Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
ffzo

ffzo

05-11-2012 om 22:40

Vwo havo?

DOchter in gr. 8 had met entreetoets score 86. Wij vinden haar aardig slim, ze had ook nog zeer lage score voor spelling, wat nu wat beter is (zwakke plek, maar ze snapt nu de werkwoorden, spelling spontaan is matig).
Leraar houdt het op havo, terwijl scores rond hoog A, A en B liggen (spelling nu gem). Welke score van entree gr. 7 is vergelijkbaar met vwo? En als iemand begint over waarom wil je haar perse naar VWO, ik denk dat ze dat presteert waar ze in zit (mavo-mavo, havo-havo, etc). Nou ja, we kunnen ook gewoon afwachten (feb)maar ik was benieuwd.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

05-11-2012 om 23:21

Zou moeten kunnen

Volgens mij hoort bij 86 een vwo-advies, maar zwakke spelling kan wel een struikelblok worden. Ik zou inzetten op een gemengde h/v brugklas en dan kijken hoe het gaat.

Yvonne

Yvonne

06-11-2012 om 09:05

Niet alle onderdelen

zijn even belangrijk. Het zwaarst wegen de onderdelen rekenen en begrijpend lezen. Als ze daar duidelijk VWO zit en op andere vlakken misschien net wel of net niet zal VWO advies meer voor de hand liggen dan wanneer rekenen en begrijpend lezen net aan zijn en WO duidelijk VWO.

louise

louise

06-11-2012 om 09:59

Spelling

VWO zit er qua scores wel in. Maar spelling is wel van belang bij alle talen. Dat kan voor haar lastig worden.

Onze dochter had een score van 88, scores allemaal B. Behalve begrijpend lezen, een Aplus. Op grond hiervan wordt een 'dik'Havo advies gegeven. Ze gaat Havo/vwo doen (er zijn ook enkel havo/vwo brugklassen).
Ze heeft een goede werkhouding. Op grond hiervan zou het vwo kunnen worden. Maar Havo is ook prachtig.

bertje1

bertje1

06-11-2012 om 11:18

Ffzo

begrijpend lezen heeft ze 99.
leraar is maar voor havo ik snap dat echt niet want ze is echt kien. als score goed is gaat ze gewoon naar atheneum.
er is geen gemengde klas hier, alleen andere school eindje verder. zou nog een optie zijn.

bertje1

bertje1

06-11-2012 om 11:53

Haha naam

nou had even een andere nick bedacht maar nu gewoon mijn 'eigen' naam, maakt ook eigenlijk niets uit.

bertje1

bertje1

06-11-2012 om 16:20

Was trouwens 85

verandert dat nog iets?

Hier

met een percentielscore van 81 op de entreetoets groep 7 kreeg dochter een voorlopig advies havo/vwo.
Ze scoorde ook erg laag op spelling en we zijn dat in de aanloop naar de cito gaan bijspijkeren.
Uiteindelijk was haar cito boven de 542 en was ze op de school van haar keuze direct welkom in een VWO brugklas.

Zorg dat je weet wat voor normen de scholen in jouw omgeving hanteren.
en mijn advies: zet in op een zo hoog mogelijk startniveau, opstromen gaat bij veel scholen moeizaam, afstromen is veel gebruikelijker.

madelief

madelief

07-11-2012 om 17:34

Hoe zit dat dan met rekenen?

Hier heeft dochter 92 gescoord op de entreetoets. Vooral begr lezen en de studievaardigheden waren heel hoog. Het rekenen echter een stuk lager. In de klas scoort ze meestal een a ( hoog ) voor de taal kant en een B voor rekenen. Hoe zit het rekenen in de schooladviezen? Ik heb echt geen idee, ik hoop op een mooi Havo advies. Dat zal ze toch wel halen?
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Helma

Helma

07-11-2012 om 17:49

Goh

Mijn dochter had maar 79% op haar entreetoets, maar kreeg gewoon vwo-advies. Spelling maar 30% gescoord, maar volgens school telt dit nauwelijks mee?

Vic

Vic

07-11-2012 om 20:28

Onderdelen

Het systeem zit zo in elkaar dat je met een lage score op een onderdeel toch nog een hoog eindpercentiel kunt halen. Mijn dochter heeft geen entreetoets gedaan maar op de eindcito had ze 99 percentiel (score 549), terwijl ze voor het onderdeel rekenen maar 72 had (taal 100 en studievaardigheden 98). Voor de normale LVS cito's had ze voor rekenen over het algemeen een B. Het werd een 'vanzelfsprekend' vwo-advies.

Silas

Silas

08-11-2012 om 19:29

Entreetoets

Wordt de entreetoets in gr 7 of 8 afgenomen?
Wij krijgen over twee weken uitslag en voorlopig advies. Het is wel heel erg spannend.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Annet

Annet

08-11-2012 om 20:53

Entreetoets

De toets kan afgenomen worden vanaf groep 5 t/m 7 (andere toets per groep). Veel scholen nemen alleen de entreetoets groep 7 af.
Bedoel je dat je nu pas uitslag krijgt van de entreetoets? Dat is wel heel laat.

Silas

Silas

08-11-2012 om 22:11

Foutje

?k zie dat ik me heb vergist (ik ga even de hoek in om me te schamen voor deze fout) het gaat om de nio
Die is sept of oct afgenomen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Anne

Anne

11-11-2012 om 23:41

Inzetten op vwo

Ffzo/Bertje: het was dus 85? Mijn dochter had 83 en dat is VWO score. NIO had ze 118 (ook VWO, niet bijzonder hoog). Had nooit geweldige cijfers, wel wat achten, maar ook zevens en soms zelfs zessen op de basisschool. Geen goede werkhouding, maar dus Cito entree en NIO VWO-niveau gescoord. Docenten VOOR het schooladvies schriftelijk uitgelegd dat zij toch wel een typisch VWO-kind is (via internet een overzicht gevonden met kwaliteiten van VWO-HAVO-VMBO leerlingen en aan de hand daarvan alle typische VWO dingen eruitgeplukt en die mooi verwoord - klopte ook wel aardig, het is natuurlijk maar net of je het goede van een kind wil zien en benoemen, of juist de minder goede dingen...). In elk geval, gelukkig (wellicht mede daardoor - zullen we nooit weten, misschien waren de scores goed genoeg) VWO advies gekregen. Nu doet ze VWOplus (zeg maar Gymnasium). Helemaal andere werkhouding, super gemotiveerd met huiswerk en doet het prima!
Advies: ga voor het VWO als haar Cito Entree en evt. andere toets het toelaten. Zeker met goede score voor Begrijpend Lezen! (en misschien ook voor rekenen?)
En zeker met kinderen die zesjesmentaliteit hebben (of lijken te hebben - dachten wij bij onze dochter ook, maar is ze nu echt kwijt!!). Probeer de docenten te overtuigen, jij kent je kind het beste. En laat ze dus vooral zien waar je dochter goed in is en dat dat nou net die dingen zijn die bij VWO-kinderen passen... En als gezegd: afstromen kan altijd nog, opstromen veel moeilijker.

bertje1

bertje1

12-11-2012 om 11:02

Neig ook naar vwo

rekenen is altijd a of ver boven a geweest.. dat zit wel goed. balen dat de leraar niet voldoende in haar geloofd; vorig jaar zei hij 'havo-vwo', nu havo (waar hij dat op baseert weet ik niet).
Jammer dat een iq onderzoek zo vreselijk duur is anders zou ik dat misschien wel doen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.