Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Dalarna

Dalarna

19-05-2014 om 13:02

Waarom bij zakken niet het diploma van een niveau lager?

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/voortgezet-onderwijs/vraag-en-antwoord/wanneer-ben-ik-geslaagd-voor-het-eindexamen-havo-of-vwo.html

"Als je gezakt bent voor het eindexamen, kun je niet alsnog een diploma voor een lagere onderwijssoort krijgen. Je kunt bijvoorbeeld geen havodiploma krijgen als je bent gezakt voor het atheneumexamen. Het is ook niet mogelijk om bij de staatsexamencommissie een aanvraag in te dienen voor een staatsexamendiploma voor een lagere onderwijssoort.

Je kunt wel in het volgende schooljaar in aanmerking komen voor een staatsexamendiploma voor een lagere onderwijssoort. Je moet dan wel minimaal 1 vak afleggen op het niveau van de lagere onderwijssoort. Stel dat je gezakt bent voor je vwo-diploma, dan kun je alleen een staatsexamendiploma havo krijgen als je in het volgende schooljaar voor 1 of meer vakken slaagt voor het havo-examen.

Dus, als je zakt voor je VWO examen kun je pas een jaar later via staatsexamen, als je voor één vak slaagt toch je HAVO diploma halen.

1 Waarom laten ze je dat niet doen als herkansing, dus meteen in juni of in het derde tijdvak?
2 Waarom doen ze eigenlijk zo moeilijk, zouden ze niet eisen op kunnen stellen waarbij je wel geslaagd bent? Dus bijvoorbeeld bij een gemiddelde op het CE van 5,0 in plaats van 5,5 en dan 2 kernvakken een vijf in plaats van één etc? Voor Havo heb je ook nog eens een vak minder nodig dus je zou er ook nog eentje kunnen wegstrepen zolang je er een profiel van houdt?
3 Wat is de reden hiervan? Ik snap dat je niets aan een mavodiploma hebt als je zakt voor je havo want je HEBT je mavodiploma al toen je overmocht naar havo 4 maar je havodiploma krijgen na zes jaar VWO lijkt me helemaal niet zo vreemd?


dit vraag ik mij ook al tijden af

Verspilling van talent

Kon dat maar.

Wat had ik graag gehad dat dochter haar examens op kaderniveau had kunnen maken ipv mavo. Dan had ze de praktijk niet gehad, maar 6 theorievakken op kaderniveau gemaakt. Maar helaas dat kan niet.

ik vind het vooral een punt voor vwo ( maar ook de rest wel hoor

Haal je vmboT niet dan kan je meestal toch instromen op MBO nivo 2.
Haal je havo niet, dan kan je toch instromen op MBO nivo 4
Haal je vwo niet, dan kan je niet instromen op hbo. Alleen nog een nivo lager, op mbo nivo 4. Wat natuurlijk waanzin is.
Raar toch? Toen ik examen deed konden de gezakte vwo-ers gewoon naar het hbo.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

19-05-2014 om 16:33

Was dat vroegah niet wel de mogelijkheid?

Ik herinner mij de term 'duimdiploma'.
Ik herinner mij ook dat de klassenleraar een klasgenote die er in 6 VWO de brui aan gaf aan alle kanten probeerde te stimuleren om in ieder geval examen te doen zodat ze een Havodiploma zou krijgen. Ze deed het niet. Een vriendin die dat jaar zakte voor het VWO deed het jaar niet over, maar mocht meteen naar de HBO-opleiding van haar keuze. Volgens mij kreeg zij ook een HAVO diploma. Een diploma zonder cijferlijst was dat volgens mij.

Duimdiploma dacht ik dus. Maar ik weet niet meer of het allemaal klopt wat ik nu denk, of dat het vooral in mijn herinnering zo was.

Aagje

Dalarna

Dalarna

19-05-2014 om 21:14

Mirreke

En toch vind ik dát niet logisch aangezien je met een kaderdiploma óók een toegangsbewijs hebt tot een MBO4 opleiding!

met dalarna eens

Kader en theoretisch hebben juist verschil dat de praktijk anders is. Iemand die zakt voor VMBO T kan je daarom nooit zomaar een Kader diploma geven. En met beide diploma's kan je ongeveer naar dezelfde vervolgopleidingen in MBO.
Maar als je net zakt voor de havo heb je mijns inziens met gemak voldaan aan de havo eisen. Je hebt zelfs een vak extra en je hebt een profielwerkstuk gemaakt. Wat is het probleem??

sorry

ik bedoel natuurlijk: Als je net zakt voor het VWO!!!! heb je met gemak voldaan aan de havo eisen

Mach

De regering heeft bepaald dat je zonder diploma beginnen moet op MBO1. Dus als het op mavo niet lukt heb je een groot probleem.

Dalarna

Dalarna

20-05-2014 om 17:10

Melleke

Voor het geval van je dochter zou dan dus een basisdiploma moeten komen zodat je naar mbo2 kan, iets wat overigens nog steeds kan als er geen mbo1 opleiding is.

Een gratis kaderdiploma als je je mavo niet haalt vind ik dus te veel.

Melleke

Vaak kan je toch op mbo 2 beginnen. En ook al begin je nivo 1, je kan als je het goed doet naar nivo 2 en na nog een jaar kan je op nivo 3 ziten. De vwo-ers die zakken hebben een veel groter probleem. Die kunnen niet naar de universiteit, wat normaal gesproken hun vervolg zou zijn. Ook kunnen ze niet naar hbo. Ze kunnen alleen naar mbo nivo 4 wat voor hen veel te gemakkelijk is na 6 jaar vwo. En daar moeten ze dan een jaar of 3 doorbrengen om weer omhoog te kunnen. Onzinnig. Waarom de vwoers niet een havo diploma geven als ze duidelijk voldoen aan de havo normen. Of gewoon toelaten op hbo. Gezakte havisten mogen wel naar mbo4

Certificaten

Nog gekker:http://www.examenblad.nl/onderwerp/certificaat-algemeen/2014/havo?topparent=vg41h1h4i9qd

"3.1. Als een vavo-kandidaat voor een of meer vakken deeleindexamen heeft afgelegd en geen diploma heeft behaald, krijgt hij een certificaat voor de vakken waarvoor hij het eindcijfer 6 of meer heeft behaald (zie Eindexamenbesluit artikel 53.2);"

en

"3.4. Een dagschoolkandidaat aan vwo of havo krijgt nooit een certificaat, wel een cijferlijst die hij kan verzilveren."

Vroeger was dat niet hoor. Vroeger kon je ook op een dagschool certificaten krijgen.
Volgens mij hoort de aanscherping bij het inspectietoezicht voor dagscholen. Eerder zijn er scholen geweest die hun zakkende kandidaten inderdaad diploma's van een niveau lager uitreikten. Dit om het slagingspercentage op te krikken.

Niet eerlijk, vond men.

Mach

Hier niet hoor, dochter mag misschien naar 2, maar dan volgt er een heel traject met school. Sinds dit jaar is dat aangescherpt. En voorheen kon je na 2 beginnen in het 2e jaar van niveau 3 en ook dat is teruggedraaid en moet je ook dam weer in het eerste jaar beginnen. Dit alles om uitval in het MBO te voorkomen. Maar misschien dat het in de praktijk anders zal lopen. We zullen het zien.

Melleke

Mbo is heel flexibel. Na een jaar nivo 2 zit je zomaar op 3 . En als je begint op 1 kan je ook halverwege het jaar naar 2. Ook duren die opleidingen niet zo lang. Een vwo-er kan eigenlijk geen kant op als hij zakt. Hij moet het wel over doen. Ook als je uiteindelijk voor de tweede keer zakt. Mbo is gewoon geen optie. En hbo kan dus ook niet.

Ik hoop het.

Ik hoop dat je gelijk hebt Mach. Het ROC vertelt me iets anders, maar ik hoop dat het in de praktijk anders zal lopen. De weg wordt anders wel heel erg lang .

Melleke

Kan natuurlijk veranderen. Maar het mbo dat ik ken is heel
Flexibel. Ook van de dochter van kaaskopje herinner ik me de verhalen.

Jawel Mach

Maar het schijnt dit schooljaar ingevoerd te zijn dat het strenger moet. Door de overheid dus.

De overheid

Draait door

Mach

Ik ook .

Bovenbouw vwo fuik

Ik vind het ook onredelijk dat je met net niet gehaalde vmbo of havo wel op een redelijk niveau aan een beroepsopleiding kan beginnen maar met vwo niet. Een overgangsbewijs van 5 naar 6 vwo zou toch genoeg moeten zijn om naar het hbo te mogen.

Of ze zouden afstromen in de bovenbouw makkelijker moeten maken. Nu kan je na vwo 4 niet naar havo 5 omdat er in havo 4 al bepaalde vakken zijn afgesloten. Die vakken (ckv, maatschappijleer, anw) hebben inhoudelijk toch niet veel om het lijf en zouden dan in de examenklas afgerond kunnen worden. Dan kan je, als je eindexamen vwo toch niet ziet zitten maar wel graag naar het hbo wil, alsnog kunnen overstappen naar de havo, zonder tijdsverlies. En wellicht leidt dat tot minder (misschien onnodig) afstromen in de onderbouw omdat men zich geen zorgen hoeft te maken of het dan alles of niks wordt en met vroegtijdig afstromen het risico wil vermijden.

skik

skik

helemaal mee eens! Maar waarom kan het dan niet? Wat zijn de overwegingen van de wetgever geweest om het zo te regelen als het nu is? Eerder kon je wel als gezakt vwo-er naar het hbo. Wanneer en waarom is dat veranderd? Ik zal eens uitgebreid googlen vanmiddag.

Stapelt niet

Nou, dat heeft bijvoorbeeld met die taal- en rekentoets te maken (hoewel taal in Nederlands zit geloof ik). En dat weer met de opvatting dat studenten WO een minimum niveau taal- en rekenvaardigheid moeten beheersen.

Maar volgens mij zit er nog een wereld aan opvattingen en vooral ook bezuinigingen (er moeten minder wo studenten komen) onder. Dat stamt zelfs nog uit de tijd van de invoering van de tweede fase. Bijvoorbeeld: vroeger kon je van 4 vwo naar 5 havo. Dat kan ook allang niet meer.

Ondertussen lijkt er logica en doorstroom in ons diploma systeem te zitten: met havo ga je naar hbo, vwo naar wo, etc., maar eigenlijk is die doorstroom maar zeer betrekkelijk en zitten er erg veel kinken in de kabel. De belangrijkste: Een diploma geeft je geen recht op toegang.
Vroeger was dat wel zo. Tegenwoordig mag het hoger onderwijs je weigeren (selecteren aan de poort) juist op grond van kwalificatie-eisen.

Dalarna

Dalarna

21-05-2014 om 11:35

skik

Volgens mij doen ze wel meer in havo 4 of telt er van de andere vakken nog niets mee voor het examen? Komen alle schoolonderzoeken pas in havo 5? Nou ja over een jaar weet ik het

Ik weet wel dat mijn neefje nu in mavo 3 precies weet wanneer hij zich moet inzetten omdat er dan iets komt wat te maken heeft met het examen. Ik denk dat dat dus in havo 4 ook zo is.

Dalarna

Alle schoolonderzoeken zijn in het examenjaar. Alleen die verplichte vakken die iedereen ongeacht het profiel moet doen (ckv, maatschappijleer, anw) worden in het voorexamenjaar afgesloten.

skik

wizzer

wizzer

21-05-2014 om 11:48

niet waar

School mag zelf beslissen wanneer de schoolexamens zijn. Dat kan dus ook al in de vierde zijn.

Hier ook hoor

Al in havo 4 tellen toetsen mee voor het eindexamen. Ook in vmbot3 al.

Miriam

Ik snap je niet. Als je vwo 6 net niet haalt heb je toch genoeg taal en rejenvaardigheid voor een havo diploma. En dit hele verhaal speelt al van ver voor de reken- en taaltoets

Dat zeg ik

"Als je vwo 6 net niet haalt heb je toch genoeg taal en rejenvaardigheid voor een havo diploma."
Dat is alleen maar waar als je aanneemt dat havo precies een treefje lager is als vwo (op elkaar aansluit). Die aanname zit niet meer in de systematiek. Dat zie je ook aan de rekentoets: de niveau eis voor havo en vwo is hetzelfde.
En inderdaad, die systematiek is al lang geleden veranderd. Welke bevlogen theorie er ook achter zit één overeenkomst is er in ieder geval en dat is toch werkelijk om te zorgen dat minder leerlingen toegang krijgen tot het hoger onderwijs. Bezuinigen dus.

Helemaal niet redelijke heel expresse drempel.

Okee

Is er iemand die ons uit kan leggen waarom het zo is als het is? Of zijn ze dat bij het ministerie van onderwijs al weer vergeten?

Terug zoeken

Maar je kunt het wel nazoeken. Het staat gewoon in de kamerstukken namelijk.
Je vindt het ook in de parlementaire enquete onderwijs van Dijsselbloem.
Of eigenlijk.... Ik weet niet zeker of je genoegen zult nemen met wat je vindt.

Een logisch antwoord vind je niet. Dat is er niet.
Onderwijs is ideologie. Dat is verder niet logisch.

Dalarna

Dalarna

21-05-2014 om 17:01

precies mach en wizzer

Dat dacht ik ook, dat geldt in ieder geval voor mijn neefje in mavo 3 ook.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.