren ze er aan toe.

Op zich moet je daar ook blij mee zijn. Er zijn ook kinderen die geen afscheid kunnen nemen van de basisschool en heel erg opzien tegen de middelbare.

Verder zou ik jouw dochter het zelf laten oplossen met de leerkracht voor wat betreft boeken. De bieb staat vol met Nederlandse boeken, daar hoeft ze echt geen Engels voor te lezen. Verder vind ik het vreemd dat ze Frans krijgt/kreeg, waarom nu geen taal die ze niet op de middelbare krijgt. Vreemde keuze.

lisbeth

lisbeth

10-02-2015 om 09:26

Barvaux

Je hebt helemaal gelijk. Het is absoluut niet niveau gebonden en ik denk dat zowel vmbo kinderen als vwo kinderen het het laatste half jaar ver gehad hebben en gewoon uitkijken naar het vo

Ze leest nu nederlandse boeken, maar ze heeft ze eigenlijk allemaal uit en thuis leest ze engels. Haar eigen boeken kan en mag ze dus niet zomaar meenemen.
Frans zit in de pluskist, daar had ze weinig aan te kiezen

Nur

Nur

10-02-2015 om 09:40

Nederlandse boeken

Rare regel dat ze geen Engelse boeken mee mag nemen. Als jullie geen goede bibliotheek in de buurt hebben dan kan je misschien tweedehands een stapel boeken kopen bestellen voor de komende maanden? Er zijn vast nog wel Nederlandse boeken die ze niet heeft gelezen

Dya

Dya

10-02-2015 om 11:47

snap ik niet Lisbeth

Je dochter is toch een behoorlijk zorgenkind? Dan snap ik niet dat je geen zin meer hebt om nu nog te gaan *zeuren* voor de laatste maanden. Je dochter kan zichzelf niet even een paar maanden uit zetten omdat jij daar geen zin in hebt. Ik vind het wat anders als je er bewust voor kiest meer verantwoording bij haar te leggen. Maar ook dan mag ze daar best mee geholpen worden lijkt me, als ze dat niet gewend is moet ze leren hoe.
Ik denk niet dat haar zin in vo groter wordt als ze zich nu gaat vervelen, misschien wel juist niet.
Belachelijk, dat ze geen engelse boeken mag. Wat is daar de motivatie achter? Ik zou dan wel eisen van school dat ze met fatsoenlijke alternatieven komen.

Evanlyn

Evanlyn

10-02-2015 om 11:54

pick your battles

Lisbeth heeft toch nog een kind op die school? Dan moet je wel de relatie goed houden. Soms moet je als moeder van een zorgenkind even op je lip bijten, het is niet anders. En zorgen dat je eigen huis overstroomt met Engelse en andere uitdagende boeken.

Lisbeth

heb je het idee dan dat ze zich verveelt? Op spellinggebied is er toch nog wat bij te leren? Bovendien komt de eindtoets er nog aan of verwacht je daar een 550 score op?

advies

Het advies van de school snap ik wel. Het lezen van Nederlandse boeken is een goede manier om je spelling te verbeteren. Met Engels heeft ze waarschijnlijk toch geen moeite neem ik aan.

vraag

Mag ze wel Nederlandse boeken van huis meenemen? Dan zie ik het probleem niet zo, ik neem tenminste niet aan dat ze àlle Nederlandse boeken uitheeft

Dya

Dya

10-02-2015 om 12:26

relatie goed houden

Ja, natuurlijk. Maar waarom niet samen met school kijken hoe de laatste maanden in te vullen, dat hoeft relatie toch absoluut niet te schaden? Er is toch al lang 'gezamenlijke zorg'? Lijlt me kwestie van continueren.

Barvaux

Barvaux

10-02-2015 om 17:58

jippox

Ja, dat bedoelde ik ook, niet de bieb van school maar de gewone bieb. Overigens vind ik het een beetje overdreven om een meisje van een jaar of 10 alleen Engelse boeken te laten lezen. Er is zat in het Nederlands te vinden.

Linda K

Linda K

10-02-2015 om 19:14

Laten lezen?

Ik lees nergens dat lisbeths dochter geen Nederlandse boeken mag lezen thuis? In elk geval gaat het erom wat een kind wíl lezen. Ga je een kind tegenhouden als ze een Engels boek wil lezen? Volgens mij hebben wel meer kinderen een periode dat Engels lezen 'cool' is, of meer kan boeien. Dat lijkt me geen probleem.

Verder kan de dochter van lisbeth inderdaad gewoon een Nederlands boek van thuis of de lokale bibliotheek meenemen. Dat lijkt mij ook geen probleem.

Jessica O

Jessica O

10-02-2015 om 20:22

hier

Nog steed druk met van alles hoor. Gewoon huiswerk, levelwerk gaat ook door. Musical zijn ze nog niet mee bezig.
Kamp is pas in juni, musical in juli en daarna vakantie.
Gelukkig nog geen verveling en 2 juffen die er flink voor gaan. Helemaal fijn hoor.

Dya

Dya

10-02-2015 om 20:24

natuurlijk kan ze

nederlands lezen op school. Maar jee, waar dient school toch voor, vraag ik me af? Om te (leren) leren, of om te leren in de pas te lopen?
Nu heb je een leergierig kind, dat ook nog zelf wel weet wat ze wil leren (engels leren cool? Kom dat mijn kinderen maar vertellen!)
en dan is dat niet goed??
Ik begrijp daarbij ook nog dat school niet echt een passend aanbod heeft, wat wil je dan nog meer dan zo'n kind? Ik snap het echt niet.
Nederlands lezen moet ze toch al neem ik aan.
Ik vind dit kinderen demotiveren, en onbegrijpelijk. Tenzij het meisje een gewoon programma dat er voor haar is saboteert,(maar dan nog) maar dat lees ik niet.

Linda K

Linda K

10-02-2015 om 21:02

Nederlands

Het is niet zo vreemd als je vertrekt vanuit de aanname dat het vak taal/lezen op de basisschool gaat over Nederlandse taal en Nederlands lezen. Net zo goed als ze op het VO een kind ook geen Engels boek voor Nederlands laten lezen (of andersom). (Maar misschien draai ik al te lang in de VO-wereld mee om de bizarheid hiervan volledig in te zien.)

Ik ben het helemaal met je eens dat niemand gebaat is bij dit soort rigide gedoe. Ik kan mij nog een compromis voorstellen: Nederlands lezen tijdens de leestijd (geen idee of nog bestaat in groep 8) en Engels (eigen keuze) lezen als ze klaar is met haar werk.

PS: Engels lezen vonden die van mij stoer, niet Engels leren. Volgens hen een wereld van verschil.

Dya

Dya

10-02-2015 om 21:23

nou ja

Engels wordt tegenwoordig toch veel 'gegeven' op bs? Weet niet of het standaard is, dochter maakt iig engelse werkjes. Lijkt dat dat oke is als school ermee komt, en niet als kind ermee komt.
Dat meisje óók nederlands leest op school kun je natuurlijk wel van haar verwachten. Maar van de andere kant; als dat verplicht is moeten ze ook zorgen voor een goed aanbod, óók voor haar. Niet alleen qua boeken maar een heel programma dat aansluit. En zo niet niet miepen als kind zelf uitdaging zoekt.
(Ik snap dat vo erg afgebakend is qua vakken. Ik vind het toch wel jammer hoe het op bs gaat. Wil ook wel dat mijn kinderen basis leren van taal en rekenen, maar verder vind ik dat bo vooral om attitude zou moeten gaan, het (niet af-) leren leren leuk te vinden en jezelf daarin leren kennen enz. Geeft volgens mij betere basis voor vo. Gebeurt voor mujn gevoel veel te weinig. Maar dwaal wel erg af..)

lisbeth

lisbeth

11-02-2015 om 06:56

Het was niet mijn bedoeling

Dat er zo' discussie zou ontstaan

Engels boeken, ja dochter leest graag engels.ndat is een ruim een jaar geleden begonnen met het herlezen van de hp serie in het engels. Toen de engelse luisterboeken voor haar opgezocht. Ze vind het origineel leuker. Ondertussen leest ze alles in het engels Ik heb school begin dit jaar gemaild of ze als verdieping tijdens de engels les engelse boeken zou mogen lezen. Nee iedereen moest meedoen. Oke jammer.
Toen wilde dochter haar eigen engelse boeken lezen als ze klaar was met haar planning. Die nam ze mee. Op een bepaaldt ogenblik kwam ze met haar boek weer thuis en gaf aan dat het niet de bedoeling was engelse boeken op school te lezen. Ik heb er verder geen woorden vuil aan gemaakt, gevalletje pick your baatles.
School is laatste jaren nogal star geworden in het pluswerk. Zo mag ze nu pas weer drie sterren doen nu ze een I voor rekenen heeft. Pluswerk wordt voor haar bepaaldt bijvoorbeeld frans.
Ik geloof dat school hier vast goede redenen voor heeft en haar punten zaten natuurlijk ook lang niet op een niveau dat je haar pluswerk zou geven maar het is ene beetje een vicieuze cirkel.

Ik wil deze laatste maanden leuk aflsuiten en niet vol frustratie omdat ik bij school alsnog moet gaan zeuren

lisbeth

lisbeth

11-02-2015 om 07:19

Trouwens

Ik denk dat 90% van dit probleem in dochter haar beleving zit. Want zover ik weet is haar planning nog even vol als twee weken geleden.
Gewoon toe aan een nieuwe fase

Barvaux

Barvaux

11-02-2015 om 07:54

Lisbeth

Met die 90% heb je vermoedelijk gelijk, pas er dan ook voortaan mee op om dit soort dingen meteen voor 'waar' aan te nemen omdat je 'ooit' gehoord hebt dat ze niets meer doen in groep 8. Dit soort dingen zal ze ook volgend jaar tegen je gebruiken.

Ik vind het echt een beetje overdreven hoe je beschrijft waarom ze alleen Engels wil lezen. Pas daar ook mee op.

Barvaux

Barvaux

11-02-2015 om 07:55

oja

En verder moet ze nog een half jaar, is het advies binnen dus is het nu juist wel tijd om je battles te picken. Niets staat je meer in de weg, je hoeft niet aardig meer te doen om een goed advies binnen te halen.

Dya

Dya

11-02-2015 om 08:12

beleving

Dat klinkt alsof *beleving* er niet toe doet, alsof het onbelangrijk is. Ik vind het juist, zeker op deze leeftijd, het belangrijkste. En al helemaal bij een zorgenkind dat al eens flink onderuit is gegaan.
Motivatie, een doel hebben, voor sommige kinderen noodzakelijk om goed te functioneren. (Ik denk eigenlijk voor ieder kind, maar voor sommige kinderen is het genoeg zich bijv te verheugen op kamp)
Zomaar een paar maanden uitzetten lijkt me risicovol. (met een grote kans op frustratie, misschien wel niet bij jou dan maar bij haar)
Ik baal al regelmatig vh gebrek aan passend programma om mijn dochter gemotiveerd te houden, maar dochter hier geeft geen zorgen dus tsja.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.