Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Vraag over score in leerlingvolgsysteem

Mijn dochter, groep 7, komt juist thuis met haar rapport met ook een uitdraai van de citoscores. Nu ben ik heel benieuwd welk advies ze zou krijgen als ze nu in groep 8 zou zitten. De scores zijn nogal uiteenlopend.
Technisch lezen A, spelling B, begrijpend lezen C, rekenen/wiskunde C en hoofdrekenen een D.
Hebben binnenkort ook 10 minuten gesprek maar ben zo benieuwd.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Mavo?

Ik zeg voor de vuist weg: Maximaal MAVO. Maar ik ken je kind totaal niet en haar verdere werk van de afgelopen 2 jaar.

Zonder

Zonder

01-02-2013 om 14:58

Hangt van meerdere factoren af

Toevallig deze week besproken met de juf inzake de LVS scores van mijn eigen kind (groep 8). De scores waren spelling A, begrijpend lezen (een lage) C, rekenen/wiskunde (een hoge) C, volgens mij heb ik ook nog een B gezien, maar dat weet ik niet zeker en doet er ook niet toe.
De juf het uitgelegd dat hier voor de toelating op het voortgezet onderwijs wordt uitgegaan van de LVSscores uitgedrukt in cijfers en dat er voornamelijk gekeken wordt naar de scores van begrijpend lezen en wiskunde/rekenen. Mijn kind is met genoemde scorelijst een bespreekgeval voor VMBO-T. Dat wil zeggen, de basisschool moet onderbouwen waarom zij vinden dat betreffende leerling op dat niveau moet worden toegelaten. Werkhouding is daarin een belangrijke factor en er wordt ook nog met een schuin oog naar uitkomst van de CITO-toets gekeken, die ze volgende week krijgen in groep 8.
Uitgaande van de informatie die ik heb gekregen van de juf, en alleen van de scores van jouw dochter, denk ik dus dat Wil40 in de juiste richting zit met advies VMBO-T/ VMBO-K.

Hangt van meer af, maar

Ik zou ook zeggen mavo.
Technisdh lezen is niiet zo interessant. Begrijpend lezen en rekenen het belangrijkst.
Globaal is A ongeveer een Vwo score, B een havo, C mavo, D kader
Heeeeeeel globaal. Val me er niet op aan, maar het klopt wel ongeveer.
Een C score betekent dat de helft tot driekwart van alle kinderen in Nederland deze toets in dezelfde klas beter heeft gedaan.

Ciska22

Ciska22

02-02-2013 om 08:22 Topicstarter

Bedankt

Zelf dacht ik ook mavo niveau dus dat klopt aardig met jullie ideeën.
Mach zoals jij het schrijft had ik het ook bedacht.
Wat is dan het verschil tussen technisch lezen en begrijpend lezen?

Begrijpend en technisch lezen

Technisch lezen houdt in dat je geschreven tekst kan verklanken. Oplezen dus.

Begrijpend lezen houdt in dat je inziet waar de tekst over gaat, wat de bedoeling van het stuk is, wat hoofd- en bijzaken zijn, wat letterlijk en figuurlijk bedoeld is.

Er zijn kinderen die perfect een bladzijde uit Harry Potter kunnen oplezen, maar geen idee hebben waar de tekst over ging. Er zijn ook kinderen die moeizaam lezen, fouten maken, maar precies kunnen vertellen waar de tekst over ging. Dat je het ene onderdeel goed beheerst hoeft niets te zeggen over het andere onderdeel. In de onderbouw van het basisonderwijs ligt de nadruk vooral op het technisch lezen, omdat in de meeste gevallen goed technisch kunnen lezen een voorwaarde is om goed begrijpend te kunnen lezen. Als het technisch lezen min of meer okee is, gaat de nadruk meer op het begrijpend lezen liggen. Begrijpend lezen is belangrijk voor alle vakken. Denk aan verhaaltjessommen bij rekenen, of bij de zaakvakken als biologie, aardrijkskunde en geschiedenis.

skik

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.