Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Clementine

Clementine

15-01-2014 om 19:14

Wanneer uitslag Cito toets bekend?

Hallo, weet iemand misschien wanneer de uitslag van de Cito toets bekend is? Hoe lang dat na het afnemen van de toets is?
Bedankt!


Ilva

Ilva

12-03-2014 om 10:10

volgend jaar

Ik hoorde hier op school dat volgend jaar de cito inderdaad in april is maar dat er dan eerder een NIO wordt gedaan. Dan gaan de middelbare scholen natuurlijk allemaal naar de NIO uitslag vragen. Krijg je daar weer de zenuwen voor. Uiteindelijk blijft het allemaal hetzelfde. Hier wordt nu nog geen NIO gedaan maar weet dat in een andere regio hier in de buurt NIO al heel standaard is.

69er

69er

12-03-2014 om 10:40

sms

Tegen de regels in heb ik toegestaan dat hij vandaag zijn mobiel mee naar school mocht....Want school wacht op de postkoets, maar mijn zoon mag het van mij wel wat sneller doen. :"Ik heb F*****g 549". Dat is hoger dan verwacht was en wat ben ik blij dat ik me niet heb laten verleiden tot een weddenschap.

Evanlyn

Evanlyn

12-03-2014 om 10:47

weddenschap

Haha, dat moet je ook nooit doen!

Mijn zoon zal die hele CITO worst wezen, zo kan het ook nog. Maar ik zit op hete kolen.

Dalarna

Dalarna

12-03-2014 om 12:44

Mijn kinderen verschillen dus enorm

Hier een 521, wat een verschil met oudste. Volgende week een NIO toets, die heeft oudste vrij slecht gemaakt, eens kijken of ze daar ook zoveel verschillen

Evanlyn

Evanlyn

12-03-2014 om 12:50

en hier

544. Net een puntje te weinig voor een VWO score. Zouden ze daar op het VO alsnog moeilijk over gaan doen, na zijn VWO advies en waanzinnig hoge NIO score? Alles is natuurlijk mogelijk...

ijsvogeltje

ijsvogeltje

12-03-2014 om 13:41

nog steeds in afwachting

De papieren versies waren nog niet binnen, dus we moeten nog een dagje wachten. De leerkracht heeft wel gezegd dat iedereen de score heeft die hij/zij nodig heeft voor de gewenste VO-school. Zoon wil naar (zelfstandig) gymnasium, dus een te lage score betekent ook echt een andere school. Voorzichtig blij dus!

Eva

Eva

12-03-2014 om 13:42

Evanlyn

Hangt van de eisen van de VO school af en hoe ze ermee omgaan.
Belangrijk is dat de basisschool (in geval van twijfelgevallen) je kind goed "verkoopt".
Dus evt. extra contact opnemen met de basisschool om te polsen hoe positief ze over je kind zijn en of ze hem/haar goed gaan verkopen.

Ilva

Ilva

12-03-2014 om 14:21

Evanlyn

Hier vraagt het VWO 544. Mijn zoon heeft het ook gehaald dus van de week gaan we hem inschrijven. Online inschrijven is al gebeurd, nu nog even langs. Voor NIO vragen ze 114 maar die doen ze dit jaar nog niet bij mijn zoon op school.

Mussie

Mussie

12-03-2014 om 17:30

Hee Vlinder

Ook hier ellende. 536 is niet genoeg voor de klas waar hij heen wil. Misschien hebben wij en de school het altijd wel verkeerd gezien, en is HAVO te hoog gegrepen. Weet ik veel. Ik heb eerlijk gezegd dat het ons ook tegenvalt maar dat je soms ook gewoon pech hebt, en soms vallen dingen nou eenmaal tegen. Of ben je ergens niet zo goed in als je hoopte. ik vind dit moeilijk hoor! Ik heb een heel slim oudste kind en hij heeft deze les al op 4jarige leeftijd geleerd, toen bleek dat hij voor geen meter kon sporten, niet stoer was, niet handig, niet sociaal. Maar toch was dat makkelijker dat dit. Maar goed, we richten ons op de mavo/havo brugklas en als het meer wordt, is het ook prima. Die stomme Cito ook!
Hij is zelf alweer bijgekomen. Was vreselijk verdrietig vanmiddag maar nu blijkt dat hij heus niet de slechtste van de klas is, is het weer ok. Ik probeerde nog te vertellen dat iemand wel de slechtste is, en dat het voor die persoon dus afgrijselijk is als dit als maatstaf genomen wordt, maar dat dringt niet echt door. En ik heb het toen maar gelaten.

vlinder72

vlinder72

12-03-2014 om 18:06

ach, Mussie

Wat naar. Die rotcito ook. Mijn zoon is er inmiddels overheen geloof ik. De juf heeft vandaag met alle kinderen even gesproken. Ze heeft mijn zoon uitgelegd waarom mavo/havo beter bij hem past. Ook als hij 536 had gehaald. Dat heeft geholpen.

Vanmiddag was er een schoolvoetbaltoernooi en ze zijn eerste geworden. Hij straalde weer helemaal.

Evanlyn

Evanlyn

12-03-2014 om 18:46

Ilva

Dank je, dat kan helpen. Pff, ik hoopte zo dat alle ellende nu voorbij zou zijn. Ik neem maar contact op met de VO school, van de basisschool verwacht ik niets.

Evanlyn

Evanlyn

12-03-2014 om 18:50

Eva

Helaas, de basisschool kan helemaal niks met hem: heel slim en autisme, ze dachten dat mavo wel een goed idee was. Dat moet je dus niet doen bij een autist, als die niet een beetje uitgedaagd wordt conform zijn IQ dan gaat het helemaal niet meer. Daar heb ik hele nare voorbeelden van gezien. Uiteindelijk heb ik dankzij een hoge NIO het advies weten op te schroeven naar VWO. Dus die basisschool gaat 'm niet worden, denk ik.

Mussie

Mussie

12-03-2014 om 19:51

Vlinder

Misschien komen ze wel bij elkaar in de klas. Dat zou grappig zijn. Mijn zoon zou graag bij een goeie voetballer in de klas komen!

Heidi*

Heidi*

12-03-2014 om 21:31

Hier

Zegt juf vandaag dat ze de resultaten binnen heeft maar dat ze het morgen pas meegeeft. 3 kinderen zouden 550 gehaald hebben en 14 kinderen een niveau lager dan het afgegeven advies. De andere 15 hebben het voorspelde niveau. Dit vind ik dus echt niet netjes. Iemand een worst voorhouden. Zoon is bloednerveus!

Niet belangrijk

Gezien het feit dat er al wordt ingeschreven terwijl de uitslagen nog niet overal bekend zijn, is die CITO toets blijkbaar helemaal niet zo belangrijk...

Ilva

"Ik hoorde hier op school dat volgend jaar de cito inderdaad in april is maar dat er dan eerder een NIO wordt gedaan. Dan gaan de middelbare scholen natuurlijk allemaal naar de NIO uitslag vragen"

Ja, klopt, ik denk ook dat dat gaat gebeuren. En dan krijg je helemaal een hoop heisa.

Ik las er laatst er een leuk artikeltje over. Daar was ook de conclusie dat het alleen maar een grotere hysterie werd.

Zie http://mijn-kijk-op.infonu.nl/educatie-en-school/127419-de-centrale-eindtoets-een-nog-groter-toetscircus.html

Anna

Anna

13-03-2014 om 09:52

Geen NIO maar Cito Volgsysteem

Nee, ik denk niet dat alle scholen met NIO's gaan werken. Die zijn niet verplicht er is alleen een verplichte eindtoets (= Cito of gelijkwaardig).

Ik denk dat veel scholen, net als nu bijv.in de regio Utrecht, toelatingseisen gaan relateren aan het Citovolgsysteem. Regio Utrecht kijkt naar groep 6-8 en alleen de onderdelen begrijpend lezen en rekenen.

Scoort je (speelse, dan nog niet zo serieuse) kind in groep 6 en 7 onder de maat (maar in groep 8 netjes conform het bij hem/haar (door school) passend geachte niveau, dan loopt het het risico niet aangenomen te worden voor dat niveau op de middelbare school.

Risico is dat dus al in groep 6 bepaald gaat worden welke niveau kinderen hebben (hoger wordt moeilijk gezien strenge eisen). Waardeloos voor laatbloeiers.

Neemt niet weg dat scholen die wel naar het kind kijken, ook met slechte(re) scores in groep 6 en 7 toch een hoger advies in groep 8 zullen geven en het kind richting middelbare school zullen verdedigen voor dat niveau (= hun schooladvies). Zo is het bij ons. Maar het is afwachten wat de middelbare school doet. Terwijl kind met Cito eindscore WEL gewoon dat niveau heeft laten zien (maar die Cito eind telt bij ons in de regio formeel niet mee).

Anna

"Nee, ik denk niet dat alle scholen met NIO's gaan werken. Ik denk dat veel scholen, net als nu bijv.in de regio Utrecht, toelatingseisen gaan relateren aan het Citovolgsysteem."

Ja, dat van het LVS stond idd ook in het artikel.

Dat ze de entreetoets gaan gebruiken. Is hier op OO ook al eens voorbij gekomen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

13-03-2014 om 10:41

Het advies van onze basisschool wordt al gebaseerd op de entreetoets. En dat zijn er meer naar ik weet.

Evanlyn

Evanlyn

13-03-2014 om 12:58

NIO

De NIO test intelligentie, niet vorderingen. Daarom denk ik niet dat hij te gebruiken is als vervanger voor de CITO. LVS en entreetoets zullen nog belangrijker worden. En inderdaad, het advies wordt op veel plaatsen a gebaseerd op de entreetoets, dus dat wordt dubbelop, zonder een kans om je te verbeteren.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

13-03-2014 om 14:31

blij!!

En hier blijdschap alom. 547!
Zoon is hartstikke slim, maar scoort zeker niet altijd goed. Op begrijpend lezen heeft hij bijna nooit hoger dan een C (III) gehad, op spelling meestal een B (II). Wel een VWO-advies gekregen, en nu dus een vette VWO-score. Hij heeft op het juiste moment gepiekt!

Thursday Next

Thursday Next

13-03-2014 om 15:07

ijsvogeltje,

Fijn! Dan kan hij naar de school van zijn keuze!

ijsvogeltje

ijsvogeltje

13-03-2014 om 15:41

Thursday

Ja, heel fijn! Zoon is erg opgelucht, de stress liep behoorlijk op. Enne, bekend terrein hè Voor wel wel meer forummers...

Jay

Jay

13-03-2014 om 19:15

550

Dochter was dolgelukkig, 550!
Vanmiddag ook toelatingsgesprek gehad voor de hoogbegaafdenklas waar ze heen wil, en ze is toegelaten. De (uitslag van de) cito toets vonden ze trouwens niet zo interessant.
Dus een goede middag voor ons

Ilva

Ilva

13-03-2014 om 21:56

Tante Corrie

Interessant stuk, inderdaad het blijft gewoon hetzelfde of nog erger. Ben blij dat ik mijn twee oudste nu op de school zitten waar ze graag naartoe wilden (tenminste middelste gaan we zaterdag inschrijven). Jongste moet waarschijnlijk toch naar andere school maar dat duurt nog een paar jaar. We zullen zien hoe het dan is.

Ilva

Ja, helaas wat dat betreft maak ik me weinig illusies. Maar mooi dat je kinderen goed terecht kunnen.

appeltaart

appeltaart

19-03-2014 om 11:08

539

Hier een citoscore van 539, zoon kan gewoon naar de school van zijn keuze, Havo/vwo brugklas. Wij zijn tevreden en hij ook

appeltaart

appeltaart

19-03-2014 om 11:09

539

Hier een citoscore van 539, zoon kan gewoon naar de school van zijn keuze, Havo/vwo brugklas. Wij zijn tevreden en hij ook

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.