Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Evanlyn

Evanlyn

30-09-2014 om 10:57

VWO en dan alsnog dyslexie?

Mijn zoon zit in 1 VWO. School had al opgemerkt dat zoon moeite had met schrijven. Pas de laatste tijd zie ik dat hij ook slecht spelt, omdat ik hem nu intensief begeleid.

Zou hij toch dyslexie kunnen hebben? De mogelijkheid is nooit in me opgekomen omdat hij vlot leest en makkelijk vreemde talen leert. Maar hij spelt wel erg slecht. Zijn woordenschat en grammatica zijn goed, in alle talen. Maar de spellingfouten die hij maakt zijn niet alleen de gewone d/t fouten, maar ook hele rare fouten.

Heeft iemand hier ervaring mee? Heeft een test zin? Meer tijd krijgt hij namelijk toch al en hij mag al op de computer werken, vanwege zijn autisme.


slecht spellen

Misschien heeft hij geen dyslexie maar kan hij gewoon niet goed spellen. Heb je daar weleens aan gedacht? Net zoals iemand niet gehandicapt hoeft te zijn om toch niet goed te kunnen hardlopen, of niet goed te kunnen rekenen zonder meteen dyscalculie te hebben.

Bij veel scholen komt er in de eerste klas een test voor iedereen. Dat zou je aan school kunnen vragen.

Marie

Marie

30-09-2014 om 11:23

Dysorthogrfie

Wellicht heeft hij last van Dysorthografie? Dat is een vorm van dyslexie, waarbij je wel kunt lezen, maar niet goed kunt spellen:

http://www.dyslexieinstituutroosendaal.nl/home-dysorthografie

http://www.hb-kind-forum.nl/viewtopic.php?f=33&t=3870

Ava

Ava

30-09-2014 om 12:28

dat herken ik wel

Ik heb namelijk ook dyslexie die ook pas op het vwo is geconstateerd. Ik ben toen getest en daaruit kwam lichte dyslexie uit. Later ging ik naar een remedial teacher, niet zo zeer om achterstanden in te halen (hoewel dat ook kan) maar meer om te leren wat het leerprobleem was en handvatten hoe ik het beste voor een proefwerk kon leren. Dat heeft goed geholpen.

Dus ja, ik zou testen zodat jullie gericht aan het werk kunnen.

Evanlyn

Evanlyn

30-09-2014 om 13:08

recties

Iselo: ja, dat dacht ik tot nu toe, maar het verschil tussen zijn taalvaardigheid en zijn spelling valt nu gewoon erg op. Bovendien gaat autisme vaak samen met andere problemen.

Marie: goeie links! Die dysorthografie zou het dus wel kunnen zijn. Want op begrijpend lezen heeft hij altijd uitstekend gescoord, maar schrijven is een probleem. Ik dacht altijd dat dat iets zuiver motorisch was, maar misschien ie er toch meer aan de hand.

Die site beterspellen.nl ga ik eens bekijken!

Ik vraag me wel af of ik er nu aandacht aan moet besteden. Hij scoort tot nu toe goed, maar emotioneel gezien is de middelbare school een achtbaan voor hem. Het gaat er meer om dat ik zelf een idee heb.

Janey

Janey

30-09-2014 om 13:19

hier ook

Pas in 2VWO na gericht testen is eruit gekomen dat zoon dyslexie had. Ik zou het in de gaten houden.

Dat ligt eraan

Als je besluit dat het om dyslexie gaat, dan kun je het laten rusten. Je geeft iemand die doof is ook geen hoorlessen. Wel hulpmiddelen (extra tijd bijvoorbeeld) maar die zijn er al begrijp ik.

Maar er is hoop
De combinatie 'goed in talen maar slecht in spellen' hoort bij slecht onderwijs en/of bij desinteresse. Het positieve nieuws is dat je daar wel wat aan kunt doen met oefening. En dat moet ook, althans tot dat niveau dat voor het vwo verplicht is.

Ik zou de meest hoopvolle optie kiezen.

creabea

creabea

30-09-2014 om 13:32

lees even mee

hier een zoon (groep 6) die ook dramatisch spelt, terwijl hij verder heel goed is op school. Hij lijkt gewoon helemaal niet op te letten als hij schrijft: laatst schreef hij bijvoorbeeld doneltduk, terwijl hij heel veel de Donald Duck leest. Je zou dan toch zeggen dat hij dat woord elke dag ziet en het dan wel moet weten..... hij schrijft heel veel dingen nog fonetisch op. Maar het gekke is dat hij als je hem zegt: "ja maar, heb je dat woord nu echt zo leren schrijven, dat hij het meestal wel (bijna) goed weet."

We geven vooralsnog de schuld aan de vorige school waar hij op zat, waar iedereen belabberd spelde. Hij was in zijn klas zeker niet de slechtste, eerder een middenmoter met een C voor spelling. Op die school zagen ze dat niet echt als een probleem (ik wel!), maar tegelijkertijd waren ze naarstig op zoek naar een andere taalmethode. Maar goed, dyslexie die zich alleen uit in spellingsproblemen kan blijkbaar ook nog?

Barvaux

Barvaux

30-09-2014 om 13:38

ja hoor

Bij mijn neef kwamen ze er in Gymnasium 3 of 4 pas achter! Hij heeft wel voor Duits en Latijn of Grieks (weet even niet welke) gehouden omdat hij van school zou moeten als hij niet L of G zou kiezen en hij zou zelfs naar een havo moeten als hij het niet zou redden op L of G alleen. Ik heb allang gezien dat dat onzin was maar helaas die school had mijn zus dat op de mouw gespeld en gelukkig gaat het goed. Het is sowieso geen echte béta en meer geïnteresseerd in geschiedenis etc. Hij zit nu in zijn examenjaar.

Alle zes de kleinkinderen van mijn vader hebben (variërend van praktijkonderwijs tot dus gymnasium) op de één of andere manier dyslexie, alleen bij mijn oudste is het niet bewezen maar hij leest heel langzaam (te langzaam voor luistertoetsen). Inderdaad worden tegenwoordig brugklassers automatisch getest op een vermoeden van dyslexie.

Volgens mij niet

creabea:" Maar goed, dyslexie die zich alleen uit in spellingsproblemen kan blijkbaar ook nog?"
Volgens mij kan dat niet. Volgens mij is er altijd sprake van problemen op beide terreinden, al schijnen de leesproblemen wel een stuk minder te kunnen zijn.

http://www.tbraams.nl/scholen-en-verwijzers/tab-over-dyslexie-en-dyscalculie/vragen-over-dyslexie/
"Er wordt tegenwoordig nauwelijks meer gesproken over dysorthografie, maar gewoon van dyslexie. Er zijn kinderen die het lezen wel redelijk leren, maar veel moeite met spellen houden (andersom komt bijna nooit voor, spellen is duidelijk moeilijker dan lezen)."

Een geweldige lezer die ook nog makkelijk switcht naar andere talen, maar die verder eindeloos slordig blijft spellen, die heeft iets anders dan dyslexie volgens mij.

Ilva

Ilva

30-09-2014 om 14:35

Hier ook

Bij mijn zoon werd ook pas in de 2e van het VWO ontdekt dat hij dyslexie heeft. Mijn andere zoon heeft ook een screening gedaan (1 VWO) en hij is er ook niet doorheen gekomen. Hij heeft nu een tweede test gedaan en we moeten nog wachten op de uitslag.
Als je op het VWO zit ben je best slim natuurlijk en dan kan het minder opvallen op de basisschool omdat je geen E of D scoort maar een C bijvoorbeeld. En dat is goed genoeg voor de basisschool. Op het VWO met meerdere talen val het dan ineens wel op. Mijn oudste was trouwens wel door de tweede screening heen gekomen, gek genoeg. Maar in 2VWO met 6 talen ging hij toch de mist in.

Evanlyn

Evanlyn

30-09-2014 om 15:55

C scoren

Dat klopt, hij scoorde standaard een C voor spelling, terwijl hij voor de rest A scoorde. Maar lezen doet hij echt graag en snel.

Zou het dan toch te maken hebben met het autisme en bijbehorende gebrek aan motivatie? Slecht onderwijs kan ook, maar deze basisschool doet het volgens mij redelijk in tal, maar veel slechter in rekenen. Daar had dochter altijd een C voor, terwijl ze nu VWO doet met een NT profiel en ze met rekenen ook geen last meer heeft, dus daar klopte iets niet. Maar op het gebied van taal heeft school (misschien ten onrechte?) een goede naam.

Die spellingtest krijgen we nog. Ik ben benieuwd.

Barvaux

Barvaux

30-09-2014 om 16:07

miriam

'Een geweldige lezer die ook nog makkelijk switcht naar andere talen, maar die verder eindeloos slordig blijft spellen, die heeft iets anders dan dyslexie volgens mij.'

Het kan best dat een enorm slim kind geen problemen heeft met lezen en switchen naar andere talen, of in ieder geval geen zichtbaar probleem omdat het kind gewoon slim is. Bij spelling moet je, terwijl je in je hoofd denkt aan wat je wil gaan zeggen, heel ergerlijk bij elke letter nadenken welke regel er moet worden toegepast en dat kan te veel zijn, zeker als je daar niet extra in bent getraind maar alles op de basisschool apart van elkaar hebt moeten leren. Ik wist niet eens dat we zoveel regels hebben in het Nederlands, ik pas ze redelijk automatisch toen maar mijn zoon moet ze wel kennen en los gaat het wel maar gecombineerd is een ramp.

Barvaux

Barvaux

30-09-2014 om 16:08

evanlyn

Ik zou in jouw geval buitenschools hulp zoeken, heb ik gedaan bij een logopedist, die hem de regels eens kan leren en vooral in combinatie. Ik ben daar naar toe gegaan omdat school zei dat hij geen dyslexie had maar daarna heeft hij een echte dyslexietraining gehad.

Geloof ik niet

Ik geloof het niet barvaux.

Ja er zijn slimme kinderen die hun talen goed doen en die toch en dan ook nog in het nederlands, lange tijd erbarmelijk spellen. Ik heb er zelf twee op de wereld gezet.
Maar die zijn niet dyslectisch. Die zijn van deze tijd, hebben op het bo les gehad van leerkrachten die niet konden spellen, die er weinig aandacht aan schonken en zijn bovendien met hun neus in de boter van de digitale boodschappendiensten gevallen, waar iedereen maar wat aanrommelt met lettercombinaties zonder op spelling te letten.

Inmiddels kunnen ze het wel, foutloos schrijven.

creabea

creabea

30-09-2014 om 21:33

dus het komt goed

Ha Miriam, dus jouw kinderen hebben uiteindelijk toch leren spellen? En wanneer kwamen ze tot het inzicht?

Nou, dat denk ik dus ook wel vaak, dat lang niet alle kinderen die een diagnose hebben dyslectisch zijn (mijn zoon heeft geen diagnose, even voor de duidelijkheid). Ik zie om mij heen zo achterlijk veel kinderen met een dyslexie-diagnose of een vermoeden ervan..... dat kan gewoon niet. Je maakt mij niet wijs dat meer dan de helft van een klas dyslectisch is. Of dat in een gezin met 4 kinderen er 3 of 4 dyslectisch zijn, terwijl het helemaal niet voorkomt in de familie, of dat pakweg 40% van mijn buurtkinderen dyslectisch is.

Griet

Griet

30-09-2014 om 21:42

Creabea

Dyslexie is erfelijk en inderdaad 3 van mijn 4 kids zijn dyslectisch ( net als mijn broer, zijn zoon en wellicht ikzelf toch ook) Klassen die voor de helft dyslectisch zijn ken ik niet, maar het schijnt dat circa 17% van de Nederlanders dyslexie heeft, alleen in Engelstalige landen is dit hoger. Er zijn ook talen waar dyslexie niet voorkomt (Chinees dacht ik).
En je kunt al die aandacht overdreven vinden, maar ik denk dat zich onder de 1 op de 9 Nederlanders die laaggeletterd zijn zich heel veel dyslecten bevinden die vroeger op school als dom zijn afgeserveerd.

creabea

creabea

30-09-2014 om 22:48

maar dat zegt het al

"circa 17% van de Nederlanders dyslexie heeft, alleen in Engelstalige landen is dit hoger."

Het engels is een heel lastige taal om te leren lezen en schrijven, omdat klanken niet zijn verbonden aan één schrijfwijze. Denk bijvoorbeeld maar eens aan op hoeveel manieren je de 'ie'-klank uit ons woord 'biet' kunt schrijven in het engels.

Talen als het Italiaans en het Fins zijn veel 'rechtlijniger' (er is een term voor, maar die weet ik niet meer), ook voor ons is het heel makkelijk om Fins en Italiaans te leren lezen en schrijven (nouja, nu heeft Fins weer ingewikkelde grammatica, maar dat is weer anders) omdat elke klank maar op 1 of 2 manieren geschreven kan worden/elke schrijfwijze maar op 1 manier kan worden uitgesproken. Ik durf te wedden dat in Italië en Finland ook haast geen dyslexie voorkomt.

Het Nederlands zit er tussenin qua taal. Het lijkt mij niet juist om te beweren dat dan 17 procent van de nederlanders en nog meer engelstaligen een aandoening heeft waardoor ze niet goed kunnen lezen en schrijven. Als in het ene land rekenen moeilijker is dan in het andere land, betekent dat nog niet dat in het ene land veel mensen zijn die weinig rekenkundig inzicht hebben. Daarmee wil ik niet beweren dat er geen dyslexie bestaat, ik vind de aandacht ook niet overdreven want er is wel degelijk een probleem. Ik geloof alleen dus niet dat iedereen maar 'iets' heeft maar dat (tegenwoordig) veel mensen de taal verkeerd aangeleerd krijgen. Als ik kijk naar mijn zoon bijvoorbeeld, die leert op een heel andere manier spelling dan ik heb heb geleerd. Afgelopen jaar zat hij in groep 5 en hadden ze de regels voor "boom-bomen" en "bom-bommen" nog niet eens gehad! Haast geen kind bij hem in de klas die dat goed deed, op een enkeling na die het zichzelf had aangeleerd.

belangrijk

"Ha Miriam, dus jouw kinderen hebben uiteindelijk toch leren spellen? En wanneer kwamen ze tot het inzicht?"
Toen ze in een omgeving kwamen waar correct spellen wel belangrijk gevonden wordt.

Ze zijn nog wel eens slordig op de digitale boodschappendienst, maar dat duidt niet op een gebrek van enig aangeboren soort. Of het moest luiheid zijn

Griet

Griet

01-10-2014 om 08:43

Creabea

Wellicht dat je je eerst eens wat meer in dyslexie moet verdiepen. Boom-bomen heeft helemaal niets met dyslexie te maken. Dyslexie is een hardnekkig en niet door onderwijs te verhelpen verwerkingsprobleem en voordat je in aanmerking komt voor een test moet er al eerst langere tijd extra onderwijs, oefening en RT zijn gevolgd. Dyslecten leren zichzelf vooral taalvermijdend gedrag aan en spellingsregels zijn voor hen maar zeer beperkt behulpzaam.
Ik wil best met je meegaan in de stelling dat als 17% van de bevolking een probleem heeft je het wellicht geen afwijking moet noemen, maar het maakt het probleem niet minder groot en ook de enorme negatieve impact die het mogelijk op iemands loopbaan en leven kan hebben verdwijnt daar niet mee.

Barvaux

Barvaux

01-10-2014 om 08:46

miriam

Je kunt het verschil echt wel zien tussen kinderen die gewoon slecht les hebben gehad en kinderen die dyslexie hebben voor wat betreft spelling. Ik heb niet doorgeleerd in dyslexiediagnoses maar dat kun je echt wel zien.

Verder kun je door een hoge intelligentie gewoon veel minder last hebben met lezen maar kan spelling net te veel zijn.

Maar goed, zoals ik al zei: spijker het kind even bij op spelling, dat kan voldoende zijn als het kind al zover is gekomen en extra tijd krijgt.

Dat denk ik ook

Ja, ik denk dat jij en ik dat kunnen zien en dus dat het zichtbaar is.
Maar ik denk niet dat iedereen dat kan zien.

"Verder kun je door een hoge intelligentie gewoon veel minder last hebben met lezen maar kan spelling net te veel zijn."
Ja, klopt ook. Dat betekent dat je op de dyslexietest met lezen niet uitvalt. Maar daar is wel alles mee gezegd. Een goede lezer zijn, geen moeite hebben met het leren lezen van andere talen, gaat niet samen met dyslexie van welke vorm ook. De suggestie dat je nergens last van zou kunnen hebben, alleen maar van spelling, klopt niet.

"spijker het kind even bij op spelling"

Dat vind ik in dit geval ook. Hoewel dat 'even' nog wel hardnekkig kan zijn.
Maar ondertussen: als het werkelijk dyslexie zou zijn, dan is een bijspijkeradvies een beetje suf. Dat is dan, zoals ik al schreef, hetzelfde als een blinde kijklessen geven, of een doven hoorlessen geven.

creabea

creabea

01-10-2014 om 09:13

griet

Dan zijn we het toch weer eens? Ik zei net toch al dat ik het ook een probleem vind en het niet wil bagatelliseren? Je lost het alleen toch niet op door iedereen die taal moeilijk vindt (waar het dan maar aan ligt) op een of andere manier vrijstelling te geven? Wel makkelijk, maar uiteindelijk een glijdende schaal als je het mij vraagt.

Ik denk serieus (op basis van wat ik zie gebeuren in mijn omgeving) dat het probleem wel degelijk bij het onderwijs zit. In mijn woonplaats (elders misschien ook wel) doen kinderen het opvallend veel beter met rekenen dan met taal. Eenmaal op de middelbare school neemt het aantal aanvragen voor dyslexietesten explosief toe, want een hele hoop kinderen komen in de knoei met de talen (weet ik van iemand in het onderwijs). Allemaal slimme kinderen, allemaal havo of vwo, en dikke onvoldoendes op de talen (dyslexievermoeden komt dan van school, want die onvoldoendes moeten toch ergens verklaard worden) En okee, mijn kennissenkring is wel groot maar uiteindelijk beperkt, maar het is wel heel opvallend; de ouders die ik ken zeggen dat hun kinderen verder geen problemen ondervinden met taal, lezen goed en graag, maar er wordt tegelijk geklaagd dat hun kinderen zelf geen fatsoenlijke tekst in elkaar kunnen knutselen (sinterklaasgedichtjes, powerpoint voor de spreekbeurt). Het lijkt erop dat dat niet voldoende wordt geleerd op school. Nouja, en nu mijn oudste wat ouder wordt, zie ik hetzelfde een beetje gebeuren. Dan zou ik liever zien dat het taalonderwijs vanaf het begin goed is, dan dat mijn kind doordat hij strandt op talen in het vo uit armoede dan maar een dyslexieverklaring krijgt.

Barvaux

Barvaux

01-10-2014 om 09:37

miriam

'Maar ondertussen: als het werkelijk dyslexie zou zijn, dan is een bijspijkeradvies een beetje suf. Dat is dan, zoals ik al schreef, hetzelfde als een blinde kijklessen geven, of een doven hoorlessen geven.'

Dat slaat nergens op, mijn jongste met zeer ernstige dyslexie heeft de spellingsregels prima kunnen leren, hij scoorde met de eindtoets daar behoorlijk goed maar tegelijk de regels gebruiken is voor hem lastig. Iemand met VWO hersens kan dat veel makkelijker aan maar het moet hem wel even aangeleerd worden en dat bijspijkeren moet dus niet door iemand die goed is in spelling maar door iemand die weet hoe kinderen met dyslexie de spellingsregels moeten leren. Daar is echt wel wat aan te doen.

Evanlyn

Evanlyn

01-10-2014 om 09:39

Barvaux

War vind je zo iemand eigenlijk?

Leg uit

Niet boos worden hoor.
Dyslexie is een handicap. Een van de indicatoren is dat de leerling niet leerbaar is. Dat oefening niet helpt.
Dat wil niet zeggen dat je niks kunt doen. Doven kun je helpen met gebarentaal en een hoorapparaat. Er kan dus wel wat.
"Dat slaat nergens op, mijn jongste met zeer ernstige dyslexie heeft de spellingsregels prima kunnen leren,"
Wat bedoel je? Dat hij ze op kan zeggen?
"hij scoorde met de eindtoets daar behoorlijk goed maar tegelijk de regels gebruiken is voor hem lastig. "
En wat bedoel je hier dan mee? Dat hij ze niet al schrijvend/lezend/in combinatie met letters kan gebruiken?

"Iemand met VWO hersens kan dat veel makkelijker "
Dat is onzin. Iemand die het beter kan, is gewoon minder dyslectisch.
Het is mogelijk dat daar een intelligentiecomponent bij komt kijken, maar ik vind dat zelf een glijdende schaal.

Jouw kind is niet te dom om taal te leren.

Kijk, daar dus

Evanlyn, bij Barvaux thuis vind je zo iemand. Barvaux zelf namelijk. Je mag je hoed afnemen.

Bijhouden

Trainingen dienen om de achterstand te verkleinen. Maar als de training stopt en niet wordt bij gehouden, neemt de 'zwakte' weer toe. Dit geldt voor lezen en spellingregels maar ook voor het onthouden van tafels. Het probleem ligt in het automatiseren.

Barvaux

Barvaux

01-10-2014 om 10:14

precies

Het probleem ligt in het automatiseren inderdaad maar toch kom je natuurlijk verder met een hoge intelligentie. Een hoog IQ valt niet zo op bij dyslexie maar ook andersom: je ziet dyslexie niet door een hoog IQ. Je bent niet minder dyslectisch omdat je het wel redt op het VWO, je IQ kan je redden alleen val je dan vaak wel een trapje omlaag: Havo dus met VWO hersens en hoge cijfers op bétavakken. Ik ken een tweeling die Havo doet maar hoge cijfers haalt op de bétavakken en zelfs de hoogste cijfers op luistertoetsen bij Engels. De rest van de klas kijkt bij eentje af die ze in het midden van de klas neerzetten, en waar hij een heel systeem heeft gemaakt met handgebaren zodat de rest het over kan nemen... en dat met ABCD antwoorden door elkaar: gewoon slim kind.

Er zijn logopedisten die dyslexietrainingen geven daar kun je dus terecht.

Begrijpend lezen,

Dat een dyslect goed is in begrijpend lezen, verbaasd mij niets. De informatie verwerking in de hersenen bij de dyslect gaat, ipv over het linkergebied over het rechtergebied met de gevoelsverwerking. Daardoor begrijpt een dyslect na een keer lezen of luisteren sneller hoe de woorden bedoeld zijn.

Ondertussen blijven ze wel last hebben met het lezen van die woorden. Het is vermoeiend voor ze, zodat ze de concentratie verliezen. Korte teksten worden goed begrepen door de wijze waarop de info wordt verwerkt, maar bij lange teksten, verzwakt het begrip, niet als gevolg van tekort aan begrijpend vermogen maar door vermoeidheid.

Dat laatste is heel frustrerend; een matig cijfer is niet de weergave van hun besef over de inhoud maar een weergave van de vermoeidheid.

De dyslect krijgt wel extra tijd maar dat haalt de vermoeidheid van lezen op zich niet weg.

Verbaast

Verbaast met een t.
Is dat nu een spellingsfouten als gevolg van dyslexie of onvoldoende aanleren van de spellingregels. Nooit gemerkt dat ik langzaam las, integendeel. Wel een taalzwakte, met name voor Frans, vanwege de klanken.

Nu dan de problematiek die M. Lavell ook opperde.
Spellingszwakte door matige onderwijsmethode of door desinteresse, of andersom. Als blijkt dat met gedegen begeleiding het probleem verdwijnt, kan men spreken van een ontwikkelde desinteresse als gevolg van de aangeleverde leermethode.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.