Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Clementine

Clementine

15-01-2014 om 19:14

Wanneer uitslag Cito toets bekend?

Hallo, weet iemand misschien wanneer de uitslag van de Cito toets bekend is? Hoe lang dat na het afnemen van de toets is?
Bedankt!


Dalarna

Dalarna

15-01-2014 om 19:53

Uitslag

Afnamedata Eindtoets Basisonderwijs 2014
Voor dit schooljaar zijn voor de papieren versie de afnamedata vastgesteld op 11, 12 en 13 februari (week 7). De rapportage kunt u verwachten in week 11 (de week vanaf 10 maart). Van 3 februari tot en met 7 februari en van 17 februari tot en met 11 april (einddatum onder voorbehoud) kunnen scholen de digitale versie afnemen.

---------------
Wanneer jouw school de uitslag geeft is dus niet bekend, sommige scholen willen er nog een dagje naar kijken.

Clementine

Clementine

15-01-2014 om 21:18

dus

Ik begrijp het namelijk niet zo goed. De toets wordt afgenomen op 11, 12 en 13 februari. Op 18 februari krijgen ze het definitieve advies op school (dus nog vóór ze op school de uitslag van de Cito toets binnen hebben), en in de week van 10 maart moeten ze aangemeld worden op het VO. Dus precies in díe week krijgen ze de uitslag? Is dat niet wat kort dag?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

15-01-2014 om 21:31

Clementine

Het hoort juist zo te zijn dat je het definitieve advies krijgt voordat de Cito-score bekend is. Een leerling hoort de basisschool namelijk met twee adviezen te verlaten: het advies van de leerkracht en een onafhankelijke eindtoets. Zou de leerkracht wachten met zijn/haar advies tot na de Cito, dan zou de Cito feitelijk dubbel tellen en dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Ik neem aan dat je de keuze voor de school al maakt voordat je kind de Cito-score heeft gekregen. Het enige dat je in die laatste week dan nog moet doen is een kopietje van de Cito aan de aanmelding toevoegen. De rest kun je al voorbereiden.

Clementine

Clementine

15-01-2014 om 21:36

mavo/havo of havo/vwo?

Nou ja.. De juffrouw schat haar mavo/havo in. Ik (wij) schatten haar wellicht havo/vwo in. Ik weet dus nog niet waarvoor ik haar moet aanmelden. De juf gaf wel als voorlopig advies havo. Maar er hangt dus toch ook nog wel wat van de Cito af.
En de enige brugklassen die hier zijn, zijn óf mavo/havo óf havo/vwo. Geen havo brugklassen.

KGO

KGO

13-02-2014 om 22:38

geen dubbele adviezen

Hier mogen ze geen dubbele adviezen geven, dwz geen havo/vwo maar of havo of vwo. Maar dan kun je wel gewoon naar een havo/vwo klas.

Kaatje

Suze

Suze

13-02-2014 om 23:02

Clementine

Als jullie haar Havo/VWO inschatten en ze krijgt een havo advies, dan kan je haar toch voor die havo/vwo-klas inschrijven? Vooral doen!

Als de juf toch stiekem naar haar cito heeft gekeken (ze kunnen hem natuurlijk zelf maken en hun eigen antwoorden vergelijken met de kinderen en een inschatting maken, en ze geeft een mavo-advies, dan en het zijn twee verschillende scholen dan wordt het een probleem. Maar vraag zsm de uitslag van de cito (voor je je kind aanmeldt), want als die cito uitslag toch havo of hoger is, dan zou ik vooral snel met de juf praten of ze haar advies naar havo wil bijstellen, zodat jullie e kind voor havo/vwo kunnen inschrijven.

datum

Ik hoorde vandaag dat school de uitslag maandag 10 maart digitaal krijgen en daags erna met de post. De kinderen krijgen hier dan de uitslag in een gesloten envelopo mee.

marieke

marieke

20-02-2014 om 11:26

schooladvies en cito

Onze dochter had volgens de entreetoets en cito een vmbo-t advies moeten krijgen, schooladvies was havo, ze is naar havo/vwo brugklas gegaan en staat nu 7.4 gemiddeld, voorlopig advies van de middelbare school: zeker havo, misschien vwo. Het gemiddelde is vrij hoog omdat ze twee negens had gescoord voor reken- en taalvaardigheid en ineens stond er ook een 9.2 voor een proefwerk Frans bij. Goh, en dat voor een kind met een vmbo-t cito-uitslag!

Dalarna

Dalarna

20-02-2014 om 11:38

Marieke

Ongeveer 80% van de Citouitslagen komt overeen met het advies. Zo'n 10% komt er boven uit (mijn zoon) en zo'n 10% er onder (jouw dochter) maar wat wil dat nu zeggen? Wat is je punt? Je kunt toch niet denken dat een paar dagen testen precies voor elk kind kan voorspellen op welk niveau die goed gaat functioneren? Verder zijn er genoeg verhalen van kinderen als jouw dochter die het niet gelukt is, dat moet je er wel tegenover zetten. Resultaten uit het verleden van jouw dochter zeggen niets over de toekomst van een ander kind.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

20-02-2014 om 11:56

en daarbij

zijn er héél veel die in de bovenbouw van HAVO/VWO in de knoei komen. Dat was in mijn tijd al. HAVO4 was het jaar dat tweederde bleef zitten, uiteindelijk met een MAVO diploma van school komen en na wat ik hoor is dat nog steeds zo.

Ik moet er wel om lachen. Er wordt erg gehamert op het basisschooladvies, dat is belangrijk. Maar ik ken er genoeg die hun kind aanmelden voor hoger als de eindcito dat aangeeft.

De meester van groep 8

De discussie wver schooladviezen en/of scores die niet kloppen
roept bij mij de (in mijn ogen wijze) woorden van de meester van groep 8:
De geldigheid van mijn advies is hooguit anderhalf jaar. Voor daarna, als het echte pubers zijn geworden, kan ik absoluut niet waarborgen dat mijn advies nog enige waarde heeft.

Clementine

Clementine

23-02-2014 om 12:12

inmiddels ruim een maand verder

Hallo, ik was de topic startster, en inmiddels is het weer een maand verder. Bedankt nog voor de reacties.
Dat vmbo-t/havo advies was nog van het begin van het schooljaar, tijdens het voorlopige adviesgesprek. Inmiddels is het definitieve advies havo, en vindt de juf ook dat ze in een havo/vwo klas thuishoort. Cito vond mijn dochter zelf goed gaan, maar weet ik dus nog niet.
Maar het was ook een beetje de stress rond deze hele tijd (die heb ik toch best wel gevoeld), en dat een juf echt een ander beeld heeft van je kind dan dat je zelf hebt, en dat ik me zo overgeleverd voelde aan haar oordeel.
Maar dat is allemaal rechtgetrokken nu gelukkig.
Kan ik weer een beetje relaxen..

advies hier

Hier zijn op dinsdag en woensdag (dus NADAT de uitslag van Cito binnen is) de adviesgesprekken. Voorlopige advies hadden we pas van 1 van de tweeling binnen. Dus vorige week de andere duo-juf even om haar mening gevraagd (ze was met verlof t.t.v. de voorlopige adviesgesprekken) en die zat met ons op 1 lijn. Hopen dat de cito ook wijst in de richting die juf en wij zien voor de jongste van de twee.

deze week de uitslag

Mijn zoon heeft als definitief advies havo gekregen. Ik hoop dat hij een goede score heeft wat hem toegang geeft tot een havo/vwo klas. Dit is wat hij heel graag wil en ik hoop dat hij de kans krijgt om te laten zien of hij ook vwo kan doen.

@petuut (ot)

Sterkte met wachten, petuut! Hopelijk valt de score mee en kunnen ze beide naar de school waar ze naar toe willen... Was allebei dezelfde school op 1/2 uur fietsen toch?

Laat je weten hoe het is gegaan?

Lynn

Lynn

10-03-2014 om 22:50

Graag melden als binnen

Ik hoor graag van jullie als de uitslag bekend is en dus ontvangen door de scholen. Wacht in spanning. Vol vertrouwen, maar je weet nooit. En een goede score zou zeer goed uitkomen.

Dalarna

Dalarna

11-03-2014 om 08:14

per post

Volgens mij is het gisteren per post weggestuurd dus als de post laat is vandaag wordt het sowieso pas morgen. De meeste scholen willen de post ook eerst zelf bekijken dus ik reken er niet op dat het vandaag komt.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

11-03-2014 om 09:01

per mail?

Mijn dochter had het erover dat de juf gistermiddag de uitslagen per mail zou krijgen. Ik dacht zelf dat het per post zou gaan, maar misschien dat het beide gebeurt?
Dochter is ondanks dat het voor haar niet meer uitmaakt best zenuwachtig. En ik geloof dat dat komt door haar juf. Die doet dit jaar voor het eerst groep 8 en zij vindt het volgens mij spannender dan de klas

Sanne

Sanne

11-03-2014 om 10:09

Uitslag bekend

Wij kregen gisteren een bericht van de leerkracht dat de uitslagen online beschikbaar zijn. Zij bespreekt ze vanmorgen met de kinderen individueel, zodat zij (en wij dus) alvast de uitslag weten. Zodra de spullen per post binnen komen krijgen we ook de brieven mee naar huis.

Vriendinnetje had gisteren al op papier een bericht (maar misschien door school geprint?).

69er

69er

11-03-2014 om 10:38

woensdag

Volgens zoon krijgen ze de uitslag woensdag, want:" het is altijd op woensdag". Uit ervaring met ouder kind weet ik dat dit niet klopt...., maar vanwege de "niet-post" bezorging op maandag en wellicht de nieuwe leiding op school zou het nu toch wel woensdag kunnen worden. Ik weet naar welke school en niveau mijn kind gaat, maar wordt nu wel nieuwsgierig, vooral omdat hij rondom het hele cito gebeuren helemaal niet fit was. Over 1,5 uur weet ik misschien meer.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

11-03-2014 om 11:18

post

Zou dit soort post niet net als rouwkaarten etc. gewoon wel bezorgt worden op maandag?

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik nu toch ook wel erg benieuwd ben

@gruffalo

Thx voor je belangstelling. Vanmiddag krijgen ze de enveloppen mee en vanavond hebben wij de gesprekken met de juffen en de meester. We hebben er wel een goed gevoel over, want de meester van de oudste heeft het rapport al overgenomen in het voorlopig advies en dat was letterlijk voor B en dus hebben we voor hem al een dubbel positief advies (school en onafhankelijk onderzoeksbureau dat ook schooladvies heeft gegeven) en van de jongste van de twee hadden we geen voorlopig advies gekregen, maar daar hebben we een paar weken geleden met juf S een goed gesprek over gehad. Zij vond hem wel passen op B en wilde zich daar ook hard voor maken. Ook gezien dat rapport van dat onafhankelijke onderzoeksbureau. Ze zei dat zijn cito dan het liefst wel 540 (!) zou moeten zijn. Zijn entree lag wel lager (omgerekend), maar hij had in de proefcitos best weinig fouten gemaakt. Volgens S zou hij, als hij zijn echte cito net zo gemaakt heeft als de oefencitos, ruim boven die 540 zitten.
Ik zal je op de hoogte houden.

vlinder72

vlinder72

11-03-2014 om 11:54

helaas

Wij zijn gisteren gebeld. Onze zoon heeft de cito erg slecht gemaakt. 530 ipv de verwachte 537. De leerkracht heeft gelijk de middelbare school gebeld. Hij mag gelukkih gewoon naar de mavo/havo klas.

Mijn zoon weet nog van niets. Hij krijgt vanmiddag of morgen de uitslag mee. Hij zal zo verdrietig zijn. Hij legt zelf de lat erg hoog maar hij kan niet tegen stress. De cito was duidelijk teveel voor hem. En hij wil om een of andere reden graag naar de havo/vwo. Hiervoor zat hij op het randje en was het een optie. Nu niet meer. Hij blijft een havo advies houden maar met plaatsing in een mavo/havo klas.

Evanlyn

Evanlyn

11-03-2014 om 12:14

Vlinder

Wat een ellende zeg. Kan de school niet gaan bedelen bij de middelbare school?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

11-03-2014 om 12:20

Dochter

krijgt vanmiddag een printje mee. De enveloppen zijn nog niet binnen. 90% had het naar verwachting gemaakt, dus ik ga er maar vanuit dat het wel goed zit. Ik neem aan dat ik wel een belletje had gehad als ze het slecht had gedaan.

69er

69er

11-03-2014 om 12:37

boeijuh..

Tja, de uitslag was wel binnen..enne we krijgen 'm vandaag of was het nou morgen? In ieder geval niet donderdag. Na ervaring met oudste had ik 'm vanmorgen nog op het hart gedrukt vandaag extra op te letten op mededelingen van zijn juf.

Marian

Marian

11-03-2014 om 12:45

Inschrijven

Wij moesten vorige week al inschrijven op de middelbare school. Ik vroeg hen of dat niet vroeg was, aangezien we de cito pas een week later krijgen. Die mochten we nasturen...
Mijn zoon wil naar gymnasium. Toelating was advies basisschool, en NIO hoger dan 114, óf een cito hoger dan 544. Aangezien de NIO goed was (119) is hij al toegelaten, zeiden ze. ik was er wel verbaasd over.

Dalarna

Dalarna

11-03-2014 om 13:02

Dendy

Ze gaan bij de post echt geen uitzonderingen maken hoor, er is wel meer post belangrijk Als de cito het vrijdag op de bus had gedaan had het er zaterdag al geweest. Ik naam aan dat ze het niet op zaterdag of zondag op de bus doen dus die maandag snap ik niet. Volgens mij komt het altijd op dinsdag per post omdat zet het maandag opsturen?

Mijn jongste...

Meldde net tussen de middag dat alle kinderen vanmiddag de uitslag te horen krijgen. Dus er zal wel iets 'binnen' zijn dan lijkt me. Of dat nou per mail of per post is....geen idee. Ik merk het wel vanmiddag...

Ingrid

Ze maakt zich trouwens drukker....

...over de rolverdeling en audities voor de musical.......

Hahaha!

Ingrid

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.