Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Vragen over SBO voor een kleuter (regio Arnhem)

Hoi allemaal,

Zijn er hier ouders die ervaring hebben met kleuters op een SBO school? Ik kan wel het e.a vinden over oudere kinderen die de overstap maken van regulier naar SBO maar niet over kindjes die daar starten. Ik heb met 2 scholen een gesprek gepland staan maar hoor het liefst ook ervaringen van andere ouders. Mijn zoontje van 3.5 gaat sinds een klein halfjaar naar de vroegbehandeling van Kentalis wegens een taalachterstand. Hij is weliswaar meertalig met Nederlands als hoofdtaal, maar in alle drie de talen heeft hij een taalachterstand. Zoon maakt een mooie vooruitgang bij Kentalis. Hij zal echter na de vroegbehandeling logopedie en fysiotherapie nodig blijven hebben. Ik wilde hem het liefst op een cluster 2 school hebben, maar Kentalis denkt dat hij daar niet aangenomen zal worden omdat de logopedische scores voldoende laag moeten zijn en omdat hij naast de taalachterstand nog een andere hulpvraag heeft. Zoon heeft motorische problemen, veel motorische onrust. Hij vindt het heel moeilijk om rustig te zitten in de kring (friemelen, wiebelen, gaan staan, draaien, door de behandelaar heen praten) en dat is daar best een dingetje, aangezien de kinderen elke ochtend groepslogopedie krijgen. Hij lijkt dan ook heel weinig mee te krijgen, maar als we het 'huiswerk' gedaan hebben (woordjes en uitspraak oefenen) kent hij alles wanneer hij op de vroegbehandeling komt. Ook tijdens de individuele logopedie gaat het vrij vlot bij hem. Kentalis geeft aan dat het dus niet aan de intelligentie ligt. Op de intelligentietest scoorde (er is een talige en niet talige test afgenomen) hij gemiddeld en op sommige vlakken hooggemiddeld. De totale score werd omlaag gehaald door het motorische aspect. Zoon moest lijntjes tekenen voor een opdracht en dat lukte hem niet zo goed. Zijn concentratie laat daarbij te wensen over zodra de opdracht niet binnen zijn interesse valt. Zoon is verder super sociaal, heel gevoelig, wil graag samen spelen met andere kinderen (is soms nog wel een beetje zoekende in hoe hij het beste contact kan maken).

Een reguliere basisschool lijkt me geen optie. Toch twijfel ik of een SBO de juiste plek is voor hem.. Het klinkt allemaal heel mooi in theorie maar zit een kleuter met een taalachterstand en (hoog)gemiddelde intelligentie daar wel op zijn plek? denk dat veel afhankelijk is van de klas waarin hij komt en van de leerkracht, maar vind het ook lastig om voor te stellen hoe kleuteren op het SBO eruit ziet, behalve dat er dan een kleinere groep is. Taal, spelling, rekenen op eigen niveau is immers nog niet echt van toepassing. De voornaamste issue is bij ons toch echt de taalachterstand en is daar dan wel voldoende aandacht voor aangezien niet alle kinderen die problematiek hebben itt een cluster 2 school? In mijn beleving is cluster 2 de plek voor hem en ik vind het dan ook vervelend dat de cluster 2 school bij ons in de buurt nu min of meer wordt afgeschreven omdat hij naast taal nog een andere hulpvraag heeft. In het ergste geval komt hij voor mijn gevoel terecht in een soort verzamelvat voor kinderen met problemen die net niet erg genoeg zijn voor het speciaal onderwijs zonder dat er voldoende aandacht is voor de taal, en dat wil ik dus absoluut niet. Aan de andere kant vind ik het heel prettig dat SBO een 'eigen' fysio en logopedist in huis heeft. Er komt wel een multidisciplinair overleg met iemand van het samenwerkingsverband, maar ik zou toch graag ook de ervaringen van andere ouders willen lezen.

Bedenk dat als je met 3,5 jaar drie talen hebt gehoord en spreekt, je bijna geen achterstand kan hebben als je die drie talen optelt. Laat je adviseren door iemand die gespecialiseerd is in meertaligheid voor je conclusies trekt en een bepaalde weg inslaat. Het is ook nog eens een jongen, die zijn gemiddeld wat minder talig dan meisjes, zeker op die leeftijd en ook nog eens gecombineerd met een motorische achterstand. Er is veel gaande in zijn hoofd en lichaam. Ik zou eerst maar eens een gewone basisschool gaan proberen. Niet iedereen die bepaalde dingen (nog) niet kan moet naar een SBO. 

Mihri

Mihri

29-01-2021 om 11:58 Topicstarter

Sanne72 schreef op 29-01-2021 om 11:28:

Bedenk dat als je met 3,5 jaar drie talen hebt gehoord en spreekt, je bijna geen achterstand kan hebben als je die drie talen optelt. Laat je adviseren door iemand die gespecialiseerd is in meertaligheid voor je conclusies trekt en een bepaalde weg inslaat. Het is ook nog eens een jongen, die zijn gemiddeld wat minder talig dan meisjes, zeker op die leeftijd en ook nog eens gecombineerd met een motorische achterstand. Er is veel gaande in zijn hoofd en lichaam. Ik zou eerst maar eens een gewone basisschool gaan proberen. Niet iedereen die bepaalde dingen (nog) niet kan moet naar een SBO.

De reden dat er over SBO wordt gesproken is niet omdat hij dingen niet kan, maar omdat hij zoals het nu gaat niet tot zijn recht zal komen op een reguliere basisschool. De taalachterstand icm de prikkelgevoeligheid en de motorische onrust. In de testen ( op taal) is zijn meertaligheid ook meegenomen. Hij heeft wel degelijk een achterstand. Zoon is pas 2 maanden terug in 3 woord zinnen gaan spreken in het Nederlands, andere twee talen alleen losse woordjes. Hij heeft daarbij niet alleen problemen met de woordenschat maar ook met taalbegrip en uitspraak, in alle 3 de talen..  Daar gaat hij het niet mee redden op een reguliere basisschool, in een klas met 25-30 kleuters. Ik denk dat je het goed bedoelt, maar wij zijn wel degelijk geadviseerd door Kentalis (organisatie met veel ervaring met kinderen met taalachterstand dan wel een TOS en meertaligheid, op de vroegbehandeling zitten overigens veel meertalige kinderen) de kinderarts en er komt nog een gesprek met iemand van het samenwerkingsverband waar reguliere en SBO scholen ondervallen. Ik trek dus niet zomaar conclusies en doe hem ook niet zomaar even op het SBO. Dat kan overigens niet eens, want hij heeft een toelaatbaarheidsverklaring nodig. Mijn vraag is niet of hij naar het SBO moet, voor die beslissing moet nog wat tijd voorbij gaan en dat gesprek met het samenwerkingsverband... Ik hoop hier de ervaringen van ouders met kleuters op het SBO te horen, aangezien daar amper iets over te vinden valt.

Cluster 2

Als ik jouw verhaal zo lees zou ik toch echt eerst cluster 2 proberen. Is het echt zo'n probleem dat een kleuter er nog een probleem naast heeft, motorische onrust? Is dit niet heel normaal gedrag van een kleuter? De logopedische achterstand heeft hij. Kentalis zegt dat hij niet wordt aangenomen op cluster 2, maar ik zou toch eens een gesprek aanvragen daar. Toen mijn jongste naar de kleuterschool ging kon hij ook zijn aandacht niet bij het kringgesprek houden en ging dan meestal 3 keer naar de wc. ofzo. Dat deden blijkbaar meer jonge kleuters, dus dat werd volkomen normaal gevonden door de juffen. Was gewoon regulier basisonderwijs overigens. 

SBO heb ik zelf niet direct ervaring mee, maar lijkt me niet direct de goede plek. Zij hebben geen ervaring met kinderen met spraak/taal achterstand, dit is echt een op zichzelf staande problematiek. Maar je kan ook hier natuurlijk op gesprek gaan. 

En wie weet ontwikkelt je zoon zich zo goed dat hij na cluster 2 of SBO kleuterklas door kan stromen naar regulier. Hij is nog erg jong en inderdaad ook een jongen, bij hen duurt vaak het fijn motorische stukje ook wat langer w.b. ontwikkeling. Ik denk dat het goed is om hier kinderfysiotherapie voor in te zetten. Ik zou daar nu al mee beginnen en dit ook aangeven bij de cluster 2 school. Mogelijk helpt dit om hem daar binnen te krijgen.

Eens met Tango. Ik heb een kind op. een cluster 2 school. Daar zitten best veel kinderen die naast tos ook ADHD of autisme hebben. Ik herken dus niet dat kinderen met een andere hulpvraag niet welkom zijn. Veel kinderen stromen inderdaad op enig moment door naar regulier onderwijs. Deze school heeft ook een fysiotherapeute. 

Ik vind het wel heftig, dat een kind van 3.5 afgerekend wordt op onrustig gedrag in de kring en daardoor niet toelaatbaar zou zijn in cluster 2. Ik zou proberen bij Kentalis een positiever beeld te creëren van kind, bijvoorbeeld vaak benoemen hoe goed geconcentreerd hij was bij het huiswerk, en vaak vragen aan de leidsters of zij "ook" vooruitgang zien. En gewoon die aanvraag voor cluster 2 doorzetten en het er beste van hopen.

Als het desondanks toch een school wordt die hem weinig ondersteuning kan bieden, dan kun je een form van flexi-schooling gaan doen. 4-jarigen zijn niet leerplichtig, dus je kunt hem enkele dagdelen thuishouden om meer tijd en energie te creëren voor fysio, logopedie, huiswerk bij fysio of logopedie, maar ook een-op-een-instructie in de leerdoelen van school. Vraag de school om een heen- en weerschrift bij te houden, en vraag ze om ook echt de leerdoelen te delen in dat heen- en weerschrift. Ik wil niet je probleem bagatelliseren en zeggen dat je het maar buiten school om op moet lossen, absoluut niet! Maar steek je energie in wat werkt (één-op-één) en wat er toe doet (de leerdoelen voor taal en schrijfmotoriek), en pas op dat het "functioneren in een schoolomgeving" niet een doel op zich wordt dat alle energie opzuigt.

Ik heb slechte ervaringen met fysio op school (en goede ervaringen met fysio buiten school). Met de fysiotherapeut op school heb ik na de intake nooit meer contact kunnen krijgen. De fysio is doodgebloed op roosterproblemen met school zonder dat ik ooit een verslag gehad heb.

Ik zou kritisch zijn op de vraag hoe het sbo bij kan dragen aan de ontwikkeling van jouw kind. Het sbo heeft het imago er voor “alle kinderen met een vlekje” te zijn maar dat betekent niet dat zij ook het juiste onderwijs aan jouw kind kunnen bieden. Hier mag je vooral kritisch over zijn als, zoals jij zelf schrijft, jouw kind cognitief geen bijzonderheden toont. Wellicht hangt het samen met de problemen waar de kinderen op het sbo veelal mee kampen, hier is de uitstroom van het niveau VO ver benedengemiddeld. 

 De aanname dat  op het regulier onderwijs je kind niet tot zijn recht zal komen vind ik kort door de bocht. 

Mihri

Mihri

10-02-2021 om 14:11 Topicstarter

Bedankt voor de reacties allemaal. Inmiddels heb ik een gesprek gehad op 1 SBO. De directeur vertelde me dat in tegenstelling tot wat veel mensen denken, ze geen persoonlijk lesplan voor elk kind (???, zelf dacht ik dat niet perse maar dit is wat hij zei) maar echt een klassikaal programma hebben. Verder schemerde het een beetje door dat hij vindt dat kinderen met normale intelligentie en mogelijke TOS eigenlijk niet op die school horen en dat hij het lastig vindt dat de Kentalisschool 'hun eigen vlees kan keuren' en dat soort kinderen 'doorstuurt' naar het SBO. Ik begreep dat het ook veel vaker gebeurd de laatste jaren. Hij benadrukte dat op zijn school toch echt voornamelijk kinderen met een IQ van rond de 73 zitten, dus lage intelligentie. Ze hebben 2 of 3 (van de 17) kleuters met gemiddelde intelligentie. Het gesprek heeft mijn twijfels over het SBO des te meer versterkt. Ik heb begin maart nog een gesprek op een andere SBO. Een derde school deed niet eens de moeite om terug te bellen voor een kennismakingsgesprek, dus die valt af. Ik zit ook te kijken naar de vrije school, maar de geluiden daarover zijn erg wisselend. Iemand ervaring met een kind met extra hulpvraag op een vrije school?

Ik ben voor alsnog nog steeds van mening dat cluster 2 de beste plek is, maar ik heb nog niks gehoord over dat gesprek met het samenwerkingsverband.

Taal. Misschien een losse flodder maar je mikt op een omgeving met aandacht voor taal. Als je kind intelligent genoeg is en jij bent thuis ook actief met taal en lezen hoeft het geen probleem te zijn als er op de school andere accenten zijn. Er is sowieso altijd taal.

Ik wilde mijn kinderen nooit naar de Vrije School omdat ik begreep dat ze daar pas met 7 jaar gingen lezen en dat vond ik voor mijzelf te laat.

Ik gaf ze in bad al een boekje en we gingen naar de bieb en ik kocht boekjes, ook meertalig, en we deden van alles met taal. Ook hadden we een lijst boven de keukentafel met de dagen van de week in de kleur van school in het Nederlands en in de 2e taal. 

MIjn kinderen konden niet wachten tot ze zelf lazen en waren niet afhankelijk van wat de school bood. Gelukkig mochten ze ook eigen boekjes meenemen naar school want die aviboekjes had ik ook niets mee.

En mijn dochter had nogal wat dyslectische verschijnselen op de basisschool. Nog steeds, ook doordat ze moeilijke ogen heeft, maar ze heeft inmiddels de HAVO gehaald en lezen is niet haar grootste hobby, wel voor zoon, maar ze gaat het aan, wat voor tekst dan ook, zelfs van de belasting.

Ik denk dat jou kindje bij cluster 2 past. Volg je moeder gevoel. Ik heb ervaring met cluster 2 en daar zitten kinderen niet alleen voor taal maar hebben ook diverse problemen.

Mihri schreef op 10-02-2021 om 14:11:

Bedankt voor de reacties allemaal. Inmiddels heb ik een gesprek gehad op 1 SBO. De directeur vertelde me dat in tegenstelling tot wat veel mensen denken, ze geen persoonlijk lesplan voor elk kind (???, zelf dacht ik dat niet perse maar dit is wat hij zei) maar echt een klassikaal programma hebben. Verder schemerde het een beetje door dat hij vindt dat kinderen met normale intelligentie en mogelijke TOS eigenlijk niet op die school horen en dat hij het lastig vindt dat de Kentalisschool 'hun eigen vlees kan keuren' en dat soort kinderen 'doorstuurt' naar het SBO. Ik begreep dat het ook veel vaker gebeurd de laatste jaren. Hij benadrukte dat op zijn school toch echt voornamelijk kinderen met een IQ van rond de 73 zitten, dus lage intelligentie. Ze hebben 2 of 3 (van de 17) kleuters met gemiddelde intelligentie. Het gesprek heeft mijn twijfels over het SBO des te meer versterkt. Ik heb begin maart nog een gesprek op een andere SBO. Een derde school deed niet eens de moeite om terug te bellen voor een kennismakingsgesprek, dus die valt af. Ik zit ook te kijken naar de vrije school, maar de geluiden daarover zijn erg wisselend. Iemand ervaring met een kind met extra hulpvraag op een vrije school?

Ik ben voor alsnog nog steeds van mening dat cluster 2 de beste plek is, maar ik heb nog niks gehoord over dat gesprek met het samenwerkingsverband.

Fijn dat het, zo lees ik het, een duidelijk gesprek was. Sbo is volgens mij in de jaren 90 een samenvoeging van lom en mlk geweest, maar als ik het zo lees inmiddels vooral het nieuwe mlk. (Wij hadden vroeger beide voormalige scholen naast ons schoolgebouw, waar dan vooral heel veel kwetsende grapjes over de leerlingen door ons werden gemaakt. Leraren en ouders legden ons uit wat voor scholen het volgens hen zijn.) Regulier is helaas ook niet alles. In de appgroep van de ouders hier wordt slecht gesproken over de “afwijkende” kinderen. Waar dat dan eigenlijk niets meer dan een norm is die door ouders van een stuk of 5 kinderen is bedacht en dus loze woorden.

Op de vrije school moeten de kinderen veel aantekeningen maken en hebben ze volgens mij ook al vroeg Frans en Duits. Ik zou niet weten of dit voor een kind met TOS stimulerend is of juist helemaal miey. 

Vrije school: Mijn kind is om een andere reden (in groep 5) overgestapt naar de vrije school en ze hebben zich daar enorm voor hem ingezet. Ik vond het een heel creatieve, stimulerende omgeving. Als er een vrije middelbare school enigszins in de buurt was geweest, was hij daar zeker naartoe gegaan, Als je aangetrokken voelt tot die vorm van onderwijs zou ik er gaan praten. Het is moeilijk te zeggen of ze wel of juist niet meerwaarde kunnen bieden aan specifiek jouw kind, met een taalachterstand in de kleuterklas. Over het algemeen heeft de vrije school het imago de ‘puur cognitieve’ aspecten wat te verwaarlozen. Het is dan een beetje de vraag of ze met hun brede aanbod toch (ook) de taalontwikkeling een boost kunnen geven. Jij weet er zelf inmiddels heel veel van. Als je in gesprek bent met zo’n school kun je al vrij snel toetsen of ze weten waar ze het over hebben of dat ze aan wishful thinking doen. Hun eventuele aanbod kun je ook weer aan Kentalis voorleggen: zou dit passend kunnen zijn voor jouw kind?

De vrije school heeft behoorlijk aparte opvattingen over de timing van aanbod. De antroposofische filosofie is soms merkwaardig en een enkele leerkracht ging daar naar mijn smaak wel eens wat te dwingend mee om. Als je daar echt weerstand tegen hebt, moet je er niet aan beginnen. Ik heb dat destijds in de voorgesprekken afgetast en heb toen geoordeeld dat het met het dogmatisme op deze school wel zou meevallen. Dat bleek ook zo te zijn al was er dus wel eens een akkefietje. Maar er schijnen ook scholen te zijn die heel recht in de leer zijn. Ik ken mezelf goed genoeg om te weten dat ik daar niet goed mee had kunnen omgaan. 

Hoi, ik reageer normaal niet maar heb toevallig ervaring met twee in dit topic genoemde onderwijstypes.

Het sbo (maar niet in Arnhem) is zoals Aline zegt een school voor alle kinderen met problemen. Het klopt dat de gemiddelde uitstroom van de basisschooladviezen erg laag is. Mijn zoon zat er ook op en heeft wel een havo-advies gehad zonder dat wij erom hebben moeten zeuren. Hij zit nu zonder begeleiding in 3 havo op een reguliere school en staat voor alle vakken voldoende. Waar ik je wel voor wil waarschuwen is dat ik de school verre van geschikt vond voor prikkelgevoelige kinderen. De kernvakken (zols rekenen en taal) worden hier in de eigen klas gevolgd maar in de middag volgden de kinderen vakken die ze zelf uitkiezen. (Judo, biologie, handarbeid) De kinderen moeten dus steeds van lokaal, docent en klasgenoten wisselen. Voor een motorisch onrustig kind vind ik het sbo geen goede school. Ook de eigen klassen wisselen elk jaar van samenstelling. Dat heeft te maken met een enorm voordeel van sbo ten opzichte van regulier: de kinderen volgen de lessen op hun eigen niveau. Met de vrije school heb ik geen ervaring met de basisschool maar wel het voortgezet onderwijs. Mijn nichtje is als eerste overgestapt naar deze school. Zij kreeg van de vorige school een advies voor kader en heeft toen zonder vertraging toch haar tl diploma behaald. Mijn oudste dochter is toen ook overgestapt en heeft 3 en 4 vwo gevolgd. (Wat daar 9 en 10 vwo heet) De reden dat ze is gedoubleerd, maar vervolgens op een andere school wel vol succes haar vwo heeft afgerond, is dat de vrije school erg rigide is. Dit komt zoals Mija subtiel zegt door de Antroposofie maar ook omdat het vwo hier jaarlijks uit een kleine klas bestaat en de school daardoor weinig maatwerk kan bieden. Mijn oudste dochter is toen naar een school met jaarlijks vijf vwo klassen gegaan waar de begeleiding stukken beter was. De vrije school adviseerde haar om 5 havo te doen op de vavo wat waarschijnlijk een advies is om de schijn te wekken dat de school alleen geslaagde leerlingen en geen afstromers heeft. 

Alles wat ik hier heb geschreven kan afwijken op jouw voorkeursscholen. 

Mihri

Mihri

05-07-2021 om 14:24 Topicstarter

Bedankt allemaal voor de informatie! Lang niks meer van mij laten horen. Ik wilde hier toch een bericht plaatsen om te laten weten hoe het allemaal is gegaan vervolgens, wellicht dat er ouders zijn die hier ooit wat aan zullen hebben. Uiteindelijk hebben we een gesprek gehad met de adviseur van het samenwerkingsverband en de vroegbehandeling. De adviseur vond de zoon toch wel een typisch geval voor cluster 2, wat ikzelf ook vond. Zij gaf aan dat er aan begeleiding voor onrustig gedrag op sbo niet veel meer geboden kan worden dan op een cluster 2 school. Zodoende is een aanvraag voor een onderwijsarrangement op de cluster 2 gedaan door de vroegbehandeling van Kentalis, daar ging veel tijd overheen. Als plan B (immers geen garantie dat zoon aangenomen ging worden), heb ik gesprekken gehad met de 3 sbo scholen in de regio en alleen de school die het meest ver gelegen was beviel mij. In de tussentijd maakte zoon wel een groei door, hij ging beter praten en werd ook rustiger. Hij krijgt voor zijn motoriek en motorische onrust nog wel fysiotherapie. Zodoende heb ik ook contact gehad met de meest kleinschalige reguliere basisschool hier in de buurt (lees: kleinschalig is alsnog wel 23-27 kleuters aan het einde van het schooljaar). Uiteindelijk is zoon geobserveerd door de trajectbegeleider van de cluster 2 school en de IB-er van de reguliere school. De IB-er gaf aan dat de reguliere basisschool nog een brug te ver was, iets wat wij als ouders ook zo zien. De trajectbegeleider adviseerde uiteindelijk een onderwijsarrangement. Iedereen was het eens dat het cluster 2 moest worden, maar uiteindelijk beslist de Commissie van Onderzoek.
De vroegbehandeling had me gewaarschuwd dat de plaatsing mogelijk niet zou lukken, omdat de Commisie blijkbaar regelmatig leerlingen 'afwijst' tegen hun advies in. Deze leerlingen worden veelal afgerekend op gedrag en/of teveel vooruitgang in taal. Daarbij mag een kind geen andere 'problemen' hebben dan (een vermoeden van) een TOS. En inderdaad, de Commissie wilde in de eerste instantie geen plaatsing op de cluster 2 school toekennen, tegen de adviezen van de trajectbegeleider en de vroegbehandeling in. Volgens hen zou het gaan om een hardnekkige taalachterstand (want tweetalig) bij zoon en zou de onderwijssetting niet geschikt zijn voor zoon (????, behalve een vermoeden van TOS heeft hij geen andere diagnoses!) Ik was het er uiteraard niet mee eens. Ik vond het nog altijd nergens op slaan dat ze een vierjarige willen afrekenen op gedrag zoals een korte concentratieboog en prikkelzoekend zijn/motorische onrust. Zoon is een enthousiast en doorgaans energiek kind, maar zeker geen stuiterbal of een kind met gedragsproblemen. Hij heeft een normale intelligentie en is goed leerbaar. Hij werd afgerekend op het feit dat hij een verzwaringsvest draagt in de kring (advies van de fysiotherapeut) voor zijn concentratie en makkelijk afgeleid is. Aan de andere kant zou hij volgens de Commissie wel gewoon naar regulier onderwijs kunnen. In mijn beleving spreken die twee standpunten elkaar tegen, want cluster 2 zou niet de juiste setting zijn gezien zijn 'gedrag' maar regulier waarbij de klassen 2x zo groot zijn en minder specialistische kennis is  is wel geschikt voor een kind met een vermoeden van TOS dat makkelijk afgeleid is? De strenge selectieprocedure riekt naar mijn mening naar beleid waarbij waarschijnlijk financiële belangen (want bezuinigingen) de doorslag hebben en niet zozeer het belang van het kind (eerder werden bijv ook autistische leerlingen toegelaten waarbij TOS de voorliggende stoornis was maar de laatste jaren niet meer). We hebben een gesprek aangevraagd met de Commissie. Daar ben ik (trajectbegeleider en vroegbehandeling mochten maar heel weinig inbrengen) uitgebreid uitgevraagd naar zoon. Ik heb ze uiteindelijk kunnen overtuigen, ze gingen een heroverweging maken maar hadden nog een aanvullende logopedische test van de vroegbehandeling nodig om te kijken of zoon niet teveel vooruitgang had gemaakt en niet gewoon bezig was met een inhaalslag qua taalbegrip. Die test onderbouwde echter (gelukkig) onze argumentatie, er was sinds april weinig vooruitgang. Uiteindelijk heeft de Commissie een onderwijsarrangement voor 1 jaar toegekend (ipv de standaard 2 die de trajectbegeleider heeft geadviseerd) om te kijken of de onderwijssetting geschikt is voor zoon. 

Ik wilde graag deze ervaringen delen. In ons geval is het dus een soort van eind goed al goed, maar ik kan me voorstellen dat er veel kinderen zijn die het beste op hun plek zouden zijn op cluster 2 maar geen onderwijsarrangement krijgen. Wij hadden het geluk dat we een actieve en betrokken trajectbegeleider hadden die begaan was met ons en ook echt wel ons standpunt (en het hare, gezien haar advies) heeft verdedigd bij de Commissie. Het was het dus waard om zo'n gesprek aan te vragen. In principe hebben we nu wat we wilden, zoon gaat naar cluster 2. Dat is volgens ons nu de beste plek voor hem.

Mihri

Mihri

05-07-2021 om 14:26 Topicstarter

Hannemeike schreef op 29-01-2021 om 13:29:

Eens met Tango. Ik heb een kind op. een cluster 2 school. Daar zitten best veel kinderen die naast tos ook ADHD of autisme hebben. Ik herken dus niet dat kinderen met een andere hulpvraag niet welkom zijn. Veel kinderen stromen inderdaad op enig moment door naar regulier onderwijs. Deze school heeft ook een fysiotherapeute.

Hoe oud is jouw kind dat op cluster 2 zit? Ik heb dat dus ook gehoord maar ze deden al zo moeilijk over zoon die prikkelzoekend is, maar zeker geen autisme of ADHD heeft. Wellicht dat het iets is van de laatste jaren, dat de selectie een stuk strenger is geworden?

Gefeliciteerd, ook dat het na zoveel moeite toch gelukt is. Jammer dat het in de regel zo'n toestand is voor je een kind op de goede plaats krijgt.

Bedankt voor je bericht.

Veel geld voor Passend Onderwijs gaat dus naar commissies die meer bezig zijn om kinderen uit te sluiten dan om onderwijs mogelijk te maken en dat kost ook een vermogen aan HBO-ers en ambtenaren.

En inderdaad, sommige hulpverleners zijn goud waard en je mag hopen dat je die treft.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.