Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Wanneer speciaal onderwijs?

Ik vraag me af wanneer kan een kind naar een reguliere school en wanneer is speciaal onderwijs nodig.
De situatie hier is een zoon groep 7 reguliere basisschool, ADD, dyslexie durft niet te praten voor de klas, hiervoor heeft hij twee jaar behandeling gehad maar eigenlijk zonder resultaat,
Speciaal VO is nu de enigste optie omdat regulier onderwijs stijf staat van de presentaties, hoe dat is op het speciaal onderwijs is weet ik niet maar ib-er gaat er van uit dat daar wel rekening met de kinderen gehouden wordt.
Eigenlijk vind ik het jammer omdat zoon prima functioneert op de reguliere basisschool en alleen om die stomme presentaties naar het speciaal onderwijs zal moeten.

Lisetje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mari39

mari39

12-01-2013 om 09:55

Lisetje

Hier zit zoon (10 groep 7, ASS en dyslexie) op speciaal onderwijs. heel concreet jouw vraag: ook hier worden boekbesprekingen en spreekbeurten gehouden. Ik weet niet in hoeverre daar uitzonderingen op gemaakt worden. Er zijn geen schooloptredens enzo. Dus geen groep 8 musical.

Belangrijk is denk ik de reden waarom zoon dit niet durft. Dan kun je dat wellicht voorleggen aan het speciaal onderwijs, en of zij daar wat mee kunnen.
mijn persoonlijke ervaring is wel dat IB-ers in het regulier niet altijd echt goed weten wat het speciaal onderwijs doet. Ik zou zelf eens gaan kijken.

angelina ballerina

angelina ballerina

12-01-2013 om 11:19

Mijn ervaring

In het speciaal onderwijs wordt meer rekening gehouden met het individuele kind. Kinderen krijgen een aangepast programma en meer individuele begeleiding.
Echter ook in het speciaal onderwijs gaat het uiteindelijk ook om prestaties. Ook daar krijgen ze dle toetsen en citotoetsen en gaat het om het resultaat. Ze hebben op het speciaal onderwijs ook spreekbeurten, nieuwskring en hier zelfs musicals. Wel wordt waarschijnlijk meer gekeken naar het kind. Een kind die dit niet aankan hoeft het niet te doen of doet het binnen zijn eigen mogelijkheden. Zo zou het natuurlijk in het regulier onderwijs ook moeten gaan.

Tango

Tango

12-01-2013 om 12:38

Andere school

Stijf van de presentaties? Dat verschilt volgens mij ook van school. Hier houden ze ook vanaf groep 3 spreekbeurten (in groep 3 overigens nog vrijwillig vanaf groep 4 verplicht), maar ik weet dat er ook scholen zijn die daar later aan beginnen. Verder mogen ze het hier eerst ook nog met z'n tweeen doen, pas vanaf groep 5 alleen.
Ik vind dat dit geen reden is om naar speciaal onderwijs over te moeten stappen zeker niet omdat jouw zoon verder goed functioneert en omdat er ook op speciaal onderwijs presentaties worden gehouden. Vind dit eigenlijk wel heel kwalijk dat de IB-er dit zo tegen je heeft gezegd. Ik zou hier eerst nog eens een gesprek over aanvragen en als ze bij haar standpunt blijft en niets hierin wil aanpassen voor jouw zoon, zou ik eerst naar andere basisscholen gaan uitkijken. Bespreek daar waar je tegenaan loopt en wat ze daar voor oplossing kunnen bieden. Misschien kan hij i.p.v. een spreekbeurt een werkstuk over iets maken en daar evt. als hij dat wel durft een stukje uit voorlezen. Speciaal onderwijs zou ik echt nog niet overwegen.
Hier overigens ook een zoon van 8 die nauwelijks voor de klas durft te spreken, al gaat het wel met hele kleine stapjes vooruit. Bij de huidige juf die hij heel erg vertrouwd heeft hij laatst voor de klas de tafel van 3 opgezegd. Vond ik een mega-stap voor hem. Vorig jaar had hij met een ander jongetje samen de spreekbeurt. Zoon sprak toen veel te zacht en wist bijna niets meer van wat hij moest zeggen, het andere jongetje moest hem toen helpen terwijl die bij het thuis oefenen het er veel minder goed vanaf bracht. Ben benieuwd hoe het dit jaar gaat, nu hij gelukkig wat lekkerder in zijn vel zit op school.

Annet

Annet

12-01-2013 om 12:46

Ga praten op een vo school

Vraag wat de mogelijkheden zijn op hun school voor iemand als jouw zoon.
Het antwoord zou wel eens heel anders kunnen zijn, dan het idee van de basisschool.
Bij dochter zie ik inderdaad veel presentaties maar die gaan bijna altijd in groepjes. Dus samen voorbereiden, soms presenteert maar een deel van de groepjes, soms allemaal.

Karmijn

Karmijn

12-01-2013 om 13:52

Met annet eens

Ik zou het advies van Annet opvolgen. Maak eens een afspraak met de zorgcoordinators van de verschillende middelbare scholen. Mijn middelbare scholieren hebben misschien drie a vier presentaties per jaar. En daarvan is maar een presentatie helemaal alleen, de rest is in tweetallen of groepjes. Dus dat is helemaal niet zoveel.
En ik zou me zo maar voor kunnen stellen dat in het kader van passend onderwijs je kind vrijstellingen ervan kan krijgen. Volgens mij zou dat op onze middelbare school best wel kunnen.
Ik vind het eigenlijk een beetje raar om alleen voor 'presentaties' een kind naar het speciaal onderwijs te laten gaan.

Praten op vo

Inderdaad, ga praten op het VO. Er is veel meer mogelijk dan jij lijkt te denken. Alleen om de presentaties een kind naar het speciaal onderwijs willen laten gaan is inderdaad een beetje raar en niet de bedoeling. Lijkt me ook dat hij daar niet op zijn plek zou zijn.
Ik heb op een school gewerkt waar ook een leerling met selectief mutisme zat. Ik weet er het fijne niet van en heb ook geen idee in hoeverre dit vergelijkbaar is met jouw zoon, maar deze jongen sprak helemaal niet, of zeer weinig, in de klas (dus ook geen deelname aan klassengesprekken, geen vragen beantwoorden in de klas, wel een op een met de docent). In de onderbouw is daar prima een mouw aan te passen. Sterker nog, het is geen enkel probleem, mits een school welwillend is natuurlijk. Beetje rekening mee houden tijdens de lessen en voor mondelinge toetsen moest even een alternatief bedacht worden, dat was alles, echt geen probleem in de onderbouw.
In de bovenbouw zijn er toetsen voor het schoolexamen en daar kan niet zomaar een totaal andere toets voor in de plaats gegeven worden (wat in de onderbouw of bij gewone toetsen in de bovenbouw wel kan). Dat vraagt dus iets meer nadenkwerk en aanpassing, maar ook dat is met deze jongen uiteindelijk gelukt.
Wat een school ook beweert, het is prima mogelijk om zonder presentaties de onderbouw te doorlopen, al vergt het wat aanpassing van school en docenten. In de bovenbouw zijn er wellicht wat meer moeilijkheden, maar dat is nog zo ver weg en ook daar is er best een mouw aan te passen. Ik raad je aan om op papier te laten zetten wat er met je zoon aan de hand is en aan de hand daarvan op VO-scholen te gaan praten. In welke omgeving ben je op zoek? Misschien heb ik of anderen hier tips voor je. De ene school is beter met dit soort dingen dan de andere.

P

P

12-01-2013 om 17:16

Grappig

Op de basisschool hier is de directeur van mening dat spreekbeurten zoveel stress geven bij sommige kinderen dat dat niet verplicht mocht zijn. We zijn nu wel 10 jaar verder met deze basisschool en sommige leerkrachten stellen het dan wel verplicht (er zijn er nu te veel bij gekomen) maar je zult hier nooit zoveel presentaties krijgen dat je daarvoor naar het sbo moet.

Zoek een andere school.

Regulier vo/speciaal vo

Hij zit nu in groep 7 en doet het verder prima. Welk niveau gaat hij doen na de basisschool? Ik zou eens rustig rondkijken op de websites van VO scholen en als een school jou en je zoon aanspreekt daar een een afspraak maken, kijken wat ze je kind kunnen bieden. Als dat toch heel lastig blijkt te zijn dan kan je verder kijken op Speciaal onderwijs. Maar dan moet je nu beginnen met je oriënteren, je hebt nog een jaar de tijd. Ik zou als er verder geen problemen zijn op de huidige basisschool nu niet meer gaan wisselen. Kunnen ze voor je zoon geen uitzondering maken en voor hem de presentaties weglaten? Wat raar dat het er zo veel zijn, ligt echt aan de school. Hier was het èèn simpele spreekbeurt per jaar.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

13-01-2013 om 00:24

Te gek voor woorden

Vind ik dit. Daar is speciaal onderwijs toch helemaal niet voor. Lijkt me ook sterk dat je kind daar wel gaat leren presenteren. Dit lijkt me meer een kwestie van een sovatraining ofzo om hem steviger in zijn schoenen te krijgen en de rest is een kwestie van afwachten. En hopen dat het kwartje ooit gaat vallen.

En idd, hoe is zo'n presentatie nou echt. Hier op school echt maar een paar keer per jaar. Dat kan toch echt geen aanleiding zijn om een kind op so te krijgen. Ik sta te flapperen met mijn oren....

lisetje

lisetje

13-01-2013 om 08:10 Topicstarter

Misschien was ik niet helemaal duidelijk maar het gaat echt om het VO, hij hoeft nu zeker niet naar een andere school, hij doet nu geen spreekbeurt en boekenbeurt en vertelt hij nooit in de kring, dat is ook geen probleem. Het gaat echt om het VO daar zijn op alle scholen die ik ken (veel) presentaties, inderdaad in het begin in groepjes maar ook dat gaat niet lukken. Een sovatraining zal ook niet echt helpen na jaren wekelijkse begeleiding. Zijn niveau is havo vwo maar, een niveau zakken helpt ook al niet want op het vmbok moeten ze ook presentaties houden.
Ik vraag me gewoon af waarom kinderen die al jaren goed functioneren op het regulier onderwijs voor zoiets naar het speciaal onderwijs moeten. Met welke aanpassing zouden wij heel blij zijn gewoon geen presentaties maar een schriftelijk verslag. Al willen ze dat maar toezeggen voor de onderbouw, gaat hij daarna maar zeilen

Lisetje

Annet

Annet

13-01-2013 om 08:18

Volgens mij krijg je helemaal geen indicatie voor het speciaal o

Heb je de voorwaarden om in aanmerking te komen al doorgenomen?

Mea Proefrok

Mea Proefrok

13-01-2013 om 09:08

Lisetje

Speciaal onderwijs is erg duur. Daar komt een kind niet op omdat hij te verlegen is om presentaties te houden. Dan is er echt meer aan de hand. Er zijn dus twee mogelijkheden. 1) De school is niet duidelijk naar jou toe geweest en ziet andere problemen bij je zoon naast zijn verlegenheid, of 2) Je hebt het verkeerd begrepen. Geloof me, je komt echt niet voor zweetvoeten op het SO.

Karmijn

Karmijn

13-01-2013 om 10:46

Groepje

Als de presentatie met een groep is, kan hij helpen met de voorbereiding, maar dan kan een ander de presentatie in de klas doen.
Je bent nog mooi op tijd, als je kind nu in groep 7 zit. Ik zou nu al in gesprek gaan met scholen. Een beetje zorgcoordinators vindt dat heel gewoon en voor jouw gaat de spanning er dan wat af.
Echt, onze zoomnaden enorme gedragsproblemen op de basisschool. Ruzie met de leerkrachten, schriften verscheuren en dergelijke. Toch waren ze gewoon bereid om het met hem te proberen. Met een strak plan van aanpak, wat samen met hem en ons is opgesteld.
Onze zoon hoeft niet mee te doen met de les, als het hem te veel
Is, en mag zonder iets te zeggen of uit te leggen, de klas uit gaan. Dat kan gewoon, op een hele gewone middelbare school.
Er kan meer dan je denkt.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

13-01-2013 om 11:31

En dan nog

Stel hij doet geen presentaties. Dan krijgt hij dus een 0. Ja dat is jammer dan. Gelukkig zijn er ook nog zat genoeg schriftelijke overhoringen en toetsen waarmee hij die 0 kan compenseren. Ik denk dat dit hooguit ervoor zal zorgen dat hij een niveautje lager kan komen dan hij cognitief aan kan. Maar wellicht dat dat met een goed gesprek met de as. VO zelf wel te voorkomen is.

Mijn oudste heeft echt maar 1 of 2 maal per periode een mondeling iets.

Het is in ieder geval dus niet handig om een middelbare school uit te zoeken waar veel gepresenteerd moet worden.

Kijk welke scholen in de buurt zijn en praat met ze en mensen die je kent en kinderen op deze school hebben. Wij hebben voor onze zoon een VO school gekozen die verder is maar een speciale manier van werken heeft en regulier onderwijs geeft. Van vmbo tot vwo. Voor onze zoon met de nodige bagage leek ons dat het beste. En inderdaad je komt niet zomaar op het speciaal onderwijs bovendien zit er nog veel mogelijkheden tussen. Succes!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone ?0641826401?.

pooh bear

pooh bear

13-01-2013 om 13:43

Brasso ot

Ik weet niet of dat de bedoeling is maar het lijkt of je i phone app je telefoonnummer heeft meegestuurd

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.