Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Zus

Zus

18-01-2013 om 18:31

Wat als cito groep 8 tegenvalt?

Mijn dochter, groep 8, vwo advies, heeft vorige week een proefcito op school gemaakt en dat erg slecht gedaan. Vreemd, want ze heeft nooit moeite gehad met LOVS citovragen, maar goed.
Wat gebeurt er als ze straks haar echte cito verknalt? Kan ze dan niet op een vwo terecht? Sommige scholen schijnen dan een andere toets af te nemen, wat kan ik daarvan verwachten? En is het wel handig om haar in de schrijven op een vwo, kan ze dan niet beter gaan voor een havo/vwo school? Oja, thuis hebben we ook met wat vragen geoefend, doet ze ook slecht!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Annet

Annet

18-01-2013 om 19:57

Tip

Mail mij even, dan kan ik je misschien helpen.

Annet

Annet

18-01-2013 om 19:58

Sorry, aanvulling

[email protected]

Nicky Lohs

Nicky Lohs

19-01-2013 om 11:37

Geen probleem

Mijn dochter maakte haar Cito 'slecht'. Ze had een prognose van 245, haalde toen 234. Omdat haar lvs prima was en het advies van de leerkracht ook havo/vwo was, mocht ze gewoon instromen in een havo/vwo brugklas.

Zus

Zus

19-01-2013 om 13:31

Reactie

Kijk, Nicky, zo een voorbeeld hoor ik natuurlijk graag . Ze hoefde ook niet aanvullend getoetst te worden?
Sentinella, dat denk ik ook. Zijn de vragen echt zo anders dan op lvs toetsen? Ik heb een paar vragen thuis met haar gedaan en merk dat ze inderdaad zich laat afleiden door de afleiders in de antwoorden. Ook leest ze de vraag niet goed. Terwijl ze voor begrijpend lezen ook altijd hoog scoorde, maar goed.
Annet, ik heb je gemaild.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

19-01-2013 om 19:07

Nou,

volgens mij ligt dat toch aan de middelbare school. Mijn nicht leerde heel behoorlijk, maar verknoeide haar cito. Ondanks een hoger advies van de basisschool nam de school van haar keuze haar gewoon niet aan. Een andere school deed iets met een test en daar kon ze toen gewoon terecht.

Nicky Lohs

Nicky Lohs

19-01-2013 om 19:49

Nee

Geen test verder. Wel een groep 8 leerkracht die een goed woordje voor haar deed. Ze kwam ook wel vanaf een basisschool die erom bekend staat heel goed te verwijzen. Sommige basisscholen geven veel hogere adviezen dan realistisch zijn, dan was het waarschijnlijk niet gelukt.
De middelbare school waar ze zit staat juist weer bekend om de strenge toelatingseisen. Een ander klasgenootje met ook een tegenvallende score mocht niet komen. Zij had in groep 6/7 een wisselend lvs en dat samen was dus reden om niet toegelaten te worden.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Arawen

Arawen

23-01-2013 om 19:46

Leerkracht doorslaggevend

Hier moeten de kinderen al voor een middelbare school worden opgegeven voordat de uitslag van de cito bekend is (ik begreep pas later dat dat niet in heel Nederland het geval is..). Zoon wilde graag naar het Technasium en die wordt hier alleen op VWO niveau aangeboden. Vereiste was rekenen en begrijpend lezen volgens het LVS systeem op A niveau, VWO advies van de basisschool EN een citoscore van minstens 545. Die eerste 2 had hij, die score wisten we nog niet,dus hebben we hem voor de school aangemeld.
Tja en toen viel de cito dus tegen.. iets van 539 of zo. Helemaal niet conform de verwachting dus. We hebben behoorlijk in de knijp gezeten of de school hem toch aan zou nemen. Uiteindelijk heeft de school contact opgenomen met zijn juffen en met hen over hem gesproken. Die waren wel zo positief over 'm dat de weegschaal positief is doorgeslagen. Hij zit dus nu ruim een half jaar op het Technasium en doet 't uitstekend... vindt het inderdaad geweldig leuk, is gemotiveerd en haalt prima cijfers.
Vandaar mijn titel, de inzet van de leerkrachten naar de middelbare school kan doorslaggevend zijn.. heel belangrijk!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.