Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Katy P.

Katy P.

28-09-2014 om 10:42

wanneer is kleuterverlengen (doubleren) WEL goed?


foute naam

Sorry fout ingevuld. Laatste reactie is van jutta voor Elisa.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

28-09-2014 om 20:49

Voorbeeld

Kinderen nemen over wat ze meekrijgen. Bij gehoor-, spraak- en taalproblemen is het heel belangrijk dat ouders en leerkrachten zelf het goede voorbeeld geven in de alledaagse communicatie en het oefenen met hun kind. Iedere audioloog en logopedist zal dit meegeven (hebben ze bij mijn ouders en leraren ook gedaan). Lijkt mij ook logisch.

Katy P.

Katy P.

28-09-2014 om 20:50

waarom nu?

Voor de mensen die zich afvragen waarom ik nu, aan het begin van het schooljaar, al hiermee bezig ben, kan ik helaas zeggen dat de school in november al begint met doublure overleg. Ik wil me zeer goed inlezen zodat ik goed beslagen ten ijs kom.

Ergens wil ik ook heel graag "zwaaien" met de resultaten van zijn zussen. De intern begeleider kent ze immers goed.

Karin

Karin

28-09-2014 om 22:21

Slimmerik

Misschien heeft deze kleine slimmerik wel in de gaten dat hij (nog) niet zo goed kan praten en verhalen vertellen als zijn zussen en, ongetwijfeld, zijn ouders. Hij houdt misschien wel gewoon zijn mond. Totdat hij zelf denkt dat hij het even goed kan. Of goed genoeg kan.

Ik heb een zoon die van het een op het andere moment begon te lopen. Hij kroop onder de klok. Keek omhoog, stond op en is nooit meer gaan kruipen. Deze zoon sprak ook bijna direct in volzinnen. En met een heel grote woordenschat. Geen toet naar een auto of aai naar een kat. Sterker nog, geen auto maar Peugeot, Mercedes, …. (auto's is een hobby hier in huis). Andere zoon heeft nog wel enige wankele tijden gekend van tafel naar bank en terug en af en toe op zijn luier geploft, ook het praten ging veel 'langzamer' en wijzend 'die' 'die' roepend…

Katy P.

Katy P.

28-09-2014 om 22:38

doubleren helpt niet denk ik

Bij mijn dochter in groep 5 zit een meisje die al 9 jaar is. Zij heeft groep 2 gedoubleerd. Dit meisje zit altijd aan de instructietafel. Ze kwam echter groep 3 binnen met een voorsprong die ze eind groep 3 geheel kwijt was. Dus de vraag is dan wat is de reden dat doubleren nog steeds zo vaak voorkomt, met name in groep 2? Dit terwijl het overduidelijk dus niet helpt. Is het wellicht niet zo dat doubleren vooral de school helpt?

Hanne.

Hanne.

28-09-2014 om 22:44

hoe?

Hoe zou doubleren de school helpen? Die worden afgerekend op leerrendement en aangezien doubleren daar niet (altijd) gunstig voor is zou ik niet weten waarom doubleren voor een school gunstig is.

Primavera

Primavera

28-09-2014 om 23:10

Beslist niet laten doubleren

Ik heb een zoon met een ernstige taal-spraakstoornis die bovendien nog HB is. Hij sprak met 3 helemaal niet, had moeite met articuleren en zinnen vormen. Met intensieve logopedie vanaf 3,5 jaar en een kleuterschoolwissel is hij met sprongen vooruit gegaan. Toch kwam ineens in de laatste kleutergroep doubleren ter sprake. We wisten toen nog niet dat hij HB was en ze dachten eerder aan een achterstand in ontwikkeling.

Ik heb toen een non- verbale intelligentietest laten doen waar juist uitkwam dat hij zijn leeftijdsgenoten ver voor was. Toch wilde men aanvankelijk aan doubleren denken. De belofte aan het begin van het jaar dat ze zouden afwachten hoe het dit jaar ging bleek meer een eufemisme te zijn voor laten we een paar maanden afwachten zodat de moeder kan wennen aan het idee. Ze waren er vast van overtuigd dat zittenblijven hem sterker zou maken, terwijl ik nadat ik er vele onderzoeken over had gelezen er juist van overtuigd was dat zittenblijven juist schadelijk voor hem zou zijn.

Kinderen leren juist ook beter spreken en vooral betere zinnen te vormen door te lezen. Kinderen hoeven niet de woorden te kunnen uitstreken om ze te kunnen lezen al is de gebruikelijke hak-en-plak methode vaak niet geschikt voor kinderen met spraak-taalstoornissen.

Bovendien redeneerde ik dat mocht ik het mis hebben dan zou hij altijd verderop nog een keer kunnen blijven doubleren. Hadden echter de kleuterjuffen en de IB-er het mis dan zou er na een jaar stilstand in de ontwikkeling door doubleure maar weinig meer aan te doen zijn om dat recht te breien.

Ik kreeg hen uiteindelijk over op onze verantwoording als ouders. Wel heb ik een school moeten zoeken met leerkrachten die hem als een uitdaging zagen en bereid waren om van de gangbare weg af te wijken als ze zagen dat een bepaalde manier van aanpak niet bij hem werkte. Hij zit inmiddels in het laatste jaar van de brugklas en doet het uitstekend. Naarmate hij de taal machtiger werd bleken ook meer taliger testen als de WISC te bevestigen dat hij hoogbegaafd is.

Het trof me dat je schreef dat je zoon soms doet alsof hij het niet begrijpt als iets moeilijk voor hem is. Weet je zeker dat hij doet alsof? Bij de taalstoornis van mijn zoon zit ook een probleem in de taalverwerking. Hij mist echt stukken van wat er tegen hem gezegd wordt terwijl zijn oren goed werken, maar doordat hij zo slim is weet hij met de informatie die wel doorkomt over het algemeen wel te reconstrueren wat ze van hem willen.

Lees eens het dossier dysfasie hier op ouders.nl , het kan zijn dat je dingen herkent.

Mijn zoon heeft met al zijn problemen met leren spreken en taalverwerving trouwens juist helemaal geen problemen met spelling. Dat is altijd foutloos geweest juist doordat hij veel woorden eerst in de schriftelijke vorm heeft geleerd. Zijn broer, ook HB, zonder taalstoornis maar met dysorthografie bakt er juist helemaal niets van.

Ely

Ely

28-09-2014 om 23:38

En ook leuk om mee te nemen

Uit overlevering is bekend dat Einstein ook laat was met praten. Staat op OOL ook ergens artikel over.
Mooi draadje dit trouwens. Blijkt weer uit hoe fijn dit forum is/kan zijn

Einstein (ot)

Dat Einstein pas laat praatte, dyslectisch of autistisch was is ooit eens de wereld ingebracht en na jarenlange herhaling tot een mythe verworden. Het lijkt er meer op dat Einstein een hyper/tijger/helicoptermoeder had.

http://www.albert-einstein.org/article_handicap.html

skik

Noor

Noor

29-09-2014 om 02:18

taalontwikkelingstest?

Ik heb niet alle reacties gelezen, misschien is het al aan de orde geweest:

Als je je zorgen maakt over de spraak-taalontwikkeling van je kind, dan is een taalontwikkelingstest een eerst stap. Een audiologisch centrum kan die bieden, daar zou de KNO-arts je misschien aar kunnen verwijzen?

Mijn kind heeft een flinke gehoorhandicap en hij heeft een taalontwikkelingstest aangeboden gekregen toen hij ruim 3 1/2 was, bij een audiologisch centrum. Dat ging heel prettig. Mocht de test een achterstand aangeven, dan kunnen ze ook nog een algemene ontwikkelingstest doen, om verder te zoeken waar het probleem ligt.

Maar wonder boven wonder loopt mijn kind voor met zijn taalontwikkeling, en tja ook ik heb bij hem als baby altijd overdreven duidelijk gearticuleerd, iets harder gesproken, veel verteld en later veel voorgelezen... En spelen met de stem is min of meer mijn vak, daarom heb ik ook spontane stem- en articulatiespelletjes met hem gedaan als ik merkte dat hij ergens moeite mee had. Met als gevolg (of toevallige coïncidentie?) dat hij vanaf heel jong heel duidelijk spreekt en hij graag zingt en vocaal heel expressief is. Helaas heeft hij wel die gehoorhandicap voor het leven...

@nnemoon

@nnemoon

29-09-2014 om 06:14

Niet laten doubleren!

Ik zou hem beslist niet groep 2 nog een keer laten doen. Bij mijn zoon op school gaan de meeste kinderen tot en met december gewoon mee naar de volgende groep, tenzij ze erg achter lopen. Dat wordt per kind bekeken. Mijn zoon zijn vriendje praatte praktisch niet in groep 1 en 2. Is gewoon mee overgegaan naar groep 3. Deed in groep 3 nooit mee aan de kringgesprekken. Hij zit nu inmiddels in groep 7 en het gaat heel goed met hem.

Ik herken mijn eigen zoon in die van Karin. Hij heeft nooit gekropen en is pas gaan lopen toen hij 2 jaar was. Hij liep toen gelijk goed. Het zelfde met fietsen. Hij heeft nooit met zijwieltjes gefietst, hij fietste gewoon in een keer weg.

Misschien gaat jouw zoon op een gegeven moment gewoon praten, als hij daar zelf aan toe is.

Katy P.

Katy P.

29-09-2014 om 12:13

voordeel

Een voordeel van de school bij doubleren is dat ze geen moeilijk kind hebben in groep 3. Met moeilijk bedoel ik dat ze niet extra instructie e.d. hoeven te geven. Als een kind dan eindelijk naar groep 3 gaat zal een kind zeer waarschijnlijk een voorsprong hebben die soms weer verdwijnt. Het helpt dus niet lees ik overal. Mijn zoontje is, schat ik zo in, bovengemiddeld slim. Hij kan goed tellen, weet alle vormen&kleuren. Als hij dan een extra jaar in groep 2 blijft, komt hij met een voorsprong in groep 3 waarna hij die voorsprong waarschijnlijk alleen maar gaat uitbouwen. Ik heb er wel vertrouwen in dat het helemaal goed gaat komen bij hem, hij is alleen laat met praten. Als ik 5 jaar verder in de toekomst kijk dan zie ik hem wel als een bovengemiddelde leerling, zeker.

Nu nog de school overtuigen Er zitten nu 5 kinderen bij hem in de groep die zijn blijven zitten in groep 2. Nu praat hij ook niet al te vlot dus ik voel de bui al hangen.

creabea

creabea

29-09-2014 om 12:29

maar wat is op school gebruikelijk?

Mijn kinderen gaan sinds een tijdje naar een school waar standaard de 1 oktober-grens aanhoudt. De school haalt de hoogste scores van alle scholen in de woonplaats hier volgens die RTL-lijst (populatie overwegend wit+hoogopgeleid; wél een openbare school) Op de vorige school deden ze heel weinig aan kleuterverlengen. Daar was de populatie meer gemengd, veel zittenblijvers in hogere klassen en prestaties van leerlingen waren niet heel goed. Ik had de indruk dat domme kinderen een jaar meer kleuterden en normaal tot meerbegaafde leerlingen gingen door. Daar waren de leerlingen automatisch wat jonger dan op de school waar mijn kinderen nu op zitten.
Nu is mijn oudste een novemberkind, is nu nog 8 en zit in groep 6/7. Hij is écht de jongste in de klas (ook nog eens omdat er geen kinderen van september in zijn klas zitten). Hij komt prima mee hoor, maar het was voor hem wel even omschakelen. Hier wordt wat meer zelfstandigheid verwacht van de kinderen, worden heel andere onderwerpen besproken (er werd bijv. gevraagd naar prinsjesdag te kijken), het is allemaal wat 'volwassener'.

Misschien is dat ook iets om rekening mee te houden?

Katy P.

Katy P.

29-09-2014 om 12:45

geen oktober grens

Op onze school is er geen oktober grens. Ze geven aan naar het kind te kijken. De praktijk laat echter zien dat het merendeel van herfst-leerlingen extra kleuteren.
Mag ik vragen wat het nadeel is van jong zijn binnen een groep? Als hij wel doorgaat dan zal hij inderdaad altijd 1 van de jongste zijn. Ik heb 2 oudere dochters die prima kunnen meekomen in hun groep terwijl ze 1 vd jongste zijn binnen hun groep.

Sawo

Sawo

29-09-2014 om 13:36

ook laat

Mijn zoon was ook heel laat met praten en heeft logopedie gehad toen hij 3 jaar was. Ik denk dat het met mijn zoon vooral te maken had met een zeer welbespraakte zus en zelf meer bezig met andere zaken. Ik heb wel gelezen dat kinderen die laat zijn met praten goed zijn in wiskunde. Dit klopt in ieder geval bij mijn zoon die zonder vertraging het vwo heeft doorlopen en nu een technische richting gaat doen. Dus laat hem lekker doorgaan is mijn mening.

creabea

creabea

29-09-2014 om 14:08

nadeel

Nouja, het is ook weer niet heel erg, maar mijn zoon is naast dat hij de jongste is in zijn klas ook nog letterlijk en figuurlijk klein voor zijn leeftijd. Hij is wel heel slim, dus daarom heeft hij ook niet extra gekleuterd. Buiten school (in de buurt, op scouting, op de bso) heeft hij speelkameraadjes die 1 of 2 jaar jonger zijn dan hij zelf. Op de vorige school speelde hij ook met de jongere kinderen in de klas of met kinderen van een klas lager. En nu zit hij dus in een klas met alleen maar oudere kinderen, sommigen spelen al niet eens meer, zijn al aan het puberen. In de klas worden met de nieuwskring dingen besproken die nog een beetje langs hem heen gaan, laatst iets over ongewenst kinderen krijgen.

Die spruit van ons kan nog steeds heel blij zijn met een houten spoorbaantje en duplo en met open mond naar barbapappa kijken, en we hebben hem pas geleden maar ingelicht wat betreft sinterklaas. Aan de andere kant vindt hij enge films wel heel 'vet' en gaat hij wel zonder problemen een week op kamp, dus hij is niet alleen maar klein.

Dus, dat is het meer. Als er overwegend wordt gedoubleerd en ook andere slimme kinderen standaard doubleren (zoals op de huidige school) dan zou ik mijn kind liever bij zijn leeftijdsgenoten laten denk ik. Toch iets met 'sociaal-emotionele ontwikkeling'

Elisa Gemani

Elisa Gemani

29-09-2014 om 14:23

Kleuterverlengen

Ik heb nog wat nuttige artikelen over kleuterverlengen voor je op een rijtje gezet:
http://www.ouders.nl/artikelen/kleuterverlenging-verhoogt-doubleer-cijfers
http://www.ouders.nl/artikelen/wanneer-gaat-een-kind-naar-groep-3
http://www.ouders.nl/artikelen/alsnog-naar-groep-3-een-stappenplan
http://www.ouders.nl/artikelen/de-onderwijsinspectie-antwoordt
http://www.onderwijsconsument.nl/overgaan-naar-groep-3-jaar-langer-kleuteren/
http://www.hbo-kennisbank.nl/nl/page/hborecord.view/?uploadId=windesheimhogeschool%3Aoai%3Arepository.samenmaken.nl%3Asmpid%3A21950

"Schoolbelang of leerlingbelang:
De werkelijke reden dat sommige scholen stug zogenaamd kritisch naar herfst- en als er niet genoeg zijn ook zomerkinderen blijven kijken wat overgang in de kleuterklassen betreft is een logistieke reden van groepsgrootte . De groep wordt te groot dus wordt er even kritisch gecheckt wie ze nog een jaar achter kunnen laten lopen. Doordat veel kinderen om deze reden worden vertraagd zal ook de groep van het jaar erop weer te groot worden als iedereen zou doorgaan en zo herhaalt deze onzin zich jaar na jaar ook al worden de kinderen er helemaal niet sterker door en blijkt het statistisch juist tor een lagere vervolgopleiding te leiden ipv een hogere." (Primavera, een van de vele eerdere discussies OOL over kleuterverlengen)

Je zoontje is geboren in oktober maar de kalenderleeftijd mag niet van invloed zijn op de beslissing doubleren of niet. Het gaat om cognitieve ontwikkeling (die is dus gewoon goed; zo niet bovengemiddeld). Het sociaal-emotionele aspect wordt er ook maar al te vaak bij gehaald maar is een aspect waar je niet te veel belang aan moet hechten, zeker niet bij kleuters. Dat hij de jongste is, is een feit maar hoeft beslist niet nadelig te zijn. Mijn zoon (13, hb, 2 x versneld op de basisschool) is ook altijd de jongste (en kleinste geweest op school tot vorig jaar (vanwege Pfeifer moest hij het jaar over doen) en hij heeft er nooit mee gezeten, net als zijn klasgenoten. Je zoontje praat wat slechter/later dan de "gemiddelde" 5-jarige en zoals gezegd is en mag dat geen reden zijn om aan te voeren dat doubleren beter is. Integendeel! Overigens moeten zittenblijvers (dus ook kleuterverlengers) meen ik gemeld worden bij de Inspectie en moet er een handelingsplan worden opgesteld voor deze leerlingen. Veel scholen doen beide niet omdat het de schoolcijfers naar buiten toe negatief beïnvloedt en omdat het extra tijd en geld kost.

Genoeg munitie dus om school op andere gedachten te brengen...

Elisa Gemani

Elisa Gemani

29-09-2014 om 14:41

Sociaal-emotioneel

Trouwens, veel meer- en hoogbegaafde kinderen zijn "sociaal-emotioneel" juist veel verder dan hun leeftijdgenoten. Helaas wordt dit in de praktijk ten onrechte gezien als sociaal-emotioneel niet mee kunnen komen. Nee, want die kinderen passen zich aan en conformeren zich aan de rest. En als ze sociaal-emotioneel onwenselijk gedrag laten zien, denkt men dat ze achterlopen. Terwijl ze dus voorlopen. En ook deze kinderen zijn en blijven gewoon kinderen. De hb vrienden van mijn zoon zijn dan weer bezig met programmeren van computerprogramma's en de keer daarop spelen ze met plastic zwaarden. En de andere keer filosoferen ze over het ontstaan van het heelal en de andere keer hebben ze het over leuke meiden Of ze gaan een potje voetballen en met elkaar geiten. Ik ergerde en erger me blauw als mensen aankomen met het sociaal-emotionele aspect om te misbruiken in gevallen als doubleren of versnellen. Er wordt echt veel te veel waarde aan gehecht en in ieder geval wordt het niet in de juiste context geplaatst; dit wijzen onderzoeken ook al lang uit.

Griet

Griet

29-09-2014 om 20:52

Mijn ervaring

Ik heb mijn zoon, geboren in februari laten douleren in groep 2. Hij heeft bijna 3,5 jaar "gekleuterd". Ik heb daar indertijd al eens het forum voor over mij heen gekregen
Probleem was een zeer trage taalontwikkeling, heel laat en slecht praten, kleine woordenschat, niet rijmen, geen klanken herkennen. Hij zat op een montessori school waar de letters in groep 2 werden aangeleerd. Het eerste jaar in groep twee gebeurde er helemaal niks. Het tweede jaar heeft hij een handelingsplan gekregen en de eerste helft van het jaar gebeurde er nog steeds niks en zo in het voorjaar pakte hij het ineens op. Heel snel leerde hij rijmen, klanken herkennen en kon hij ook zijn naam schrijven. Hij was toen ruim 7.
Het meest interessante voor jou is natuurlijk hoe het verder is gegaan. Hij is nu 15, zit in 3 VWO ( Technasium). In groep 7 hebben we hem laten testen. Tot die tijd hebben we hem behandeld alsof hij dyslectisch was en heel erg veel met hem geoefend. Wat wij al vermoedden werd in de test bevestigd, flink dyslectisch en hoogbegaafd.

De tip die ik je wil meegeven is als eerste vooral vergelijk je zoon niet met je dochters, los van etiketjes ontwikkelen jongens en meisjes zich vaak heel verschillend, vooral in de taalontwikkeling.
Ik vind het terugkijkend een goed besluit om zoon te laten zitten. Hij was doodongelukkig geworden in groep 3, zonder iets te snappen van waar iedereen mee bezig was. Maar van spelen met blokken leer je geen lezen. Langer in de kleuterklas heeft alleen zin met handelingsplan en extra lessen en RT. Er worden vast dyslexietesten aangeboden voor 5 jarigen, maar ik zou het de tijd geven. Testen lost niks op en totdat je wel besluit te testen zou je kunnen oefenen alsof er sprake is van dyslexie.
Enig nadeel dat ik zie aan dit besluit is dat hij nu eigenlijk niet meer kan blijven zitten want met 17 jaar in 3 VWO is bv ook geen goed plan.

guera

guera

29-09-2014 om 22:04

hier ook langer gekleuterd

Dochter wilde altijd soort van verdwijnen als iemand naar haar keek. De dagelijkse ditjes en datjes en het sociale gebeuren kostte haar heel veel energie bij de kleuters. Ze kwam amper aan leren toe. In het extra jaar is ze enorm gegroeid, stevig in haar schoenen komen te staan en was ze lekker even de oudste. Dit heeft haar mijns inziens wel goed gedaan waardoor ze erna wel aan leren toe kwam. Ze loopt lekker mee. Nu groep 6 op paar zaken voor en meeste zaken gewoon gemiddeld. Ik zal nooit weten hoe het anders uitgepakt zou zijn. Maar wij zijn wel tevreden dat we het gedaan hebben ook al hebben we toen enorm getwijfeld.

hier ook

hier ook een meisje wat erg slecht praat. Ze heeft een articulatiestoornis en is heel slecht te verstaan. Ze is in september 5 geworden en zit nu in groep 2. Door haar slechte praten weten de juffen ook niet goed hoe ze haar in moeten schatten qua niveau. Er lijkt heel veel langs haar heen te gaan.

Echter had ze op haar cito's van eind groep 1 2x een A, dus de juf zei dat ze op goede koers lag voor groep 3. Hier dus geen twijfel of ze groep 2 moet doubleren alleen maar door haar slechte spraak.

Onze logopediste (die ze 2x per week bezoekt) gaf ook aan dat leren lezen juist kan helpen bij het leren praten. Dus ik hoop dat het dan allemaal goed komt...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.