Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
overblijfhulp

overblijfhulp

03-06-2014 om 11:00

Waarom kijkt men zo neer op overblijfhulpjes

Ik ben al jaren met plezier overblijfhulp op de school van mijn kinderen. Is niet verplicht om te doen, dus ik doe dit echt omdat ik het leuk vind (vond).
Hiervoor heb ik wel korte cursus en een EHBO cursus van de overblijforganisatie aangeboden gekregen (niet verplicht). En we krijgen regelmatig een bijscholing.

Ik vind dat we een goed team hebben en we nemen allemaal ons werk serieus.

Maar ik merk dat de algemene mening over overblijfhulpjes is, dat ze alleen maar kletsen, geen oog hebben voor de kinderen en ze maar een beetje aan hun lot over laten. En zeker niet ingrijpen bij zoiets als pesten.

Waarom is dat?

Het begint me nu behoorlijk de keel uit te hangen eerlijk gezegd. Ik vind school hierin ook een aandeel hebben. Bij probleemkinderen krijgen we nooit te horen hoe we die kinderen moeten aanpakken. Pas als we aan de bel trekken willen ze dit wel (met tegenzin) toelichten.

Ouders vinden vaak dat hun kinderen niet naar ons hoeven te luisteren. Stond laatst met een ouder te praten en die vond dat haar kind zich niks van die overblijf hoefde aan te trekken. Nou lekker dan, vandaar dat hij nooit luistert zei ik. Toen viel het kwartje bij haar dat ik dus zo'n overblijf miep ben. Oeps.
Kinderen die niet overblijven luisteren al helemaal niet. Komen veel te vroeg het plein op, en laten zich niet wegsturen.
En beweren dat ze niet hoeven te luisteren.

En eerlijk gezegd zie ik in draadjes hier ook regelmatig een sneer naar die overblijfouders.

Nu wil ik mijn plezier niet laten vergallen door dit. Maar hoe komt het toch?
Zelfs hier op school waar ze het naar mijn idee heel professioneel aanpakken is ons aanzien 0. Ons aanspreekpunt (de directie) neemt ons wel serieus, maar een aantal juffen trekt zich niks van ons aan.
En dat merk je natuurlijk ook aan de kinderen. Die horen ons stom te vinden. En mogen ons gewoon negeren. Ze krijgen dat vaak van huis mee. En soms ook uit de klas.

De juf die om 10 voor de bel het plein op zou moeten komen komt altijd te laat. En dan heb je dat niet overblijvers al op het plein mogen (die mogen al om kwart voor de bel het plein op). Geheid ruzie, en vaak is er geeneens een overblijfkind bij betrokken. Juf komt dan steevast om 3 minuten voor de bel al sorry roepend naar buiten.
Ik heb al een keer de schuld van een moeder gekregen omdat haar zoontje een bal in zijn gezicht kreeg, van een niet overblijver, zucht.

Ik lucht hier dus enerzijds even mijn hart maar hoop dat meer ouders zich ervan bewust zijn dat dit behoorlijk contra-productief werkt.
Ik heb nu besloten ermee te stoppen. Jammer, maar de bedoeling as dat ik er plezier aan heb. En dat is nu wel weg.
En in ons team ben ik dus niet de enige.


mijk

mijk

03-06-2014 om 11:20

Ik vind niet dat alle overblijfjuffen stom zijn

Ik vind wel dat de overblijfkrachten bij ons op school beroerd waren ( nu gelukkig continurooster) maar dat zegt toxh niets over jou?

Mijk

ooverblijfhulp

ooverblijfhulp

03-06-2014 om 11:29

Ja mijk

Ik snap dat het niet over mij gaat. Maar jouw mening over de overblijf die je kende was ook beroerd.
Ben je wel eens wezen kijken dan?
Ken je die krachten ook echt?

Hier hoor ik mensen vaak mopperen en als je dat soort dingen vraagt blijken ze helemaal niet te weten hoe het eraan toe gaat en gaan ze blind af op wat ze van hun kinderen en andere ouders horen.
Als ze eens komen kijken (helaas zelden) dan zijn ze meestal positief verrast.
Maar veel houden het bij onderling mopperen en hebben geen idee.

Maar steken wel hun kinderen ermee aan. Die vervolgens denken dat ze niet hoeven te luisteren.

Evanlyn

Evanlyn

03-06-2014 om 11:39

zelfde probleem als invalkracht

De vaste juf heeft (als het goed is) gezag. Iemand die voor korte tijd verantwoordelijk is, kent de kinderen niet goed, weet de gebruiksaanwijzingen niet, en de kinderen denken dat de invaller ze toch niks kan maken. Samen met het feit dat de overblijf "vrije" tijd is waarin onoverzichtelijke situaties ontstaan, is het bijna onmogelijk om het goed te doen.

Maar ook ik heb wel eens gezien dat sommige overblijfkrachten het erg gezellig met elkaar hadden terwijl er achter het fietsenhok vreselijke dingen gebeurden. En dat een overblijfkracht kinderen zo ongeveer krijsend de klas in joeg. Maar dat gold zeker niet voor iedereen.

amk

amk

03-06-2014 om 11:47

vaste pool

ik ben juist zeer blij met onze stabiele groep overbijfbegeleiders. Ze worden niet voor niets door bijna alle klassen uitgenodigd bij de eindejaarsactiviteiten die per klas georganiseerd worden door de ouders als afsluiting van het jaar en bedankje voor de juffen en begeleiders.

respect

Veel meer dan 'vroeguh' geldt dat je respect voor jezelf moet bevechten en dat anderen dat voor jou moeten verdienen. Iedereen wordt afgerekend. Als je goed leest zie je dat ook leerkrachten en ouders niet spontaan voor vol worden aangezien.
Ik ken ook hele goede en minder goed functionerende overblijfkrachten. Van die laatsten heeft met name mijn zoon erg veel last gehad. Omdat pesten vooral in de vrij besteedbare tijd van kinderen plaatsvind. Maar ook de leerkrachten is het niet gelukt om het pesten te stoppen, ook de naschoolse opvang niet.

creabea

creabea

03-06-2014 om 11:57

lastig

Ik heb deels vergelijkbare ervaringen van beide kanten.

Als ouder die activiteiten op school heeft begeleid met kinderen die gewoon hun eigen plan trekken. Dus ik kan me voorstellen dat het heel moeilijk is om orde te houden, vooral als je aan alle kanten wordt beschouwd als simpele oppas waar je niet echt naar hoeft te luisteren. Interessant in dit licht misschien ook een ander draadje dat loopt over burgerlijke ongehoorzaamheid.

Ik heb ook wel eens overblijfkrachten gezien die of wel de andere kant op keken (kinderen waren bezig vrij serieuze vernielingen aan te richten, ik meldde het aan overblijfkracht en die zei heel onnozel: oh, mag dat niet dan?) of te streng waren (klas van zoon moest een keer tussen de middag vervroegd op school zijn vanwege een excursie en ik moest praten als brugman om een halve klas groep 5-leerlingen het hek binnen te krijgen.....) dus helaas is mijn beeld ook niet al te postief. Mijn oudste klaagt ook wel eens dat er niks mag tijdens de overblijf, dat ze niet naar binnen mogen als het regent, dat het brood in 10 minuten op moet zijn. Maar dat zegt misschien meer over het systeem dan over de overblijfkrachten persoonlijk.

Neerkijken op overblijfHULPJES

Als ik de titel lees ben ik al verbaasd. Jij ziet jezelf als hulpje? Kijk je dan niet al een beetje op jezelf neer?
Op dit moment organiseer ik de avondvierdaagse en ben ik LiesK. Moeder van x en y waar de formulieren ingeleverd kunnen worden. Met mijn comissielid zijn wij twee vowassen vrouwen die iets doen voor school.
Als je jezelf al neerzet als hulpje, en niet als overblijfkracht roep je wellicht iets over jezelf af.
Ik sta voor wat ik doe, andere ouders weten dat en respecteren dat.
Inschrijven voor de avondvierdaagse tot woensdag 12.30 is tot 12.30 wie om 20.00 nog komt heeft pech en moet bij het gemeentelijk commitee zijn startbewijs halen. Je oogst wat je zaait, een keer toegeven dat 13.00 ook nog wel kan en het hek is van de dam, staan ze na 3 dagen nog met briefjes aan de deur in de verwachting dat ik het wel oplos.

overblijfhulp

overblijfhulp

03-06-2014 om 13:49

Jemig gaan we op woordgebruik katten

Goede bijdrage Lies! Zo noemen we dat hier. Is dat raar?

Hanne.

Hanne.

03-06-2014 om 13:54

niet alleen negatief

Ik heb geen (uitsluitend) negatieve mening over de overblijfouders. Ik zie slechte punten, maar ook goede punten. Denk dat je je beeld ook niet moet laten verstoren door de negatieve dingen die we horen. Mensen hebben over het algemeen toch de neiging om wél te zeuren als het niet goed gaat, maar niet de vlag uit te hangen als het wel goed gaat.

Maar een paar punten die het volgens mij ook gewoon moeilijk maken om het goed te doen. (uiteraard volledig gekleurd door mijn eigen ervaringen)

- Overblijfouders hebben vaak relatief weinig vaardigheden om bijvoorbeeld pestgedrag te signaleren en te voorkomen. Niet gek ook, docenten hebben er vaak ook nog problemen mee.

-Overblijf ouders zijn vaak slecht toegankelijk. Zij zijn er nl als jij er niet bent. Dat maakt het moeilijk om korte lijnen te houden te vragen wat er precies gebeurd is. Of om tekst en uitleg te geven over hoe met je kind om te gaan.

- Overblijf ouders proberen het vaak goed te doen en stellen daarvoor strikte regels op. Bv over of je je brood wel of niet moet opeten en wat er wel en niet in de broodtrommel mag. Dat strijkt tegen het gevoel van ouders in die zelf willen beslissen wat Jantje of Pietje wel en niet mag.

Dat de docenten bij jullie op school je negeren vind ik opvallend, dat herken ik helemaal niet. Daar zou ik een punt van maken.

Hanne.

Hanne.

03-06-2014 om 14:02

woordgebruik

Woordgebruik maakt in de praktijk heel veel uit.

Als jij jezelf continu met verkleinwoordjes benoemd zal je jezelf (onbewust) als kleiner gaan beschouwen.

In die zin is de term 'overblijfhulpje' een hele bijzondere. Je geeft nl aan dat je iemand helpt (wie?) en dat je bovendien nog eens een kleine helper bent. Kortom je zegt zelf dat je niet zo veel voorstelt.

Dat dat bij jullie de gebruikelijke term is zegt misschien ook iets over de positie die de overblijfouder heeft: een kleine helper.

Overblijfhulp vind je mijn bijdrage nu echt goed of proef ik wat cynisme in #9?
Bij ons wordt er op directieniveau al gesproken over hulpmoeders en overblijfkrachten, zo'n verkleinwoord maakt al dat het niet wordt gezien als seriueze taak.
Ik ben veel actief op school en presenteer de school naar anderen positief (hoewel ik ook wel eens ergens niet 100 procent achter sta.
Andersom verwacht ik ook van de school dat het werk dat ik doe serieus genomen wordt en ik niet wordt neergezet als het moedertje dat de avondvierdaagse regelt. Ik heb een naam waaraan eventueel moeder van x en y wordt toegevoegd om duidelijk te maken welke Lies er bedoeld wordt.

Overblijfhulp jij schrijft:Zo noemen we dat hier. Is dat raar?
Ik vind dat raar ja, als een school de overblijfkrachten bestempeld als overblijfhulpje denk ik dat jouw ervaring dat er wordt neergekeken op overblijfhulpjes deels veroorzaakt wordt door het gekozen woord.

#11

Goed omschreven Hanne!

overblijfhulp

overblijfhulp

03-06-2014 om 14:27

nouja we noemen ze hier gewoon zo

Nooit over nagedacht. Maar ik vind het nutteloos om hier verder op in te gaan.

En regels worden door de professionele overblijf coördinator in samenspraak met school bepaald. Deze staan in de schoolgids en op de site. Ieder jaar worden deze regels met het hele team bekeken of er aanpassingen nodig zijn.

Zo proberen wij gelijke regels met school te hebben. In de praktijk blijkt het helaas niet helemaal overeen te komen. Pas weer een bijstelling gehad over wat wel en niet mag.

Sommige leerkrachten kijken inderdaad op ons neer. Opvallend vind ik dat het om jonge juffen gaat die zelf erom bekend staan dat ze voor de klas ook behoorlijk wat moeite hebben. Dit hebben we heel voorzichtig ook met zo'n overleg aangekaart. Maar hier vinden we geen gehoor in.

Tja en dat de overblijf slecht toegankelijk is vind ik ook een rare. We zijn iedere middag op school (wel steeds een andere samenstelling). Bovendien is de coördinator er ook na en voor school omdat ze ook BSO doet.
En je kunt op ouderavonden een gesprek met haar aanvragen.

We hebben ook enquêtes ieder jaar komt daar een goede score uit.

En toch dat gemopper.

Gek genoeg zie ik in dit draadje ook weer van die voorbeelden die iedereen lijkt te noemen. Ze staan erbij en ze kijken ernaar. Is hier nooit gebeurd naar mijn weten, maar toch zeggen de mopperouders dat we alleen kletsen.

Even de situatie die nu speelt en mij heeft doen besluiten te stoppen:
Boze ouders van kinderen uit groep 8 (en een paar 7) die beweren dat hun kinderen niet mogen voetballen op het veld naast school.
Die ouders hebben alleen hun kinderen gehoord.
In het echt voetballen de overblijfkinderen daar ook. Met een bal van de overblijf.
Die jongens uit groep 8 pakten die bal af en de overblijf kinderen werden weggestuurd en mochten niet meedoen omdat ze niet zouden kunnen voetballen. Dus heeft de overblijfmoeder de bal afgepakt, omdat er geen oplossing kwam waarbij alle kinderen mee konden doen. Dit hebben we bij de juf van groep 8 gemeld, maar er veranderd niks. Dit is al vanaf het mooie weer aan de gang.
De groep 8 ers ondermijnen ons gezag en pesten de kinderen die overblijven.Gebruiken zelfs geweld (duwen slaan schoppen) maar wel zo dat we net niet kunnen ingrijpen. Het is een vrij groot veld en je hebt maar een paar ogen. 15 kinderen op een overblijf is dan best veel.
Uit groep 8 blijft er niemand over. Deze kinderen eten alleen thuis en komen dus een half uur - 3 kwartier te vroeg om te zieken. Vanuit school willen ze niet ingrijpen tussen 12-en 13 (het uur dat ze vrij zijn). Kinderen hebben wel een donderpreek gehad geloof ik, maar hun houding blijft.

Nu hebben wij het gedaan. Die ouders hebben nu geklaagd over ons en dat was voor mij de druppel.
Ga er maar aan staan zo'n groepje halve pubers. Zelfs de coördinator (hbo pedagogiek) kan dit niet bolwerken.

Nutteloos?

Waarom is een gesprek over de juiste woordkeus nutteloos? Als ik in jouw schoenen stond zou ik er bij het eerst komende overleg over hebben. Verkleinwoorden maken dat je niet voor vol wordt aangezien. Ik zou zorgen dat de school dat gaat zien en in de nieuwe schoolgids jullie een goede titel geeft.
Onze vorige directeur had er ook een handje van om volwassenen aan te duiden met hulpmoedertje, overblijfoudertje en ga zo maar door. Ze is nu geen directeur meer op onze school. Ouders pikken dat niet en dat is in mijn ogen terecht.

Hanne.

Hanne.

03-06-2014 om 15:01

niet overblijf

Kinderen die niet overblijven zijn altijd lasting, daar heb je noch als school, noch als overblijf ouder nl het 'gezag' over. En als ze dan ook nog eens op een openbaar veldje zijn kan je niet zo veel tegen danwel met deze kinderen aanvangen. In dat geval kan je niet veel meer doen dan eieren voor je geld kiezen en ergens anders gaan spelen. Bij voorkeur ergens waar de 'niet overblijf kinderen'niet Mogen komen. Helaas pindakaas.

Maar kijk toch ook nog eens kritisch naar je eigen positie. Overblijfouders lijken bij jullie toch een hele rare positie te hebben.

Vanuit school willen ze tussen 12 en 13 niet ingrijpen. Nee uiteraard nietwant dan hebben de docenten andere taken, maar blijkbaar wordt wel verwacht dat school dingen die tijdens de overblijf voorvallen oplossen (Dit hebben we bij de juf van groep 8 gemeld, maar er veranderd niks.)

Als er tijdens de overblijf iets gebeurt moet de overblijf dat op dat moment oplossen. Misdragen kinderen zich moet de overblijf de kinderen en desnoods ouders daar op aanspreken. Niet melden en er vanuit gaan dat de school het oplost. Dan doe je jezelf tekort.

overblijfhulp

overblijfhulp

03-06-2014 om 15:12

Nouja ik bepaal de werkwijze niet

Als er een probleem is dan leg je die neer bij de coördinator. Problemen met overblijvers en niet overblijvers moeten we wel degelijk melden bij de leerkracht.
Dat veldje wordt ook tijdens de pauzes van school gebruikt. De overblijvers ervaren het als straf als ze er niet meer mogen komen, terwijl zij degene zijn die niet fout zijn. Dus daar weghouden is niet gelukt.

Omdat het bij de overblijf boven de pet groeit hebben we hulp gevraagd van de juf van groep 8. Die wil niet helpen (zij is zo'n juf die openlijk over ons zeurt helaas). De directie vindt dat we het met de juf moeten oplossen. Kastje muur.
Dus houdt het op voor mij.

Zeker nu de ouders over ons gaan klagen.

Maar het komt blijkbaar door het verkleinwoord dat ik per ongeluk in de openingspost gebuikte (ff sarcastisch).

Ik vind het ongehoord dat ouders hun kinderen zo opvoeden dat ze niet hoeven luisteren naar bepaalde mensen. Maar het is blijkbaar onze schuld geloof ik...

tonny

tonny

03-06-2014 om 15:21

diep respect voor overblijfmedewerkers

Je hebt meestal een heel gemengde groep onder je beheer. Daarbij krijgen de overblijfkinderen kennelijk verschillende signalen mee van bep. leerkrachten, van ouders, van vriendjes, en jullie zitten ermee. Dat is een heel lastige situatie.

Iedereen die er makkelijk over denkt of zelfs op neerkijkt, moet maar eens een maandje meedraaien

pandora

pandora

03-06-2014 om 15:33

je maakt het jezelf moeilijk

Jullie zitten in een lastige situatie, dat lijkt mij wel duidelijk. Je doet daar zelf nog een schepje bovenop door een vrijwel-niet-te-beantwoorden-vraag centraal te stellen: "waarom kijkt men op ons neer"?
Allereerst: wie is 'men'? En is dat een in-een-hokje-te-stoppen-groep? Ik denk het niet. Je hebt het over groep 8'ers, je hebt het over juffen, je hebt het over ouders.
Ten tweede: kijken ze inderdaad op jullie neer? Heb je het ze gevraagd? Hebben ze het jou verteld? Je schrijft namelijk dat de jaarlijkse enquete altijd mooie beoordelingen laat zien. Dat klinkt tegenstrijdig met jouw stelling dat 'men op jullie neerkijkt'.
Ten derde: Ik geloof direct dat er mensen zijn die op overblijfkrachten neerkijken. Vooroordelen. Aannames. "Huismoeders die tijd over hebben." Daar kun je je tegen verzetten, maar vooroordelen zijn er altijd en overal, je hebt ermee te leven. Maar heb je wel door dat jouw berichten ook vol staan met vooroordelen en aannames? Dat is ook niet zo vreemd, want jij bent net zo menselijk als die ouders, juffen en ouders waar je over moppert. Ons brein kan het helemaal niet aan om over alles een genuanceerde mening te hebben: de meeste dingen doen we op de automatische piloot, of omdat anderen het doen. En rationeel zijn we al helemaal niet. (daar is oneindig veel wetenschappelijk onderzoek naar gedaan, als je wilt kan ik je wel wat linkjes geven). En dat betekent ondermeer dat we ons zelf nogal wat 'vuistregels' meegeven. 'Overblijfmoeders zijn huismoedertjes met teveel tijd'. 'De trein heeft altijd vertraging'. 'In het Gooi wonen allemaal rijke over-het-paard-getilde types'. 'Friezen zijn stug'. 'Kamperen is niets, dan loop je met een WC-rol over de camping'. 'Kinderen met Down zijn altijd vrolijk'.
Als je wat meer betrokken bent bij een onderwerp, dan ga je de nuance zien, dan weet je dat het allemaal niet zo zwart wit is. Sta je op wat meer afstand, dan zijn vuistregels gewoon heel fijn. Lekker overzichtelijk.
Je schrijft dat ouders vaak vinden dat kinderen niet hoeven te luisteren, en onderbouwt dat met dat je dat een ouder dat een keer hebt horen zeggen. Je trekt die ene uitspraak dus door naar een grote groep, je gaat generaliseren. En daarmee maak je het voor jezelf onoplosbaar en te groot.
Maar goed, wat kun je doen? Je hebt je keuze al gemaakt: je stopt. Wat mij wel opvalt in jouw verhaal is dat je aan de ene kant schrijft dat de directie jullie heel serieus neemt, maar dat dat in de uitvoering niet blijkt. En dan doel ik op jouw beschrijving van het voetballen en het gedoe met groep 8. Dat kan ik niet met elkaar rijmen. Op basis van wat je hier schrijft, vind ik juist dat de directie jullie met lege landen laat staan.

bibi63

bibi63

03-06-2014 om 15:42

zelf overblijfmoeder geweest

Ik ben zelf ook een aantal jaren overblijfmoeder geweest. Op zich geen last gehad van negerende docenten om commentaar van ouders. Dat herken ik niet zo.
Wat ik wel lastig vond dat je inderdaad soms heel weinig van de kinderen weet. Natuurlijk leer je ze in de loop van de tijd kennen, maar 'speciale' situaties, die worden niet met je gecommuniceerd door school. En dat vond ik vervelend, en ook slecht. Ooit zat er een autistische jongen in 'mijn' overblijfklas, wat ik pas veel later hoorden via andere ouders. Had ik geen idee van, vond hem wel apart, reageerde vaak heel apart, had z'n eigen privileges. Ja, weet ik veel... En nog erger: een jongen wiens moeder terminaal was (wist ik ook niks van). Zijn moeder is overleden in een meivakantie. De laatste dag van die meivakantie was moederdag. Dus die week daarna tijdens mijn overblijfdag vroeg ik aan de kinderen of ze nog iets leuks/liefs voor hun moeder hadden gedaan......... Dat onderwerp had ik dus echt niet zelf aangesneden als ik dit geweten had (de betreffende jongen heeft trouwens verder niet erop gereageerd o.i.d.), maar toen ik dat later hoorde, vond ik dat wel heel erg.
Bibi

bibi63

bibi63

03-06-2014 om 15:44

Aanvulling

Niet dat ik er verder iets mee gedaan zou hebben, als ik het wel zou hebben geweten, is niet aan mij. Maar DAT je het weet zou toch wel fijn zijn (en normaal!!) om je werk naar behoren te kunnen doen.
Bibi

overblijfhulp

overblijfhulp

03-06-2014 om 16:14

pandora en Bibi

Ja natuurlijk pandora. Ik zit ook vol vooroordelen. Dat klopt. Ik vind dat ook jammer.
Ik zit nu wel in een situatie waar ik ronduit van baal (relatief dan hè, ik zit echt niet de hele dag eraan te denken of zo).
Ik vond het jaren leuk om te helpen. En ben juist gaan helpen omdat ik het nut hiervan inzag. Ik kan best goed met kinderen overweg (heb ook veel lessen gegeven in een sportclub) en ik vond het fijn om de kinderen te zien die mijn kinderen ook dagelijks zien.
Bovendien vind ik het een welkome afwisseling met mijn werkweek. Ik heb dus gewoon een betaalde baan .

Eigenlijk is de klad er sinds 3 jaar in gekomen. Best veel veranderingen in het team en in de school. Heeft ook veel leerlingen gekost. Waar 10 jaar terug een wachtlijst was voor de school, hebben ze nu een klas moeten opdoeken.

Dus ouders klagen niet alleen maar over de overblijf. Er wordt over het algemeen meer geklaagd. Ik ben zelf ook niet zo blij met veel veranderingen op school. maar dat terzijde.

Toch ben ik meerdere malen zelf direct bij zo'n moppergesprek over de overblijf aanwezig geweest. En dat zijn ouders die dus niet weten dat jij ook hulp(je ;P) bent, anders zouden ze denk ik hun mond dicht houden. Toen ik het vertelde schrokken ze zichtbaar en krabbelden terug. Lekker gênant dus. Maar heeft wel bijgedragen aan mijn beeldvorming hoe ouders over de overblijf denken.
Ik weet ook wel ouders die wel blij zijn. Maar die hoor je inderdaad minder (de krant staat ook vol met ellende en niet met blije dingen).

Maar kun je nagaan hoe goed ze zich erin verdiepen en dan toch commentaar hebben. Op de website staat potverdorie bij iedere weekdag een foto wie de vaste krachten zijn van die dag! Met naam.

Ik vond ook altijd dat deze school het overblijven prima geregeld had. Heeft ook meegewogen in de schoolkeuze. En meegewogen over of ik wilde meedoen eraan.

Maar ik weet niet waarom, maar ineens kregen we bij nieuwe kinderen die 'iets' hadden dat niet meer te horen. Iets met privacy aldus de directie. En een paar nieuwe leerkrachten. Er is ook gedoe geweest in het team maar behalve die personeelswissel weet ik het fijne er niet van.
Niet erg handig allemaal. Hier ook een aantal kinderen met 'iets'. En sommigen worden in de klas al erg gepest. Dat is lastig te stoppen met twee keer een uur tussen de middag. Daar heb je dan mee te maken.

En jouw verhaal Bibi herken ik ook. Gelukkig in minder heftige versie, maar een beetje overdracht is er niet meer. Niet dat je er vaak iets mee moet, maar soms is het wel heel fijn om te weten waarom een kind van slag is.

Veel ruzies tussen die groep 8 jongens en de lagere groepen spelen dus ook op school tijdens de les en in de pauzes. Als we dat eerder hadden geweten hadden wij er wel eerder meer boven op kunnen zitten en was het, wie weet, minder uit de hand gelopen.

Maar ik lees ook dat ik teveel van school verwacht. Volgens mij blijft de school toch eindverantwoordelijk. Zeker voor die niet overblijvers die steeds toch het plein oplopen en je gewoon uit lachen.

pandora

pandora

03-06-2014 om 16:33

teveel?

"Maar ik lees ook dat ik teveel van school verwacht."
En ik vind dus dat je juist meer van school mag verwachten. Als ik de overblijfcoördinator was, zou ik een zeer zakelijk gesprek met de directie aangaan over de situatie. Jullie worden geacht moeilijke situaties de baas te kunnen, maar krijgen daar niet de bevoegdheden/mogelijkheden voor (want te weinig info, jullie zitten opgescheept met niet-overblijvers etc.). Ik zou de bal nadrukkelijk neerleggen bij wie hij hoort: de directeur. En met een zakelijk gesprek bedoel ik dus ook: grenzen en consequenties aangeven. "Zolang wij geen info over leerlingen met iets krijgen, kunnen wij ons werk niet doen. We komen dus pas weer als dat geregeld is."

Het is ook een raar systeem, die overblijf in Nederland. Het werkt natuurlijk ook niet dat de overblijfkrachten een deel van de leerlingen op het plein in de gaten moet houden, en de leerkrachten een ander deel. Dat je tijdens de overblijf met een andere bal moet voetballen dan in de gewone pauze.

Hanne.

Hanne.

03-06-2014 om 16:43

is dat zo

"Het werkt natuurlijk ook niet dat de overblijfkrachten een deel van de leerlingen op het plein in de gaten moet houden, en de leerkrachten een ander deel. "

Op welke kinderen moeten de leerkrachten letten? Overblijfkrachten houden de overblijvers in de gaten. Kinderen die niet bij de overblijf thuis horen worden door de overblijfouder van de dag vriendelijk doch dringend verzocht weg te gaan (tenzij op openbaar terein). Of dat nu leerling x uit groep 8 is of leerling y uit groep 8 van de school verderop.

En verder ben ik wel nieuwsgierig hoe het zit qua verantwoordelijkheid en overdracht van gegevens over kinderen. Is de school (die de overblijf uitbesteedt) verantwoordelijk tijdens die zelfde overblijf. En wat worden ze geacht over te dragen? Pietje en Marietje zitten elkaar de hele ochtend al in de haren lijkt me iets om te zeggen. Dat kan een ouder niet overdragen. Maar wordt school ook geacht aan de overblijf te melden dat Pietje autistisch is/de vader van Pietje ziek is of dat Marietje ADHD heeft of zijn de ouders daar verantwoordelijk voor?

Ouders verwachten ook niet van een school dat het aan de BSO meldt dat dergelijke zaken spelen. Waarom bij de TSO wel. Ouders lijken mij toch primair verantwoordelijk voor dergelijke zaken.

bibi63

bibi63

03-06-2014 om 17:00

Hanne

".Maar wordt school ook geacht aan de overblijf te melden dat Pietje autistisch is/de vader van Pietje ziek is of dat Marietje ADHD heeft of zijn de ouders daar verantwoordelijk voor?

Ouders verwachten ook niet van een school dat het aan de BSO meldt dat dergelijke zaken spelen. Waarom bij de TSO wel. Ouders lijken mij toch primair verantwoordelijk voor dergelijke zaken.""

Theoretisch mss niet. Maar een overblijfmoeder heeft geen zakelijk contact met de ouder. Ze weten vaak niet eens wie de ouder is en vice versa. Zeker niet als het geen prof. TSO betreft. Lijkt mij wenselijk dat school speciale situaties met de 'oppermoeder' bespreekt en zij weer met de betr. overblijfmoeder. Hoeven voor mij geen off. regels bij te zijn, maar gewoon logissch nadenken
Bibi

pandora

pandora

03-06-2014 om 17:07

Hanne

"Maar wordt school ook geacht aan de overblijf te melden dat Pietje autistisch is/de vader van Pietje ziek is of dat Marietje ADHD heeft of zijn de ouders daar verantwoordelijk voor?"
Het probleem is volgens mij dat het heel onduidelijk is. Op zich maakt het mij niet uit of het via de school of via de overblijfcoordinator loopt, als het maar duidelijk wordt uitgesproken. Bij de BSO is dat heel duidelijk: dat regel je rechtstreeks. Maar voor de overblijf? Ik loop al 13 jaar op deze basisschool, en ik zou eigenlijk niet weten hoe het formeel zit... (en dat terwijl ik een kind met 'iets' heb).

mijk

mijk

03-06-2014 om 17:13

Overblijfhulp

Nee ik wist niet wie het waren en dat was een van mijn grote bezwaren. Ik heb meermalen gevraagd om een ouderavond of contactmoment. Was onbespreekbaar. Dat maakte mijn tolerantie als zoon weer met blauwe plekken of een kapotte bril thuiskomt inderdaad minder groot. Overigens werd het hier nog minder toen er een bso organisatie verantwoordelijk werd voor de overblijf... En ja ik neem mijn kinderen wel serieus als ze klagen dat vind ik mijn taak als ouders en dan neem ik contact met overblijforganisatie maar als die dan niet reageert dan houd dat wel op.

Mijk

mijk

mijk

03-06-2014 om 17:18

Even doorgelezen

en die namen en foto's dat vind ik dan weer top! Dat was hier dus het grote probleem.. Ik wist echt niet wie die mensen waren (en dan ging het dus om een grote professionele kinderopvangorgnaisatie. Zo raar!)

Mijk

Monique D*

Monique D*

03-06-2014 om 20:03

Overleg regelen

Heb je dit al besproken met de overblijfcoördinator? Noteer de agendapunten die je wil bespreken (zie jouw eerste posting). Ga eens met de directie om de tafel zitten en bespreek wat je wil veranderen. Ook het gedrag van de juf van groep 8, de 8e-groepers en andere leerkrachten t.o.v. de overblijfmoeders moet besproken worden. Men moet zo snel mogelijk een oplossing hiervoor vinden.

Je zei dat jouw collega's het daarmee eens zijn? Als er niets verandert dan vertrekken jullie met zijn allen. Dan zit de school met zijn handen in het haar. Als je dringend een overleg regelt dan moet de school wel oplossingen regelen. Jullie hebben toch de verantwoording voor de overblijfkinderen!

Marilene

Marilene

03-06-2014 om 20:46

eens met monique

Je vindt het leuk en wil nu stoppen. Van mij mag je stoppen maar ik zou wel heel duidelijk aangeven waarom je wil stoppen en eigenlijk zou ik pas definitief stoppen als zij niets met jouw punten willen doen.

Ik heb zelf ook jarenlang de overblijf gedaan (hulpje vind ik inderdaad een belachelijk woord, hulp van wie? waarom een verkleinwoord? nog nooit van gehoord... hier heb je een overblijfKRACHT of TSO-ouder) maar werd wel gesteun door school. School is inderdaad verantwoordelijk.

Jullie problemen zijn vrij makkelijk aan te pakken, even de directeur op het schoolplein en klaar was het geweest met die kinderen uit groep 8 die veel te vroeg terug komen. Jullie worden niet gerespecteerd door het team maar je geeft af op de ouders.

Hier was het zo dat wij in principe niets wisten van de achtergrond van kinderen maar we kregen ook hulp als het niet lukte met een kind, mag van mij ook. Als hier een ouder overlijdt dan weet de hele school het, we krijgen een mail dus die situatie had niet kunnen gebeuren hier maar verder kun je niet alles weten, dat hoeft ook niet.

creabea

creabea

03-06-2014 om 21:13

onbekende overblijfkrachten

hier. Ik weet wel wie het zijn van gezicht, één is de moeder van een ex-klasgenootje van een van mijn kinderen, maar voor de rest zie ik ze nooit, tenzij we bij uitzondering eens vroeg bij school moeten zijn tussen de middag. Er is ook niet iets geregeld als een contactmoment met een van de dames, er is alleen een telefoonnummer van de tso-organisatie. Maarja, dat bel je als ouder ook niet gauw, niet voor een informeel praatje over hoe het gaat.

Verder zijn hier ook wat vaker incidentjes tijdens de overblijf en er wordt ook meer gepest. Ook een voetbalveldje naast de school, waar zowel kinderen van de overblijf komen als kinderen die 'clandestien' rondhangen bij school. Omdat daar verder geen toezicht bij is en vanwege die laatste groep konden we aangeven dat ons kind (destijds 6 jaar-groep 4) geen toestemming kreeg van ons om op dat veldje te komen. Dat is op zich dan wel goed geregeld (maar ook niet meer dan redelijk).
Vandaag was mijn kind toevallig betrokken geraakt bij een tikspelletje dat een plaagspelletje werd en daarvoor moest een halve schoolklas kinderen nablijven, omdat de ruzie/pesterij niet tijdens de overblijf had kunnen worden bijgelegd...... volgens mijn zoon moest het probleem worden opgelost door leerlingen uit de hoogste klassen (mediatoren) maar die waren daar niet toe in staat geweest. Ik vraag me af of dat wel juist is, om de verantwoordelijkheid bij kinderen zelf te leggen....

Ik hoor dat ook van andere scholen hier, dat het toezicht tijdens de overblijf niet altijd in orde is. Een vriendin van mij wier kind 4 dagen in de week overblijft, vertelde een keer dat haar kind echt depressief werd omdat er echt zwaar getreiterd werd tussen de middag op school. Bleek ook dat niemand zich verantwoordelijk voelde, van school niet (want leerkrachten hebben pauze) en tso-organisatie ook niet helemaal.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.