Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

21-03-2013 om 11:37

Vraagje, kan dit?

Behalve zeer druk gedrag heeft kind ook zeer slechte cijfers. Zoals het er nu voor staat gaat hij niet over terwijl hij dit niveau met twee vingers in zijn neus fluitend zou moeten kunnen halen.
Nu wordt Puber wordt onderzocht door de GGZ. Gister onderzoek en gesprek met Puber en psychiater zonder mij. Volgens kind heeft psych gezegd dat hij de stof maar één keer moet doorlezen. Zou hij het vaker doen en gaan blokken dan wordt de informatie ahw gewist. Nu is mijn vraag, kan dit en kan ik dit ergens nalezen/wordt dit wetenschappelijk ondersteund?
Puber is erg slim en kan bizar snel lezen en informatie in zich opslaan.
Rosa van der Zanden

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Het lijkt mij kul

De grote vraag is wat de psych heeft gezegd en wat hij/zij daarmee precies bedoelde. Ik zou die psych bellen.

Maar dan de vraag of het kan. Het lijkt mij onlogisch. De standaardtechniek voor alle leerlingen is doorlezen en nog eens (twee, drie keer) doorlezen. Kennelijk werkt het zo. Nu is in principe best denkbaar dat het voor sommige kinderen minder goed werkt. Maar dat dat zover zou gaan dat de tweede keer doorlezen de eerste keer teniet doet, dan zou geen van dat soort kinderen ooit kunnen scoren, want we beginnen allemaal met zo leren.

Tenzij het een soort wiskunde is, bedenk ik me nu. Keer 1 = geleerd. Keer 2 is gewist. Zijn we weer op niveau 0. Keer 3 is dan weer als keer 1. Dan leidt die redenering ertoe dat dit soort kinderen prima kunnen leren, als ze de stof maar een oneven aantal malen doorlezen

Het lijkt mij kul. En ik vraag me ernstig af of dit is wat de psych heeft gezegd.

Ik kan me wel voorstellen dat er redenen zijn waarom voor sommige kinderen heel veel meer doorlezen niet beter is dan éen of twee keer doorlezen, maar dat is niet wat jouw kind nu meldt.

Kortom: bel de psych (en laat ons de uitkomst weten, als je kan, het intrigeert mij wel).

Groeten,

Temet

Inderdaad kul!

Als neuropsycholoog zeg ik ook: wat een onzin. Je zoon heeft iets verkeerd begrepen of het komt hem wel handig uit om jou dit wijs te maken, want zo ben je natuurlijk wel sneller klaar!

Juist door veel te herhalen, en vooral door actief te lezen (wat je leest koppelen aan kennis die je al hebt, jezelf vragen stellen tijdens het lezen) onthoud je het meest!

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

21-03-2013 om 13:28

Dacht ik al

Het klinkt me zo vreselijk onwaarschijnlijk in de oren maar ik werd aan het twijfelen gebracht omdat Puber veel dingen anders aanpakt dan de meeste mensen. Ik denk dat kind het niet heeft verzonnen, kwam erg oprecht over en was gister serieus aan het twijfelen of voor de toets nu geleerd moest worden of toch één keer doorlezen. Uiteindelijk gekozen voor het leren. Over twee weken weer een afspraak, daarna komt het verslag en het oudergesprek. Ik laat tegen die tijd wel weer van me horen!

Rosa van der Zanden

Dat zou wat zijn

Als deze methodiek van de psychiater zou kloppen (info wissen door er juist veel aandacht aan te besteden) had hij vast een bloeiende praktijk in traumaverwerking.

skik

Informatiebrij

"Volgens kind heeft psych gezegd dat hij de stof maar één keer moet doorlezen. ... Nu is mijn vraag, kan dit ...?"

Lijkt mij heel gewoon. Ik heb me altijd over mensen verbaasd die dingen tig keer gingen lezen. Dan zit toch alleen nog maar brij in je hersenen?

Één keer lezen van dingen die je niet interesseren is al erg genoeg. Maar voor school is deze ene keer wel belangrijk om je herinneringen aan de stof wakker te maken.
Als je zoon de stof nooit las is één keer lezen een grote stap in de goeie richting.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

22-03-2013 om 08:42

Aandekust

Nou, woordrijtjes ed kost denk ik iets meer inspanning dan 1x doorlezen. Voor tekst is het anders, ik snap het ook nooit dat mensen dingen meerdere keren lezen maar als ik iets moet leren maak ik een trapsgewijze samenvatting die steeds korter wordt.
Ik start met lezen, de tweede keer lees ik terwijl ik een samenvatting maak. Daarna lees ik nog eens de samenvatting door ter controle en vervolgens maak ik hier ook een samenvatting van. Enzovoort. Wanneer je iets echt moet weten dus niet alleen moet hebben gelezen lijkt me dat het advies van de psychiater op zijn zachts gezegd niet zo handig is.

Rosa van der Zanden

karla

karla

24-03-2013 om 09:25

Geen expert

Maar ik vind het helemaal niet onlogisch klinken. Ik merk bij zoon (die ook echt anders leert) dat meer werken zeker niet meer resultaten geeft, en misschien juist wel minder. Daar zijn we nog niet helemaal uit. (zoon worstelt momenteel nogal met leren) Ik dacht dat het vooral een motivatie kwestie was, zoon heeft erg veel moeite met herhalen. Maar misschien zit er echt een logica achter, en werkt het echt averechts voor hem. Hij hoeft zaken vaak iid maar één keer te horen/lezen, maar dit geldt weer niet voor de talen.
Vind het ook wel interessant, want ik heb vooralsnog geen manier gevonden om zoon strategieën aan te reiken. (zelf werkte ik ook van samenvatting naar samenvatting, maar zoon steigert enorm hierbij) Ben er iig wel al van overtuigd dat de standaard manieren (herhaling etc) bij zoon zéker niet werken.

Karla

Wat misschien werkt voor je zoon is het maken van een 'mindmap'. Als je het niet kent: google er maar eens op. Er zijn ook leuke boeken over te krijgen (mindmappen voor kids van Tony Buzan bijv.). Eigenlijk ook een soort samenvatting, maar toch weer anders...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.